välittäjän käyttö asuntokaupassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinteistövälittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinteistövälittäjä

Vieras
Olen myymässä asuntoani. Ihmettelen nyt että miksi ihmiset käyttävät välittäjää asuntokaupoissa. Kertokaa minulle kun en ymmärrä, miksi te olette käyttäneet välittäjää myydessänne asuntoa?

Ajatellaan uusi asunto jonka hinta ensimmäiselle ostajalle on vaikkapa 100 000. Hän myy sen välittäjän kautta: 100 000 + välittäjän palkkio vaikkapa 2000. 2 ostaja maksaa 102000 (oletetaan että nyt ei tehdä voittoa). Hän myy asunnon edelleen 102000 + välittäjän palkkio 2000 = 104000 jnejne. Eli hintataso nousee jatkuvasti. Eihän se ihan näin mustavalkoisesti ja suoraan mene, mutta periaatteessa.

Välittäjän vastuukin on aika olematon. Myyjän on kerrottava ostopäätökseen vaikuttavat asiat (esim tiedossa olevat korjaukset yms.) vaikka myisi ilman välittäjääkin. Myyntipapereiden tekeminen ei ole vaikeaa ja nehän voi tarkistuttaa vaikkapa pankin lakimiehellä joka takulla maksaa vähemmän kuin välittäjän palkkio.

Kaikki eivät halua nähdä vaivaa mainoksen tekemiseen, ilmoitusten jättämiseen, esittelyjen tekemiseen, esitteiden printtaamiseen, kauppakirjan luonnosteluun, jne. Toki halvempaa on tehdä itse, mutta ulkoistetaanhan sitä muutakin. Minä en esimerkiski siivoa itse.

Ei asunto-osakkeen myyminen olekaan mikään monimutkainen juttu (kiinteistökauppa vähän kimurantimpi). Mäkin myin asunto-osakkeen itse ja meni kaupaksi parissa viikossa, mutta se, ettei käytä välittäjää, karsii kyllä ostajaehdokkaita. Ostajilla on kuitenkin lujassa usko, että asunnonosto olisi turvallisempaa välittäjän kautta, vaikka välittäjät pesevät tosi hyvin kätensä kaikesta todellisesta vastuusta. Myyjällä se vastuu on aina, jos jotain ongelmia paljastuu, jotka eivät olleet tiedossa ostohetkellä.

Ja ostajan roolissa en voi kuin ihmetellä, miten huonot tiedot välittäjillä oli taloista joista kyselimme tietoja. Tuli sellainen olo, että he ovat vain tulppana siinä myyjän ja ostajan välissä, ettei tärkeitä tietoja saa. Talokin pitäisi ostaa sen perusteella, miten "kivalta" kaikki näyttää. Niistä tiedoista, joilla todella on merkitystä (vähän esim. mitä sieltä seinien sisästä löytyy, rakenteet, rakennustavat jne.), oli tosi vaikeaa saada tietoa. No, sittenpä rakennutettiin talo itse, niin tietääpä mitä saa..

Minimi välityspalkkio Habitalla 2440 euroa.

Aika hyvän tuntipalkan sain kun otin muutaman valokuvan asunnosta, kirjoitin muutaman rivin nettiasuntoon, soitin isännöitsijälle ja tilasin tarvittavat paprut, pari tuntia surffasin netissä ja etsin tietoa ja kirjoitin pohjat valmiiksi, jätin netin kautta ilmoitukset paikallislehtiin. + näyttöjä muutama, aikaa mennyt niihin yhteensä noin 2 h. :)

Minä käytin välittäjää. Mun tarvitsi vain pari kertaa kirjoittaa nimeni papereihin. Välittäjä hoiti kaiken muun. Ei tarvinnut itse tehdä ilmoituksia, vastailla puhelimeen, käydä näyttämässä asuntoa ja miettiä, mitä kaikkia papereita pitää tehdä. Mielestäni en olisi saanut paremmalla hinnalla itse kämppää myytyä.

Moni sanoi mulle, että ei kannata välittäjää käyttää, kun se maksaa. Hölmöhän olen kun en itse hoida myyntiä... Mutta en varmasti itse olisi saanut puhuttua kämpästä sellaista hintaa eikä itse tarvinnut hikoilla ollenkaan asioiden hoidolla!

Mutta toki kukin tekee omat valintansa ja jos haluaa, niin eihän sitä välittäjää ole pakko käyttää. Pankeilla ainakin on julkisia kaupanhyväksyjiä, jossa voi myyntipaperit tehdä...

Eikä se ole aina sekään vain, että viitsiikö myyjä nähdä sen vaivan. Kun tilanne on se, että myyminen ilman välittäjää karsii suurimman osan ostajaehdokkaista - asunto on vaikeampi saada kaupaksi. Tosin, eihän se vaadi kuin sen yhden halukkaan ostajan..

Käytimme välittäjää koska hänellä on aikaa laittaa nettiin ilmoituksia, kuvata kämppää, laittaa lehti ilmoitukset, vastata kyselyihin ja keskustella ostaja ehdokkaiden kanssa. Maksoin mielelläni huolettomasta myynnistä,jossa meidän ei tarvinnut tehdä muuta kuin lähteä kotoa pois esittelyjen ajaksi.Minusta väittäjälle voi hyvin maksaa vaivastaan tuon välityspalkkion ja minä saan keskittyä omiin töihin ja arjen pyörittämiseen. Vaivatonta sanoisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
..myyminen ilman välittäjää karsii suurimman osan ostajaehdokkaista - asunto on vaikeampi saada kaupaksi...

Juuri tätä en ymmärrä. Kun myyjähän se on aina kuitenkin vastuussa. Ainoa välittäjän velvollisuus ja vastuu on vain kertoa kaikki oleellinen ostajalle. Ja sen voi tehdä myyjä itsekin ja varmasti osaa sen tehdä paremmin kuin välittäjä.

Yhteistyössä