Mä olen 30v. Ikinä en saanut selkääni, ollut kotiarestissa tai muutakaan. Mun kanssa keskusteltiin ja sovittiin asioita. Periaate oli, et luottamus säilyy kunnes se rikotaan. Minulle pahin mahdollinen rangaistus olisi ollut vanhempieni luottamuksen menetys. Se että he pettyisivät mun toimintaan tai pahoittaisivat mielensä mun takia. Eikä näin ollen käynyt mielessäkään tehdä typeryyksiä. Jos jotain halusin, se oli mahdollista jos osasin sen riittävästi perustella. Ja jos se oli mahdollista. Varsinkaan kitisemällä ei tuloksia syntynyt: Miksi äitini haluaisi miellyttää minua, kun minä en halunnut miellyttää häntä? Ja jotkut asiat ei vain olleet mahdollisia. Se selitettiin ja piste. Yhä edelleenkään ei kävisi mielessä käyttäytyä epäkunnioittavasti heitä kohtaan. Rakastan vanhempiani, arvostan heitä todella paljon ja pidän viisaina ihmisinä. Tunnen myös kuinka minua arvostetaan ja kunnioitetaan. Toki muistoni on ajalta jonka muistan, eli noin kouluikäisestä eteenpäin.
Sisareni taas.. Ihan eri luokkaa. Teki just Niinkuin tykkäs, rellesti ja räyhäsi. Haistatteli vanhemmilleni jne. Samat keinot oli käytössä, paitsi että etuja vähennettiin ja menemistä rajoitettiin eikä häneen luotettu. Hän on edelleen epäluotettava tietyiltä osin.
Ihmiset on erilaisia, toisilla on myötäsyntyisenä halu toimia sosiaalisessayhteisössä sopuisasti ja miellyttää muita.
Tänä päivänä olen menestykäs elämässäni. Osaan markkinoida itseäni ja ideoitani tiimityössä, saan useimmiten mitä haluan ihan nätisti puhumalla. Ja jos en saa ymmärrän, että se ei vain nyt ole mahdollista, ainakaan siinä yhteydessä.
Lapseni, 4v tyttö, on rauhallinen ja halukas miellyttämään kuten minäkin. Keskustelemme asioista, asetan rajoja hänen hyvinvoinnin perusteella ja selitän syyt. Hän hyväksyy asettamani rajat, joskus yrittää vinkuvänkyllä saada tahtonsa läpi, jolloin ilmoitan että keskustelu on päättynyt ja tilaisuus mennyt, jos kerran menee huutamiseksi. Tässä vaiheessa hän ymmärtää että mitään ei ole tehtävissä ja hyväksyy kohtalonsa.
En kuitenkaan kuvittele, että jos mulla olisi onni saada lisää lapsia, että kaikki olisi samanlaisia. En luultavasti myöskään toimisi sitten samoin kuin tämän ensimmäisen kanssa. Fyysinen kuritus ei tule kysymykseen, mutta löyhän kurin ja ruumiillisen kurituksen väliin mahtuu aika paljon. Olen itse "ammattikasvattaja", joten tiedän kyllä että kaikki ("tavalliset") lapset on mahdollista saada toimimaan järkevästi. Se on henkilö ja tapauskohtaista, kuinka toimitaan. Yleispäteviä neuvoja ei ole. Yksi tärkeä pointti kuitenkin on. Lapsen loukkaantumista ei tarvitse pelätä. Se vähän Niinkuin kuuluu asiaan, että hölmöilyn seurauksista pahoittaa mielensä. Enkä tarkoita tässä toisen ihmisen lyttäämistä, vaan tervettä närkästymistä. Jokainen haluaa välttää mielensä pahoittamista ja loukkaantumista, mikä ohjaa parempaan käytökseen.
Esimerkiksi sakon saamisessa ainoa pelote ei ole taloudellinen haitta, vaan myös se että joku sanoo sinulle " sinä teit väärin ja aiheutit vaaraa muille ihmisille".