Valitsenko häät vai hautajaiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miehen serkku menee naimisiin kahden viikon päästä. Häät on toisella puolella Suomea ja tarkoitus oli samalla tehdä pieni kesälomareissu lasten kanssa. Lapset jo odottavat matkaa ja olemme tietysti ilmoittautuneet häihin ja meille on myös varattu majoitus, minkä hääpari kustantaa. Nyt kummini kuoli yllättäen ja hautajaiset osuvat tietenkin samalle päivälle. Pienenä olin kummini kanssa paljon, mutta nyt en ole nähnyt useampaan vuoteen ja lapseni esim. eivät häntä muista. Ovat muutaman kerran nähneet. Olisin mennyt hautajaisiin ilman muuta perhettä äitini kanssa.
Eli mitä mieltä olette, kumman valitsen? Itse poden huonoa omaatuntoa, jos en mene hautajaisiin. Mutta voinko taas viedä lapsilta kesälomareissun ja kauan odotetut häät? Äitini menee hautajaisiin joka tapauksessa ja laskisi yhteisen kukkavihkomme. Itse kärsin, valitsen kummin vain. Mies hyväksyy päätökseni, mutta on itse häiden kannalla juuri lasten takia. Auttakaa ja kertokaa näkökulmia!
Myös mummini kuoli ja meillä on hautajaiset viikon päästäkin, mihin lapset ja mies kyllä tietenkin osallistuvat.

Miehen serkku ei kuulosta erityisen läheiseltä (ainakaan sinulle? toki voi olla, mutta useimmiten ei.) Jos kummi on ollut oikeasti läheinen, niin voithan tosiaan mennä yksin hautajaisiin ja muu perhe menisi häihin?
Ainahan ei tarvitse koko perheen olla paikalla häissäkään.

Otan osaa kummisi kuoleman johdosta. Onpa hankala tilanne.
Tuleeko kummin hautajaisiin muita tuttuja tai sukulaisia? Jos ei, niin sinun poissaolosi ei ole liian suuri numero. Jos siellä on paljon sukulaisia tms. niin pitäisi miettiä tarkemmin, koska se voi herättää puheita, jos olet hupireissulla sillä aikaa.

Itse valitsisin varmaankin ne hautajaiset, mies osallistuisi lasten kanssa serkun häihin. Lomalle lähtisin vähän myöhässä hautajaisten jälkeen tai palaisin lomamatkalta vähän aikaisemmin hautajaisiin.

Jos itse valitsen hautajaiset, niin koko muu perhe jää kotiin. Eivät lähde reissuun ilman minua. Matkalla oli tarkoitus yöpyä tuttavaperheen luona ja sielläkin on jo ehditty sopia töistä vapaata meidän vierailun ajaksi. Aivan kauhea tilanne. Lähinnä mietin, loukkaantuvatko lähiomaiset, jos jään pois hautajaisista?! Itse kummini muistoa voin käydä kunnioittamassa haudalla.

Mitä jos kävisit siellä hääpaikan kirkon hautausmaalla viemässä kynttilän muualle haudattujen muistolle tarkoitettuun paikkaan? Olisi mielestäni kaunis ele tehdä se juuri hautajaispäivänä, koska et pääse paikalle.

Oliko kummi myös esim. tätisi tai muuten lähisukulainen?

[QUOTE="alkup.";28522601]Jos itse valitsen hautajaiset, niin koko muu perhe jää kotiin. Eivät lähde reissuun ilman minua. Matkalla oli tarkoitus yöpyä tuttavaperheen luona ja sielläkin on jo ehditty sopia töistä vapaata meidän vierailun ajaksi. Aivan kauhea tilanne. Lähinnä mietin, loukkaantuvatko lähiomaiset, jos jään pois hautajaisista?! Itse kummini muistoa voin käydä kunnioittamassa haudalla.[/QUOTE]

Se, että jäät pois hautajaisista, ei tarkoita sitä, että unohtaisit tai jotenkin "hylkisit" kummiasi. Itse ajattelisin niin, että enemmän elossa olevat nauttii seurastasi, ja kummisi varmasti ymmärtäisi oman valintasi! Mietin usein itse asioita juurikin niin, että kuinka itse ajattelisin mistäkin hommasta, ja kyllä mun mielestä ne häät ja etenkin se lasten lomareissu on nyt tärkeempi!Kuten itsekin sanoit, voit hyvin käydä kummisi haudalla myöhemmin, ja mikä estää esim. sytyttää kynttilää hänen muistolleen siellä reissussa, ja niin, että lapsetkin tietää miksi ja kenen vuoksi liekki palaa..

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Ovatko häät ja hautajaiset miten kaukana toisistaan ja samalla kellonlyömällä? Mietin olisiko mahdollista, että kävisit hautajaisissa ja liittyisit niiden jälkeen muun perheen joukkoon hääjuhliin. Tai miksi muu perhe ei voisi mennä häihin ja tulisit sitten perässä ja lähtisitte jatkamaan lomareissua?

Kummi oli setäni vaimo.
Itseäni vaan itkettää koko ajan, kun muutenkin on raskasta kahden ihmisen menettämisen jälkeen ja sitten vielä pitäisi tehdä tällaisia valintoja...

[QUOTE="alkup.";28522601]Jos itse valitsen hautajaiset, niin koko muu perhe jää kotiin. Eivät lähde reissuun ilman minua. Matkalla oli tarkoitus yöpyä tuttavaperheen luona ja sielläkin on jo ehditty sopia töistä vapaata meidän vierailun ajaksi. Aivan kauhea tilanne. Lähinnä mietin, loukkaantuvatko lähiomaiset, jos jään pois hautajaisista?! Itse kummini muistoa voin käydä kunnioittamassa haudalla.[/QUOTE]

No tuossa tapauksessa valitsisin ne häät, muuten jää lapsilta mukava ja iloinen juhla ja reissu kokematta. Ja se ettet mene kummisi hautajaisiin ei tietenkään tarkoita ettetkö muistaisi häntä, oit viedä vaikka myöhemmin hänen haudalleen kukkia :)

Valitse ne häät. Teillä surua jo muutenkin niin onahan se myös iloittavakin välillä. Tosiaankin vaihtoehtoinen ei minun mielestä ole kuin häihin meno.

Otan osaa suruusi

Ikävä kyllä lomareissu on suunniteltu juuri siihen häiden molemmin puolin miehen töiden takia, joten pakko vain valita häät tai hautajaiset. Siksi tämä niin hankala onkin. Itselle kummi läheisempi, miehelle serkku. Molemmat on valmiita joustamaan, pitäisi vain tehdä päätös. Hautajaisiin mies ei siis edes lähde vaan jää lasten kanssa kotiin, sillä eivät ole kummini kanssa tekemisissä olleet kuin jossain juhlissa nähneet.

Vaikeahan tuo valinta on, mutta eiköhän ole selvää, että menette lomamatkallenne! Kummisi ei selvästikään ollut niin läheinen sinulle, että koko matka pitäisi sen takia perua. Läheisemmän ihmisen kohdalla tätä pohdintaa ei olisi sinulle edes muodostunut...

Valitsisin häät, niin paljon suunnitelmia ja asioita on jo tehty reissun eteen muuallakin kuin omassa perheessä. Kummisi ei siitä loukkaannu, ettet pääse hautajaisiin. Lähetä adressi tai kukat äitisi mukana ja käy myöhemmin kummisi haudalla heittämässä jäähyväiset.

Mä menisin häihin. Eläviä muistetaan heidän eläessään. Ja kuten tässä jo joku aiemmin kirjoitti, niin tosi tärkeän ihmisen kohdalla tätä pohdintaa ei tulisi. Valitse siis elävä perheesi ja heidän tarpeensa.

Äitini kanssa asiasta puhuin ja hänkin oli sitä mieltä, että menemme häihin ja hän laskee kukat. Kummi oli isäni puolelta ja isäni on kuollut jo vuosia sitten. En juuri ole yhteyksissä ollut isäni puolen sukulaisiin. Serkkuani, joka soitti äitinsä kuolemasta, olen nähnyt viimeeksi yli vuosi sitten sattumalta ruokakaupassa. Muita serkuksia meitä ei isäni puolelta ole.

Yhteistyössä