Vanhemmat roikottivat 6-vuotiasta parvekkeelta Tampereella!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

fjonga

Aktiivinen jäsen
11.10.2004
20 142
6
38
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901319007029_uu.shtml

Tamperelainen pikkupoika sai kokea perhehelvettiä vuosien 2003-2005 ajan, jolloin hän oli 6-8-vuotias.

Poikaa piinasivat oma äiti ja isäpuoli, joiden julmimpiin tekoihin lukeutuu lapsen roikottaminen kerrostalon kahdeksannen kerroksen parvekkeelta. Poika roikkui parvekkeen kaiteen yli siten, että puolet vartalosta oli kaiteen ulkopuolella.

Lapseen kohdistuneet jatkuvat pahoinpitelyt alkoivat paljastua vasta, kun poika oli jo otettu huostaan. Tuolloin lapsi alkoi avautua kokemastaan Keski-Suomessa sijaitsevan perhekodin henkilökuntaan kuuluvalle.

31-vuotias äiti oli lisäksi potkinut lasta sekä viiltänyt jääraaputtimella pojan käsivartta. Lisäksi hän oli jaellut pojalle luunappeja sekä tukistanut tätä useita kertoja. Sen sijaan Tampereen käräjäoikeus ei löytänyt tarpeeksi näyttöä siihen, että poikaa olisi lisäksi hakattu remmillä.

Äiti sai teoistaan tiistaina kuuden kuukauden ehdollisen vankeustuomion, kun taas 33-vuotias isäpuoli sai rikoksistaan kolme kuukautta ehdollista.

Oikeudenkäynnissä ei tullut esiin, että vanhemmat olisivat olleet tekojen aikaan päihteiden vaikutuksen alaisina. Kumpikaan heistä ei lukeudu myöskään poliisin vanhoihin tuttuihin. Pahoinpitelyiden motiivi jäi niin ikään epäselväksi.

----

mä en ymmärrä et miten näyttöä on löytynyt luunapeille ja tukistamiselle muttei remmillä hakkaamiselle :o
uutisissa ei mainita edes vahingonkorvausten määrää, toivottavasti edes sakot tuli :(

No kaikki palstamammatkin tukistelee ja antaa luunappeja. Eihän ne ole niin vaarallisia, eivät edes väkivaltaa. Kasvatustahan ne vain ovat, kun esim. just noi kuuden vanhat on niin pahassa iässä. Ei mene mikään jakeluun jollei vähän samalla nappase. Ihan vain lapsen omaksi parhaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
No kaikki palstamammatkin tukistelee ja antaa luunappeja. Eihän ne ole niin vaarallisia, eivät edes väkivaltaa. Kasvatustahan ne vain ovat, kun esim. just noi kuuden vanhat on niin pahassa iässä. Ei mene mikään jakeluun jollei vähän samalla nappase. Ihan vain lapsen omaksi parhaaksi.

nuo on tuossa tapauksessa mielestäni pienin paha.

Minkäköhän pituinen olisi ollut tuomio jos pahoinpidelty olisi ollut aikuinen ? Ikävä kyllä luulen että olis tullut pidempi tuomio:( Ei ehdollinen mun mielestä sopiva rangaistus ehdoton tuomio olisi ollt paikallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:

nuo on tuossa tapauksessa mielestäni pienin paha.

Olen tästä siinä mielessä samaa mieltä että tokihan parvekkeen yli roikotus on hengenvaarallista, pelottavaa jne, mutta luunappeja ja tukistuksia ei voi senkään takia mitenkään vähätellä. Lapsi yleensä tietää ettei häntä tai ketään saa roikottaa parvekkeelta, mutta ei yleensä ymmärrä ettei häneen saa kajota fyysisesti luunappeja antamalla ja alkaa uskomaan että hänessä on jotain vikaa ja että "pieni" pahoinpitely luunapein ja tukistuksin on häntä kohtaan oikein. Tällaisten uskomusten ja traumojen laajuus näyttäisi olevan ihmisillä paljon suuremp kuin parvekkeeltaroikotuskokemukset, ja se näkyy sitten jatkumona että aikuiseksi kasvettuaan nämä lapsena pahoinpidellyt jatkavat samaa kierrettä.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Olen tästä siinä mielessä samaa mieltä että tokihan parvekkeen yli roikotus on hengenvaarallista, pelottavaa jne, mutta luunappeja ja tukistuksia ei voi senkään takia mitenkään vähätellä. Lapsi yleensä tietää ettei häntä tai ketään saa roikottaa parvekkeelta, mutta ei yleensä ymmärrä ettei häneen saa kajota fyysisesti luunappeja antamalla ja alkaa uskomaan että hänessä on jotain vikaa ja että "pieni" pahoinpitely luunapein ja tukistuksin on häntä kohtaan oikein. Tällaisten uskomusten ja traumojen laajuus näyttäisi olevan ihmisillä paljon suuremp kuin parvekkeeltaroikotuskokemukset, ja se näkyy sitten jatkumona että aikuiseksi kasvettuaan nämä lapsena pahoinpidellyt jatkavat samaa kierrettä.

mua hakattiin kotona kun olin pieni, eikä ihan mistään luunapeista ollu kyse. sen takia varmaankin pidän luunappeja todella vähäisinä kurituskeinoina koska en tiedä muusta eli täysin väkivallattomasta "kasvattamisesta".
olen itsekkin käyttänyt luunappeja yms, mutta tosiaan viimeisenä keinona kun olen ollut jo ihan loppu. nykyisellään meillä ei ole niitä ollut, en edes muista koska viimeksi olisi tapahtunut.
haluan todellakin lapsilleni täysin erilaisen lapsuuden mitä itselläni oli.

Yhteistyössä