Vanhemmat laitetaan lukemaan lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vepasto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vepasto

Vieras
Esikoisen eskarista on tullut tehtäväksi lukea 8 kirjaa. Siis niin, että jompi kumpi vanhemmista lukee lapselle ja yhdessä vastataan sitten kysymyksiin. Siis joka kirjan kohdalla pitää kertoa mikä kirja on kyseessä, kenen kanssa luettiin ja sitten on vielä yksi lisäkysymys, esim. mikä oli lapsen lempihahmo kirjassa. Sitten kun kirjat on luettu ja kysymyksiin vastattu, lappu palautetaan eskariin ja sen kunniaksi jokainen lapsi saa oman kirjastokortin. Luettavia kirjoja ovat mm. joku Astrid Lindgrenin kirja, joku Mauri Kunnaksen kirja, joku Pekka Töpöhäntä- kirja, joku Franklin- kirja, lapsen oma valintainen kirja, jomman kumman vanhemman lempikirja lapsuudesta jne. Musta toi on aika kiva juttu, varsinkin kun jotku vanhemmat eivät juurikaan lue lapsilleen ja se on kuulemma tärkeää, varsinkin esikouluiässä. Mitäs mieltä te olette?

Aika kiva juttu. Meille äiti luki joka ilta jonkun sadun.
Meillä luetaan satu joka päivä myöskin. Poika valitsee kirjan. Välillä kysyn jonkun kysymyksen että tiedän ymmärtääkö poika mitä luen, välillä jutellaan jostain kohdasta, etsitään kuvia, lasketaan montako pupua kuvassa on. :D
Poika 3v.

Periaatteessa ihana lukemisen edistämisen ja perheen yhteisen ajan idea, mutta onhan siinä sellainen ikävä tuputuksen lisämaku.
Ja henk.koht inhoan Pekka Töpöhäntää...

Kuullostaa kivalta :) vähän asian vierestä kysyisin,että minkä ikäiset teillä on jaksaneet keskittyä kuuntelemaan satua? Meillä 3v poika tykkää vielä enemmän katsella kuvia ja jutella niistä,itse tekstin kuunteluun ei jaksa vielä syventyä.

Hieno juttu! Meilläkin luetaan paljon; 3 veelle joka ilta iltasatu plus päivällä välillä jotain, 1,5v on just alkanu istuu tarpeeks pitkiä aikoja, että voidaan kirjaa tuijotella ja nimetä eläimiä ja tavaroita. Ja kuitenkin on paljon perheitä, joissa ei lueta niin paljon syystä tai toisesta, ja tuommoinen voi antaa heille uuden tilaisuuden yrittää lisätä lukemista jos se joskus on unohtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Periaatteessa ihana lukemisen edistämisen ja perheen yhteisen ajan idea, mutta onhan siinä sellainen ikävä tuputuksen lisämaku.
Ja henk.koht inhoan Pekka Töpöhäntää...

Siinä on varmaan ideana se, että lapselle luetaan erilaisia kirjoja, eivätkä vanhemmat päätä, mitä satua lapsi saa kuunnella ja mitä ei. Kun siis kysymyksessä on kuitenkin lastenkirjat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuullostaa kivalta :) vähän asian vierestä kysyisin,että minkä ikäiset teillä on jaksaneet keskittyä kuuntelemaan satua? Meillä 3v poika tykkää vielä enemmän katsella kuvia ja jutella niistä,itse tekstin kuunteluun ei jaksa vielä syventyä.

Mun poika jaksoi jo paljon alle kaksi-vuotiaana kuunnella pitkiäkin satuja ja nykyisin kun poika on lähes 3, luetaan putkeen monta kirjaa päivittäin. Poika on kyllä varmaan ottanu mallia minusta, koska luen ihan kauheesti ja oon pojallekin lukenu vauvasta lähtien.

Meidän pojan eskarissa oli viime viikko satuviikko. Sitä ennen piti jokaisessa perheessä lukea viisi kirjaa. Sitten niistä lapsi piirsi pienelle kartonkiympyrälle kuvan kirjasta ja toiselle puolelle kirjoitettiin kirjan ja kirjailijan nimi. Ihan kiva juttu!
Huvitti vain, kun yksi poika oli ryhmässä sanonut, etteivät ole lukeneet kirjoja, koska iskä ei suostu ostamaan niitä. Me lainataa kirjastosta. No, olivat sanoneet, että eskaristakin saa lainata, jos kotona ei ole.
Ihmeellisen ongelmallista joillekin lähteä esim. kirjastossa käymään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän pojan eskarissa oli viime viikko satuviikko. Sitä ennen piti jokaisessa perheessä lukea viisi kirjaa. Sitten niistä lapsi piirsi pienelle kartonkiympyrälle kuvan kirjasta ja toiselle puolelle kirjoitettiin kirjan ja kirjailijan nimi. Ihan kiva juttu!
Huvitti vain, kun yksi poika oli ryhmässä sanonut, etteivät ole lukeneet kirjoja, koska iskä ei suostu ostamaan niitä. Me lainataa kirjastosta. No, olivat sanoneet, että eskaristakin saa lainata, jos kotona ei ole.
Ihmeellisen ongelmallista joillekin lähteä esim. kirjastossa käymään.

Mies sanoi mulle, kun luki sitä tehtävää, että sitten ei ostella niitä kirjoja, joita meiltä puuttuu. Vaikka mä tykkäänkin ostella kirjoja, niin kyllä me ne puuttuvat kirjat ajattelin hakea kirjastosta. Tosin, katsoin, että meiltä puuttuu vain kaksi kirjaa, muut löytyy kotoa kirjahyllystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Esikoisen eskarista on tullut tehtäväksi lukea 8 kirjaa. Siis niin, että jompi kumpi vanhemmista lukee lapselle ja yhdessä vastataan sitten kysymyksiin. Siis joka kirjan kohdalla pitää kertoa mikä kirja on kyseessä, kenen kanssa luettiin ja sitten on vielä yksi lisäkysymys, esim. mikä oli lapsen lempihahmo kirjassa. Sitten kun kirjat on luettu ja kysymyksiin vastattu, lappu palautetaan eskariin ja sen kunniaksi jokainen lapsi saa oman kirjastokortin. Luettavia kirjoja ovat mm. joku Astrid Lindgrenin kirja, joku Mauri Kunnaksen kirja, joku Pekka Töpöhäntä- kirja, joku Franklin- kirja, lapsen oma valintainen kirja, jomman kumman vanhemman lempikirja lapsuudesta jne. Musta toi on aika kiva juttu, varsinkin kun jotku vanhemmat eivät juurikaan lue lapsilleen ja se on kuulemma tärkeää, varsinkin esikouluiässä. Mitäs mieltä te olette?

Toihan on aivan loistava juttu! =)

Ite oon miettiny miten saisin tuon liikkuvaisen 1½-vuotiaan rauhottumaan sadun kuunteluun... Lyhempien tarinoiden lukemisen paksusivuisista kirjoista onnistuu kyllä, mut sen enempää ei malta. Tykkää kirjoista tosi paljon ja haluu sit kuvia käännellä ja vähän väliä osottelee jotain kuvista ja pitää kertoo mitä siin on. Meillä siis luetaan kyllä päivittäin, mut vaan niitä lyhkäsiä. Vinkkejä?

Todella kiva juttu. Sillä nykyjään taitaa olla niin että vanhemat eivät kerkeä/jaksa lukea lapsilleen satuja. Ei siinä kauaa mene kun illalla lukee.

Laittaa tämän korvantaakse muistaakseen kun palaa töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:

Toihan on aivan loistava juttu! =)

Ite oon miettiny miten saisin tuon liikkuvaisen 1½-vuotiaan rauhottumaan sadun kuunteluun... Lyhempien tarinoiden lukemisen paksusivuisista kirjoista onnistuu kyllä, mut sen enempää ei malta. Tykkää kirjoista tosi paljon ja haluu sit kuvia käännellä ja vähän väliä osottelee jotain kuvista ja pitää kertoo mitä siin on. Meillä siis luetaan kyllä päivittäin, mut vaan niitä lyhkäsiä. Vinkkejä?

Eiköhän se siitä ajan kanssa tule. Meillä lapsi nyt 1v 8kk ja ihan näihin aikoihin asti oli meno tuollaista. Lähinnä katseltiin kirjoja, ei juuri ehtinyt muutaman rivin tekstejä edes lukea :) Eilen sitten luettiin kertaheitolla yksi Pupu Tupuna iltasaduksi. Ihan sujuvasti jaksoi istua sylissä, eikä edes hosunut sivujen kääntämisen kanssa niin kuin yleensä. On varmaan jo ihan fysiologinen juttu joillakin lapsilla se, kuinka kauan pystyy olemaan aloillaan ja keskittymään.

Hyvä juttu!!! Tuollainen käytäntö pitäisi olla kaikissa päiväkodeissa/eskareissa:) Tuo lapselle lukeminen/lasten lukuharrastukset on itselle ihan jo graduaiheenikin myötä tullut läheiseksi ja tärkeäksi asiaksi :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Ihan hauska idea kyllä, mutta mä en tykkää franklinista, enkä haluais lukea sitä kirjaa... :ashamed:

Meillä taas Franklin on yksi pojan lempikirjoista; sitä kirjaa ollaan luettu varmaan satoja kertoja. :whistle:
Kyllä mä luulen, että lapsi saa myös itse lukea, jos osaa, mutta ideana tässä varmaan on myös se, että luetaan yhdessä vanhemman kanssa. Eli ei kuitenkaan niin, että lapsi lukee yksin kaikki kirjat.

Meillä on aina luettu paljon myös lapsille ja lapset ovat kiitosta saaneet hyvästä mielikuvituksesta ja erittäin laajasta sanavarastosta.
Esikoiselle aloitin noin 8kk iässä lukemisen ja kuopus on kuunnellut aina, silloin kun imetin niin sain hienosti tuon isomman jolla ikää oli silloin 1v9kk istumman vieressä ja mä luin ja luin, monta kirjaa meni päivässä

Meillä oli jo pk:n puolella sama (taisi olla 4 kirjaa ) ja eskarissa 6-10 mutta kirjat sai itse valita ja sitten jokainen lapsi sai viedä oman suosikkikirjansa eskariin

Yhteistyössä