Vanhemman passiin lisääminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matkaaja.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Matkaaja.

Vieras
Miten toimii käytännössä?

Paljonko maksaa?

Pitääkö vanhemman hankkia ihan uusi passi vai lisätäänkö lapsi jotenkin vain jo olemassa olevaan passiin?

Kauanko kestää?

Voiko/Pitääkö lisätä molempien vanhempien passiin?

Kiitos avuliaille! :)

Nykyään ei voi lasta lisätä vanhemman passiin, vaan lapselle haetaan oma passi. Molempien vanhempien täytyy olla passia haettaessa paikalla ja se maksaa 46 €. Pari viikkoa kesti passin tulossa.

Ihanko totta?! :O Oon näköjään ymmärtänyt sitten jostain ihan väärin. :/ No harmi. Toi 46 € 5 vuoden passista on musta vain todella kallista lystiä varsinkin kun niitä lapsia on useampi kuin 1 ja se passi käy vain niin kauan kun lapsi on kuvasta tunnistettavissa. Tuttu joutui uusimaan lapsensa passin jo parin vuoden sisään... Hmph. Harmillista. Ei kai ole vaihtoehtoja kuin itkeä ja maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja oma passi:
Nykyään ei voi lasta lisätä vanhemman passiin, vaan lapselle haetaan oma passi. Molempien vanhempien täytyy olla passia haettaessa paikalla ja se maksaa 46 €. Pari viikkoa kesti passin tulossa.

Tohon pikkukorjaus eli toinen vanhemmista riittää, toiselta täytyy olla kirjallinen suostumus (netistä tai vapaamuotoinen). Lapsen tulee olla paikalla passia haettaessa. Ja nykyisin tulee viikossa passi. Kato netistä tarkemmin esim. poliisin sivuilta

Alkuperäinen kirjoittaja passista:

Tohon pikkukorjaus eli toinen vanhemmista riittää, toiselta täytyy olla kirjallinen suostumus (netistä tai vapaamuotoinen). Lapsen tulee olla paikalla passia haettaessa. Ja nykyisin tulee viikossa passi. Kato netistä tarkemmin esim. poliisin sivuilta

No meillä kesti kyllä kaksi viikkoa kun haimme lapselle passia, oli ilmeisesti ruuhkaa. Mutta joo, valtakirja toiselta vanhemmalta riittää myös.

En usko, että sitä passia kovin herkästi tarvitsee uusia, koska meidän kuusi vuotias tuttava perheen poika matkusti juuri kuukausi sitten passilla, jossa oli kuva kun hän oli 3kk. Ja kukaan ei kehottanut uusimaan passia.

Jos lapsi on saanut passin 3 kuukauden ikäisenä, niin miten on mahdollista, että sillä saisi matkustaa muka vielä 6 vuoden iässä? Tuossa ajassahan on jo vierähtänyt 6 vuotta, eikä yli 5 vuoden passeja ole myönnetty enää vähään aikaan.

Mulle sanottiin passia haettaessa, että lapsen on oltava tunnistettavissa passikuvasta. Varmaan riippuu paljon siitä, missä matkustaa, kuinka löperösti tai tiukasti rajaviranomaiset asiaa syynäävät. Mutta vanhentuneella passilla ei kyllä pitäisi päästä läpi.

Meillä hankittu molemmille lapsille oma passi ihan siitäkin syystä että lapsi voi matkustaa kumman vanhemman kanssa tahansa. Tosin lapset ovat nyt 13 ja 10 vuotiaita. Molemmille otettiin aikanaan (5 kk:n ikäisenä) 10 vuoden passi eikä kukaan koskaan millään rajalla sanonut yhtään mitään. Nuoremmalle haettiin juuri tänä keväänä uusi passi. Toisen vanhemman valtakirja riittää ja lapsi pitää olla mukana passia haettaessa, noutaa voi vanhempi yksikin. Parhaiten saat tietoa netistä tai soittamalla oman kuntasi passitoimistoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ghnvg:
Jos lapsi on saanut passin 3 kuukauden ikäisenä, niin miten on mahdollista, että sillä saisi matkustaa muka vielä 6 vuoden iässä? Tuossa ajassahan on jo vierähtänyt 6 vuotta, eikä yli 5 vuoden passeja ole myönnetty enää vähään aikaan.

No kuusi vuotta sitten sai vielä kymmenen vuoden passeja...

Alkuperäinen kirjoittaja Zannikka:
Mulle sanottiin passia haettaessa, että lapsen on oltava tunnistettavissa passikuvasta. Varmaan riippuu paljon siitä, missä matkustaa, kuinka löperösti tai tiukasti rajaviranomaiset asiaa syynäävät. Mutta vanhentuneella passilla ei kyllä pitäisi päästä läpi.

Siis ei vanhentuneella pääsekkään! Kuusi ja puoli vuotta sitten myönnettiin vielä kymmenen vuoden passeja.

Meille sanottiin, kun haettiin passi 3 kk:n iässä, että Euroopassa voi matkustaa sinne viiteen vuoteen saakka, mutta muualle tarvitisi hankkia uusi siinä kolmen vuoden iässä.

Ja ajokortti ei käy omiksi henkkareiksi. Meistä toisen piti tulla uudestaan todistamaan henkilöllisyytemme.

Molempien vanhempien täytyy olla passia haettaessa paikalla.

Meillä mies haki pojan kanssa passin. Itse kirjoitin suostumukseni asialle ja allekirjoitin sen. Katsoivat että poika on sama jonka kuva annettiin, lisäksi kyseli mieheltäni asioita minusta (milloin olen syntynyt, milloin menimme naimisiin..).

Passi haettiin pojan ollessa 4kk kun lähdimme ruotsiin laivalla tämän ollessa 5kk ja sillekin reissulle tarvitsee lapsella olla henkilöllisyystodistus (eihän sitä kysytä varmaan ikinä, mutta parempi pelata varman päälle).

Ainakin täällä Lahdessa vain harvat maksukortit käy poliisiasemalla. Mm.Visa-electron ei käy.

Hakiessa pitää olla mukana

-passin hakija, eli lapsi
-Vanhemmat tai toinen vanhempi + toisen kirjallinen suostumus
-Mukana olevan vanhemman henkilöllisyystodistus (mulla oli oma passi mukana)
-passikuva lapsesta
-rahaa.

Passi maksetaan kun hakemus jätetään.

Edelliseen vielä täydennystä:
- mukana olevan vanhemman henkilöllisyystodistukseksi ei käy ajokortti vaan siis virallinen henkilökortti/passi
-pankkikortti toki käy maksuun

3 vuotta sitten kävin noutamassa sisaren lapsen valmiin passin Helsingin poliisiasemalta ja se luovutettiin minulle. He katsoivat vain minun ajokorttini. En tiedä merkitsivätkö ylös, että kenelles tuli luovutettua... Luultavasti, mutta siis valmiin asiakirjan noutajaksi kelpaa ilmeisesti kuka tahansa. Sitä, että minä haen kyseisen asiakirjan, ei oltu millään lailla ilmoitettu poliisille etukäteen, eikä lapsi ollut mukanani. Lapsi oli tuolloin ihan vauva.

Keski-Suomessa on ainakin aikaisemmin ollut vaatimus että lapsi on itse mukana hakemassa passia, ihan iästä riippumatta. Sitä on joskus naurettukin, että olisi kanslian vieressä työskenteöevän helppo hakea passi ruokiksella, mutta ei voi ilman muksua. Voi olla että ovat muuttaneet sääntöjä tai että käytäntö on eri paikoissa erilainen.

Kuvien vanhentumisen suhteen en tiedä onko tullut uusia sääntöjä. Kielikursseilla vetäjänä on joillakin teineillä ollut 10 vuoden passin viimeiset voimassaoloajat olleet käsillä eli kuvista ei tod ole voinut tunnistaa, myös allekirjoitus osalla ollut aikoinaan itse tehty ja siis kasvaessa sekin vanhentunut (= esim. 13-vuotiaalla passi, jonka 4-vuotiaana allekirjoittanut huterasti VEERA jne). Voi olla että uusissa passeissa on tiukempaa noiden asioiden suhteen. En esimerkiksi tiedä missä vaiheessa lapsi allekirjoittaa passin/hakemuksen nykyään.

Mun 4-vuotiaalla pojalla (synt. 2005) on passi, joka on haettu silloin, kun oli 2 kk:n ikäinen. Passi on 10 vuodeksi. Ei ole nimikirjoitusta lainkaan.

Kuvasta kyllä näkee tietyt kasvonpiirteet, jotka säilyvät muuttumattomana; esim. nenä, suun muoto, silmät.

Ainakin pari vuotta sitten Tampereella riitti se, että lapsi ja molemmat vanhemmat tai toinen vanhempi ja se valtakirja toiselta oli mukana, kun passihakemusta jätettiin. Valmiin passin hain yksin ja olisivat muistaakseni postittaneet kotiinkin, jos niin olisi halunnut, mutta työpaikka sattui silloin olemaan aika lähellä poliisiasemaa, niin hain ruokatunnilla.

Ja tosiaan 10 vuoden passia tai lasta vanhemman passille ei ole saanut sen jälkeen, kun nuo biologiset tunnisteetkin tulivat passeihin.

Turha vertailla 10 vuoden passeja ja miten ennen oli, kun nykyään ei enää saa kuin 5 vuoden passeja ja lapsilla, olipa kuinka nuori vain, oltava oma passi. Passilakia uudistettiin juuri siksi, että jos passi on voimassa 10 vuotta, niin vaikeahan sitä on lasta tunnistaa jos passi on haettu 10kk iässä ja lapsi on jo 7 vuotta.

Lapsiahan kaapataan Suomesta ulkomaille aika harvoin, mutta tämä parempi tunnistettavuus 5 vuoden passista (sekä oma passi jokaiselle ihmiselle) vähentävät sen mahdollisuutta. Ennen lapsi oli merkitty vanhemman passiin, niin lapsesta ollut edes kuvaa, joten mistä sitä virkailija voisi tietää, että lapsi on oikeasti tämän ihmisen lapsi. No, kaukaa haettu, mutta tälläistä ei varmasti tule miettineeksi, jos ei jotain asiasta tiedä.

Nimikirjoitusta ei tietystikään vaadi vauvalta. Joten tilalla on viiva. Nimikirjoitus pitää kirjoittaa luonnollisesti siinä vaiheessa kun lapsi osaa oman nimensä kirjoittaa, ei ennen. Näin myös nyt.

Muistaakseni passeja ei enää lähetetä postitse (ainakaan ulkomailla sitä hakiessa), vaan passi on haettava paikan päältä. Tämä turvallisuuden kannalta. (postista passi voi päätyä vääriin käsiin) Passin voi toki hakea joku muukin kuin passin haltija tai vanhempi, jos siitä on ilmoittanut etukäteen. Jos virkailija ei kysy hakijalta henkkaria, tekee hän virheen. Voihan tuo olla, että jossain perähikiällä ei olla niin tarkkoja, mutta silloin virkailija on itse vastuussa siitä kenelle on passin luovuttanut.

10 vuoden passithan ovat voimassa niin kauan kunnes menevät umpeen. Jos haluaa, voi passin hakea aiemminkin. Itse ainakin hakisin, jos kuvasta ei oikein enää tunnista ihmistä. Varsinkin jos olisin matkustamassa esim. Yhdysvaltoihin (ovat siellä niin pirun tarkkoja).

Käykää poliisin verkkosivuilla www.poliisi.fi katsomassa ajankohtaiset ohjeet. Ja hakekaa passi ajoissa!!! Turha narista jos jätitte viime tippaan ja matka olisi ihan kohta...

Alkuperäinen kirjoittaja pojan äiti:
Passi haettiin pojan ollessa 4kk kun lähdimme ruotsiin laivalla tämän ollessa 5kk ja sillekin reissulle tarvitsee lapsella olla henkilöllisyystodistus (eihän sitä kysytä varmaan ikinä, mutta parempi pelata varman päälle).

Siljan sivuilta:

"Ruotsiin matkustettaessa:
...Huom! Alle 15-vuotias lapsi tarvitsee kuvattoman Kela-kortin Ruotsiin matkustettaessa.
..."

Passia ei siis todellakaan tarvitse, eikä ihmeempää henkilöllisyystodistusta. Kela-korteilla meillä on kaikki risteilyt hoidettu.

Yhteistyössä