Valehteletteko te kaikki lapsille et joulupukki on olemassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rehellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Kyllähän heille valehdellaan, että Jeesuskin on olemassa. Se ero siinä vain on, että Jeesuksesta valehtelemista jatketaan läpi elämän.

:D Onks sulla joku kampanja menossa?

Katson, milloin Ruksu tulee laittamaan minut kuriin ja järjestykseen.

:D OK. Tämä selvä, seuraan mielenkiinnolla tuleeko.

Satujakaan ei varmaan kohta saa kertoa, etteivät vaan lapset hairahtuisi luuleemaan niitä todeksi!

Lapsuus on taikaa. Sitä taikaa et aikuisena enää koe! Pilatkaahan tämä taika olemalla liian realisteja lapsillenne!

Joka vuosi monessa perheessä koetaan pettymys kun kotiin tilattu joulupukki onkin a) kamala juntti b) kännissä c) puhuu mitä sylki suuhun tuo.
Just kuulin tarinan joulupukista jonka PITI OLLA laulava pukki. Oikeasti pukki murahti jotain epäselvää, istui sohvalle ja pyöritteli autonavaimia käsissään. Sen kummemmitta lauluitta tai jutusteluitta jakoi nopeasti lahjat ja poistui talosta. Oli vielä parkkeerannut auton ikkunan eteen ja lapset sitten möllötti ikkunasta kun "pukki" riisui partansa, pisti tupakaksi ja kaasutteli pois.
Ja harva lapsi on niin tyhmä ettei kyseenalaista sitä miksi joulun alla joka kaupassa on joulupukki ja jokainen niistä pukeista näyttää vielä erinäköiseltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Joka vuosi monessa perheessä koetaan pettymys kun kotiin tilattu joulupukki onkin a) kamala juntti b) kännissä c) puhuu mitä sylki suuhun tuo.
Just kuulin tarinan joulupukista jonka PITI OLLA laulava pukki. Oikeasti pukki murahti jotain epäselvää, istui sohvalle ja pyöritteli autonavaimia käsissään. Sen kummemmitta lauluitta tai jutusteluitta jakoi nopeasti lahjat ja poistui talosta. Oli vielä parkkeerannut auton ikkunan eteen ja lapset sitten möllötti ikkunasta kun "pukki" riisui partansa, pisti tupakaksi ja kaasutteli pois.
Ja harva lapsi on niin tyhmä ettei kyseenalaista sitä miksi joulun alla joka kaupassa on joulupukki ja jokainen niistä pukeista näyttää vielä erinäköiseltä.

No onneksi ei ole tarvinnut käyttää näitä ostopukkeja. Niissä ei ole todellakaan takuuta. Ja tottakai lapsi kysyy että miksi pukki on aina erinäköinen. Meillä ainakin on puhuttu apupukeista, koska eihän oikea pukki kerkiä joka paikkaan varsinkaan ennen joulua :-) Itse uskoin pukkiin vakaasti ja ei tullut mitään traumoja aikuisiälläkään...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Satujakaan ei varmaan kohta saa kertoa, etteivät vaan lapset hairahtuisi luuleemaan niitä todeksi!

Lapsuus on taikaa. Sitä taikaa et aikuisena enää koe! Pilatkaahan tämä taika olemalla liian realisteja lapsillenne!

Meinaatko että lapsuuden taika karisee jos jättää kertomatta tarinat Lumikista, Punahilkasta, Mortista ja Vertistä? Vanhat taruthan luovat sitä ihanan taianomaista lapsuuden mielikuvitusmaailmaa, missä sudet syö lapsia, pahat noidat tappavat myrkkyomenoilla ja tuhmat lapset joutuvat lihamyllyyn :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja rehellinen:
Entäs sit kun lapsi saa tietää et ei ookaan, sit se itkee ja äiti lohduttaa, aika tekopyhää... Tuskinpa se laps nimittäin aattelee että "hehheh, olipas muuten hyvä läppä". Ite en aio lapsille tommosta sontaa syöttää!

no ite kun sain tietää että joulupukkia ei oo olemassa kun näin äitin paketoimassa se oli kun olin 6 vuotias en mä siitä äitille mitenkään suuttunu.

Mie en oo ikinä osannu "valehdella" siitä pukista.En oo suoraan kieltänytkään, mut meillä ei niin vouhoteta niistä lahjoista muutenkaan.Yhdessäolosta,ruuasta ja tunnelmasta yms.
Eikä lapset kyllä oo mitään koskaan kysellykkään...ihme kyllä...ovat 7 ja 8

Poika kysyi kolmen ikäisenä, että onko pukki oikeasti olemassa, johon vastasin että joulupukki on joulusatua. Pukin tuloa on kuitenkin jännitetty ja kauppakeskuksen pukkeja tervehditty innolla tämänkin jälkeen. En nähnyt mielekkääksi valehdella lapselle, kun oli itse pukin olemassaolon jo kyseenalaistanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:

Meinaatko että lapsuuden taika karisee jos jättää kertomatta tarinat Lumikista, Punahilkasta, Mortista ja Vertistä? Vanhat taruthan luovat sitä ihanan taianomaista lapsuuden mielikuvitusmaailmaa, missä sudet syö lapsia, pahat noidat tappavat myrkkyomenoilla ja tuhmat lapset joutuvat lihamyllyyn :heart:

Mieluummin niistä kertoo, kuin että mitä lapsille tehtiin punaisten khmerien leireillä Pol Potin hirmuhallinnon aikaan.

no ei olla varsinaisesti valehdeltu järjestelmällisesti.
kun laps alkoi kysellä asian todellista laitaa, kerroin ja juttelin asiasta että ei ehkä sellaista pukkia ole mitä annetaan ymmärtää, mutta että kyllä tuolla lapissa on pukin paja jne.että se on vähän sellainen "satu"hahmo.
tavallaan jätettiin lapsen omaan harkintaan sitten mitä uskoo ja miten - eipä tuo ole niin vaarallista.

Muksut vaan ihmettelee, miksi pukki tuo kaverille enemmän ja kalliimpia lahjoja kuin meille... Ollaan kerrottu, että vanhemmat ostaa lahjat ja lahjojen määrä riippuu ihan perheen tavoista ja rahatilanteesta.

Ei mun ole tarvinnut valehdella joulupukista, hammaskeijuista yms. mistään. Jostain kummasta noi lapset ne kuulee ja odottaa, että se pukki ne lahjat tuo meillekin sekä hammaskeiju kolikon tyynyn alle. Harmivain, että mä en koskaan muista keijua leikki :ashamed: Pukkijuttuihin taasen itsekin ollaan mukaan menty. Esikoisen ollessa pieni, oltiin aina sukulaisilla, joille pukki tuli ja viimejouluna meillä oli ihan omakin pukki. Muulloin on pukki käynyt kuusen alle paketit tuomassa.

Ihan sama vaikka sanoisin, että itse mä ne sinne kuusen alle laitoin, mutta se usko pukkiin on vahvempi kuin se mitä minä sanon :whistle: Pikkuhiljaa on noi isommat tajunneet mistä paketit tulevat, vaikka 12v vielä jokunen vuosi sitten luuli oikeankin pukin olevan sielä tekoparran alla. Siitä pukin oikeastalaidastakin puhuttiin, mutta silti vielä seuraavana jouluna uskoi pukkiin. Niin ja hän tiesi senkin, että minä, mummit ja kummit ne lahjat osti, mutta silti pukki oli pukki. Ei siihen itkuja ole tarvinnut itkeä, kun ei siitä uskosta pukkiin ole koskaan tarvinnut luopua.

Joulupukki on olemassa. Ainakin jossain määrin. :) Mä annan lasten uskoa, ei se mullekaan aikoinaan mikään kamala paikka ollut, kun totuus valkeni.
Joulupukin elämäntarina ja koko mystinen olemus on niin taianomaisen ihanaa, että mielellään siihen uskoisi vielä itsekin. :)
Lapset näkee tonttuja kurkkimassa iltaisin ikkunassa ja ovat kohtuu kiltisti marraskuusta vuoden loppuun. Mikäs sen mukavempaa. :heart:

Näin, Ei meidän aikuisten tarvitse liian tosissaan ottaa sitä pukkiasiaa. Ei meidän tarvitse valehdella eikä realisoida. Me voimme vain pikkuisen pönkittää tuomalla se pukki paikalle tai heittää paketit salaa kuusen juurelle.

Alkuperäinen kirjoittaja AlterEgo:
Joulupukki on olemassa. Ainakin jossain määrin. :) Mä annan lasten uskoa, ei se mullekaan aikoinaan mikään kamala paikka ollut, kun totuus valkeni.
Joulupukin elämäntarina ja koko mystinen olemus on niin taianomaisen ihanaa, että mielellään siihen uskoisi vielä itsekin. :)
Lapset näkee tonttuja kurkkimassa iltaisin ikkunassa ja ovat kohtuu kiltisti marraskuusta vuoden loppuun. Mikäs sen mukavempaa. :heart:

Muina aikoina täytyy sitten turvautua toisiin keinoihin.

floating+head.jpg

Lapsistani kaksi uskoo vielä ihan täysillä joulupukkiin. Itse en ole heitä millenkään joulupukkivirukselle altistanut, vaan tartunta on saatu kotimme ulkopuoleta. Mutta en katso sitä niin vakavaksi, että lähtisin sitä nyt ennen joulua romuttamaan. Meillä ei käy joulupukkia, ei tuttua, eikä tilattua. Mutta osa joululahjoista vain ilmestyy meille salaperäisesti ja ne ovat sitten pukilta. Ja tähän asti se on aina ollut lapsista hyvin jännittävää, tuonut hiukan sadunhohtoa siihen
jouluun. Joskus se sadunhohto siitä haihtuu, ja usko joulupukkiin pois vaihtuu..
Mutta omat lapseni tuntien en usko, sen olevan heitä pysyvästi traumatisoiva asia.

Onkohan tuon valheen traumatisoimia lapsia tutkittu? :) Meillä ei ole valehdeltu kun aina on kysyttäessä sanottu, että pukki on satuhahmo. Itse ovat asian mieltäneet kukin tavallansa.

Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
No mutta eihän se ole valehtelua! Kyllähän Joulupukki on olemassa! :D

Nimenomaan! Kyllä joulupukki ON olemassa!

Jos lapset kyselevät tarkemmin, niin vastaan, että joulupukki on Lapissa asuva punaiseen nuttuun pukeutuva näyttelijä.

En ymmärrä mitä haittaa lapselle on uskosta hyvään?
En minä lapselle kerro rehellisesti kaikesta siitä pahastakaan mitä maailmassa on, kerron vain että on oltava varovainen.

En tiedä yhtäkään ihmistä joka olisi traumatisoitunut siitä että hänelle on paljastunut että joulupukki on satua. En tiedä edes ketään joka olisi pahastunut saatuaan tietää totuuden, vaan jokainen on ottanut sen vähän niin kuin olisi päässyt uudeksi salaisuuden vartijaksi. Sen sijaan tiedän kyllä muutaman omituisen ja traumatisoituneen aikuisen jolle on jo pikkulapsena kerrottu että joulupukki on satua ja vanhemmat ostaa lahjat, jos ostaa.

Lapsella on oikeus satumaailmaan ja jopa kasvatusalan ammattilaiset suosittelevat sitä.

Niin, itseasiassahan joulupukki on olemassa...ja se meillä ainakin tuo lahjoja. Eli ei varsinaisesti valehdella yhtään mitään. Ei me ainakaan olla sanottu että tonttuset valmistaa kaikki lelut siellä ja sitten joulupukki tulee lentävien porojen kanssa. Muutenkin on lahjoja jotka pukki tuo ja sitten ne kun me autetaan pukkia ja ne kun sinä sait kaverilta...

Meillä lapsella on oikeus uskoa joulupukkiin, Jeesukseen, tonttuihin, mörrimöykkyihin, aku ankkaan, tähdenlennon toivomuksiin, hammaskeijuun ja mielikuvituskavereihin. Tuota oikeutta ei ole aikuisen lupa riistää. Se katoaa ajan saatossa, mutta minä en todellakaan aio edesauttaa sen katoamisessa ja samalla siitä tunteesta, mikä kutkuttaa lapsen mahanpohjaa lapsen rynnätessä aattoaamuna mua herättämään klo 4.30.

"Lasten reaktioita joulupukki-illuusion hajoamiseen on tutkittu useaan eri otteeseen. Noin 40 % lapsista on pettyneitä kuullessaan totuuden, mutta ainoastaan noin 6 % tuntee itsensä petetyksi totuuden paljastuttua."

Tämmönen teksti Vau'Kirjan vihkosesta. 40 prosenttia pettyy, "ainoastaan" 6 prosenttia tuntee ittensä PETETYKSI. Mun mielestä aika paljon!!

Yhteistyössä