Vanhemmille, joiden lasten hoitoaika on 10h

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huono äitikö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä toisella vuorotyö, toisella tavis, joten vastavaa tilannetta ei ole ollut. MUTTA
- kivaa on se, että viet lapset ajoissa ja haet ajoissa, musta tuntuu että lapset eniten laskee sitä, kuka haetaan viimiseksi.
- hoidossa aamulla menevillä on yleensä varmaan kivointa, on vain vähän lapsia ja saa rauhassa möllötellä ja ehkä istua tädin sylissäkin.
-koita kotimatkalla itse rentoutua, että kun haet lapset niin jaksa sylitellä ja ottaa vastaa ehkä kiukkuakin. Illat pyhittää alkuun rauhalliselle yhdessäololle (vaikka itsekin olis väskä niin onneksi sulla on se vapaapäivä siinä ylimääräinen)
-ei tarvitse lapsille, eikä muillekaan mainostaa sitä että lapsilla on pitkät päivät, jos itse ei ajattele niitä ylipitkinä niin lapsekaan ei ajattele eikä ympäristö. Kysyjillekin voit sanoa, että lapsen vie hoitoon se joka menee myöhemmin ja hakee se joka pääsee aiemmin ja ylimääräiinen vapis -tuskin kukaan ihmetelee
- jos tuntuu kovin raskaalta lapsilta, niin ehkäpä saisit vaikka kerran viikossa mummin/mamman/kummin hakemaan lapset jo välipalalta (tai viemään myöhemmin) teille kotiin.

Tsemppiä, kaikki menee varmasti hyvin!! Lapset sopeutuu nopeasti. Kuten sanoin, meillä lapsilla oli hoitopäiviä aina vain se 3-4 (joskus vain 2) viikossa ja päivät olivat aina lyhyitä, sekään ei ollut ongelmatonta kun monesti leikit oli jo alkaneet kun lapset vietiin tai toisaalta joutuivat kesken leikkien lähtemään. Myöskään unirytmit tms eivät olleet niin selkeitä kun välillä sai aamulla nukkua pidempään ja joskus piti herätä. Eli kaikissa jutuissa on hyvät ja huonot puolet =)

:hug: Kiitos rohkaisevasta ja konkreettisia neuvoja sisältävästä kirjoituksestasi.
Minä tässä oikeastaan vielä opettelen kaikkia totaaliyh-elämään liittyviä asioita...on tullut niin paljon suuria muutoksia viimeaikoina elämäämme, mutta lapset ovat onneksi hyvin sopeutuvaisia ja ovat innoissaan päiväkodinvaihdosta.

Älä huoli turhia, meillä pentunen on monesti yli vuorokauden hoidossa putkeen, 10 tuntia on siihen verrattuna lyhyt aika.

Lapset jaksaa yllättävän hyvin, meillä ei ainakaan mitään ongelmia ole ilmennyt. Tai no, lähinnä kun pitäisi kivan leikin kesken lähteä kotiin :)

Hyvin se menee, tsemppiä!

10 h hoidossa ei ole missään olosuhteissa lyhyt aika lapselle. Ei edes silloin kun sinun omat asiasi ovat noin järjettömällä tolalla!

aika kauheelta tuntuu lukeakkin. Itse olen onnellinen kun saan olla kotona vaikka lapset yli 3 vanhoja koska täältä olisi pitkät matkat mihin vain työhön. En kestäisi itseni kanssa jos lapset hoidossa 10 tuntia ja saa olla aika hyvä palkkanen että siitä jotain käteen jää, OIKEASTI! Tunnin työmatkoihin menee varmasti bensaakiin hurjasti ja lasten hoitomaksut, jääkö siitä käteen sen verran minkä arvosta tuo nyt sitten on vai eikö? minä totesin että minulle jäisi 100 euroa enemmän käteen, ei kannata.

[QUOTE="mii";25759846]Vielä kauheampaa oli lukea toi yli vuorokauden hoitojakso, lapsihan siis melkein asuu päiväkodissa, kumma jos ei halua kotiin lähteä =( ! Surullinen maailma![/QUOTE]

Montas päivää sun lapsi on hoidossa vaikka viikon aikana?

Sanoisitko että 1 hoitopäivä viikossa tarkoittaa päiväkodissa asumista? Surullisen kapeakatseinen sun maailma..Kumma kun toisten elämä jaksaa nyppiä ventovieraita, pakko lähteä huutelemaan ilman mitään tietoa. Toivottavasti teet niin vain netissä etkä mene esimerkiksi naapureille avautumaan heidän lastensa vääränlaisesta aamupalasta. Saattaa aiheuttaa närää :D

[QUOTE="mii";25759846]Vielä kauheampaa oli lukea toi yli vuorokauden hoitojakso, lapsihan siis melkein asuu päiväkodissa, kumma jos ei halua kotiin lähteä =( ! Surullinen maailma![/QUOTE]

Tervetuloa todellisuuteen! Oletko koskaan ajatellut että joissakin perheissä kummatkin vanhemmista tekevät 3-vuorotyötä, eikä suinkaan joka alalla ole mahdollisuutta vaihtaa päivävuoroon saati työkavereiden kustannuksessa tehdä vuoroja niinkuin itselle sopii?

Ihan normipäivähän tuo 10 h on normityötä tekevien vanhempien lapsille. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ihan turhaan on ap stressannut.

Meillä lapset olivat ennen 10,5 h hoidossa. Nyt saatiin nipistettyä 10 tuntiin (klo 6.30 -15.30), kun itse kikkaillaan omien työaikataulujen kanssa.

Usein lapsilta on pihaleikit vasta aluillaan, kun menen hakemaan heitä, eivätkä haluaisi vielä lähteä kotiin.

On se kyllä vaan surullista:(. Itse tehnyt lyhyttä päivää sen jälkeen kun lapset vuorollaan 3veenä menneet hoitoon. Haluan olla lasteni kanssa heidän pieninä ollessaan. On sitä uraa aikaa luoda, kun lapset isompia ja koulussa jo ylemmillä luokilla.
Hyvin on leivässä pysytty vähilläkin tuloilla, elämä on mitä haluaa.

Erittäin surullista :( minuakin harmittaa ihan vallan kauhiasti monikin asia, mutta ymmärrän, että elämä ei aina mene niinkuin itselle on helpointa :(
Ei pysty vaikuttamaan asioihin, että asiat menisi edes kuten unelmosi menevän lasten kanssa...aina tulee jotain yllättävää vaikka miten pyrkisi olemaan "täydellinen mama" :(

Jos minä tekisin lyhyttä päivää olisi se aivan +-o, ei todellakaan kannattaisi vajaan päivän vuoksi edes mennä töihin.
Tässä vaan on se pointti, että haluan tehdä ja tykkään työstäni.
Saan työstäni palkkaa, jotta pystyn yksin elättämään perheeni, mitään tukia en mistään saa ja olen hyvin ylpeä siitä, että joka ikinen arkiaamu saan herätä töihin.
Koen olevani onnekas, että minulla on juuri minun työpaikkani!

Lasten kanssa olen aikanaan viettänyt ennen töihinpaluutani erittäin tiivistä aikaa ja jättänyt kaikki omat juttuni taka-alalle...
Lapseni eivät sitten ikinä missään muualla olekkaan hoidossa, kuin päiväkodisssa...yökyläilyt/viikonloppukyläilyt esim. mummolassa ovat meille vain "toiveunta"...en kuitenkaan ala ketään moralisoimaan, joka vie/saa viedä lapset viikonlopuksi mummolaan ja lähtee puolison kanssa esim. laivalle rentoutumaan ja sitten maanantaina taas lapset päiväkotiin ja itse töihin.
Kuten joku sanoikin, että ei se määrä vaan se laatu :)

On se kyllä vaan surullista:(. Itse tehnyt lyhyttä päivää sen jälkeen kun lapset vuorollaan 3veenä menneet hoitoon. Haluan olla lasteni kanssa heidän pieninä ollessaan. On sitä uraa aikaa luoda, kun lapset isompia ja koulussa jo ylemmillä luokilla.
Hyvin on leivässä pysytty vähilläkin tuloilla, elämä on mitä haluaa.

Minä ainakin olen urani luonut jo ennen näiden pienimpien lapsien syntymää.
Enemmän meidän tapauksessa lapset kärsisivät jos heiltä veisin heidän harrastukset ja typistäisin heidän "normaali"-elämän juttuja vain siksi, että tekisin vajaata työviikkoa/työpäivää...en pystyisi tarjoamaan heille sitä mihin ovat tottuneet ja se ottaisi paljon kovemmalle heitä, kuin että "joutuisivat" leikkimään tunnin vähemmän kavereidensa kanssa päiväkodin pihalla.
Lapseni ovat sosiaalisia molemmat luonteeltaan ja sen ikäisiä jo, että ymmärtävät suurinpiirtein miksi aikuiset käyvät töissä, eivätkä koskaan ole itse vastustelleet päiväkotiin lähtöä.
Lähinnä se on kovempi pala minulle äitinä miettiä näitä asioita, lapsilla asiat menevät luontevammin...tiedän, että stressaan turhia, mutta se kuuluu vanhemmuuteen.

Yhteistyössä