Vanhempien tukka nukahtamis"leluna" - miten pois tavasta?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä tukan korvikkeeksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mikä tukan korvikkeeksi

Vieras
Meidän kymmenkuisella on ikävä nukahtamisrituaali - pitää saada repiä, kiskoa ja haroa vanhempien hiuksia. En tiedä miten on tämän tavan itselleen keksinyt, aina ollaan annettu harsoa/unilelua, mutta ne eivät vaan kelpaa/niillä ei mitään merkitystä lapselle. Yritän, että silittäisin, mutten pidä siitä, mikään muu kuin tuo tukasta repiminen ei rauhoita häntä. Huutaa naama punaisena, jos vien pääni kauemmas ja hänen pitäisi nukahtaa vaikka rättiä kädessä pitäen. Eli siis nukahtaa vaikka omaan sänkyynsä, jos vaan pidän päätäni siinä.. ja sitten on tukko hiuksia vauvan kädessä:// Miten tällaisesta tavasta eroon? Kun jo pitkään olla sitkeästi tarjottua rättiä tai elua, muttei ne kelpaa edelleenkään millään tapaa. Mistäs keksisi (turvallisen) tukan korvikkeen, oliskohan sellaista lelua? Mitkään pörröpehmot ei ainakaan kelpaa..

Ja toinen, onko ok että vauvalla on tuttiketju kiinni unihaalarissa? Olen kyllästynyt etsimään tutteja pitkin öitä, vauva heittää niitä tahallaankin sängystään menemään, ja minä sitten könyän pitkin lattioita.. Tutteja on kyllä useita, mutta ketju helpottaisi kovasti.

Hmm, en osaa muuten kommentoida kuin että onpas outo tapa teille juurtunut... Kyllä ehkä kannattaa yrittää eroon tuosta, jos haluat pitää tukan tuuheana! Eikai muutakuin että et enää pidä päätäsi vauvan ulottuvilla. Vaikka huutaa muutaman illan, niin luulisi kuitenkin että tottuu pian uuteen tapaan. Ja ehkä kannattaa kokeilla jotain unikoulua? Neuvolasta voit saada ohjeita.

Meilläkin tyttö rakastaa mun hiuksien haromista. Tosin ei tarvitse sitä nukahtaakseen, eikä kisko lujaa... Toi kiskominen on kyllä tosi ikävää! Olen samaa mieltä kuin edellinen, että ei vaan saa antaa lapsen ulottuville sitä tukkaa. Kyllä hän siihen tottuu parissa illassa. Meillä lapsi haluaa haroa ja hipelöidä mun hiuksia silloin kun on paha mieli tai väsynyt. Kun nukkuu meidän välissä (aamuisin), haluaa aina hipelöidä mun hiuksia. Musta se on lähinnä ärsyttävää, kun itse haluaisi nukkua. Yritänkin aina ottaa lasta kädestä kiinni ja olla niin ettei hän pääse hiuksiin käsiksi. Isän hiukset ei kiinnosta, kun ne on niin lyhyet. Meillä lapsi siis 1 v 2 kk.

Me alettiin pitämään tuttiketjua pyjamassa kiinni muutama kuukausi sitten juuri siksi ettei pimeässä tarvitse hakea pudonnutta tuttia. En tiedä miksei se olisi ok.

Meidän vauvalla on kans ollut tuo tapa. Se oli hellyttävää siihen asti kun vauva alkoi just kiskoa sitä tukkaa. Nyt lapsi on jo kymmenkuinen ja räplää yhä välillä nätisti tukkaani, mutta jos aloittaa sen ärhäkän kiskomisen, niin silloin en enää anna vetää hiuksia. Se käy oikeasti tosi kipeää ja vauvan käteen jää tukko tukkaa. Meidän vauvan temperamentti on kuitenkin aika rauhallinen, joten ei kiukustu huutamaan siitä, että en anna kiskoa tukkaa.

Koita jotain nukkea, jolla on joko langasta tehty tukka tai sitten ihan oikean tuntuinen pitkä tukka. Saattaa silti olla, etteivät ne kelpaa lapselle korvikkeeksi.

Tuttinauhasta tuskin on haittaa, voihan se tosin painaa lasta, jos jää huonoon asentoon.

meidänkin kuopuksella on tuo tapa! esikoisella ei ollut, oonkin miettinyt, että tuleeko siitä, kun mulla on nyt pitkät hiukset... täälläkään eivät unirievut kelpaa :(

Yhteistyössä