Vanhemmatko vastuussa hoitajien ylitöistä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkari harmaana

Vieras
Olemme sopineet lastemme hoitoajaksi pääsääntöisesti 8-16. Joskus kun työaikoihimme käy ja päivähoitoon etukäteen ilmoitettuna lapset ovat hoidossa 9-15.
Tänään kun kävin hakemassa lapset, hoitaja kyseli lasten hoitoaikoja vaikka olen ne etukäteen ilmoittanut (siihen saakka kuin minulla työvuorot ovat tiedossa). Olisi kuulema niiiin mukavaa, jos voisimme hakea klo15 jotta heille ei tulisi ylitöitä!! En voi käsittää... hoitosopimukseen on merkitty maksihoitoaika 7.30-16.30 ja sitä eivät lapset koskaan ole olleet.

Ja sitten sain kuulla, kuinka koko ryhmä kärsii keskimmäisen lapsemme vaikeudesta sopeutua hoitoon (aloitti vuoden alussa) kun "onhan tässä jo viisi viikkoa takana...", vihjaili hoitaja. Minkäs minä sille voin, että lapselle se on ollut hankalaa. Olemme kaikkemme yrittäneet että lapsesta päivähoito olisi kiva juttu, mutta vielä emme ole onnistuneet. Ja nyt saimme kuulla että lapsen itkuisuus pilaa koko päivän ja ryhmän hengen :(

Kyseessä kunnallinen ryhmis.

Mä olin ihan varma että sä puhut yksityisestä ryhmiksestä missä minunkin lapseni on kun juuri samasta asiasta tapellaan ja siellä pätee juuri nuo samat hoitoajatkin.. damn.. melkein toivoin että kyse olis ollut samasta paikasta, olis ollut kiva vaihtaa ajatuksia yv:nä muistakin jutuista..

Ei pitäisi olla vanhempien murhe hoitajien työajat tai se, että ryhmässä on huono "henki" . Arvelen, että lasten ja henkilökunnan suhde ei täsmää klo15 ->. Hoitajia pitää olla tietty määrä lapsia kohden. (vaikea selittää)

Minä vielä.. siksi olin niin varma että olisi sama hoitopaikka kun minäkin kuulin tuon saman lauseen "koko ryhmä kärsii lapsen itkuisuudesta". Ihan uskomaton kommentti! Ja lapsi siis itkeskelee kuulema päiväunillemeno tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Ei pitäisi olla vanhempien murhe hoitajien työajat tai se, että ryhmässä on huono "henki" . Arvelen, että lasten ja henkilökunnan suhde ei täsmää klo15 ->. Hoitajia pitää olla tietty määrä lapsia kohden. (vaikea selittää)

Näin on, että lapsia saa olla max. 4/hoitaja, mutta se ei liene meidän asia huolehtia? En jotenkaan voi käsittää sitä, että kun kerran hoitoajat on sovittu niin yks kaks niitä pitäisi olla lyhentämässä! Vai sanookohan ne kaikille vanhemmille, että hakekaa kersanne klo15 pois (vaikka vanhempien työaika loppuis klo16)...
Ja lappu, jossa ilmoitin tulevat hoitoajat, oli muka kateissa ("ei me olla sellaista saatu") ja sitten se yks kaks löytyikin. Mutta voi voi kun siinä on vain tähän viikkoon asti hoitoajat... sanoin, että ilmoitan kyllä heti kun uudet listat saamme, sitten on tiedot taas kuudelle viikolle eteenpäin.

Mieheni tekee vuorotyötä ja sain kuulla vihjailuja myös siitä, että mites ne vapaapäivät... Me ollaan sovittu kirjallisesti kokopäivähoidosta ja siitä myös maksamme. Jos miehelläni on vapaapäivä keskellä viikkoa, se ei mielestäni hoitopaikkaan kuulu?

Minähän voisin pitää lapset sopimuksen mukaan hoidossa ma-pe 8-16, miksi ylipäänsä täytyy ennakkoon ilmoittaa tulevia hoitoaikoja?

Minusta jotenkin tympeetä touhua, meni "maku" koko paikasta :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:

Näin on, että lapsia saa olla max. 4/hoitaja, mutta se ei liene meidän asia huolehtia? En jotenkaan voi käsittää sitä, että kun kerran hoitoajat on sovittu niin yks kaks niitä pitäisi olla lyhentämässä! Vai sanookohan ne kaikille vanhemmille, että hakekaa kersanne klo15 pois (vaikka vanhempien työaika loppuis klo16)...
Ja lappu, jossa ilmoitin tulevat hoitoajat, oli muka kateissa ("ei me olla sellaista saatu") ja sitten se yks kaks löytyikin. Mutta voi voi kun siinä on vain tähän viikkoon asti hoitoajat... sanoin, että ilmoitan kyllä heti kun uudet listat saamme, sitten on tiedot taas kuudelle viikolle eteenpäin.

Mieheni tekee vuorotyötä ja sain kuulla vihjailuja myös siitä, että mites ne vapaapäivät... Me ollaan sovittu kirjallisesti kokopäivähoidosta ja siitä myös maksamme. Jos miehelläni on vapaapäivä keskellä viikkoa, se ei mielestäni hoitopaikkaan kuulu?

Minähän voisin pitää lapset sopimuksen mukaan hoidossa ma-pe 8-16, miksi ylipäänsä täytyy ennakkoon ilmoittaa tulevia hoitoaikoja?

Minusta jotenkin tympeetä touhua, meni "maku" koko paikasta :kieh:

En ihmettele. Tosi törkeältä kuulostaa. Teillä tosiaan olisi oikeus hakea joka päivä kelllo 16. Inhottaa varmasti, että juuri teiltä aletaan yhtäkkiä tivata, ja huh. jo kello 15. ei kai kukaan muukaan siihen aikaan hae.

Ihanko oikeesti ne on kunnallisessa ryhmiksessä vai kirjoititko vain siksi ettei kukaan osaisi heti yhdistää yks yhteen paikkaa mistä on kyse?
Juuri täsmälleen sama tilanne ja samoja kommentteja kuulin viimeksi tänään kun hain lapseni hoidosta.. ja yksityinen ryhmis kyseessä.
Ihan uskomatonta jos muuallakin on samanlaista!
Tuokin kommentti itkuisuudesta.. AAAARGH!

Alkuperäinen kirjoittaja harm. minäkin:
Ihanko oikeesti ne on kunnallisessa ryhmiksessä vai kirjoititko vain siksi ettei kukaan osaisi heti yhdistää yks yhteen paikkaa mistä on kyse?

On ihan oikeasti, uskomatonta kyllä, kunnallinen ryhmis.
Mutta jopa vielä kummallisempaa, että yksityisellä voi olla samanlaista :o Jotenkin kuvittelisin, että siellä kaikki olisi parempaa/laadukkaampaa, kun hintaakin on enemmän...

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ala viedä lapses joka päivä klo 8 ja hae klo 16, ja eihän sun aiemmasta hakuajasta muutenkaan tarvi etukäteen ilmoittaa...

Ei tarviis, mutta mitäpä niille sanoa kun kysyvät että moneltako haetaan? Sanonko vain kylmästi, että klo16.30, kuten hoitosopimuksessa lukee?
Mä oon kyl liian kiltti, en osaa kovistella yhtään :(

Sitä minäkin päivittelen että miten yksityisellä voi olla tällaista toimintaa, mutta yhtä paljon ihmettelen että kunnanpuolellakin tapahtuu samaa!

Vicy tuossa sanoi ettei aijemmasta hakuajasta tarvitse etukäteen ilmoittaa.. juu, ei periaatteessa tarvitsekaan, mutta juuri tänään sain selitellä miksi hainkin lapseni tuntia aiemmin pois kun oli ollut puhe.
Eli nyt sain selitellä että vastaako ilmoittamamme hoitoajat sitä todellista tarvetta jos kuitenkin halutessani pääsenkin hakemaan jopa tuntiakin aiemmin kun mitä on ilmoitettu.

Me olemme myöskin ilmoittaneet hoitoajaksi tuon 8-16, mutta siitäkin huolimatta hoitoaikoja tarkistellaan moneen otteeseen jos tuonkin lapseni hoitoon esim. klo 8.10 tai haen klo 15.30.

Aina tulee kysymyksiä siitä vastaako ilmoittamamme hoitoajat todellista tarvetta ja nyt hoitaja epäilee että käymme töiden jälkeen jossain emmekä tule suoraan hoitopaikalle koska toisinaan pääsemmekin hakemaan hetkeä aiemmin.

Ja vielä siitä itkuisuudesta pakko sanoa, tän kaiken muun lisäks mun mielestä on todella törkeää syyllistää vanhempia siitä että lapsi menee itkuisena päiväunille. En tiedä mitä he minulta odottavat, että sanon nuorimmaiselle, vuoden vanhalle kaverille että "et sitten itkeskele kun hoitajat pistävät nukkumaan ettei kavereille tule paha mieli"?

Aivan naurettavaa.. millään en haluaisi vaihtaa hoitopaikkaa kun juuri ollaan päästy sisään tähän hoitopaikkaan, mutta kuka tällästäkään jaksaa pidemmän päälle..?

Myös aamun tuomisista on ollut kyselyjä että ehtisinkö töihin vaikka lasten hoitoaika sovittaisiin alkamaan vasta 8.15 kun näytän ehtivän töihin sellaisinakin aamuina kun olen tuonut klo 8.10!

En ole ryhmiksen hoitaja, mutta kyllä pitää ilmoittaa jos esimerkiksi ei tulla aamupalalle. Myös se, että haetaan tuntia aikaisemmin, välttämättä ei olla edes kotona. Meillä kerran kävi niin, että tultiin hakeen tuntia aikaisemmin eikä ollut ilmoitettu, niinpä sai sitten tulla uudestaan sovittuun aikaan. Heillä voi olla joku leikki tai askartelu kesken ja menet juuri silloin hakemaan "huonoon aikaan", niinkuin meillä esim. välipalan aikaan. Sen tietää, että syömisistä ei tule mitään silloin kun vanhempi on tullut.

Vähän asian vierestä, mutta meidän toiseksi nuorimman päiväkodissa osataan kans suhtautua aikas tympeästi ja vanhempia syyllistäen. Tai tässä tapauksessa syyllistettiin kyllä lapsi ja ihan tarpeettomasti. Kun meidän tytön hanskat hävisivät ja niiden perään kyseltiin, tuli kommentti: "kun xxx aina heittelee niitä hanskoja kun puetaan..". Mä olin ihan että :o kun mies tän mulle kertoi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja harm. minäkin:

On ihan oikeasti, uskomatonta kyllä, kunnallinen ryhmis.
Mutta jopa vielä kummallisempaa, että yksityisellä voi olla samanlaista :o Jotenkin kuvittelisin, että siellä kaikki olisi parempaa/laadukkaampaa, kun hintaakin on enemmän...

No tuohan ei välttämättä pidä paikkaansa, sillä yksityiseen hoitoonkin saa paikkoja kunnallisen kautta. Meillä lapset ovat juuri tällätavalla yksityisellä hoidossa.

Meillä vähän samaa ongelmaa hoitoaikojen suhteen ja itse pahoitan siitä mieleni tosi paljon, vaikka ymmärrän kyllä toisaalta hoitopaikankin tilanteen. Mutta on se raskasta. Lapset onneksi tykkää hoitopaikasta, niin eiköhän tämä tästä :)

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
En ole ryhmiksen hoitaja, mutta kyllä pitää ilmoittaa jos esimerkiksi ei tulla aamupalalle. Myös se, että haetaan tuntia aikaisemmin, välttämättä ei olla edes kotona. Meillä kerran kävi niin, että tultiin hakeen tuntia aikaisemmin eikä ollut ilmoitettu, niinpä sai sitten tulla uudestaan sovittuun aikaan. Heillä voi olla joku leikki tai askartelu kesken ja menet juuri silloin hakemaan "huonoon aikaan", niinkuin meillä esim. välipalan aikaan. Sen tietää, että syömisistä ei tule mitään silloin kun vanhempi on tullut.

Ihan ymmärrettäviä pointteja.
Mutta sitä ihmettelen, että etukäteen ilmoitetuista ajoista huolimatta meiltä tivataan moneltako tuodaan ja moneltako haetaan. Että ikään kuin ei luoteta siihen, että ilmoittamamme ajat pitävät.

Rehellisyyden nimissä sanottakoon, että kyllä minä lyhyempinä päivinä käyn ensin töiden jälkeen kotona (lenkitän koirat ja otan välipalaa) ja vasta sitten haen lapset. Muutoin joutuisin hakemaan kesken päiväunien joten mielestäni ihan sallittua vähän "jahkailla". Hakuaika on silti se mitä on kirjallisesti ilmoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:

Varmasti ihan asiaa kirjoitit, mutta meidän ryhmiksessä syödään aamiainen klo 7, sitä tarjoillaan vain klo 7.30 saakka, sen jälkeen tulevat syövät aamiaisen kotona. Lapset siis ovat syöneet jo kun menevät aamulla klo 8 hoitoon, eli onko sillä sen suhteen väliä menevätkö klo 8 vai klo 8.10?

Hakuajoista, välipala syödään klo 14 ja ovat ilmoittaneet että ilmoista riippuen menevät pihalle niin että ovat ulkona klo 15 mennessä. Eli kun hain tuntia aiemmin kun tavallisesti, oli jo tunti sitten syöneet välipalan ja olivat hetki sitten aloittaneet leikit ulkona..
En siis ymmärrä miten toimintaa häiritsi ettei lapseni leikkineet siellä vielä tuntia vaan hainkin pois miltei heti ulkoilun alettua..

Opin kyllä että jatkossa ilmoitan jos haen aiemmin, mutta en ymmärrä miksi heti seurataan että vastaako ilmoittamani hoitajat todellista tarvetta jos kerrankin saan työni ajoissa valmiiksi ja pääsen hakemaan muksuni kotiin vähän tavallista aikaisemmin..

Joidenkin on vain niin vaikea tajuta sitä, että kaikkien työt eivät ole kelloon sidottuja. Ja töitä kannattaa tehdä järkevissä kokonaisuuksissa, eikä se kokonaisuus aina lopu juuri samaan aikaan. Joskus voi lopettaa aiemmin ja joskus menee pidempään. Tai on riippuvainen muiden ihmisten aikatauluista, kokouksista yms.

Alkuperäinen kirjoittaja harm.:
Opin kyllä että jatkossa ilmoitan jos haen aiemmin, mutta en ymmärrä miksi heti seurataan että vastaako ilmoittamani hoitajat todellista tarvetta jos kerrankin saan työni ajoissa valmiiksi ja pääsen hakemaan muksuni kotiin vähän tavallista aikaisemmin..

Höh, ja mä meinaan hakea kokopäiv. hoitopaikkaa, ja pitää lasta siellä niin vähän kuin suinkin pystyn! Opiskelija olen. Onko se muka jotenkin kiellettyä??

Yhteistyössä