Vanhemmat, älkää tulko juttelemaan lapsenne hoitajille vapaa-aikana!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pk:n hoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä oli muuten hyvä aihe nostaa tapetilla ja olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä!

Vapaa-aikana ei hoideta työasioita ja on jotenkin huonoa käytöstä jopa vaatia sitä toiselta henkilöltä. Tämä pätee siis ihan joka alaan.
Jos vapaa-ajalla törmää, niin jutellaan vapaa-ajan asioista, jos haluaa töistä puhua niin sitä varten on työaika.

Jäi ihan odottamaan mua, kun näki kauempaa, että olen tulossa. Tytöllä eskarissa paljon haasteita ja ope halusi kuulla, miten koulu on lähtenyt menee!

Olen lääkäri. Jotkut yksinkertaisemmat potilaat ryhtyy juttusille asioistaan jos törmätään siviilissä, mutta suurin osa ymmärtää että työasiat kuuluu sinne töihin ja muualla ollaan niinkuin vaan yleensäkin ihmisiä toisillemme.

Itsehän olen salassapitovelvollinen potilaani asioista, joten enpä niistä sitten puhele puistoissa enkä kaupoissa, vaikka potilas itse tekisi aloitteen. Ja itse en tietenkään tee aloitetta; en edes tervehdi, jos ei toinen tee aloitetta ja tervehdi ensin. Yksi ainoa pönttöpää on ihmetellyt tätä tervehtimättömyyttäni eikä tainnut tajuta asiaa selvityksen jälkeenkään; useimmat ymmärtävät tämän tilanteen aivan hyvin.

Lähtpkohtaisesti työasiat puhutaan työaikana/työpaikalla ja sitten ihmisillä on vapaa-aika, joka on omia juttuja varten. Minulla on paljon kokemusta sekä vanhempana olosta, että hoitajan näkökulmasta.

Itselläni on niin, että monet lasteni hoitajista ovat todella läheisiä meidän perheelle ja tulevat juttelemaan omasta aloitteestaan (jos en vaikka ole heitä huomannut) ja usein vaihdetaan siis muutama sana ja saattavat kysellä lapsista. Nämähän kohtaamiset eivät toki ole pitkiä eikä kumpaakaan osapuolta rasittavia.

Hoitajana tavatessani ryhmäni lapsia/aikuisia terveydimme sekä myös usein vaihdamme muutaman sanan. Mielestäni normaaliia ammattiini liittyvää ihmisläheisyyttä ja terveet aikuiset ihmiset nyt osaavat puolin ja toisin vetää rajan siihen, mikä määrä on luontevaa / sopivaa ajatusten vaihtoa missäkin tilanteessa...

Tietty ihmisläheisyys ja "ylimääräiset" kohtaamiset ehkä kuuluvat ammattiin, joku laskee ne eduksi toinen rasitteeksi. Liiallisuuksiiin ei pidä mennä ja tilanteista pääsee helposti johonkin tekosyyhyn vedoten pois, jotta en ongelmaksi kokisi kovin helposti tuota..

Yhteistyössä