Välilihan paraneminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alina

Vieras
Hei!
Erilaista syistä johtuen synntykseni päättyi imukuppiin, siinä hötäkässä väliliha leikattiin, tuli iso haava, tikkejä on ainakin 15, kai monessa kerroksessa. Nyt viisi ja puoli viikkoa synnytyksen jälkeen haava on edelleen kipeä, varsinkin jos joudun automatkalla tms. istumaan pitkään. Jomottaa ja joudun käyttämään jatkuvasti särkylääkettä, (panadolia imetyksen takia, ei tehoa erityisen hyvin). Kaikki ulommaiset tikit eivät ole vielä pudonneet. Haavasta tulee hiukan pahalta haisevaa eritettä, mikä lääkärin mukaan on normaalia. Olen yrittänyt suihkutella haavaa ahkerasti. Istuminen siis tukalaa, seksi ei tulisi mieleenkään. Huolestuttaa ja ahdistaa, kun kaverit sanovat, että haava oli kipeä vain pari viikkoa. Onko tämä normaalia, onko muilla vastaavia kokemuksia, kauanko paraneminen teillä kesti?

Mulla leikattiin väliliha ja sitten vielä kaupan päällisiksi se vuoti haavan sisään verta -> siihen tuli tosi iso patti joka oli mielettömän kipeä. Ensimmäisen viikon pystyin olemaan vain makuuasennossa (en pystynyt edes seisomaan kivultani), haavan päällä pidin jääsidettä ja söin 2 eri särkylääkettä maksimiannokset päivässä. Ja olin sitä mieltä että tästä ei tule enää ikinä tervettä päivää.

Yllättäen kahden viikon kohdalla huomasin että pärjään ilman särkylääkettä ja kolmen viikon kohdalla jo istuin. Todella nopeasti parani sitten kun lähti paranemaan. Seksiäkin kokeiltiin jo 4 viikon kohdalla : )

Minulla esikoisesta leikattiin väliliha ja tikkejä tuli useampi. Ensimmäisen viikon haava oli erittäin kipeä ja istuminen todella tuskaa. Burana auttoi paremmin kuin panadol ja sitä sairaalassakin annettiin ja suositeltiin. Toisella viikolla pystyi jo istumaan, mutta kipeä haava oli n.3vko. Sen jälkeen kun ns kipu lakkasi, haava alkoi kiristämään ja välillä vihlasi ikävästi. Tätä kesti pari-kolme viikkoa. Mitään nestettä ei tietääkseni tullut. Toi viittaisi johonkin tulehdukseen, kannattaisi käydä läkärillä varmuuden vuoksi.

Moikka!

Tuo pahanhajuinen erite kuulostaa vähän tulehdukselliselta, eli lääkärin olisi minusta sitä syytä katsoa, myös tikit minulta hävisivät muistaakseni reilussa 2 viikossa.

Mutta: minulla synnyksestä on nyt yli 5kk ja vieläkin on hetkittäin kipuja, koska alueelle tuli jonkinlainen hermovaurio (osasta persausta puuttuu myös tunto). Synnytyksen jälkeen helpotti jonkin verran 3-4vkon kuluttua, mutta sen verran jomotusta ja vihlaisuja oli (erityisesti kävelyn tms jälkeen) että söin särkylääkkeitä 2,5kk. Jälkitarkastuksessa sanottiin että niin traumaattisen synnytyksen (laaja, syvä episiotomia ja 3 asteen repeämät imukupin jälkeen) on normaalia että kipuja on useampi kuukausi. Seksi on edelleen hankalaa, nyt kyllä sen takia että arpikudos kiristää eli paikat on (miehenkin mukaan) paljon tiukemmat kuin ennen.

Älä ahdistu, kyllä se siitä helpottuu, mutta käy sen eritteen takia näytillä lääkärissä.

Pupu, miten pian seksi alkoi ylipäätään onnistua? Mulla myös laajat ja syvät repeämät ja synnytyksestä lähes 3kk eikä onnistu kipujen takia vieläkään. Muuten kivut kyllä hellittivät suurimmaksi osaksi jo 2 viikosssa.

Älä huoli, varmasti haava paranee ajan kanssa...kannattaa käydä lääkärissä eritteen vuoksi, on minunkin mielipide. Itsellä esikoisen kohdalla väliliha leikattiin ja meni useampi viikko, ennen kuin haava parani. Vielä jälkitarkastuksenkin aikoihin (n.6 viikkoa synnytyksestä) oli kipua alapäässä...Nyt toisesta synnytyksestä 51/2 kk ja välilihan repeämä... edelleen välillä kiristää arven kohdalta...

Paranemisia!

Itse kävin 2viikkoa synnytyksen jälkeen lääkärissä, kun väliliha sekä peräpukamat olivat niin kipeät etten pystynyt istumaan. sain antibioottikuurin, koska haava oli aavistuksen tulehtunut sekä pukamiin oma voiteensa. paraneminen alkoi jo seuraavana päivänä, kun antibiootti alkoi tehota!

Mulla tehtiin perätilasynnytyksessä aika iso välilihan leikkaus, tikkejä monessa kerroksessa, ei kuulemma jaksaneet laskea montako. Haava vielä vuoti ompelun jälkeen ja se kursittiin kokoon uudelleen.

Neljä päivää istuin tyynyllä, särkylääkkeitä en tarvinnut. Reilun kolmen viikon päästä laskettelin ekan kerran :-)
Eli hyvin parani. Olin kuullut että perätilasynnytyksestä toipuu hitaasti joten olin aika yllättynyt.

Kuuden viikon lääkäritarkastuksessa lääkäri sanoi että välilihan leikkauksesta toipuminen voi viedä hyvin kuukausia ja särkylääkkeitä voi tarvita, eli varmaan ihan normaali että on kipeä mutta kannattahan se käydä tarkistuttamassa jos oikein kipeä on!
Tsemppiä sinulle! Pidä huolta itsestäsi!

Tikkejä tulee aina moneen kerrokseen ja 15 on tosi vähän. Haava on vain raapaisu.Nestemäinen vuoto ei tarkoita tulehdusta. Suihkuttele tosi varovasti ja kuivaa haava aina hyvin puhtaallla. Ylenmääräinen suikuttelu pitää ompeleet kosteina. Paraneminen kyllä tapahtuu, mutta aikaa siihen joskus kuluu. Vaikka ompeleet pinnasta aukeavatkin. haava kasvaa hyvin umpeen eikä vaivaa myöhemmin. Vaikka aukeaisikin, haavasta tulee ihmeen siisti.Onnea vain odottele rauhassa.
Anna ilmakylpyjä ja ota särkylääkettä, jos et jaksa ilman.

Yhteistyössä