Vanhemmat joilla ajokortti ikäisiä lapsi/lapsia!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haisuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haisuli

Vieras
Onko teillä lapset ajaneet ajokortin? Jos on niin oletteko te vanhemmat sen maksaneet vai nuori itse? Meillä vanhin tyttö ajaa parhaillaan korttia. Onko teillä perheessä ollut jo alusta asti kaksi autoa vai yksi? Meillä on aina ollut yksi auto. Tila-auto ja nyt mies haluaisi ostaa kakkosauton, kun tyttö saa kortin. Toisaalta olisi hyvä idea, koska perheessä olisi sitten kolmella kortti ja yhdelle autolle olisi ehkäpä liian monta käyttäjää. Tyttö kumminkin hiukan aristaa tuolla isolla autolla ajamista tai tällaisen käsityksen olen saanut.

Ketokaa miten teillä on asiat menneet!

Mummo maksoi ajokortin ja minä annoin kakkososan joululahjaksi. Meidän autoa sai lainata silloin kun se oli vapaana ja myöhemmin hankki oman auton. Sitten kun omilla rahoillaan sen kulut kustansi. Aika usein sitä meidän autoa piti silloin tankata kun poikakin sillä ajoi =)

Ajokortin ekavaihe kaikkineen tulee maksaa suurinpiirtein n.1600e. Tyttö on kyllä tehnyt koko kesän töitä ja luvannut maksaa osan sekä kortista että autosta(jos auton hankimme). Olin kyllä erittäin yllättynyt tuosta maksusta. Toisaalta olemme ajatelleet että maksaisime osan. Tämä osa olisi sitten tytön 18v lahja. Mutta mikä sit on järkevintä? Nuo summat tuntuu vaan hirmu suurilta. Verrattuna siihen aikaan, kun itse ajoin ajokortin. Tosin siitä on niin monta vuotta.

Poika ajoi ABC-kortin, ja C-osuuden maksoin minä. En muista autoinko II-vaiheen maksuissa.
Motskarin suhteen: sai rippilahjaksi mopon, jonka vaihtoi "päittäin" vanhaan moottoripyörään, jonka myöhemmin möi ja josta sai sitten lisärahoitusta uudemmalle motskarille, jonka niinikään möi ja hankki auton.

Töissä on koko ajan ollut opiskelujen ohella, ja tavoite kun on, on säästänyt.

Tyttö osti auton omillaan. Ajokorttia "ajaa" edelleen ja saa avustusta siihen vasta sitten, kun kortti on hankittu. Tämä siksi, että on rahankäytössään aivan toista luokkaa kuin poika - ei mitään järkeä.

Opiskelun ohella käy töissä ja on koko ajan asunut omillaan, eli on maksanut myös elämisensä itse. Niin myös poika.

Alkuperäinen kirjoittaja haisuli:
Ajokortin ekavaihe kaikkineen tulee maksaa suurinpiirtein n.1600e. .

Joissain autokouluissa saa käteisalennusta kun maksaa aluksi koko maksun. Joskus hinta alenee myös kun kertoo olevansa jonkun määrätyn koulun oppilas.

No, ei ole vielä poika ajokortti-iässä, mutta pitää mun silti nokkani tähän ketjuun laittaa :whistle: .

Olen sitä mieltä, jotta nuoren pitää maksaa AINAKIN osa kortin hinnasta aikanaan. Ei vanhempien tartte kaikkea mukulansa eteen kultalautasella kantaa. Tuntuukin jokin joltain, kun sen eteen on joutunut hiukan näkemään vaivaa =) .

Meilläkin tyttö on enemmän säästävää ihmistä. suurinosa kesän palkasta on säästössä ja töitä tekee kahtena päivänä viikossa opiskelun ohella. Koska on töitä tekevä, niiin omasta mielestäni olisi hyvä että osan ainakin maksaisi. Tietenkin voimme hiukan avustaa, mutta avustus olisi sitten synttärilahja osittain.

Kiva että saan kuulla teidän kokemuksia. Ehkäpä sitten seuraavan lapsen kohdalla olen jo itse hiukan viisaampi.

Meillä oli kaksi autoa jo aikasemmin pojan kortin saantia. Maksoimme kortin puoliksi ja poika sai kakkosautoa käyttää. Pojan piti käydä täyttämässä tankkia ja katsastusmaksun maksoi. Meillä näin sujuu ainakin vielä hyvin. Lisään vielä että poika teki viikonloppuisin töitä.

Niin ei tällä paikkakunnalla alta tonnin korttia saa eikä taida mistään muustakaan.

Ei meilläkään ole pomo korttia ajanut. Tai se oli tytölle ihan selvä että hän ei mopoa haluu vaan odottaa ajokorttia.

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton tuhkimo:
Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Alkuperäinen kirjoittaja Mun aikaan 3000 mk:
Paljonko ajokortti tulee nykyjään maksamaan?

Paikasta riippuen se pyörii siinä 1000e vähän molemmin puolin.

Mistä saat alle tonnilla kortin?Minulla maksoi1500e pyöreesti,eikä siinä ole edes kakkosvaihetta!
Turussa myydään tonnin paikkeilla ajokorttia,tosin siihen tulee lupamaksuja yms päälle,mutta ajojen hinta on siinä paikkeilla.Eli olisko kokonaishinta noin 1200?

Mistä saat alle tonnilla kortin?Minulla maksoi1500e pyöreesti,eikä siinä ole edes kakkosvaihetta!
Turussa myydään tonnin paikkeilla ajokorttia,tosin siihen tulee lupamaksuja yms päälle,mutta ajojen hinta on siinä paikkeilla.Eli olisko kokonaishinta noin 1200?

Kyllpäs heittelee eripuolilla Suomea hinta,ajoin Kouvolassa!

Kyllpäs heittelee eripuolilla Suomea hinta,ajoin Kouvolassa!
Jep,pääkaupunkiseudulla taitaa saada pulittaa vielä jokusen euron lisääkin.

Meillä on vanhin vasta 16 mutta tarkoituksena on maksaa kaikille autokoulu, se on kuitenkin taito josta on usein hyötyä työpaikan saamisessa jne. Ollaan suht köyhiä ettei lapsillakaan ole mitään omia säästöjä, joten ajokortin ajaminen itse silloin kun olisi omaa rahaa siirtyisi varmasti hamaan tulevaisuuteen, ja sit voikin tulla jo lastenhankinnat ym eteen jonka takia ajaminen siirtyy. Haluaisin kuitenkin ettei oma tytär joudu tulevaisuudessa olemaan miehensä kyydittämänä (kunhan tällaset ajankohtaisia, nyt ei edes seurustele) vaan pääsisi ajelemaan itsekin kun tarvitsee.

no aika paljon nuo hinnat sit vaihtelee, jos tosiaan jossain saa reilulla tuhannella eurolla. varsinais-suomessa se on suunnille tuo 1600e ja sit tulevaisuudessa kakksovaihe vielä päälle. Tosiaan vielä täysin tarkkaa summaa en tiedä. Tuossa eka lasku odottaa maksamista.

Hui kamala. Onko ajokortin hinta oikeasti noin paljon noussu? Meillä vanhimmalla on kyllä vielä kolme vuotta ajokortti ikään. Toivottavasti ei siihen mennässä enään kamalasti nouse. Mitenkähän ajoluvan kanssa. Kuinka paljon se tulee maksamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hui kamala. Onko ajokortin hinta oikeasti noin paljon noussu? Meillä vanhimmalla on kyllä vielä kolme vuotta ajokortti ikään. Toivottavasti ei siihen mennässä enään kamalasti nouse. Mitenkähän ajoluvan kanssa. Kuinka paljon se tulee maksamaan?

Meillä kävi myös hetken mielessä tuo ajolupa, mutta vain hetki. Mies ei nimittäin suostunut . Sanoi heti että hermot ei riitä. Polkimia saa ostettu käytettynä, mutta bensaa siinä sitten ainakin kuluu ja maksaa.