valakaa uskoa minuun, että lapseni kyllä syö kun on nälkä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

endie2

Aktiivinen jäsen
30.08.2010
5 694
1
36
Pian kaksivuotias lapsi. Ja kaikkea syö ,mutta vain kaksi kolme lusikallista. Sitten ilmoittaa, että "Tiitti" ja nousee pois.
Ei anna syöttää, syö siis itse mitä syö.
Tätä on jatkunut muutaman kuukauden. JOSKUS on päiviä, tai yksittäisiä ruokailukertoja, kun syö minustakin ns. hyvin.

Ruokaa tarjotaan sen neljä kertaa päivässä ja laps on ihan iloinen ja terve . kasvaakin varmaan ihan ok -en tiedä, ei olla käyty viime aikoina neuvolassa mittailemassa, mutta en usko että ois mitään "Häikkää".
että onks hänestä vain kasvamassa jokanaisen unelma ; pieniruokanen mies ja voin lopettaa stressaamisen.

Meillä oli samaa monta kuukautta,poika nyt 2,5v.
Söi juurikin tuon 2-3 lusikallista ja sit suu napsahti kiinni,ei saanu alas lisää syöttämällä,houkuttelemalla,ei mitenkään.Luovutin ja totesin et syö minkä syö,kyllä se pyytää jos on nälkä.Oisko jonkun 3-4 kuukautta syönyt hiirenannoksia,aloin jo olla huolissaan.Nyt viime viikolla yhtäkkiä alkoi ruoka maistumaan ja syö likimain samat määrät ruokaa kerralla kuin minä. :O
Se on vaan joku nirppanokka-vaihe,menee ohi. :)

Toivottavasti tää lohduttaa... Tyttö söi rekkamiehan annoksia, kunnes tuli 1,5v ikään ja lopetti lähes tyystin syömisen... nyt 12v. ja edelleen syö huonosti, tosin joskus tulee kausia että syö ihan järkyttävät määrät ruokaa.. mietin vaan et mihin ne muka mahtuu... Mut hyvin on kasvanut et ei siinä mitään..

TOinen on mun serkku. se ei kans syönnyt "mitään"... hirvee tappelu aina äitinsä kanssa.. ja niin vaan kasvoi poika pisimmäks perheessään.. vaik ei syönynt 2v lähtien ku pieniä murusia...

Ajattelin aina et seuraavat lapset ku aloittaa pelleilyn , en stressaa, ku näköjään syömätönkin kasvaa hienosti. No nää 3 muuta onki sellaisia suursyömäreitä=ruuanperään itkijöitä.. et joskus toivon et saisikinkin sellaisen ruuasta piittaamattoman lapsen tilalle...

Molemmissa ruokatavoissa on puolensa ja puolensa...

Täällä on 4-vuotiaalla taas samankaltainen kausi, vuosien varrella niitä on ollut enemmän ja vähemmän ja hyvin on kuitenkin koko ajan kasvanut. Aamupalaksi nirhaisi leipää, lounaasta kelpasi vain pari maissia noukittuna, monena päivänä ihan samanlaiset määrät menee lounasta tai päivällistä.

[QUOTE="tupuna";22172566]Syö tosiaan sitten, kun on nälkä. Hänellä on varmasti menossa hitaamman kasvun kausi ja energiantarve ei ole niin suuri.[/QUOTE]

Tätä peesailen, mutta jos hirveän kauan jatkuu niin varmaan huolestuisin itsekin. Mitenkäs välipalat ym. maistuu?

Alkuperäinen kirjoittaja neljä meillä;22172843:
Tätä peesailen, mutta jos hirveän kauan jatkuu niin varmaan huolestuisin itsekin. Mitenkäs välipalat ym. maistuu?

kyllä syö välipaloja ihan mielellään ja just etenkin "herkkuja" söis vaikka miten. siksi oikeastaan olen skipannutkin nyt välipalan pois kokonaan. joskus kyllä syö välipalana esim viinirypäleitä ja banaania jotka maistuu hyvin.
siksi must tuntuukin, että on osittain vain vois olla joku nirpistelykausi. kun tosiaan tietyt ainekset maistuuaina hyvin.. esim. makkarakeitosta söi äsken kaikki makkarat ja herneet, mutta sitten oli "tiitti" ja pois.

Älä ole huolissasi, kyllä ne nälkäänsä syö. Syöhän aikuisetkin erikokoisia annoksia.

Mutta miksi tarjoat ruokaa vain 4kertaa. Kyllä lapset tarvitsevat sen 5kertaa päivässä.

Eli aamupala, ruoka, välipala, ruoka ja iltapala.

[QUOTE="xxx";22172869]Älä ole huolissasi, kyllä ne nälkäänsä syö. Syöhän aikuisetkin erikokoisia annoksia.

Mutta miksi tarjoat ruokaa vain 4kertaa. Kyllä lapset tarvitsevat sen 5kertaa päivässä.

Eli aamupala, ruoka, välipala, ruoka ja iltapala.[/QUOTE]

kirjoitinkin jo tuohon, että olen välipalan jättänyt pois enimmäkseen, sillä ajattelen, että jos ruoka-aikana maistuisi sitten paremmin. hirveempää vaiktusta ei ole kyllä ollut sillä :confused:

Pian kaksivuotias lapsi. Ja kaikkea syö ,mutta vain kaksi kolme lusikallista. Sitten ilmoittaa, että "Tiitti" ja nousee pois.
Ei anna syöttää, syö siis itse mitä syö.
Tätä on jatkunut muutaman kuukauden. JOSKUS on päiviä, tai yksittäisiä ruokailukertoja, kun syö minustakin ns. hyvin.

Ruokaa tarjotaan sen neljä kertaa päivässä ja laps on ihan iloinen ja terve . kasvaakin varmaan ihan ok -en tiedä, ei olla käyty viime aikoina neuvolassa mittailemassa, mutta en usko että ois mitään "Häikkää".
että onks hänestä vain kasvamassa jokanaisen unelma ; pieniruokanen mies ja voin lopettaa stressaamisen.

Meillä on ihan sama "ongelma"..poitsu on 1v 10 kk ja ei syö paljoa mitään :( aina menee yks tai kaks lusikkaa suuhun, sit vaan hieman maitoa ja sanoo "tiitti" ja takas leikkiin.. mut eipä kyllä kauheena itkekään nälän perään tms.. en jaksa enää stressata pojan syömistä.. syö sen mitä tahtoo ja sit saa taas lisää jos siltä tuntuu..

Meillä kans syö huonosti välillä, nyt on taas se kausi meneillään ja ikää on 2 v ja 3 kk. Tänään aamupalaksi söi banaanin ja lounaaksi maistoi vähän ruokaa. Joskus taas vetää lautasellisen puuroa ja kaikki ateriat hyvällä ruokahalulla, mutta nyt taas näin. :/ Kyllä se syö taas sitten kun on nälkä.

Jos yhtään lohduttaa niin mä olen ollu tuommonen lapsi. Mä olen vieläkin semmonen et harvemmin kiinnitän mitään huomiota syömisiin et saatan illalla kotiin tullessa tajuta etten ole syöny mitään koko päivänä :ashamed:

Jos yhtään lohduttaa niin mä olen ollu tuommonen lapsi. Mä olen vieläkin semmonen et harvemmin kiinnitän mitään huomiota syömisiin et saatan illalla kotiin tullessa tajuta etten ole syöny mitään koko päivänä :ashamed:

haluatko kertoa millainen ruumiinrakenne sulla on ?
oletko pikkunen vai ihan "tavallinen" ?
anteeks, mulle tuli vaan uteliaisuus.

Meillä on ihan samanlainen 2-vuotias! Herkkuja menisi kyllä, mutta ruokaa ei. Välillä poika tosin yllättää ja vetäisee aikuisen annoksen jotain ruokaa, yleensä pastapohjaista. Kun tämä tapahtuu noin kerran viikossa, niin ehkä hän sillä sitten kasvaa ja jaksaa. (Se vaan on tylsää, kun herkkuja en oikein sitten uskalla antaa yhtään, kun ne vievät sen vähäisenkin ravitsevan ruoan syömisen pois.)

Meillä on ihan samanlainen 2-vuotias! Herkkuja menisi kyllä, mutta ruokaa ei. Välillä poika tosin yllättää ja vetäisee aikuisen annoksen jotain ruokaa, yleensä pastapohjaista. Kun tämä tapahtuu noin kerran viikossa, niin ehkä hän sillä sitten kasvaa ja jaksaa. (Se vaan on tylsää, kun herkkuja en oikein sitten uskalla antaa yhtään, kun ne vievät sen vähäisenkin ravitsevan ruoan syömisen pois.)

juu, meillä kans pastat menee parhaiten !

Itse luin jostakin vauva-lehdestä juuri tästä asiasta, että jossakin vaiheessa lapselle tulee se vaihe, että kapinoidaan ruokaa vastaan. Kieltäydytään syömästä.

Vinkkinä siinä annettiin, että tehdään ruoasta ja ruokailusta vähän erikoisempaa. Esimerkiksi pilkotaan hedelmiä, lihaa, perunaa tai mitä tahansa muuta palasiksi lautaselle ja annetaan syödä kerrankin käsin.

Kannattaa yrittää olla luova ja keksiä uusia juttuja. Pian ruokakin alkaa taas maistua kunnolla haarukalla syötynä, kunhan kapinavaihe menee ohitse.

Yhteistyössä