Vanhemman ja hoitajan eroja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Ihmiset ryntäävät viemään pienokaisiaan hoitopaikkaan sillä perusteella että nämä saisivat laadukasta kasvatusta. Eikä enää luoteta ollenkaan itseensä!

Hoitajien etu on sellainen, että he kykenevät kasvattamaan lapsia "laumoissa". Muuten he eivät ole paljonkaan kummallisemmassa asemassa. Lapsen omat vanhemmat ovat ne, jotka tuntevat lapsensa parhaiten ja kykenevät vastaamaan parhaiten tämän tarpeisiin, jos vain haluavat.

Minä hoitajana tekisin väärin jos kuvittelisin olevani jotenkin parempaa seuraa lapselle kuin tämän oma vanhempi. Minä kykenen tekemään lapsen päivästä ylisuurissa ryhmissä siedettävän ja välitän hänestä, mutta hän on vain yksi pieni osa elämääni. Vain yksi pieni osa sitä ryhmää, joka on vastuullani. Omalle vanhemmalleen lapsi on tai ainakin hänen pitäisi olla suuri osa elämää.

Tuliko tää sulle mieleen tosta hoitomaksuketjusta??

Ole huoleti, mä en edelleenkään tuo lastani sinne hoitoon kasvatuksen takia. Ihan jos vaan pidätte mun kullannupusta huolta sillä aikaa kun hoidan omat työni..

[QUOTE="xXx";24951839]Tuliko tää sulle mieleen tosta hoitomaksuketjusta??

Ole huoleti, mä en edelleenkään tuo lastani sinne hoitoon kasvatuksen takia. Ihan jos vaan pidätte mun kullannupusta huolta sillä aikaa kun hoidan omat työni..[/QUOTE]

Tuli mieleen jonkun kirjoituksesta, joka ei luota itseensä kasvattajana.

Ja huolta pidetään parhaamme mukaan. Lähtökohdat vain asettavat rajoituksia parhaimman mahdollisen hoidon tarjoamiseen.

[QUOTE="xXx";24951839]Tuliko tää sulle mieleen tosta hoitomaksuketjusta??

Ole huoleti, mä en edelleenkään tuo lastani sinne hoitoon kasvatuksen takia. Ihan jos vaan pidätte mun kullannupusta huolta sillä aikaa kun hoidan omat työni..[/QUOTE]

Täys peesi tälle! Kasvatan todellakin itse lapseni, mutta ulkopuolista hoitajaa tarvitsen siksi aikaa, kun olemme miehenki kanssa töissä.

Ap. mistä tällainen mieleesi tullut?

"Ihmiset ryntäävät viemään pienokaisiaan hoitopaikkaan sillä perusteella että nämä saisivat laadukasta kasvatusta."
"Minä hoitajana tekisin väärin jos kuvittelisin olevani jotenkin parempaa seuraa lapselle kuin tämän oma vanhempi."

Meillä lapsi meni hoitoon ja vanhemmat töihin, näin myös suurimassa osassa ystävien perheistä. Onnekseni meillä oli laadukas hoitopiakka pph:lla.

Jotkut ei ehkä luota omiin taitoihinsa kasvattajana. Ja joidenkin kohdalla, anteeksi vaan, pelko on täysin aiheellinenkin...vai väittääkö ap muka muuta? Enemmistö kai kuitenkin vie lapsensa hoitoon siksi, ettei lasta sovi työ- tai opiskelupäivän ajaksi yksinkään jättää. Tai että lapsi tarvitsee ikäistänsä seuraa, jota saa varmimmin hoitopaikasta tai kerhosta.

Minä luotan itseeni äitinä/vanhempana ihan hyvin, mutta jaan osan kasvatusvastuusta silti ihan mielelläni päiväkodin/koulun sekä isovanhempien kanssa :)

Päiväkodissa tai pph:lla lasta kasvattaa hoitajien lisäksi myös koko muu lapsiryhmä. Siellä oppii kantapään kautta, että jos puret, joudut itse purruksi tai että jos viet väkisin toisen lelun, todennäköisesti sinua motataan tai jos olet inhottava, niin sut hylätään ryhmän ulkopuolelle (mitään näistä vanhempi ei tietenkään lapselleen voi tehdä). Se on huomattavasti vahvempi opetus kuin mikään "älä nyt viitti kultapieni, äitiä sattuu kun puret". Hoitajien tehtäväksi näen lähinnä estää sen, ettei ryhmässä ala vallita ihan täysi viidakon laki.

Samoin vuoron odottamista voi olla vaikeampi opettaa kotona ellei ole sisaruksia, kun vanhemmille on niin onnistuttu takomaan päähän, että lapsen ja lapsen tarpeiden täytyy aina tulla ensin ja ennen aikuista ja aikuisen tarpeita.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Ap. mistä tällainen mieleesi tullut?

"Ihmiset ryntäävät viemään pienokaisiaan hoitopaikkaan sillä perusteella että nämä saisivat laadukasta kasvatusta."
"Minä hoitajana tekisin väärin jos kuvittelisin olevani jotenkin parempaa seuraa lapselle kuin tämän oma vanhempi."

Meillä lapsi meni hoitoon ja vanhemmat töihin, näin myös suurimassa osassa ystävien perheistä. Onnekseni meillä oli laadukas hoitopiakka pph:lla.

Joistakin kirjoituksista täällä ja siitä, että asun alueella, missä huomattava osa vanhemmista ei luota itseensä.

Täh...en mä ainakaan kuvittele että hoitaja olisi lapsen äitiä eli minua parempi kasvattamaan... Vien lapseni 1,5vuotiaan päiväkotiin koska menen töihin/lukemaan pääsykokeisiin(jota saan työssäni tehdä kun on paljon tyhjää joten kaksi kärpästä yhden iskulla) ja hyvä paikka pitää lapselle saada, turvallinen ja lämmin pk jossa on syli ja turvallinen hoitaja/hoitajia. Ei silti parempi kuin oma äiti, mutta oikein kelpo muuten.

En ole törmännyt ajatusmaailmaan jossa koti olisi huonompi paikka, jos nyt tavallisesta perheestä puhutaan, näissä asioissa kun pitää punnita aika montaa asiaa.

Yhteistyössä