Vanhempain / hoitovapaalle jääminen taantuman aikana on mieletön riski !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järkyttynyt kotiäiti, jonka mies on yt-neuvottelui
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Järkyttynyt kotiäiti, jonka mies on yt-neuvottelui

Vieras
Tiesittekö että mikäli olette vanhempain/hoitovapaalla ja puolisonnekin juotuu työttömäksi, teillä ei ole oikeutta palata tuona ajanjaksona palkkatyöhönne vaikka haluaisittekin! Ette myöskään ole oikeutettuja työttömyyskorvaukseen vaikka kuuluisitte ammattiliittoon ja ilmoittautuisitte työttömäksi työnhakijaksi!
Pahimiillan tämä tarkoittaa sitä että mikäli olet hakenut esim hoitovapaata yhdessä jaksossa kunnes lapsi täyttää 3v, olet kotona ilman minkäälaista muuta toimeentuloa kuin puolison työttömyyskorvaus yli kaksi vuotta! Puolison työttömyys ei nimittäin lain mukaan ole pätevä syy keskeyttää jo anottua vanhempainvapaata/hoitovapaata.
Löytyykö täältä sellaisia ihmisiä jolla jo on kokemusta tästä asiasta?
Tämä asia tuli eilen ilmi, ja on mielestäni sen verran kurja että siitä tulisi tiedottaa enemmän!
Asia koskettaa varmaan aika monia tällähetkellä kun yt-uutisia satelee

Minä ainakin sain lopettaa viimeksi hoitovapaan kesken ja jäin työttömäksi. Sain korvausta Pamilta ihan normaalisti. Olin ilmoittanut olevani vapaalla siihen, kun poika täyttää 3, mutta aloinkin etsimään töitä jo silloin, kun poika oli 2,5v. Toivottavasti tuo ei ole muuttunut siitä vajaan kolmen vuoden takaisesta..

Hoitovapaalla voi tehdä keikkatöitä, jos lapsi hoidetaan kotona, lisäosaan tulot tietty vaikuttaa. Etkö vähän ylireagoi. Jos on hyvin koulutettu ,niin töitä kyllä saa, kun on aktiivinen, sanon minä.

Siis onko tuo ihan totta?? Mulla huomenna viimeinen äitiyslomapäivä ja hoitovapaata olen Kelalta anonut ja saanutkin siihen saakka kun pikkumies täyttää sen kolme. Ja miehellä aika varmasti lomautus tässä keväällä edessä ja ovat puhuneet ainakin puolesta vuodesta.
Siis miksi sitä hoitovapaata ei saisi keskeyttää?

Mua jotenki kyrsii toi, et kyllä niitä töitä saa, jos on koulutus ja aktiivinen.. Tuuppa kertoo se mun miehelle, jolla kohta loppuu työt, eikä muuta ole löytynyt. Kun näitä työnhakijoita on tällä hetkellä aika monta.

Mun työnantaja on monesti hoitovapaani aikana kysynyt palaisinko jo töihin.. Joten uskon kyllä että onnistuisi palata aiemmin kun olen ilmoittanut.
Mutta ei työnantaja ole velvollinen järjestämään hoitovapaalaiselle töitä.
Kakka juttu, mut minkäs teet... Ja ainahan on olemassa riski, että jää työttömäksi!

Alkuperäinen kirjoittaja Samassa tilanteessa oleva:
Siis onko tuo ihan totta?? Mulla huomenna viimeinen äitiyslomapäivä ja hoitovapaata olen Kelalta anonut ja saanutkin siihen saakka kun pikkumies täyttää sen kolme. Ja miehellä aika varmasti lomautus tässä keväällä edessä ja ovat puhuneet ainakin puolesta vuodesta.

Voiskohan tuohon vaikuttaa ainakin se, että sun tilalle on palkattu töihin määräaikainen sijainen, eikä työnantaja voi sitten purkaa sen työsopimusta..

Jatkan vielä, että kyllä aikaisemmin ainakin sain keskeyttää hoitovapaan, kun olin palaamassa takasin töihin ( vakituinen paikka ), mutta kävikin tuuri, että sain opiskelupaikan ja menin siis opiskelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Samassa tilanteessa oleva:

Totta kai Kelan puolesta saa, mutta työnantajan puolesta ei välttämättä.
Mieti nyt, jos sinulle on hankittu sijainen esim määräaikaisella soparilla, ei sitä ihan heti lähdetä purkamaan vain siksi, että sinä haluat palata aiemmin töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Mua jotenki kyrsii toi, et kyllä niitä töitä saa, jos on koulutus ja aktiivinen.. Tuuppa kertoo se mun miehelle, jolla kohta loppuu työt, eikä muuta ole löytynyt. Kun näitä työnhakijoita on tällä hetkellä aika monta.

Sori, jos loukkasi. Millä alalla? Voisko kurssittaa / opiskella lisää, tai uutta alaa? Pk -seudulla töitä ainakin.

Näin ainakin minulle sanottiin kun selvittelin asiaa eilen työnantajaltani ja ammattiliitostani (Super).
Olen hyvin tuohtunut ja huolissani asiasta, joten siksi lähdin kyselemään täältä minkälaisia kokemuksia / tietoja muilla on?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:

Sori, jos loukkasi. Millä alalla? Voisko kurssittaa / opiskella lisää, tai uutta alaa? Pk -seudulla töitä ainakin.

Joo on pk-seudulla töitä, ei taida olla kuule tällä hetkellä kun hakijoita on paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Joo riippuu työnantajasta miten toimii. Mut omani antaa mulle luvan tulla takas töihin kesken hoitovapaan jos on tarve.

Mun alalla töitä sille mun kohdalle palkatulle sijaisellekin riittää. ei oel ongelma. Se on totta ettei työnantajalla ole velvollisuutta ottaa minua.

Heidän verkkosivuilla on siis seuraava teksti: (kelan kautta löytyy oikea sivusto)

"Mikäli työntekijä ja työnantaja eivät toisin sovi, perhevapaan keskeyttäminen tai sen ajankohdan siirtäminen on mahdollista ainoastaan silloin, kun siihen on lapsen hoitoedellytyksissä tapahtuneeseen muutokseen liittyvä perusteltu syy. "

Eli jos työnantajalle ei käy hoitovapaan keskeyttäminen, ei mitään ole tehtävissä.

Juuri se, että sijaista ei välttämättä voi irtisanoa. Työnantaja VOI suostua töihinpaluuseen mutta ei ole pakko.

Perhevapaista ilmoittaminen työnantajalle
Kunkin vapaan käytöstä on ilmoitettava työnantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan alkamisajankohtaa. Ottolapsen hoitamiseen liittyvästä vanhempainvapaasta on ilmoitettava kaksi kuukautta ennen vapaan alkamisaikaa vain, jos se on mahdollista. Enintään 12 arkipäivää jatkuvien vapaiden osalta ilmoitusaika on kuitenkin yksi kuukausi. Myös jos kahden kuukauden ilmoitusajan noudattaminen ei ole mahdollista puolison työhönmenon vuoksi, työntekijällä on oikeus jäädä vanhempainvapaalle kuukauden ilmoitusaikaa noudattaen, jos siitä ei aiheudu työnantajalle vakavaa haittaa.
Työntekijä voi muuttaa ilmoitettujen vapaiden ajankohdan perustellusta syystä kuukauden ilmoitusaikaa noudattaen. Mikäli työntekijä ja työnantaja eivät toisin sovi, perhevapaan keskeyttäminen tai sen ajankohdan siirtäminen on mahdollista ainoastaan silloin, kun siihen on lapsen hoitoedellytyksissä tapahtuneeseen muutokseen liittyvä perusteltu syy. Ennen vapaista ilmoittamista on syytä ennakoida perhevapaiden käyttöön ja niiden jakamiseen liittyvät asiat.

http://www.mol.fi/mol/fi/02_tyosuhteet_ja_lait/011_tyosopimus/06_perhevapaat/index.jsp

Kyllä mä ainakin tiesin, että jos olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla vaikkapa 1.7.2009 saakka, ei työnantajalla ole mitään velvollisuutta ottaa mua töihin ennen sitä, vaikka kuinka kinuisin!

Tämä on ollut koko ajan tiedossa oleva fakta, siksi ei kannata kerralla ilmoittaa tuota 3 v asti jaksoa että on edes joku takaportti. Haloo ihmiset, luetteko te mitään papereita ennen allekirjoitusta?!

AP:n kertomalla tavalla voi käydä myös nousukaudella. Ei varmaan ole syytä paniikkiin. Etenkin kun sitä perhettä pitää elättää noin 20 vuotta ja siihen tulee osumaan useita lasku- ja nousukausia.

Itselläni tilanne on se, että toivon raskautta, mutta mietin kyllä, että miten sitten löytäisin töitä perhevapaiden jälkeen, kun pätkätyöni loppuisi ennen äitiyslomaa tai sen alussa (JOS raskautuisin tässä puolen vuoden aikana). Mutta pakkohan se on luottaa vaan tulevaisuuteen.

Positiivinen asia niillä, joilla on vakkarityö on se, ettei perhevapaiden aikana voi saada kenkää. Ja vapaiden jälkeen tilanne työpaikalla voi olla jo parempi ja työ jatkua vanhaan tapaan.

Yhteistyössä