Valokuvien tärkeydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yainaba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Yainaba

Aktiivinen jäsen
11.05.2005
2 743
0
36
Miten tärkeitä teille on valokuvat?

Tuntuu välillä että valokuvat on ihan hirmusen tärkeitä ja ne pitää plastaa esim. ekana palavasta talosta. Ja hyllyjenreunat on täynnä sukulaisten ja kavereiden kuvia, samaten esim. makuuhuoneen seinät.

Mulle itelle ei kuitenkaan ole näin. Mä en tykkää pitää kuvia hyllyissä. No, muutama lapsten kuva on siellä esillä kun on oikein hienosti onnistuneita ja koulussa kuvattu ryhmäkuva koko omasta pikkusten katraasta. Lisäksi hyllyn reunalle on päässyt vasta edesmennyt ukki. Mutta muita en sinne halua ja nämä nykyisetkin on siinä ja siinä.
Ja makuuhuoneen seinä...huh....mä en vois miehen kanssa vehtautua sängyssä jos ois lasten kuvat siinä pään yläpuoolella tuijottamassa. Siinä tulis väkisinkin mukelot mieleen ja en mä niitä halua ajatella sillon kun olen miehen kanssa...no, ehkäsynä ne vois tietty toimia.
Ja sit ne kansiot. Niitä on joitakin, mutta viimeaikoina on jäänyt sähköiseen muotoon kuvat. Kerran tuhoutui koneelta vuoden kuvat eikä se edes harmittanut. Tuntuu että niitä muistoja on silti sydämessä vaikka ja miten.

Joitakin kuvia haluan säilyttää lapsille että voivat katsoa miltä näyttivät pikkusina. Ja joitakin kuvia on otettu rakennusajalta että sitten kun tuntuu että on ihan poikki, voi katsoa kuvista miten sitä on ennen oltu poikki ja saatu paljon aikaan...niitä kun ei ehkä muuten muista just oikealla hetkellä.
Mutta palavasta talosta en todellakaan valokuvia lähtisi pelastamaan. Ne ei vaan tunnu niin tärkeiltä.

Kertokaahan omia tuntemuksianne =)

Mulla on muutamia kuvia esillä ja sellaisesta tykkään mutta en jaksa/viitti/halua mitään kansioita kasailla nasevine kirjoituksineen...
Mun mamma naputtaa lähes joka kerta kun nähdään että en ole vieläkään vienyt lasten kastekuvia näytille..esikoinen on 3v..

taas valokuvat on tosi tärkeiät, en tiiä miksi,mutta ne vaan on. Niillä on tunnearvoa. Mein esikoisesta (10kk) on otettu valehtelematta varmaan kohta 1000 kuvaa, siinä on toki papankin ottamat (harrastaa kuvaamista) mutta meillä niistä on kyllä suurin osa. En tietenkään teetä kaikkia, mutta kaikki hyvät ;) Ja itse tykkään näperrellä kaikkea sellasta. Hyllystä löytyy tällä hetkellä 3 kuvaa lapsesta, pienissä kehyksissä, mein hääkuva ja pikkuveljeni kuva.

vuosien jälkeen joku unohdettu kuva tuo mieleen muistoja joita ei tiennyt olevankaan! Parhaita ovat kuvat joistakin paikoista, kuten entisestä kodista tai vanhasta sisustuksesta (tavallisessa arkisessa kaaoksessa) tai joistain ohimenneistä hetkistä. Pönötyskuvat jouluista ja muista juhlista eivät tuo mieleen juuri mitään ja täyttävät vain kaapit. Seinillä kehyksissä kuvat kuluu eli ovat sitten ihan tapettia ... ajattelen minä

Kyllä mua kolmen vuoden kuvien häviäminen kovalevyrikon yhteydessä harmitti, mutta oma moka, kun ei niistä ollut älynnyt tehdä varmuuskopiota.

Meillä läheisten ihmisten kuvat koristavat portaikkoa, muualla talossa niitä ei ole.

Mä kyllä tykkään valokuvista kovasti sekä valokuvaamisesta :). Meillä on esillä kirjahyllyssämme tärkeimmiksi katsotut kuvat ja olohuoneen seinällä lastemme isot kuvat ja kansioita löytyy paljon :D! Mä teen kaikille kolmelle lapselleni omat valokuvakansiot syntymästä ekaluokkalaisiksi - aiheella, ja tarkoitus olisi, että lapset saavat ne sitten omakseen lähtiessään omilleen...

Kyllä ne on mulle tärkeitä. Näin just unta että meidän koti paloi ja valokuvat jäi sisälle. Hyvä etten aamulla itkenyt kun kerroin miehelle unesta :D
Vain muutamia kuvia on meidän kodissa esillä.

Mä olen suvustani poiketen (monta ammattikuvaajaa) ihan tylsimys, enkä jaksa itse ottaa paljoakaan kuvia, enkä pidä niitä mitenkään hirmuisen tärkeinä.
Rakastan kyllä kauniita kuvia, todella ammattimaisia ottoja ja taidekuvia...kaikenlaisia. En kuitenkaan itse edes pidä esillä lasten valokuvia, enkä ymmärrä miksi pitäisi pitää, sillä tuossahan ne on- niitähän näkee joka päivä. Meillä ei ole kenenkään sukulaisen yms kuvia seinillä eikä hyllyillä. Mies on ihan samanlainen tän asian kanssa.
¨
Mun lapsuudenperheestä ja sisaruksistani plus minusta otettiin ihan tuhansittain kuvia. Äitini on jälkeenpäin sanonut että ihan liikaa, että jos ei jaksa tai kiinnosta paljon kuvia, niin yks kuva lapsesta per vuosi on ihan hyvä niin laps näkee sitten jälkeenpäin minkälainen/näköinen hän on minkäkin ikäisenä ollut.

Meillä on tällähetkellä kaks pientä valokuvakansiota valokuvia lapsista, tosin koneella on lisää. Minusta ja miehestä yhdessä tai erikseen on kanssa todella vähän kuvia. Jopa häistämme otetut kuvat menivät hukkaan filmin hukkumisen myötä...

Mulla on toisaalta ollut aina hyvä muisti myös, ja oma lapsuuskin hyvinkin tarkasti mielessä ilman mitään kuvakavalkaadia.

No kun ammatti on valokuvaaja niin kyllä niitä kovin tärkeänä pitää B)
Kopioin kaikki kuvat toiselle levylle. Aikomuksena on hankkia vielä yksi kovalevy lisää ja sijoittaa se eri taloon (meillä on 2 samalla tontilla kunhan valmistuu). Filmejä varten pitäis olla palonkestävä kaappi tai raahata ne tallelokeroon. Vanhemmat digitaaliset on poltettu 2 cd:lle joista toisiin ei kosketa paitsi jos käyttökappale tuhoutuu ja tarvii tehdä kopio.
Pakko pyrkiäminimoimaan riskit. Kuvia on varmaan satoja tuhansia. Pitäis varmaan vähän harrastaa roskiin heittoakin joskus. Kaikki hukkaruudutkin on visusti tallessa.

Yhteistyössä