valmistalo

Meillä muurametalo, Ollaan asuttu helmikuusta lähtien. Mitään pahaa sanomista ei ole. Laita yksäriä, vastailen mielelläni kysymyksiin, voin laittaa toteutuneita kuluja, kuvia jne. Piiperoinenkin voi ottaa yhteyttä jos haluaa, ja hyvä paikka on msn:n yhteisö. Tässä linkkinä esim kuvia meidän talosta:
http://groups.msn.com/Muurametalot/t12131.msnw?Page=1

mikä muurametalon malli teille tulee? Me ollaan suuniteltu riihiniemeä korotetulla yläkerralla.
Ryysynen, onko tuossa kustannusarviossa kaikki muut kuin tontti? Tuleeko kokonaan valmiina vai sisustusvalmiina?

Me ollaan päätymässä Muurametaloon, mikäli saadaan rahoitus kuntoon. Kertokaa ihmeessä kaikki kokemukset -hyvät ja huonot- Muurametaloista. Kuulostaa liian edulliselta ollakseen ok...
Talo on sikäli kompromissi ratkaisu, että esim. talon ulkonäkö ei ole sitä, mitä ensisijaisesti haluttiin, mutta tässä elämäntilanteessa on pakko tehdä kompromisseja, koska ei ole aikaa eikä hermoja ryhtyä itse rakentamaan eikä rohkeutta lähteä teettämään taloa budjetilla X. Muurametalon hinnan tietää eurolleen. Onko käsitystä, riittääkö 25 000e muihin kuluihin (=lupa- ja liittymämaksut, maatyöt savimaahan, mahd. maalämmön perustamiskustannukset, jätemaksut ym.)?

Itsellä ei ole Muurametalosta kokemusta, mutta ystäväni siskolla on sellainen. Ovat olleet tyytyväisiä. Aika pieni pinta-alaltaan se on. Sisustuksen taisivat tehdä osiltaan itse, siis eivät ottaneet niitä perusmatskuja.

Noista maatöistä ym, jotka ovat samat jokaiselle riipuen onko valmistalo tai itse rakennettu, sanoisin, että 25 000e tekee kyllä tiukkaa, riippuu toki minkä kokoinen tontti ja tarviiko paaluuttaa jne. Maanajo maksaa paljon. Maalämmön perustamiskustannukset olisi meillä ollut 200e taloon 20 000e. Teillä tulee varmaan pienempi talo, Muuramella ei ole kovin isoja taloja, suurin 177m2, johon maalämpö nippa nappa kannattaa, jos se yleensä kannattaa, aiitäkin on paljon mielipiteitä ;)

Mitä mallia olette ajatelleet?

Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Itsellä ei ole Muurametalosta kokemusta, mutta ystäväni siskolla on sellainen. Ovat olleet tyytyväisiä. Aika pieni pinta-alaltaan se on. Sisustuksen taisivat tehdä osiltaan itse, siis eivät ottaneet niitä perusmatskuja.

Noista maatöistä ym, jotka ovat samat jokaiselle riipuen onko valmistalo tai itse rakennettu, sanoisin, että 25 000e tekee kyllä tiukkaa, riippuu toki minkä kokoinen tontti ja tarviiko paaluuttaa jne. Maanajo maksaa paljon. Maalämmön perustamiskustannukset olisi meillä ollut 200e taloon 20 000e. Teillä tulee varmaan pienempi talo, Muuramella ei ole kovin isoja taloja, suurin 177m2, johon maalämpö nippa nappa kannattaa, jos se yleensä kannattaa, aiitäkin on paljon mielipiteitä ;)

Kiitos pikaisesta vastauksesta :)
Malli olis 1½-kerroksinen T-106. Toi paalutus pitää selvittää pikimmiten, luulis, että kunnan rakennusviranomainen osais sanoa, onko viereisille tonteille tehty paalutusta.
Paikkakunta on Pirkanmaalla, maaseutua, joten maatyöt saattais saada halvemmalla kuin kaupungissa...

Savimaan pohjatyöt ilman paalutusta eivät ole kovin kalliit, mutta paalutuksen kanssa tuo 25 000 ei tule riittämään. Maalämmön saatte savimaahan halvempana vaakaputkistoversiona (vrt. kalliimpi porakaivo). Hankala sanoa noista pohjatöistä, kun niitä summia ei voi ikinä tietää ihan tarkkaan. Maanajo on ihan älyttömän kallista, kuten Meirami sanoikin. Noista kysymistäsi valmistaloista en osaa sanoa mitään.

Hups, vastasinkin Mindrelle enkä ap:lle!

Alkuperäinen kirjoittaja nikinii:
mikä muurametalon malli teille tulee? Me ollaan suuniteltu riihiniemeä korotetulla yläkerralla.
Ryysynen, onko tuossa kustannusarviossa kaikki muut kuin tontti? Tuleeko kokonaan valmiina vai sisustusvalmiina?

Meille tulee 4h+k, Niittyaho. Meille oikein hyvä (3 henkinen perhe). Kustannusarviossa on kaikki muut paitsi tontti. Otettiin kokonaan valmiina, mutta ollaan tässä matkan varrella jätetty osa esim. tapeteista ja kaakeleista pois ja valittu omat, hyvittävät ihan hyvin ja asentavat kuitenkin ne omavalintaiset muksimatta =)
Muutenkin ollut erittäin hyvä ja joustava palvelu, tekivät esim. yhden ylimääräisen hankalan sähköliitännän extemporee ilman mitään lisäkuluja.
Talon materialit sinänsä ovat laadukkaat; mm. Puustellin kaapistot, Pihlan ikkunat ja ovet, Sanduddin tapettia, mutta kaikkiin ei kuitenkaan siis löydetty mieleistä vaihtoehtoa ulkonäöllisesti. Tämä ei kuitenkaan tuota mitään ongelmia.
Vastaava mestari ei ole juuri motkottamisen aiheita löytänyt :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Mindre:

Kiitos pikaisesta vastauksesta :)
Malli olis 1½-kerroksinen T-106. Toi paalutus pitää selvittää pikimmiten, luulis, että kunnan rakennusviranomainen osais sanoa, onko viereisille tonteille tehty paalutusta.
Paikkakunta on Pirkanmaalla, maaseutua, joten maatyöt saattais saada halvemmalla kuin kaupungissa...

Me rakennettiin myös maaseudulle, maatyöt oli puolet arvioitua kalliimmat. En tiedä onko moissa maatöissä hintaeroja kaunkien ja maaseudun välillä. Maaseudulla firmoilla on yleensä monopoliasema, kun ei ole kilpailua.

Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Meillä pohjan kaivaminen ja tasoitus maksoi alle 300. Maalla asutaan. Tontti oltiin raivattu itse kaivamista ennen. Ei niin kovin kallista minun mielestä.

Niin ja paaluttaa ei tarvinnut

Pitäisikö tuon summan olla 3000, kun sekin kuulostaa mielestäni älyttömän halvalta?Mitä tuolla tasoituksella tarkoitat? Hiekkaa, soraa, sepeliä ei saa tuolla hinnalla kuin hippusen.

Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Meillä pohjan kaivaminen ja tasoitus maksoi alle 300. Maalla asutaan. Tontti oltiin raivattu itse kaivamista ennen. Ei niin kovin kallista minun mielestä.

Pitäisikö tuon summan olla 3000, kun sekin kuulostaa mielestäni älyttömän halvalta?Mitä tuolla tasoituksella tarkoitat? Hiekkaa, soraa, sepeliä ei saa tuolla hinnalla kuin hippusen.

Totta, 3000e tonnia on tosi halpa ja lisäksi pihan laittoon menee paljon soraa, hiekkaa ja multaa. 300e ei kyllä saa kuin korkeintaan kuorman multaa ;)

Kirjoitin ehkä puutteellisesti, anteeksi siitä ;) Siis kaivu ja tasoitus = kaivurityö= 220? alveineen. Hiekka löytyy itseltä, karkea tavara ostettiin ja se maksoi pihaan tuotuna 630? alveineen.

Puhuin kaivusta ja tasoituksesta = kaivurityöstä ja jätin muut asiat mainitsematta siksi, että pystytään tekemään niin paljon itse, mihin monella muulla ei ole mahdollisuutta. En mainitse erikseen noista itsetehdyistä asioista siksi, että ne eivät ole verrannollisia ostotyöhön,¨tietenkään :D

Kirjoitin ehkä puutteellisesti, anteeksi siitä ;) Siis kaivu ja tasoitus = kaivurityö= 220? alveineen. Hiekka löytyy itseltä, karkea tavara ostettiin ja se maksoi pihaan tuotuna 630? alveineen.

Puhuin kaivusta ja tasoituksesta = kaivurityöstä ja jätin muut asiat mainitsematta siksi, että pystytään tekemään niin paljon itse, mihin monella muulla ei ole mahdollisuutta. En mainitse erikseen noista itsetehdyistä asioista siksi, että ne eivät ole verrannollisia ostotyöhön,¨tietenkään :D

On aika harhaanjohtavaa mainita, että meillä maatyöt maksoi 300e, ellei todella minitse että itse pystyy tekemään ja omaa tarvittavan kalustuksen ja hiekan joka maksaa paljon aj jota tarvii todella paljon. Antaa todella vääristyneen kuvan ja joku saattaa vielä sen uskoa.

Omat koneet olis kyllä tarpeen, sillä nuo maatyöt on aivan julmetun kalliita. Riippuu tietenkin myös tontista ja sen koosta paljonko työt maksaa. Olemme myös huomanneet, että urakoitsijoissa on myös eroja, on ammattilaisia ja niitä, jotka huvikseen kaivaa, ilman mitään silmää ja suunnitelmallisuutta; ollaan kysymysmerkkinä kysymässä mitä pitää tehdä, vaikka heidänhän ammattilaisia pitäisi olla. Meillä on pihassa käynyt kolme eri firmaa. Aloitustöiden kustannusarvio meni puolella pieleen, ilmeisesti työtunteja paloi, kun ei tiedetty mitä tehdä ;) Välissä kävi toinen firma laittamassa routaeristeet ja sedevesijärjestelmän. Nyt on pihatyö aluillaan ja eräs ammattitaitoinen urakoitsija paikaksi edellisten jälkiä ja laittoi rannan. Rakentaminen on kallista, kun ei itse mitään osaa tehdä, ei tiedä asioista ja joutuu luottamaan ammattilaisiin; toisaalta rakennusala tuntuu olevan tänä päivänä todellinen viidakko, jossa pätee omat lakinsa, esim. lvi- ja sähkötöiden osalta. Oma luotettava kirvesmies on kullanarvoinen, mutta hänkään ei kaikkea meillä ehtinyt ja pystynyt tekemään, joten muihin osaajiin täytyi luottaa, harmi vaan, ettei rakennusalalla ole aina vastuusta esim. työnjäljestä. Sori, nyt meni jo asian vierestä =)

Tällä tavallahan minä tarkalleen ottaen kirjoitin ;) Siis en väittänyt, että kaikki maatyöt maksoivat 300. Vain siis pohjan kaivaminen ja tasoitus. Tarkka hinta oli siis 220 ja siihen pyörivä kaivuri kävi kaivamassa talon pohjat laaserin kanssa oikeaan korkoon. Täytöistä en kirjoittanut alussa mitään.

Urakoitsijoissa löytyy todellakin joka lähtöön. Meillä oli paikkakunnalla hyvämaineisena, tehokkaana ja luotettava tunnettu yrittäjä, jota ollaan käytetty ennenkin. Myös LVI ja sähkötyöt ovat tutusta ja turvallisesta firmasta. Kaikki on toiminut tähän asti sovitusti.

Meillä on mennyt tonttitöihin tähän mennessä (sisältää tasoitukset, hiekat, sorat, styroksit, sadevesi- ja salaojasysteemit töineen, sähkökaapeleiden vedot, liittymät, pohjatutkimukset, lohkomiskulut, palkkiot yms) 30 600?
Vielä on tontti tasoittamatta ja mullat tilaamatta, myös autokatos- varastolle täytyy tehdä sorapatja.
Juuri mitään ei olla tehty itse.
Tonttia ei tarvinnut paaluttaa/ räjäytellä mitään.

Me ollaan päätymässä Muurametaloon, mikäli saadaan rahoitus kuntoon. Kertokaa ihmeessä kaikki kokemukset -hyvät ja huonot- Muurametaloista. Kuulostaa liian edulliselta ollakseen ok...
Talo on sikäli kompromissi ratkaisu, että esim. talon ulkonäkö ei ole sitä, mitä ensisijaisesti haluttiin, mutta tässä elämäntilanteessa on pakko tehdä kompromisseja, koska ei ole aikaa eikä hermoja ryhtyä itse rakentamaan eikä rohkeutta lähteä teettämään taloa budjetilla X. Muurametalon hinnan tietää eurolleen. Onko käsitystä, riittääkö 25 000e muihin kuluihin (=lupa- ja liittymämaksut, maatyöt savimaahan, mahd. maalämmön perustamiskustannukset, jätemaksut ym.)?

Jos luet vastaukseni ylempää, voit pian todeta ettei riitä...
Maalämpö maksaa 11000? ja ainakin meille mesu sanoi, että talossa täytyy olla tarpeeksi kuutioita ja neliöitä, että se maksaa itsensä takaisin joskus (vähintään 150m2)

Mindre kyseli, että riittääkö 25 000 maatöihin, maalämpöön, littymiin jne. Siis maatyöt tarkoitti myös täyttöjä ym.

No vastataan sitten että maalämmön osalta en osaa sanoa mitään, koska en sen hinnoista tiedä mitään ;) Muutoin maa ja pohjarakentamiseen ei mene (meillä) tuosta summasta kuin murto-osa...

Minä kommentoin siltä osin kun meidän kustannukset on verrannollisia muiden kanssa, eli tässä tapauksessa tuo kaivurin ja karkean soran (kiven) hinta. Muiltaosin ei meidän kustannukset pohjarakentamisessa vastaa toisten rakentamista, koska materiaalia ja välineitä löytyy niin paljon itseltä.

Tässä syy "vajavaiseen" vastaukseen. Jos vaaditaan täsmällistä vastausta, en pysty kommentoimaan juuri mihinkään rakentamiseen (kustannuksia) koskevaan viestiketjuun.

Onko käsitystä, riittääkö 25 000e muihin kuluihin (=lupa- ja liittymämaksut, maatyöt savimaahan, mahd. maalämmön perustamiskustannukset, jätemaksut ym.)?

Katselin tuossa toteutunutta budjettiamme...
Rakennuslupa+paperit/kopiot+paikan merkkaus, vesiliittymä+mittarointi+tonttijohdon asennus, sähköliittymä+mittarointi maksoivat yhteensä n. 8000?
Pohjien teko (pintamaan poistaminen, kaivuut, räjäytykset, salaojat, täytöt n. 15000?
Lisäksi tulee vastavaan mestarin palkka, muutamat katselmukset, ja tietysti tontti ja siitä aiheutuvat kulut. Ja pihan teko, mullat, tasoitukset. Nämä nyt ainakin....
Eli 25000? saattaisi riittääkin nipin napin jos ei tule räjäytyksiä tai paalutuksia, mutta ei sillä kyllä vielä maalämpöä saa. Toisaalta tuo pohjien kustannus on ihan tontista kiinni...

Yhteistyössä