Välikausi tuli, mistä niitä vaatteita nyt saa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olena

Vieras
Niin, eikös nyt ole se "välikausi" aluillaan, mutta kas kummaa kaupoissa myydään vaan toppavaatteita!? Milloin ne vaatteet olisi pitänyt hommata?
Lähinnä hanskoja ja kenkiä tänään etsin lapselle, kun kohta tarvii, mutta toppahanskoja ja talvigoretexeja oli vaan myynnissä...huoh... Tai no jotain jämäkokoja löytyi, mutta ei tietenkään meidän kokoa.
Itsellä kun on tapana ostaa silloin kun tarve tulee, jotta tulee varmasti oikean kokoiset eikä tulis turhaan osteltua monta kuukautta aiemmin.

No, mut onhan tää tosi erikoinen ilmiö, että välikausi- tai SYKSYvaatteita ei saa enää mistään. Itse etsiskelin kosteussuojattuja hanskoja ja totesin saman, vain toppavaatteita kaupassa. Tilasin sitten Reiman nettikaupasta. Myöskään kenkiä en läytänyt kuin netistä ja kuitenkin syksyksi saatetaan tarvita uudet ulkokengät, jos edelliset ovat käyneet pieniksi ja kuka nyt haluaa talvigoreja pitää jo syyskuussa. Tää kauppojen systeemi on niin P**seestä!

Miks te ootte niin tyhmiä? Kuinka kauan ootte olleet äiteinä? Minä ainakin opin ekan vuoden aikana,että mitä milloinkin tulee kauppoihin, ja osasin vauva-iästä asti ostaa asiaankuuluvat vaatteet SILLOIN kun niitä myydään, eikä mattimyöhäisenä ala etsiskellä niitä SINÄ PÄIVÄNÄ kun se tietty kausi tulee.

Nyt on syksy,ja kaupoissa on toppavaatteet. Välikausivaatteet kannattaa ostaa kesän aleista!
Järkeä saa käyttää...

Missä on myynnissä jo talvikamaa? Oon nyt kaks viikkoa yrittänyt etsiä vauvalle kypärämyssyä, sellaista puuvillaista, mut missään ei ole, myyjiltä kysynyt, niin ovat ihan että :O Ei kai nyt vielä...
Lasten sormikkaita bongasin ilmestyneen tänään...

[QUOTE="vieras";28937285]Miks te ootte niin tyhmiä? Kuinka kauan ootte olleet äiteinä? Minä ainakin opin ekan vuoden aikana,että mitä milloinkin tulee kauppoihin, ja osasin vauva-iästä asti ostaa asiaankuuluvat vaatteet SILLOIN kun niitä myydään, eikä mattimyöhäisenä ala etsiskellä niitä SINÄ PÄIVÄNÄ kun se tietty kausi tulee.

Nyt on syksy,ja kaupoissa on toppavaatteet. Välikausivaatteet kannattaa ostaa kesän aleista!
Järkeä saa käyttää...[/QUOTE]

=) No kolmatta syksyä tässä äitinä olen ja todennut jo moneen kertaan itsekseni, että ei ole jäkeä ostaa kuin vasta vähän ennen kun tarvetta tulee, jottei tule hutiostoja....
Ja voihan jollain mennä ne puolivuotta sitten ostetut vk-vaatteet rikki, niin oishan heidänkin hyvä saada ostettua uudet kun vielä tarvetta niille kelien puolesta on.

[QUOTE="vieras";28937285]Miks te ootte niin tyhmiä? Kuinka kauan ootte olleet äiteinä? Minä ainakin opin ekan vuoden aikana,että mitä milloinkin tulee kauppoihin, ja osasin vauva-iästä asti ostaa asiaankuuluvat vaatteet SILLOIN kun niitä myydään, eikä mattimyöhäisenä ala etsiskellä niitä SINÄ PÄIVÄNÄ kun se tietty kausi tulee.

No kyllä mulla ainakin on mennyt jo muutama vuosi, enkä ymmärrä edelleenkään mikä logiikka siinä on, että välikausivaatteet pitää ostaa kevättalvella, kun on se toppavaatteiden käyttöaika parhaimmillaan ja toppavaatteet taas elokuussa kun ei vielä tarvi edes niitä välikausivaatteita. Kesän alesta on ihan turha etsiä välikausivaatteita viisivuotiaalle, ne koot ovat menneet jo maaliskuussa. Nyt olen koittanut pähkäillä minkäkokoinen toppahaalari (milläkin merkiltä) sopisi kaksivuotiaalle ensi kevättalvella, kun nyt käyttää kokoa 86, mutta mistään ei kyllä voi päätellä miten paljon ehtii kasvaa reilussa puolessavuodessa, meillä kun lapset kasvavat ihan omilla käyrillään.

• Tykkää
Reactions: pikku yllätys
[QUOTE="Vieras";28937310]No kyllä mulla ainakin on mennyt jo muutama vuosi, enkä ymmärrä edelleenkään mikä logiikka siinä on, että välikausivaatteet pitää ostaa kevättalvella, kun on se toppavaatteiden käyttöaika parhaimmillaan ja toppavaatteet taas elokuussa kun ei vielä tarvi edes niitä välikausivaatteita. Kesän alesta on ihan turha etsiä välikausivaatteita viisivuotiaalle, ne koot ovat menneet jo maaliskuussa. Nyt olen koittanut pähkäillä minkäkokoinen toppahaalari (milläkin merkiltä) sopisi kaksivuotiaalle ensi kevättalvella, kun nyt käyttää kokoa 86, mutta mistään ei kyllä voi päätellä miten paljon ehtii kasvaa reilussa puolessavuodessa, meillä kun lapset kasvavat ihan omilla käyrillään.[/QUOTE]

Mitäs se ihmettely auttaa? Se on kauppojen systeemi, turha sitä ihmetellä.
Eikun vaan hoitamaan asiat ajallaan; eli toppahaalari ostetaan elo-lokakuussa(jos haluaa saada oikean koon), ja välikausivaatteet pitää hommata kevät talvella. SO WHAT?

SItäpaitsi tämän kesä alet oli kyllä pullollaan välikausivaatteita, niitä sai vielä elokuun alussakin puolella hinnalla, ainakin pk-seudulla, ja varmasti tilaamallakin nettikaupoista. Että silleen. Ei ole kovin vaikeaa arvioida lapsen kokoa, jos ostaa välikausivaatteet elokuussa, ja käyttöön ne otetaan n. kuukautta myöhemmin.
Mistä näitä uusavuttomia äitejä sikiää? Anteeksi...

Mä totesin ton kanssa vuosi sitten. Meni muksulla hyvä välikausiasu sen verran rikki että ajattelin ostavani hoitoon uuden (paikattu menee kotioloissakin...) niin paskat niitä mistään löytyny. Ihan hullua ja idioottia hommaa. Naisten logiikkaa varmaan tässäkin käytetty kun mammojen pitää saada seuraavan kauden vaatteet ennen aikojaan...

[QUOTE="vieras";28937345]Hyi, ne talvikypärähatut onkin tosi rumia.[/QUOTE]
Niitä ainakin pph:t kehuivat parhaiksi hatuiksi. Jos tuossa viestissä tarkotettiin sitä ohutta hatun alle laitettavaa?

[QUOTE="vieras";28937329]Mitäs se ihmettely auttaa? Se on kauppojen systeemi, turha sitä ihmetellä.
Eikun vaan hoitamaan asiat ajallaan; eli toppahaalari ostetaan elo-lokakuussa(jos haluaa saada oikean koon), ja välikausivaatteet pitää hommata kevät talvella. SO WHAT?

SItäpaitsi tämän kesä alet oli kyllä pullollaan välikausivaatteita, niitä sai vielä elokuun alussakin puolella hinnalla, ainakin pk-seudulla, ja varmasti tilaamallakin nettikaupoista. Että silleen. Ei ole kovin vaikeaa arvioida lapsen kokoa, jos ostaa välikausivaatteet elokuussa, ja käyttöön ne otetaan n. kuukautta myöhemmin.
Mistä näitä uusavuttomia äitejä sikiää? Anteeksi...[/QUOTE]

Koetin etsiä viisivuotiaalle välikausitakkia nyt elokuussa, eikä löytynyt sopivaa, vaikka etsin pk-seudulta sekä nettikaupoista. 104/110 tuntuu olevan kovin suosittu koko. Ja enhän minä välikausivaatteiden koosta purnannutkaan, vaan toppavaatteiden, joita ei tarvita vielä moneen kuukauteen. Enkä minä ole ainoa ihmettelijä, vaan useammastakin liikkeestä on pahoitella systeemiä! joka on liikkeillekin huono, kun joutuvat myymään ei- oota silloin kun kamppeita tarvittaisiin.

Onko nää jotka nyt itkee niiden vk-kamppeiden perään, niitä samoja tyyppejä jotka naureskelee muille että "miksi niitä vk-/ talvivaatteita jo nyt ostetaan", kun valtaosa ostaa ne hyvissä ajoin?
Niin, miksihän?

[QUOTE="vieras";28937274]No, mut onhan tää tosi erikoinen ilmiö, että välikausi- tai SYKSYvaatteita ei saa enää mistään. Itse etsiskelin kosteussuojattuja hanskoja ja totesin saman, vain toppavaatteita kaupassa. Tilasin sitten Reiman nettikaupasta. Myöskään kenkiä en läytänyt kuin netistä ja kuitenkin syksyksi saatetaan tarvita uudet ulkokengät, jos edelliset ovat käyneet pieniksi ja kuka nyt haluaa talvigoreja pitää jo syyskuussa. Tää kauppojen systeemi on niin P**seestä![/QUOTE]

Mitä niiden kauppojen tulisi sitten tehdä? Tilaukset pitää jättää hyvissä ajoin, jotta tavara saadaan tehtyä, pakattua ja toimitettua. Ei se auta, niitä tilailla syyskuussa, kun myynnissä olisivat sitten keväällä.
Eikä niillä kaupoilla ole tiloja jemmailla väärän kauden vaatteita varastossa. Eikä myöskään varaa. Tilata hirveät määrät kamaa varastoon seisomaan, vain todetakseen että seuraavalla kaudelle ne onkin jo "so last season" eikä kukaan niitä osta.

Mikä siinä on niin vaikeaa, ostaa hyvissä ajoin? Toki joskus tulee tilanne, että vastoin kaikkia odotuksia joku vaate jääkin pieneksi tai hajoaa ennenaikojaan, mutta aika harvoin kuitenkin jos kasvuvaraa ostaa. Sitä voi ostaa myös useammat vaatteet/kengät niin onpa sitten varalla eikä yhdet kulu niin pahasti. Ja sitten vielä hätätilanteessa on kirpparit.

Näin juuri!

Välikausikamppeet ostetaan keväällä ja niitä käytetään keväällä ja syksyllä. Syksyllä (usein jo elokuussa) tulee kauppoihin TALVIvaatteet.

Tietty jotain hajakokoja voi jostain poistolaarista vielä löytää, eli kantsii tsekata esim. nettiputiikit.

[QUOTE="vieras";28937359]Niitä ainakin pph:t kehuivat parhaiksi hatuiksi. Jos tuossa viestissä tarkotettiin sitä ohutta hatun alle laitettavaa?[/QUOTE]

Joo, tollasta alusmyssyä olisin vailla. Ei topattua pipomallia. Eikä missään ole. Kuulemma "vielä". No, nyt heti olis tarve. Mulla vauvalle on yks, mutta se on vielä aivan liian iso.

Puuvillaisen kypärämyssyn sijaan voin lämpimästi suositella Ruskovillan silkkistä kypärämyssyä - saa läpi vuoden nettikaupasta ja meillä jo kolmas koko meneillään. Neiti 4,5 v käytti juurikin tänään ensimmäisen kerran luistelukypärän alla ja hyvältä oli kuulemma tuntunut. Pesujen kanssa siinä vähän enemmän hommaa - mutta kun muistaa pestä käsin silkin&villanpesuaineella niin ominaisuudet säilyvät hyvin.

Tässähän pätee taas kysynnän ja tarjonnan laki. Suurinosa ihmisistä ostaa keväällä kevätvaatteet sillä silmällä, että menevät sitten muutaman kuukauden päästäkin (eli syksyllä). Harva kuitenkaan syksyllä sitä välikausikampetta enää ostaa. Tässä vaiheessa kannattaa nyt aapeenkin ostaa ne talvireleet, ettei jää ilman. Parhaat mallit on kohta loppuunmyyty.

Kaupoissa ei voida tietää, milloin esim ensimmäisille talvivaatteille on tarvetta. Lokakuussahan on monena vuonna tullut jo ensilumi. Sitten jos jonain vuonna on talvivaatteille tarvetta keskivertoa aiemmin, niin ihmetellään, että miksei niitä toppavaatteita jo saa.

Itse kuulun siihen porukkaan, joka ostaa vaatteet hyvissä ajoin. Ja on talvivaatteetkin hankittuna.

Vastaus ap:n kysymykseen: eilen oli ainakin Lahden Prismassa vielä välikausivaatteitakin.

Yhteistyössä