Valittelin jo eilen vähäliikkeisestä mahavauvasta ja ei tänäänkään tilanne ole

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottaja"

Vieras
parempaan mennyt. Aamulla pieni myllersi hetken aikaa, hiljeni, toisen kerran hetken aikaa potkutteli päivällä kahden maissa. Alkuillasta sai hikan. Mutta tämä loppuilta on ollut taas tosi hiljaista aikaa, jotain pientä muljahtelua - ei sen kummempaa.

Äsken yritin laskea liikkeitä ja samalla herätellä vauvaa. 2 pientä potkua tunsin, en muuta.

Mun molemmat vauvat on ollu tosi hiljasia masussa. Kävin äitpolillakin yhtenä yönä tarkastuksessa. Olivat vähän harmissaan kun tulin niin myöhään yöllä ja kysyivät että miks sä nyt illalla rupesit niitä liikkeitä laskemaan. Sanoin vaan että kun neuvolassa käskettiin. Ja kaks tervettä lasta mulla on :).

Jos vauva on muuttunut entistä rauhallisemmaksi, on syytä lähteä sairaalaan.
Viimeistään siinä vaiheessa jos toisen tunnin aikana et saa 10 liikettä liikelaskennassa...

Jos minä olisin sinä, menisin joka tapauksessa päivystykseen tänään.
Sinulla ei ole mitään muuta keinoa tarkkailla vauvan vointia, kuin liikkeet. Jos ne vaikuttavat huolestuttavan vähäisiltä täytyy mennä lääkäriin. Hiljeneminen voi ennakoida jopa kohtukuolemaa.

Näytille!!! Mielummin turhaan kuin arpoa tositilanteessa! Noin minua ripiti kätilö hätääntyneenä kun menin tuollaisessa tilanteessa näytille! Tiuski, että olisi pitänyt jo edellisenä päivänä käydä! Sanoi, että heidän työtään se on eikä yhtään turhaa käyntiä ole olemassa! Mieluummin ole liian huolissasi kuin huoletta!

Vieras, klo 23:28

Jos lopettaisit sen huutomerkkien kanssa pelleilyn (jokainen lausen lopussa on 1-3 huutomerkkiä) niin muut palstalaiset voisivat EHKÄ ottaa sinut vakavasti.

Hikka ei ole liike. Sitä ei koskaan oteta huomioon liikelaskennassa. Itse asiassa vauva voi olla puolikuollut (happivajeessa) ja siitä huolimatta saada hikan.

Yleisesti ottaen yhdeksän poliklinikkakäyntiä kymmenestä on turhia. Vauva, jota äiti luulee vähäliikkeiseksi, on lähes aina täysin normaali eikä tarvitse mitään hoitoa tai toimenpiteitä "vähäliikkeisyytensä" takia. Jatkuva ramppaaminen poliklinikalla "varmuuden vuoksi" ei ole järkevää. Kun sama äiti on joka viikko hysteerisenä tarkastuksessa, hoitohenkilökunnalle ei jää aikaa hoitaa muita potilaita joilla on oikeita ongelmia (kuten vauvan tulehdus, happivaje, tai istukan toimintahäiriö).

Poliklinikkakäyntiä ei pidä koskaan venyttää yöhön asti ja ajatella "katsotaan nyt vielä". Jos aiot mennä ollenkaan, mene heti päivällä. Jos odotat iltaan, lapsen tila voi odotellessa huonontua (siis mikäli kyseessä on todellinen ongelma). Poliklinikalla on usein öisin vajaamiehitys ja jos menet sinne yöllä, joudut lähes aina odottamaan jonossa. Äkillinen synnytys tai muu vakava ongelma menee aina sinun edellesi. Äidin arvelu "vähäliikkeisestä" vauvasta on niin yleinen (ja 90 prosenttia on vääriä hälytyksiä) joten jonon ohi ei pääse. Sinun tilanteesi katsotaan vasta, kun muut potilaat on hoidettu.

Äärimmäisen harva poliklinikka on nykyään niin hyvässä rahatilanteessa, että kykenee pitämään täyttä miehitystä 24/7. Yövuoroissa on vähemmän henkilökuntaa ja vähemmän lääkäreitä.

Hikka ei ole liike. Sitä ei koskaan oteta huomioon liikelaskennassa. Itse asiassa vauva voi olla puolikuollut (happivajeessa) ja siitä huolimatta saada hikan.

Yleisesti ottaen yhdeksän poliklinikkakäyntiä kymmenestä on turhia. Vauva, jota äiti luulee vähäliikkeiseksi, on lähes aina täysin normaali eikä tarvitse mitään hoitoa tai toimenpiteitä "vähäliikkeisyytensä" takia. Jatkuva ramppaaminen poliklinikalla "varmuuden vuoksi" ei ole järkevää. Kun sama äiti on joka viikko hysteerisenä tarkastuksessa, hoitohenkilökunnalle ei jää aikaa hoitaa muita potilaita joilla on oikeita ongelmia (kuten vauvan tulehdus, happivaje, tai istukan toimintahäiriö).

Poliklinikkakäyntiä ei pidä koskaan venyttää yöhön asti ja ajatella "katsotaan nyt vielä". Jos aiot mennä ollenkaan, mene heti päivällä. Jos odotat iltaan, lapsen tila voi odotellessa huonontua (siis mikäli kyseessä on todellinen ongelma). Poliklinikalla on usein öisin vajaamiehitys ja jos menet sinne yöllä, joudut lähes aina odottamaan jonossa. Äkillinen synnytys tai muu vakava ongelma menee aina sinun edellesi. Äidin arvelu "vähäliikkeisestä" vauvasta on niin yleinen (ja 90 prosenttia on vääriä hälytyksiä) joten jonon ohi ei pääse. Sinun tilanteesi katsotaan vasta, kun muut potilaat on hoidettu.

Äärimmäisen harva poliklinikka on nykyään niin hyvässä rahatilanteessa, että kykenee pitämään täyttä miehitystä 24/7. Yövuoroissa on vähemmän henkilökuntaa ja vähemmän lääkäreitä.

Miltähän polilta olet?

Yhtään turhaa käyntiä ei varmasti ole. Yksikään äiti ei voi tietää onko vauva vähäliikkeisyys happivajeesta johtuvaa vai "ihan normaalia". Ainoa keino varmistua vähäliikkeisyyden syystä on läheä käyrälle päivystykseen (jos ilta-aikaan), ä-polit ei ole illalla/yöllä auki. Itse olen synnyttänyt 9 lasta kahdessa Suomen vilkkaimmista sairaaloista, ja ikinä ei ole tarvinnut jonottaa. Kyllä siellä ensimmäiseksi laitetaan käyrille. Tähän ei tarvita edes lääkäriä, ihan kätilön koulutuksen saanut pystyy ensiavuksi katsomaan käyrästä, on tilanne akuutti. Lääkäriä voidaan sitten odottaa, joka yleensä ultraa ja katsoo napavirtaukset tarkemmin.

Itse olen vauvan napanuorakomplikaatioon (=hapenpuute) menettänyt. Ainoa keino varmistua siitä, että vauva voi hyvin, on liikelaskenta. Jos liikkeitä ei tule tarpeeksi, oikea osoite on se päivystysosasto/synnytysosasto illalla ja yöaikaan. Eikä ketään taatusti moitita siitä.

Viimeksi muokattu:
Mulla kummatkin ollut toooosi hiljasia. Ensimmäinen ilmoitteli itsestään kun pysähdyin makoilemaan esim, sohvalla, muutamalla potkulla. Ei pahemmin koskaan myllännyt. Toinen ihan samanlainen.

Minun viimeisessä raskaudessa vauva oli hiljaista sorttia, todella rauhallinen liikuskelija.
Mutta sitten tuli se päivä, kun heräsin päiväunilta ja mahassa oli hiljaisuus. Päivän aikana liikkeet oli olleet vähäisiä, ja synnytyskin lähellä, niin se meni sitten vauvan "valmistautumisen" piikkiin se hiljaisuus. Mutta tosiaan vauvan koko raskauden ajan ollut hiljaisuus ei pistänyt kelloja hälyyttämään.
Kun heräsin niiltä unilta, heräsin siihen oloon, että on tapahtunut jotakin kauheaa. Maailma tuntui aivan erilaiselta. Pianhan päivystykseen pääsin ja lääkäri totesi ultrassa vauvan menehtyneen.

En tiedä olisiko vauvani pelastunut, jos olisin tajunnut tilanteen aiemmin, vauva kuoli uneni aikana (napanuora kiertyi kaulan ympärille). Mutta olen patistanut kaikkia jotka ovat huolissaan liikkeistä sinne tarkastukseen, olkoot turha käynti, mutta kun sattuu se oikea hätä, niin on parempi, että kerkeää hätiin, kuin istua kotona miettimässä hiljaista vauvaa liian kauan.
Antaisin mitä vain, jos pystyisin palaamaan ajassa taaksepäin ja olisin itse lähtenyt päivystykseen, enkä olisi nukahtanut sinä päivänä.

Paljon viikkoja? Oletko ollut itse normaalia enemmän liikkeessä (jolloin vauva liikkuu ainakin minulla huomattavasti vähemmän)?

Jos touhuan koko päivän jotain, saatan illalla havahtua, ettei liikkeitä ole tuntunut. Kun istahdan alas rennosti, syön jotain, alkaa pieni touhuamaan. Mutta tuossa tilanteessahan tosiaan se väh. 10 liikettä/tunti (syö sitä ennen jotain makeaa, herättele vauvaa töytäisemällä vatsaa kevyesti), uusi yritys jos ensimmäisellä kerralla ei tule 10 liikettä. Jos ei edelleenkään tule 10 liikettä/tunti, käy neuvolassa/lääkärissä tarkistuttamassa.

Loppuraskaudessa minulla liikkeet hieman vähentyneet, kun tilaakin vauvalla vähemmän. Potkujen tilalle tullut kevyempiä muljahteluja.

Meillä väheni lopussa liikkeet yhtäkkiä. Sokerikaan ei saanut vauvaa liikkumaan, kuin parin töytäisyn verran. Päätin ajaa näytille ja selvisi, ettei vauvalla ollut enää lapsivettä. Kun tutkiskelimme painonmuutoksia, alkoi valjeta, että vesi oli ollut loppumassa tai lopussa jo toista viikkoa ja pieni alkoi olla huonossa voinnissa. Synnytys käynnistettiin ja sitten mentiin kiirelliseen sektioon, kun ei edistynyt tarpeeksi nopeasti ja kunto heikkeni. Mene AP ihmeessä näytille, se on pieni vaiva ja hinta siihen verrattuna, että jokin voi olla pielessä tai menossa pieleen.

Eilen illalla soittelin ätipolille ja käskettiin laskea toinen tunti + ne 10 liikettä. Maata kovalla alustalla ja juoda ennen laskemista kylmää mehua. Kyllä ne 10 liikettä tulivat 10 min. aikana. Tänään on pienellä sitten ollut ihan eri meininki, on kyllä ilmoitellut ihan hyvin itsestään. Yöllä kerran mylläsi, aamusta aikaisin, aamupäivällä, tässä päivällä jossakin vaiheessa. Nyt on taas ollut mukavampi päivä, ei ole tarvinnut ainakaan tänään olla huolissaan.

Tosin vielä on matkaa maaliin sellaiset 8 viikkoa, jos raskaus rv-39 käynnistetään, mitä itse kyllä kovasti toivon, ettei pieni kasva liian suureksi.