Vanhemman vaikeus jättää lapsi hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tintti72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tintti72

Vieras
Hei, kysyisin kun opiskelen pph ammattitutkintoa ja meillä on kotitehtävä aiheesta vanhemman vaikeus jättää lapsi hoitoon. Eli minun pitäisi keksiä konsteja/tapoja hoitaa tilanne missä vanhemman on vaikea jättää laps hoitoon.
Mitäs haluaisitte että hoitohenkilökunta tekisi siinä tilanteessa? Oletko ollut itsesellaisessa tilanteessa? Hoitajana mitä olet tehnyt ja vanhempana mitä olisit halunnut että asiaa olisi käsitelty?
Kiitos mahdollisista vastauksista etukäteen.

Tintti

Hoitaja voisi ottaa lapsen huomaansa ja jutella siitä mitä alkavat tekemään ja mitä on suunnitelmissa päivän aikana tehdä. Päivän jälkeen kannattaa kertoa kuulumiset ja tekemiset; sekä mukavat asiat että rehellisesti myös vastoinkäymiset.

Mä luulen, että mä olen se, joka itkee kun lapsi aloittaa päivähoidossa.

No, ensinnäkin haluan nähdä ja kokea, että lapseni viihtyy hoitopaikassa. Lapsi täytyy ottaa ensisijaisesti huomioon (tervehtiä ja kysellä kuulumisia). Olen kuullut hoitopaikoista, joissa hoitaja tervehtii aamulla vain vanhempia. Ei lasta, kamalaa!

Vaikeinta hoitoon jättö olisi minulle nimenomaan silloin, jos lapsi jäisi itkemään perääni.
Ja, jos lapsi jää itkemään perääni, niin toivon hoitajan osaavan ratkaista tilanteen puhumalla lapselle ja ehdottamalla jotain kivaa tekemistä.
Iloinen ja reipas hoitaja lisää luottamustani, sellainen ihminen joka toivottaa tervetulleeksi ja jaksaa touhuta lasten kanssa ja järjestää kivaa tekemistä.
Toivon myös saavani lyhyen selostuksen päivästä hakiessani lasta.

Lastenhoitajan työ on mielestäni ehdottomasti kutsumusammatti.

Kerron vielä, että täsää meidän lähellä asuu pph, joka käy samassa puistossa hoitolastensa kanssa ja tämä hoitaja kieltää lapsia koko ajan ja pääsääntöisesti juoruaa muiden vanhempien kanssa tauotta. Hänestä tulee sellainen fiilis mulle, että hänen ainot tehtävä on vahtia ettei kukaan karkaa tai satuta itseään. En näe mitään luonnollista ja mukavaa kanssakäymistä lasten ja hoitajan välillä. Ja samainen hoitaja kertoo aina hirmu negatiivisia juttuja lasten päivästä vanhemmille "Maija on taas kiukutellut koko päivän", "Santerille ei ruoka maistunut ja oli kiukkuinen kun heräsi".... En tykkää!

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Hoitaja voisi ottaa lapsen huomaansa ja jutella siitä mitä alkavat tekemään ja mitä on suunnitelmissa päivän aikana tehdä. Päivän jälkeen kannattaa kertoa kuulumiset ja tekemiset; sekä mukavat asiat että rehellisesti myös vastoinkäymiset.

Näin. Ja siis hoitajan ei saa sivuuttaa sitä lapsen ikävää ja itkua vaan olla tukena ja turvana.

kiitos todella paljon uuni ja kutku vastauksista. vahvistaa omaa käyttäytymistäni koska toimin jo perhepäivähoitajana ja minulla on itselläni 3 lasta, joista olen kahta vanhimmaista hoitoon vienyt ennekuin tein tämän ratkaisun että jään kotiin hoitamaan lapsia. ja todellakin kutsumusammatti koska ei tästä mitään isompia tienaa. mutta antaa paljon. =)
nämä vastaukset antavat minulle hyviä vinkkejä tehdä koulutehtävä valmiiksi, kiitos.. =)

Yhteistyössä