Vanhemmat estävät yhteyden isovanhempaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surusilmä -15
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surusilmä -15

Vieras
Olen jo ns. iso tyttö. Oma perhe on ja elämä mallillaan. Silti omat vanhempani määräilevät ja yrittävät ohjastaa elämääni. En useinkaan kuuntele koska elän omaani,en vanhempien. Mummini joutui laitokseen koska on huonokuntoinen. Vanhempani käyvät katsomassa velvollisuuttaan, eivät rakkauttaan. Minä taas koulukiusattuna sain mummilta paljon tukea, rakkautta, syyn elää. Vanhempani pistivät sen minun piikkiin, en osaa olla muiden kanssa, olen antisosiaalinen tapaus. Mummin kanssa tein ne asiat joita pitäsi tehdä äidin kanssa. No, nyt on mummi laitoksessa, vanhuuttaan. Höperö ja dementisoitunut. Ei sinne ole asiaa, sanoo vanhemmat. Minä haluaisin mennä katsomaan, kun olen kuullut paljon huonoa vanhuksien hoidosta. Minä en ole vastuuhenkilö. En perillinen. Vanhempani kielsivät menemästä. Onko tämä oikein vai voinko mennä katsomaan,sukua ollaan kuitenkin. Huolettaa mummin vointi, ennen niin pirteä ihminen tapetaan laitokseen? Omat vanhemmat vain kyttää peruja. Mummi ei ollut rikas mutta nuuka ja rahaa jäi. Minua ei kiinnosta raha vaan oikea huoli on mummista. Mitä voin tehdä?

Mitä voit tehtä? No, menet katsomaan mummia. Nyt on aika aikuistua jo ja tehdä omat päätökset elämässä. Ei sinun tarvitse olla tilivelvollinen vanhemmillesi, jätä kertomatta vaikka. Koskaan ei tiedä milloin mummistasi aika jättää ja silloin on myöhäistä miettiä mitä olisi pitänyt tehdä.

Menet vaan käymään siellä. Jos et tiedä missä on niin soita jonnekin ja kysy onko sen ja sen niminen siellä ja jos ei niin missä voisi olla. Sairaalassa saattaa olla vierailuaika esim 4 tuntia jonka aikana pitää käydä tai aika jolloin ei saa käydä, joten sinne kannattaa soittaa ja kysyä koska voi tulla. Hoitokodeissa saa yleensä käydä koska vain.

Niin ja jos huomaat käynneilläsi ongelmia, voit aina soittaa mummusi lääkärille. Hän ei voi kertoa sinulle mummusi hoidosta jos mummusi ei ole antanut lupaa ja et ole vastuuhenkilö. Mutta lääkäri voi silti huomioida hoidossa sen mitä hänelle kerrot.

mene käymään katsomassa isovanhempaasi, kirjoituksestasi saa sen kuvan, että ajattelet, että vanhustenkoti on joku karmee kidutuslaitos. ehkä näät senkin, että ei se välttämättä niin ole. siellä voi olla vanhuksella loppujen lopuksi ihan hyvä olla.
ja kyllä se on vanhuksellekin tärkeä, että lapsenlapsi siellä käy. älä silti säikähdä, jos vanhus ei sua tunne. se ei sille asialle mitään voi. mutta on edelleen se sama ihminen, jonka olet tuntenut

Miten ihmeessä vanhempasi voisivat tuollaisen estää? Tottakai vanhuksia saa muutkin käydä katsomassa kuin perilliset ja vastuuhenkilöt. Vierailijat ovat vanhuksille usein hyvin tärkeitä päivien piristäjiä, joten tottakai menet sinne. Mitä useammin pääset (toki vierailuajat huomioiden) sitä parempi.

Tietenkin menet katsomaan mummiasi. Ei vanhempasi voi päättää vierailijoita. Nyt on aika alkaa kasvaa aikuiseksi ja päästää irti vanhempien talutusnuorasta. Pystyt ehkä vähän antamaan mummillesi nyt takaisin siitä hyvästä, mitä hän aikoinaan antoi sinulle. Varmasti vierailusi tulevat olemaan hänelle tärkeitä. Vanhempiasi sinun ei tarvitse kuunnella asiassa yhtään.

Mulle tulee mieleen kirjoittamastasi, että vanhempien kiellon takana voi olla toisenlaiset syyt. Ehkä he ajattelevat, että ahdistut vierailusta liikaa, kun jo nyt puhut noin kauheita (tappaminen) ja sinulla on ollut aiemmin vakavia ongelmia.

Tietysti voit käydä katsomassa mummiasi, jos haluat. Ei vierailijoiden tarvitse olla edes sukua. Mutta mene positiivisella mielellä.

Sen kun menet katsomaan mummia. Varmasti ilahtuu ja vanhempiesi mielipide ei merkitse asiassa mitään. Ja kyllähän se niin on, että vaikka nimeäsi ei lähinomaisena olisi, mutta jos sanot mikä suhteesi rouvaan on ja muutenkin vaikutat tietävän asioista niin kertovat varmastikin sinullekin hoidosta ja voinnista. Kyllä minulle on sairaalassakin kerrottu mummini hoidosta vaikka äitini nimi siellä onkin. Ja ystävänkin voinnista, kun aloin antaa hoito-ohjeita :D vaikka virallisestihan en ole häneen missään suhteessa.

Yhteistyössä