J
juuei
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ev:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Tämä ikä on minulle paras aika tulla äidiksi.
On saanut mennä, vain itsestään huolen pitäen. On opiskellut, ja tehnyt töitä. On vakipaikka töissä, ja taloudellinen tilanne hyvä.
Mutta tärkeintä lienee se, että nyt olen seesteisempi, ja kärsivällisempi, kuin mitä parikymppisenä.
Jaksaisin kuunnella lapsen kiukuttelut paremmin menettämättä hermojani, ja tuntematta lasta vain kiusankappaleeksi, joka ilkeyttään kiukuttelee.
Ymmärrän nyt paremmin lapsen tunne-elämää, ja osaan olla oikeasti empaattinen.
tuonhon kaikkeen oppii vasta kokemuksen myötä. ei ikää katsomalla.
Jotkut asiat on parempi oivaltaa ensin itse, eikä käyttää lasta harjoituskappaleena asian ymmärtämiseen. Itse esimerkiksi tajusin vasta reilusti päälle parikymppisenä, että lapsi on oma persoonansa, eikä äitinsä "tuotos". Tuskin olisin osannut hyväksyä niillä tiedoillani esim. lapsen ujoutta tai omapäisyyttä, koska pohjimmiltani kuvittelin, että lapsesta saa kasvattamalla sellaisen kuin itselle sopii. Ymmärrän itseäni paremmin ja tunnen omat rajani paremmin kuin nuorempana ja siltä osin lienen parempi äiti nyt kuin 10 vuotta sitten.