Vanhemmat, älkää tulko juttelemaan lapsenne hoitajille vapaa-aikana!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pk:n hoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pk:n hoitaja

Vieras
Oikeesti. Olen valitettavasti töissä asuinkunnassani, eli tuolla kaupoilla ja muissa palveluissa perheeni kanssa kulkiessani törmään väistämättä asiakkaisiini. Suurin osa heistä on sentään tolkun ihmisiä, korkeintaan moikkaavat pikaisesti ja painelevat sitten ohi. Mutta sitten on nämä järjen jättiläiset, jotka jostain syystä kuvittelevat että haluan keskustella heidän kanssaan heidän lapsistaan myös vapaa-ajallani. Kerrotaan milloin mitäkin asiaa, kysellään pahimmillaan hoitopäivään liittyviä asioita tai halutaan keskustella lapsen ongelmista. Työaika on sitä varten ihmiset!!! En vähimmässäkään määrin halua ajatella asiakkaitani kun olen työpaikan oven takanani sulkenut, saatikka nähdä heitä tai kuulla mitä heille kuuluu. Ei kiinnosta!!! Vapaa-aikani on omani enkä sisällytä siihen mitään työhöni liittyvää!

Musta tuntuu, että lastenhoitajilla tuo ongelma on yleisempi kuin muissa ammateissa. En usko, että vanhemmat pyytävät lapsen lääriltä konsultointiapua viikonloppuna ruokakaupassa. Sen sijaan hoitajien kohdalla ammatillisuuden raja hämärtyy, ehkä johtuen siitä, että hoitosuhde on niin tiivis. Monessa tapauksessa kahdeksan tuntia viisi päivää viikossa, ja tapaamiset vanhempien kanssa myös jokaisena työpäivänä.

Eli samaa mieltä ap:n kanssa. Älkää ihmiset konsultoiko ihmisiä vapaa-ajalla työasioihin liittyen.

Sinun täytyy tehdä tuo selväksi hoitolastesi vanhemmille, mistä he muuten tietävät, että et halua jutustella kaupoissa tai muualla.
Jotkut hoitajat taas tuntuvat haluavan.

Ainakin oman lapseni hoitajat.
Joskus kun samoissa kaupoissa ollaan, tulee hoitaja moikkaamaan, vaikka ei oltaisi edes huomattu häntä.
Kyselee lapselta mitä on tehnyt viikonloppuna.

Mutta jos et tykkää tästä, niin sano niille vanhemmille.
Et voi yleistää, että kaikki hoitajat olisivat samanlaisia kuin sinä yksityisyyden suhteen.

[QUOTE="Jaana";30394259]Sinun täytyy tehdä tuo selväksi hoitolastesi vanhemmille, mistä he muuten tietävät, että et halua jutustella kaupoissa tai muualla.
Jotkut hoitajat taas tuntuvat haluavan.

Ainakin oman lapseni hoitajat.
Joskus kun samoissa kaupoissa ollaan, tulee hoitaja moikkaamaan, vaikka ei oltaisi edes huomattu häntä.
Kyselee lapselta mitä on tehnyt viikonloppuna.

Mutta jos et tykkää tästä, niin sano niille vanhemmille.
Et voi yleistää, että kaikki hoitajat olisivat samanlaisia kuin sinä yksityisyyden suhteen.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä siitä, että ihmiset ovat erilaisia. Toisille on ok hoitaa työasioita myös vapaa-ajalla; toisille ei.

Mielestäni ei kuitenkaan pitäisi olla hoitajan tehtävä tehdä selväksi, ettei halua keskustella työasioista vapaa-ajalla. Eihän lääkärikään sano vastaanoton päätteeksi, että jos tapaamme kaupassa, niin älä ala kertoa minulle terveysongelmistasi. Pitäisi olla itsestään selvää, että esim. ongelmien käsittely jätetään työajalle.

Tässä on lisäksi mielestäni kaksi eri tason asiaa. 1. Vapaa-ajan keskustelu: eli jos hoitaja itse haluaa vaikka siellä kaupassa törmätessään kysyä, miten lapsen viikonloppu on mennyt. 2. Työasioista puhuminen: eli se, että lapsen vanhemmat alkavat viikonlopun kauppareissulla selvittämään hoitajan kanssa lapsen mahdollisia ongelmia tms.

No jaa, kyllä mullakin joskus ottaa päähän, jos joku asiakas tulee työajan ulkopuolella kyselemään työhön liittyvistä asioista. Mutta kuuluu hyvään asiakaspalveluun olla kohtelias myöskin vapaalla ollessa.

No jaa, kyllä mullakin joskus ottaa päähän, jos joku asiakas tulee työajan ulkopuolella kyselemään työhön liittyvistä asioista. Mutta kuuluu hyvään asiakaspalveluun olla kohtelias myöskin vapaalla ollessa.

Mulle on asiakas soittanut kotiin kännykkään kun olin uimahallin pukukopissa. Olisi siinä pyyhe ympärillä pitänyt alkaa konsultoida ongelmassa. Meillä on kuitenkin työpaikalla ihmisiä töissä samaan aikaan jotka tuosta työstä saavat palkkansa joten minusta ei ole kohtuutonta joko A) pyytää asiakasta soittamaan työpaikalle tai B) palaamaan asiaan työaikanani

Mitäs pahaa tuossa on. Vaihda ammattia jos tuntuu liian pahalta

Peesi.

Mua ei haittaa ollenkaan jutella asiakkaiden kanssa vapaa-ajallakin. Eikä näitä kohtaamisia loppujen lopuksi ole koskaan ollut vielä niin paljoa että olisi ihan ärsyyntyä tarvinnut. Ei ole edes mahdollista pienemmälläkään paikkakunnalla törmätä jatkuvasti samassa kaupassa esimerkiksi.

Ihan pieni prosentti tuota harrastaa, joten heille voi olla kohtelias, mutta sopivasti lopettaa keskustelun, jos pitkaksi menee. Jos on sita tyypia, etta on viran puolesta luonteeseen sopimaton "ilonaamari" tyoaikana paassa ja muuta ei osaa, niin en ihmettele miksi tarvitsee hyllyjen valissa olla paossa.

[QUOTE="vieraana";30394307]Mulle on asiakas soittanut kotiin kännykkään kun olin uimahallin pukukopissa. Olisi siinä pyyhe ympärillä pitänyt alkaa konsultoida ongelmassa. Meillä on kuitenkin työpaikalla ihmisiä töissä samaan aikaan jotka tuosta työstä saavat palkkansa joten minusta ei ole kohtuutonta joko A) pyytää asiakasta soittamaan työpaikalle tai B) palaamaan asiaan työaikanani[/QUOTE]

Ilman muuta tuossa tilanteessa ohjataan se asiakas soittamaan toiseen numeroon. On olemassa myös niitä, jotka eivät halua asioida kenenkään muun kuin sinun kanssasi, niille voi sanoa, että palaan asiaan kunhan olen takaisin töissä. ;)

Minusta täätäkään asiaa ei pidä yleistään. Kukaan ei voi päättää toisen puolesta että hän ei halua vapaa-aikana puhua hoitolasten vanhemmille. Vanhemmille voi halutessaan sano että en ole nyt töissä puhutaan tästä sitten kun tuot lapsen hoitoon tms.

Kuulehan PK:n hoitaja, tuo on vielä pientä. Olen opettaja, ja niin vanhemmat kuin oppilaatkin olettavat minun olevan käytettävissä 24/7. Jos lapselle tulee ongelmia, hän soittaa vaikka yöllä. Ja auta armias jos et viikonloppuna halua keskustella vanhempien kanssa heidän jälkeläisensä kasvuongelmista.

[QUOTE="vieraana";30394307]Mulle on asiakas soittanut kotiin kännykkään kun olin uimahallin pukukopissa. Olisi siinä pyyhe ympärillä pitänyt alkaa konsultoida ongelmassa. Meillä on kuitenkin työpaikalla ihmisiä töissä samaan aikaan jotka tuosta työstä saavat palkkansa joten minusta ei ole kohtuutonta joko A) pyytää asiakasta soittamaan työpaikalle tai B) palaamaan asiaan työaikanani[/QUOTE]

Onko sulla kotona uimahalli, vai miten on mahdollista että asiakas soitti kotiisi ja vastasit uimahallin pukukopissa?

Mutta siis tottakai asiakkaat voi soittaa kännykkään muulloinkin kuin työaikana, jos heille kännykkänumero on annettu. Mistäs he voisivat työaikasi tietää. Tietysti silloin voi tarjota esittämiäsi vaihtoehtoja, kunhan sen tekee ystävälliseen sävyyn asiakasta syyllistämättä.

Minua ei häiritse hoitaa työasioita vapaa-ajalla, työaikani on muutenkin joustava. Vapaa-ajalla vastaan työkännykkään jos on sopiva hetki, muussa tapauksessa soitan takaisin työaikana. Vähän minua on ihmetyttänyt, kun yksi tyyppi on työasioissa soitellut jopa yhdeksän jälkeen illalla, minusta se nyt on ylipäätään sopimaton aika soitella kenellekään vieraammalle ihmiselle missä tahansa asiassa. Mutta olen asiat kuitenkin hoitanut, koska sen on tehnyt melkeinpä samalla vaivalla kuin olisi ohjeistanut ihmistä soittamaan uudestaan seuraavana päivänä.

[QUOTE="ope";30394424]Kuulehan PK:n hoitaja, tuo on vielä pientä. Olen opettaja, ja niin vanhemmat kuin oppilaatkin olettavat minun olevan käytettävissä 24/7. Jos lapselle tulee ongelmia, hän soittaa vaikka yöllä. Ja auta armias jos et viikonloppuna halua keskustella vanhempien kanssa heidän jälkeläisensä kasvuongelmista.[/QUOTE]

Opeilla onkin niin paljon lyhyemmät työpäivät ja pidemmät lomat kuin pk:n tädeillä (sekä isompi palkka), että ympärivuotokautinen käytettävissäolo vain kompensoi sitä sopivasti.

[QUOTE="kerttuli";30394431]Mieheni on pappi ja kun hän menee ruoka kauppaan niin siellä menee tunti tai kaksi , kaikki haluaa jutella ???? siksi käynkin yleensä itse kaupassa ????????[/QUOTE]

Papin ajattelisi olevan kutsumusammatti, joten luulen että aika iso osa papeista jutteleekin uskonasioista mielellään myös vapaa-ajallaan. Toisaalta jos pappi ei halua jutella, on varmasti tosi vaikea se suoraan sanoa. No ehkä jollain tekosyillä noista tilanteista pääsisi karkuun ketään loukkaamatta, lieneekö vaan papeilla usein niin korkea moraali, etteivät tuollaisia valkoisia valheita halua käyttää.

Aloituksen ammattiryhmään liittyen, näin tässä äskettäin yhdellä keikalla lapseni ryhmän lastentarhanopettajan. Mietin hetken, menisikö moikkaamaan, mutta en sitten mennyt. En minä kyllä lapsen asioista olisi mennyt juttelemaan, vaan vaihtanut muutaman sanan bändistä tms., mitä nyt tuollaisissa tilanteissa yleensä puolituttujen kanssa kohdattessa jutellaan. Varmaan paras etten mennyt, vai mitä mieltä te lasten parissa työskentelevät olette? Ei siis sillä, että olisin työasioilla häntä rasittanut, vaan enemmän ajattelin sitä, että ehkä ei halua näyttäytyä humalassa lasten vanhemmille, jos oli enemmän juonut (en tiedä, anniskelualueella kuitenkin oltiin). Samaa ikäluokkaa oleva ihminen ja tosi mukavan tuntuinen, joten jos oltaisiin tunnettu jotain muuta kautta, olisin varmasti mennyt moikkaamaan.

Saako tervehtiä? Tänään meinaan taisin juuri tehdä virheen ja tervehdin lapseni hoitajaa ja lisäksi vaihdoin pari small talk sanaa, eivät kyllä liittyneet lapseeni. Eli onko ok tervehtiä vai pitäisikö katsoa muualle jos pk:n hoitaja tulee vastaan tai näkee jossain tapahtumassa?

No, on toi kyl aika ahistavaa. Vapaa- ajalla tuskin haluaa miettiä yhtään työasioita.

En mä ainakaan jaksa ajatella, mitää työhöni liittyvää, koska vapaa- aika on omistettu mulle, mun palautumiseen ja perheelle. Viikonloput on sen verran lyhyitä, kuitenkin, että sen ajan haluaa jokainen varmasti käyttää omiin juttuihin ja omaan perheeseen.

Mä korkeintaan moikkaan tyttäreni hoitajia ja poistun paikalta. Ei kyl kävis mielessäkä, että menisin kyselee jotain maanantain juttuja tai lätisee tyttären touhuista hoitajille. Se on hoitajille vapaa- aikaa ja sitä se on myös mulle ja ennen kaikkea tyttärelleni. Joten morjestaminen riittää, eikä pakkauduta lässyttää umpia ja lampia, koska niitä voi läsytellä aina maanantaisin.

Mä moikkaan, ja hoitajat (entiset) sekä nykyinen eskariope tulevat aina luokse juttelemaan, etenkin jos lapsi on mukana =) Onhan se nyt kohteliasta moikata jos ihmisen tuntee! Ja vaihdetaanhan tuntemattomienkin kanssa joskus sanoja esim kassajonossa, olisi se molemminpuolin tökeröä olla moikkaamatta :( Mutta ehkä ap ei ihan sellaista torjumista tässä tarkoittanutkaan. On monta ammattia joissa tutustuu ihmisiin joita ei oikeasti haluaisi tavata muualla (hoitajat, papit, lääkärit, opettajat), mutta se on vain kestettävä, hymyiltävä, ja jatkettava jonkun kommentin saattelemana matkaa =)

Kyl mua saa hoitolasten vanhemmat ja ne lapset morjestaa tavatessa. En minäkään välitä vapaalla niitä työasioita puida mutta se ei oo keltään pois että moikkaa ja ehkä vaihtaa pari sanaa. Itsekään en vaivannu pojan hoitajia tervehdystä enempää, omahoitaja kyllä saattoi hetken itse lasta jututtaa vaikka kaupassa. Ei se kaikkia meitä niin vaivaa tuo asiakkaiden kohtaaminen muualla kun töissä. Muistakaa vain että ne työasiat sielä työpaikalla puhutaan.

Opeilla onkin niin paljon lyhyemmät työpäivät ja pidemmät lomat kuin pk:n tädeillä (sekä isompi palkka), että ympärivuotokautinen käytettävissäolo vain kompensoi sitä sopivasti.

Joo totta kai. Näillä hirmupalkoilla ja tolkuttomilla lomilla pitää ilman muuta olla käytettävissä 24/7 sen lisäksi, että kaikki illat, viikonloput ja lomat menee muutenkin kokeiden ja tuntisuunnitelmien laatimisessa sekä esitelmien, kirjoitelmien ja tutkielmien arvioinnissa. Sinun päiväkodin hoitaja kannattaa ehdottomasti opiskella opettajaksi, niin ei enää tarvitse kadehtia! :)

Yhteistyössä