väkivallan raja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miss summer
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miss summer

Vieras
Missä teidän mielestänne parisuhteessa menee väkivallan raja ? Milloin on astuttu ns. rajan yli ? Onko riita tilanteessa esim. pukkaaminen tai käden nostaminen ylhäälle jo väkivaltaa? Tai väkivallalla uhkaaminen ?

Mielestäni raja menee siinä mikä sinusta tuntuu pahalta ja uhkaavalta. Eli jos koet pukkaamisen väkivallaksi, silloin se sinulle on sitä. Ongelma on siinä, että koska me ihmiset olemme erilaisia, ei se toinen koe asiaa välttämättä noin. Se toinen ei välttämättä mielestään ole väkivaltainen sinua töniessään. Siksi, tilanteen rauhoituttua, sille toiselle täytyy asia kertoa. Esim. ""Minä pelkään ja koen uhkaavaksi kun riidellessä heristelet minulle nyrkkiä. Ole ystävällinen äläkä tee sitä enää."" Tämän jälkeen se toinen tietää miltä sinusta tuntuu, ja jos senkin jälkeen tekee sitä, tarvii alkaa miettimään onko itselle hyväksi olla sellaisessa suhteessa.

samaa kuin edellinen - koet aivan ilmeisesti tuon uhkaamisen oikeasti pelottavana (eli se on todellinen uhka - uskot että hän voi sen myös toteuttaa). silloin raja on ylitetty. Samaten ""liike"" eli käden nostamisella tarkoitat, että hän (kumppanisi) elehtii uhkaavasti? Kuin löisi? Siitä on lyhyt matka oikeaan lyömiseen - vuosi pari kun vähän enemmän ""kyllästyy"" sinuun.

Niin että minkä koet tosiaan uhkaavana.

Minä menin kerran väliin kun veljeni meinasi hakata yhden tyypin. Ei tullut mieleenkään pelätä omaa veljeä. Eikä hän minulle mitään tehnyt, vaikka ""kahlitsin"" hänet (olen siis nainen, pikkusisko). Pikkusiskomme väitti jälkeenpäin, että hän ei olisi uskaltanut mennä - hänestä tilanne oli liian uhkaava, pelottava. Veljeni ei ole koskaan minua kohtaan ollut väkivaltainen tai edes uhannut mitenkään.

Yhteistyössä