Vanhojen tansseista mielipidettä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Katselin tuossa paikallislehdestä kuvia ja mietin samaa mitä jo monena vuonna... Eli että ei ne ole enää mitkään vanhojen tanssit vaan iltapukutanssit tms.

Kun olin itse ala-asteella 80-luvulla ja vielä 90-luvulla yläasteellakin niin ne puvut ja kampaukset oli oikeesti vanhoja. Nyt ne puvut on iltapukuja ja kampaukset nykyaikaisia. Itse olen kampaaja niin ne lukioneidithän suorastaan lentää kauhistuksestaä perseelleen, jos niille uskaltaakin ehdottaa jotain oikeasti vanhanajan nutturakampausta.

Jotenkin tympäsee, kun idea on kadonnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Niin siis ideana sun mielestä on laittaa päälle vanha kampaus ja vanhanaikainen nuttura?

No siis sehän se on se idea. Tanssitaan vanhoja tansseja ja pukeudutaan kuten silloin. Alunperin juuri tämä on se idea.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis ideana sun mielestä on laittaa päälle vanha kampaus ja vanhanaikainen nuttura?

No siis sehän se on se idea. Tanssitaan vanhoja tansseja ja pukeudutaan kuten silloin. Alunperin juuri tämä on se idea.

Mutta kuulostaako se sinun mielestäsi kauhean kivalta idealta, noin nuoren kannalta?

Mutta kuulostaako se sinun mielestäsi kauhean kivalta idealta, noin nuoren kannalta?

???

Nimenomaan! Siis kuulostaa ja on kuulostanut vuosikausia ennen nykynuorisoa. :D

No kyllä! En pidä itseäni nyt 30vuotiaana erityisen vanhana eikä tämä ole minulta todellakaan mikään uusi havainto ja mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huumis. Susta on tullut ilkeä, piikikäs ja oudon tökerö. Ihan vaan kerron tän, koska olen miettinyt sitä jo pitempään.

Miksi se on ilkeää, jos mua ihmetyttää, miksi jotain harmittaa vanhojentanssiperinteen muuttuminen, vaikka ei itse ole lukiossa? Miksi vanhojen tanssit eivät voisi olla sellaiset, että ne miellyttävät nuorisoa? Mikä siinä on kauheaa, ettei ne halua laittaa vanhoja pukuja tai vanhanaikaisia nutturoita?

En ymmärrä, miten olin nyt ilkeä taas.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Samaa kattelin. Ne on nykyisin jenkkien prom-tanssiaiset. Ei VANHOJEN tanssit. Itse kävin lukioni -99 ja silloin vielä oli oikeesti vanhojen tanssit.

Nimenomaan!

Mikä siin on sitten vikana, tai miksi se haittaa?

Lainaten ap:n laittamasta linkistä:
Nykyisellään vanhojenpäivä on muodostunut kalliiksi tapahtumaksi varsinkin tytöille perheineen. Puvun ostamisen tai vuokraamisen lisäksi myös kampaus, meikki ja kengät kasvattavat budjettia. Vanhojenpäivän alkuperäinen idea oli pukeutua kotoa tai muualta löydettyihin käytettyihin vanhoihin pukuihin ja näyttää vanhukselta.

+ musta on huvittavan näköstä, kun ne tanssit kuitenkin on edelleen ne vanhat tanssit ja niitä sit hytkytään iltapuvuissa. :D
+ kaikkia perinteitä ei vaan tarvi muuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Ja hyvä niin. Kyllä mäkin mieluummin pukisin itselleni tyylikkään ja nykyaikaisen puvun.

Niin mäkin. Ei suomessa ole paljoa mahdollisuuksia olla laittautunut ja pukeutunut. Tuo voi olla monelle tytölle ihan ainutkertainen kokemus.

Huumis:
plus vielä se, että vanhojen tanssit OLI ainutlaatuinen tapahtuma. Koska muulloin pukeutuisit vanhoihin asuihin ja tanssisit vanhoja tansseja?

Iltapukujuhlia on ja tulee elämän varrella monia. Vanhoja ei.

Minusta vanhanaikainen on eri asia kuin historiallinen. Nimenomaan ennen mietittiin tiettyä historiallista aikakautta, jonka mukaan sitten valittiin puku ja kampaus. Nykyään on kysen ihan jenkkien prom-tanssiaisten kopioinnista, ja minusta on harmi että TAAS suomalainen perinne saa väistyä amerikkalaisten kopiolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Ja hyvä niin. Kyllä mäkin mieluummin pukisin itselleni tyylikkään ja nykyaikaisen puvun.

Niin mäkin. Ei suomessa ole paljoa mahdollisuuksia olla laittautunut ja pukeutunut. Tuo voi olla monelle tytölle ihan ainutkertainen kokemus.

No kyllä on. Itse asiassa yliopistoaikoina oli noita iltapukupippaloita tarjolla pari kertaa vuoteen. Ja kuka estää pukeutumasta iltapukuun myös esim. häihin?

Samaa kattelin. Ne on nykyisin jenkkien prom-tanssiaiset. Ei VANHOJEN tanssit. Itse kävin lukioni -99 ja silloin vielä oli oikeesti vanhojen tanssit.

Nimenomaan!

Mikä siin on sitten vikana, tai miksi se haittaa?

Lainaten ap:n laittamasta linkistä:
Nykyisellään vanhojenpäivä on muodostunut kalliiksi tapahtumaksi varsinkin tytöille perheineen. Puvun ostamisen tai vuokraamisen lisäksi myös kampaus, meikki ja kengät kasvattavat budjettia. Vanhojenpäivän alkuperäinen idea oli pukeutua kotoa tai muualta löydettyihin käytettyihin vanhoihin pukuihin ja näyttää vanhukselta.

+ musta on huvittavan näköstä, kun ne tanssit kuitenkin on edelleen ne vanhat tanssit ja niitä sit hytkytään iltapuvuissa. :D
+ kaikkia perinteitä ei vaan tarvi muuttaa.

Hei kuule, maailma muuttuu, muutu sinäkin. Sä varmaan soitat vieläkin ainoastaan lankapuhelimesta, koska ennen niin oli tapana tehdä?

Huumis. Susta on tullut ilkeä, piikikäs ja oudon tökerö. Ihan vaan kerron tän, koska olen miettinyt sitä jo pitempään.

Miksi se on ilkeää, jos mua ihmetyttää, miksi jotain harmittaa vanhojentanssiperinteen muuttuminen, vaikka ei itse ole lukiossa? Miksi vanhojen tanssit eivät voisi olla sellaiset, että ne miellyttävät nuorisoa? Mikä siinä on kauheaa, ettei ne halua laittaa vanhoja pukuja tai vanhanaikaisia nutturoita?

Olet piikikäs nykyään aika usein. Halusin sanoa, jotta voit miettiä sitä itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja nanna:
Vanhojen tanssejahan vietetään, koska abit lähtee pois ja kakkosista tulee koulun vanhimpia. En oo ikinä kuullutkaan, että pitäisi pukeutua vanhanaikaisesti.

No se se alkuperäinen ajatus nimenomaan on kuitenkin ollut.

Huumis:
plus vielä se, että vanhojen tanssit OLI ainutlaatuinen tapahtuma. Koska muulloin pukeutuisit vanhoihin asuihin ja tanssisit vanhoja tansseja?

Iltapukujuhlia on ja tulee elämän varrella monia. Vanhoja ei.

Mutta miksi nuorten pitäisi laittaa päälle jotain, mitä he eivät halua, tai tukka tavalla, josta he eivät tykkää? Ymmärtäisin harmin, jos itselläsi olisi tulossa vanhojen tanssit ja joku estäisi sinua pukeutumasta vanhaan pukuun ja laittamasta tukkaasi vanhalle nutturalle.

Olet piikikäs nykyään aika usein. Halusin sanoa, jotta voit miettiä sitä itsekin.

Miksi sanot sen keskustelussa, josta et voi osoittaa minun olleen ilkeä? Haluatko kenties itse olla nyt ilkeä?

Yhteistyössä