Vanhempainvartista asiaa/kysymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "koululaisten äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"koululaisten äiti"

Vieras
Mites se on onko tuolla vanhempainvartissa itse koululainen mukana? Juu kysyin opelta reissuvihkossa kun noita sopivia aikoja piti antaa mutta ope ei vastannut siihen. Siis eka ja tokaluokalla lapsi oli mukana mutta nyt meni kolmoselle ja ope vaihtui niin en tiedä käytäntöä. Joten mites muualla päin on tapana toimia?

meillä on ollut joka kerran koululainen mukana. voisin kuvitella, että itsestäänkin tuntuisi ikävältä, jos seläntakana puhuttaisiin hänen asioitaan. hyvin on näin mennyt ja olen olettanut, että koululaisen kuuluukin olla mukana. hänhän omat asiansa parhaiten tietää, opettajat mukaan lukien.

Vaihtelee koulusta ja opettajasta riippuen! Meillä on välillä oikein pyydetty lapsikin mukaan, ja toisessa koulussa taas opettaja ollut ihmeissään, jos lapsen on ottanut mukaan! Kysy opelta, niin selviää..

Vanhempi ja opettaja ovat vanhempainvartissa, lapsi ei ole matkassa.
Ja Wilman kautta toimii meillä viestintä paremmin kuin reissuvihkon kautta.
Ja ajan saa sovittua yleensä hyvin, joko aamulla ennen koulun alkua tai sitten vielä illemmallakin

Hmm... taidan kuitenkin jättää tuon koululaisen kotiin. Meillä siis aika heti huomenaamulla kaheksan jälkeen ja koululaisella alkaa koulu vasta 10:20. Itse olen vapaalla joten tuo aika ei ole mikään ongelma mutta tuntuu vähän turhauttavalta herättää koululainen mukaan kun koulun alkuun vielä toista tuntia aikaa.

Miten haluaisit itse toimittavan jos olisit koululaisen sijalla? Meillä ei ainakaan koululaiset olisi tykänneet siitä jos heistä olisi menty puhumaan kahden kesken opettajan kanssa. Oppilashan siinä on pääasiassa ja hänen asiansa. Ihmeellistä jos pitää puhua salamyhkäisesti.

Mä taas olen sitä mieltä, että aikuiset ei pysty puhumaan ihan yhtä "vapaasti" lapsen asioista, jos lapsi on paikalla. Mä olen joskus työni puolesta ollut mukana sellaisissa moniammatillisissa palavereissa, joiden spekulointia ja muuta tiedonvaihtoa ei todellakaan ole tarkoitettu lapsen itsensä korville. Erikseen sitten ne tapaamiset, joissa lapsi on itsekin mukana. Ne on luonteeltaan ja hengeltään aika erilaisia.

Lisään vielä, että jos vanhempainvartissa tulee esille jotain, mihin pitäisi puuttua, on vanhemman tehtävä referoida lapselle tapaamisen sisältö - tai itse asiassa joka tapauksessa vanhemman pitää kertoa lapselle ainakin päällisin puolin, mitä on puhuttu. Jos tarvitsee, niin sittenhän voidaan sopia yhteinen palaveri, jossa lapsikin mukana.

[QUOTE="Vieras";24518519]Miten haluaisit itse toimittavan jos olisit koululaisen sijalla? Meillä ei ainakaan koululaiset olisi tykänneet siitä jos heistä olisi menty puhumaan kahden kesken opettajan kanssa. Oppilashan siinä on pääasiassa ja hänen asiansa. Ihmeellistä jos pitää puhua salamyhkäisesti.[/QUOTE]

meillä ei ainakaan olisi koululaiset tykänneet......... tää jotenkin aiheuttaa suurta myötähäpeää, kun ajattelen, että joku 10-vuotias on sitten vihainen mammalle kun on mennyt opettajan kanssa puhumaan hänestä sekäntakana. ja tietääkseni äitiä/aikuista ihmistä ja peruskoululaista ei useinkaan voi verrata toisiinsa.