Vanhojen tansseista mielipidettä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Hei kuule, maailma muuttuu, muutu sinäkin. Sä varmaan soitat vieläkin ainoastaan lankapuhelimesta, koska ennen niin oli tapana tehdä?

Ei kultaseni, en mä muutosta vastusta. Mutta turhaa muutosta ja huonompaan menevää kylläkin. ;) Miksi hävittää tapahtumalta sen alkuperäinen merkitys? Miksei sitten kutsuta niitä saman tien vain tanssiaisiksi jenkkilän tyyliin ja heivataan ne väkipakkotanssitkin sieltä pois. Muutetaan sitten kokonaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Huumis:
plus vielä se, että vanhojen tanssit OLI ainutlaatuinen tapahtuma. Koska muulloin pukeutuisit vanhoihin asuihin ja tanssisit vanhoja tansseja?

Iltapukujuhlia on ja tulee elämän varrella monia. Vanhoja ei.

Mutta miksi nuorten pitäisi laittaa päälle jotain, mitä he eivät halua, tai tukka tavalla, josta he eivät tykkää? Ymmärtäisin harmin, jos itselläsi olisi tulossa vanhojen tanssit ja joku estäisi sinua pukeutumasta vanhaan pukuun ja laittamasta tukkaasi vanhalle nutturalle.

Meillä ainakin oli upeita rokokoo-pukuja, tai iloisia 20-luvun charleston-tyttöjä ja sen sellaista. Mitä sinä siitä nutturasta jankutat?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huumis. Susta on tullut ilkeä, piikikäs ja oudon tökerö. Ihan vaan kerron tän, koska olen miettinyt sitä jo pitempään.

Miksi se on ilkeää, jos mua ihmetyttää, miksi jotain harmittaa vanhojentanssiperinteen muuttuminen, vaikka ei itse ole lukiossa? Miksi vanhojen tanssit eivät voisi olla sellaiset, että ne miellyttävät nuorisoa? Mikä siinä on kauheaa, ettei ne halua laittaa vanhoja pukuja tai vanhanaikaisia nutturoita?

En ymmärrä, miten olin nyt ilkeä taas.

Ei sun mielipiteet, vaan se tapa jolla ne esität...

Ja hyvä niin. Kyllä mäkin mieluummin pukisin itselleni tyylikkään ja nykyaikaisen puvun.

Niin mäkin. Ei suomessa ole paljoa mahdollisuuksia olla laittautunut ja pukeutunut. Tuo voi olla monelle tytölle ihan ainutkertainen kokemus.

Sekö on tärkeintä että saa ulkokullattuna juhlia, ja kaikenlisäksi upottaa kamalat määrät rahaa turhuuteen? Luulisi sinunkin vähän ajattelevan ,ainutkertainen kokemus niinpä niin.

Huumis:
plus vielä se, että vanhojen tanssit OLI ainutlaatuinen tapahtuma. Koska muulloin pukeutuisit vanhoihin asuihin ja tanssisit vanhoja tansseja?

Mutta miksi nuorten pitäisi laittaa päälle jotain, mitä he eivät halua, tai tukka tavalla, josta he eivät tykkää? Ymmärtäisin harmin, jos itselläsi olisi tulossa vanhojen tanssit ja joku estäisi sinua pukeutumasta vanhaan pukuun ja laittamasta tukkaasi vanhalle nutturalle.

Mua harmittaa oman lapseni puolesta. :) se oli mukava perinne, jota lapseni ei näillä näkymin saa kokea. Noita jenkkilän tanssiaistyylisiä pippaloita on tarjolla muutenkin.

Olen samaa mieltä olen ap:n kanssa. Itse kun olin "vanha", olivat puvut tosiaan vanhaa mallia, samoin kampaukset perinteisiä. Nykyisin puvut ovat iltapukuja ja kampaukset jopa avokiharoita. Vaikka perinteet muuttuvat, olisi jotain kiva säilyttääkin. Toisaalta etiketti myös arvokkaissa iltapukujuhlissa on muuttunut: enää ei olla niin tarkkoja vanhoista säännöistä.

Huumis:

Mua harmittaa oman lapseni puolesta. :) se oli mukava perinne, jota lapseni ei näillä näkymin saa kokea. Noita jenkkilän tanssiaistyylisiä pippaloita on tarjolla muutenkin.

Mutta voihan sinun lapsesi laittaa sellaisen asun, kuin sinä haluat?

Hei kuule, maailma muuttuu, muutu sinäkin. Sä varmaan soitat vieläkin ainoastaan lankapuhelimesta, koska ennen niin oli tapana tehdä?

Kyse on ideasta. Ajatuksesta (ja siten ehkä liian käsitteellisestä asiasta pinnallisen ajattelun kannalta). Puhelimen idea on sama, vaikka formaatti muutuisikin (lanka / langaton). Nyt puheena ollut vanhojen tanssien formaatin muuttuminen on romuttanut koko idean.

Huumis. Susta on tullut ilkeä, piikikäs ja oudon tökerö. Ihan vaan kerron tän, koska olen miettinyt sitä jo pitempään.

Miksi se on ilkeää, jos mua ihmetyttää, miksi jotain harmittaa vanhojentanssiperinteen muuttuminen, vaikka ei itse ole lukiossa? Miksi vanhojen tanssit eivät voisi olla sellaiset, että ne miellyttävät nuorisoa? Mikä siinä on kauheaa, ettei ne halua laittaa vanhoja pukuja tai vanhanaikaisia nutturoita?

En ymmärrä, miten olin nyt ilkeä taas.

Olet piikikäs nykyään aika usein. Halusin sanoa, jotta voit miettiä sitä itsekin.

Miksi sanot sen keskustelussa, josta et voi osoittaa minun olleen ilkeä? Haluatko kenties itse olla nyt ilkeä?

Huumekoira, älä viitti taas. Jankuttaa ilkeästi. Oikeesti.

Huumis:

Mutta voihan sinun lapsesi laittaa sellaisen asun, kuin sinä haluat?

Ja sä oikeasti luulet, että ne, jotka vielä tahtoisivat pukeutua sitten perinteiseen tyyliin, uskaltavat/kehtaavat niin tehdä, jos valtaenemmistö pukeutuu iltapukujuhlaan (osa varmaan kaveripaineen alaisena, mutta kuitenkin valtaosaa kasvattaen). =) Just. Turha sanoa mitään omasta tahdosta jne. Meistä kumpikin tietää, kuinka tuon ikäisten aivot oikeasti toimivat.

Samaa mieltä ap:n kanssa. Se on sitten toinen asia, pitääkö kouluissa olla enää koko vanhojentansseja vai voitaisiinko siirtyä suosista jenkkimallisiin prom-tanssiaisiin.

Huumis:

AP:n kanssa samaa mieltä. Yksi perinne katoaa. Mä olin vanha 1995 ja silloin oli nutturat ym., eikä ollut kilpavarustelua, tyyliin rakennekynnet ja limusiini. Ajat muuttuu, mutta perinteistä voisi silti pitää kiinni. Ajaahan abitkin vielä rekoilla ja pukeutuu. Eikös niistäkin ois hienompaa lentää yksityiskoneella Vegasiin ja vetää kokaa nokkaan? Musta ainakin ois, js vaihtoehtona on joku kämänen rekka, kuppaset karkit ja kauhee pakkanen! Eikä saa edes kännejä vetää!

Ite tanssin vanhojen tansseja vuonna 2000. Meidän lukiossa termi wanha tarkoitti sitä et lapsista tuli aikuisia. Meillä päin en ole törmännyt tuohon et pitäis puteutua kuin "keskiainen" ihminen tai muistuttaa vanhusta. Kait tuokin on sitten ollut lukiokohtaista.

Alkuperäinen kirjoittaja mies:

Kyse on ideasta. Ajatuksesta (ja siten ehkä liian käsitteellisestä asiasta pinnallisen ajattelun kannalta). Puhelimen idea on sama, vaikka formaatti muutuisikin (lanka / langaton). Nyt puheena ollut vanhojen tanssien formaatin muuttuminen on romuttanut koko idean.

Se idea mihinkään ole muuttunut, kakkoset juhlistavat edelleen sitä, kun ovat koulun vanhimpia opiskelijoita.

Se on sitä paitsi ihan vapaa valinta pukeutuuko iltapukuun vai rokokoo-henkiseen perunasäkkiin, ja jos kerran suurin osa valitsee ensimmäiseksi mainitun, niin miksi se on niin paha asia tanssia sellaisessa asussa jossa tuntee olonsa mukavammaksi? Nuoret itsehän tätä perinnettä ovat muuttaneet, ei eduskunta.

Alkuperäinen kirjoittaja 0987:
AP:n kanssa samaa mieltä. Yksi perinne katoaa. Mä olin vanha 1995 ja silloin oli nutturat ym., eikä ollut kilpavarustelua, tyyliin rakennekynnet ja limusiini. Ajat muuttuu, mutta perinteistä voisi silti pitää kiinni. Ajaahan abitkin vielä rekoilla ja pukeutuu. Eikös niistäkin ois hienompaa lentää yksityiskoneella Vegasiin ja vetää kokaa nokkaan? Musta ainakin ois, js vaihtoehtona on joku kämänen rekka, kuppaset karkit ja kauhee pakkanen! Eikä saa edes kännejä vetää!
:laugh: :laugh: :laugh:

Ite tanssin vanhojen tansseja vuonna 2000. Meidän lukiossa termi wanha tarkoitti sitä et lapsista tuli aikuisia. Meillä päin en ole törmännyt tuohon et pitäis puteutua kuin "keskiainen" ihminen tai muistuttaa vanhusta. Kait tuokin on sitten ollut lukiokohtaista.
Mä tanssin vuonna 1979. Ja silloin ainakin oli tapana nimenomaan pukeutua vanhahtaviin pukuihin. Samoin tanssit oli vanhoja tansseja esim poloneesi, joita ei missään muualla oltu tanssittu enää aikoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä tanssin vuonna 1979. Ja silloin ainakin oli tapana nimenomaan pukeutua vanhahtaviin pukuihin. Samoin tanssit oli vanhoja tansseja esim poloneesi, joita ei missään muualla oltu tanssittu enää aikoihin.

Siis kyllähän ne tanssit itsessään on pysynyt samoina. Ei siellä mitään pyllynkeikutusta "a la gangsta rappäreiden horot" esitetä. Siksi se onkin hassua, että tissit tursahtelee puvusta ulos ja näytetään Hollywood glam-naisilta ja sitten tanssahdellaan kikapoon tahtiin!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Juu, kyl mekin tanssittiin vanhoja tansseja wienervalssia ja poloneesia yms. Pukukoodit oli et pojilla puku ja tytöillä mekot, omani oli kuin 1800-luvulta väri tosin oli sähäkkä sähkönsininen. Mut siis ei meillä ole koskaan määrätty et pitäis näyttää joltain vanhukselta kuten tuos wikipedia linkissä sanottiin.. siis joltain mummulta.

Ja hyvä niin. Kyllä mäkin mieluummin pukisin itselleni tyylikkään ja nykyaikaisen puvun.

Niin mäkin. Ei suomessa ole paljoa mahdollisuuksia olla laittautunut ja pukeutunut. Tuo voi olla monelle tytölle ihan ainutkertainen kokemus.

Nimenomaan, TYTÖLLE!!! Pojilla ei niin väliä??? 95% pojista ei kiinnosta pätkääkään koko iltapukugaala. Äiteet pakottaa pynttään puvun päälle ja kokkaroimaan kravatti kaulas. Rahaa vaan palaa....

Alkuperäinen kirjoittaja 0987:
Siis kyllähän ne tanssit itsessään on pysynyt samoina. Ei siellä mitään pyllynkeikutusta "a la gangsta rappäreiden horot" esitetä. Siksi se onkin hassua, että tissit tursahtelee puvusta ulos ja näytetään Hollywood glam-naisilta ja sitten tanssahdellaan kikapoon tahtiin!
Silläpä just mainitsin nuo tanssitkin, koska idea - ainakin silloin - oli nimenomaan vanhanaikaisuus. Niin tanssien, pukujen kuin kampaustenkin suhteen. Mutta ajat muuttuvat, pian kai tosiaan abitkin lentää sinne Vegasiin :D

Alkuperäinen kirjoittaja sa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhojenp%C3%A4iv%C3%A4

Näin! ja ne juhlii olevanasa koulunsa vanhoja!!! ei tarvii pukeutua vanhan aikasesti vaan kauniiksi ja komeiksi

Kiva että näitä Wikipedian tietopläjäyksiä jaksetaan linkitellä! Täyttä asiaa -NOT!

Alkuperäinen kirjoittaja kokenut:

Nimenomaan, TYTÖLLE!!! Pojilla ei niin väliä??? 95% pojista ei kiinnosta pätkääkään koko iltapukugaala. Äiteet pakottaa pynttään puvun päälle ja kokkaroimaan kravatti kaulas. Rahaa vaan palaa....

No kyllä niitä pukuja ennenkin teetettiin. Vai monellako on kotona joku rokokoo-puku?

Yhteistyössä