Vanhojen tansseista mielipidettä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja kokenut:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Ja hyvä niin. Kyllä mäkin mieluummin pukisin itselleni tyylikkään ja nykyaikaisen puvun.

Niin mäkin. Ei suomessa ole paljoa mahdollisuuksia olla laittautunut ja pukeutunut. Tuo voi olla monelle tytölle ihan ainutkertainen kokemus.

Nimenomaan, TYTÖLLE!!! Pojilla ei niin väliä??? 95% pojista ei kiinnosta pätkääkään koko iltapukugaala. Äiteet pakottaa pynttään puvun päälle ja kokkaroimaan kravatti kaulas. Rahaa vaan palaa....

No kyllä niitä pukuja ennenkin teetettiin. Vai monellako on kotona joku rokokoo-puku?

:o uskomaton tapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
Huumekoira inhoaa liskokorvaisia... Sitä en unohda koskaan!

Ja se on vain yksi niistä monista, monista ilkeyksistä häneltä...

Mikä juttu tää on? Liskokorvainen?

Tämä on sitä, että en ole ollut ilkeä tässä keskustelussa. Ja kun halutaan kuitenkin todistaa minut ilkeäksi, otetaan messiin liskokorvat ja joulupukit.

Silloinen Rukoilijasirkka kirjoitti, että ns. tavalliset korvat omistava näyttää ihan liskolle...

Oho. Pikkuisen nolohko sammakko. :D

Tämä on sitä, että en ole ollut ilkeä tässä keskustelussa. Ja kun halutaan kuitenkin todistaa minut ilkeäksi, otetaan messiin liskokorvat ja joulupukit.

Kyllä olit ja olet ilkeä tässäkin. Vaikket tietenkään itse huomaa...

Silloinen Rukoilijasirkka kirjoitti, että ns. tavalliset korvat omistava näyttää ihan liskolle...

Oho. Pikkuisen nolohko sammakko. :D

Just...:D

Minua vähän hirvittää se, kuinka paljon tyttöjen vanhemmilta menee nykyään rahaa vanhojen tansseihin. 500 euroa ei taida olla enää mitään. Lukio on pienituloisille muutenkin kallis paukku, ja sitten on vielä nuo kilpavarustelutanssiaiset.

Eikös tuollaiset vanhojen kaivelut kuten liskokorvien nostaminen esiin ketjussa johon ne edes liity ole aika biatchmaisia tekoja. Tai ei mulla ainakaan tullut fiilistä et "voi hellalettas kun on niin mukavaa :hug: ".

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minua vähän hirvittää se, kuinka paljon tyttöjen vanhemmilta menee nykyään rahaa vanhojen tansseihin. 500 euroa ei taida olla enää mitään. Lukio on pienituloisille muutenkin kallis paukku, ja sitten on vielä nuo kilpavarustelutanssiaiset.

Näinpä.

Tää on hurjaa. Tän takia haluaisin, että vanhojen tanssit ois vanhojen tanssit.

160- 250 ? taitaapi olla tytön ja pojan puvun vuokra. Tai jostain voi saada saketin 120 ?. Jos paikkakunnalla on teatteri niin puvun voi saada todella halvalla lainaksi.

Minkähän ikäisiä tämän ketjun vastaan jankkaajat on, kun ei ole hajuakaan oikeesti siitä mistä vanhojen tansseissa on kyse?! Minä olen siis vm. 79 ja lapsesta asti tiennyt tanssien idean.

Niitä oli ennen muuten mielenkiintoisempi katsellakin, ku puvut oli oikeasti erilaisia. Nyt ne on niitä samoja kolttuja mitä näen päivittäin, kun ajan tuon yhden putiikin näyteikkunoide ohi. Samanlaisia pukuja hiukan eri väreissä.

Tuossa paikallislehdessäkin on niillä likoilla jopa tiarat päässä. :D :D :D

160- 250 ? taitaapi olla tytön ja pojan puvun vuokra. Tai jostain voi saada saketin 120 ?. Jos paikkakunnalla on teatteri niin puvun voi saada todella halvalla lainaksi.

Puku on vain yksi osa, sitten on kengät, kampaus, meikki (ja varmaan moni käy manikyyrissä ja kosmetologilla), ruoka, joillakin jopa limusiini ( tai vähintäänkin taksikyyti), liput iltamenoihin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minkähän ikäisiä tämän ketjun vastaan jankkaajat on, kun ei ole hajuakaan oikeesti siitä mistä vanhojen tansseissa on kyse?! Minä olen siis vm. 79 ja lapsesta asti tiennyt tanssien idean.

Niitä oli ennen muuten mielenkiintoisempi katsellakin, ku puvut oli oikeasti erilaisia. Nyt ne on niitä samoja kolttuja mitä näen päivittäin, kun ajan tuon yhden putiikin näyteikkunoide ohi. Samanlaisia pukuja hiukan eri väreissä.

Tuossa paikallislehdessäkin on niillä likoilla jopa tiarat päässä. :D :D :D

Tietämättömät jankkaajat on aina perseestä. Vanhojen tanssien idea on karannut lapasesta. Se on ihan fakta. Iltapuku-prinsessakemut... Ei hyvä. Pitäsi koittaa palata ideaan entiseen.

Puku on vain yksi osa, sitten on kengät, kampaus, meikki (ja varmaan moni käy manikyyrissä ja kosmetologilla), ruoka, joillakin jopa limusiini ( tai vähintäänkin taksikyyti), liput iltamenoihin...

Joo en meinannutkaan, että puku olisi ainoa kulu. Tuli vain hinta mieleen kun just kuukausi sitten vuokrasin puvun. Onneks tääl meil päin iltameno on ilmainen samoin bussikyyti myös jolla matkataan 110 km päähän.

Ilmeisesti vanhempia kuin sinä ja avoimia muutokselle.

Ilmeisesti vanhempia kuin sinä ja avoimia muutokselle.

Kyse ei todellakaan ole siitä ettenkö minä ole avoin muutoksille. Sitä on vain asioita joita ei ole mikään pakko muuttaa. Ihmettelen kuitenkin, että miksi ei sitten muuteta tansseja kokonaisuudessaan jenkkihapatukseksi, miksi pitää tanssia niitä vanhoja tansseja edelleen? Kiinnostaako niitä lukiolaisia edes ne itse TANSSIT vai onko pääpaino nimeomaan siinä pukeutumisessa ja illan riennoissa?

Kyse ei todellakaan ole siitä ettenkö minä ole avoin muutoksille. Sitä on vain asioita joita ei ole mikään pakko muuttaa. Ihmettelen kuitenkin, että miksi ei sitten muuteta tansseja kokonaisuudessaan jenkkihapatukseksi, miksi pitää tanssia niitä vanhoja tansseja edelleen? Kiinnostaako niitä lukiolaisia edes ne itse TANSSIT vai onko pääpaino nimeomaan siinä pukeutumisessa ja illan riennoissa?

Eiköhän ne tanssit ole ennemminkin koulun tapa ja lähtöisin sieltä päättäjistä. Voisin kuvitella et suurin osa ei haluais tanssia ollenkaan.

Musta oli aivan ihanaa pukeutua Wanhan ajan ihanaan juhlamekkoon (tylliä noin miljuuna kerrosta siellä alla :D ) ja saada näyttävä juu-u, nutturakampaus josta lähti upeat korkkiruuvikiharat olkapäille. Kyllä, pikkutyttöjen unelmia oltiin sinä päivänä, viereisen ala-asteen pikkulikat huokaili vaan aidan luona, et prinsessat :heart: Kaikki meidän vuosiluokan likat olivat kyllä wanhan ajan tyyliin pukeutuneet ja laittautuneet ja niin se kuuluikin -silloin vuonna 97 ja paikkana hki. Kuninkaallista loistoa suorastaan oli niinä kahtena päivänä!

Muoks. Ja musta on kurjaa jos tää ihana prinsessaperinne syrjäytyy tanssien seksikkäin mekko-kisan myötä. :(

Ps. nukkunut sohvalla niska käsinojalla ettei vaan hieno kampaus mene pilalle ennen seuraavan päivän esitystä. Sekin oli musta perinne.

Alkuperäinen kirjoittaja mies:
Se idea mihinkään ole muuttunut, kakkoset juhlistavat edelleen sitä, kun ovat koulun vanhimpia opiskelijoita.

Se on sitä paitsi ihan vapaa valinta pukeutuuko iltapukuun vai rokokoo-henkiseen perunasäkkiin, ja jos kerran suurin osa valitsee ensimmäiseksi mainitun, niin miksi se on niin paha asia tanssia sellaisessa asussa jossa tuntee olonsa mukavammaksi? Nuoret itsehän tätä perinnettä ovat muuttaneet, ei eduskunta.

Perinnettä ovat muuttaneet globaalisaatio (ameriikkalaiset perinteet tuntuvat entistä läheisimmiltä), vaurastuminen (useammalla on varaa uuteen iltapukuun tosin kuin parikymmentä vuotta sitten), uudenlainen kulutus- ja palvelukulttuuri (sukulaisten, tuttavien yms sijaan tuntuu luontevammalta kääntyä ammattilaisten puoleen esimerkiksi kampausten ja meikin suhteen).. näitä riittää. Muuttuva maailma heijastuu vanhojen tansseissa. Jopa hellyyttävän naiivi ajataus, että muutos olisi lähtenyt nuorten toiveista. :)

Samaan hengenvetoon haluaisin kuitenkin lisätä, että voivat ne vanhojen tanssit olla ihana kokemus edelleen; tanssin ne itse viime vuonna. Pukeutumistyyli on muuttunut, mutta ainakin omalla kohdallani yhteishengen kasvatus ja tanssista nauttiminen olivat edelleen kohdallaan. Eivätkös ne ole vanhoissa se perimmäinen ajatus? Jotkut ystävistäni päätyivät vanhahtavimpiin asuihin (yhdellä oopperan puvustamosta vuokrattu, toisella tuttavan vanha pinkku linnanneitomekko ja kahdella äidin tanssipuvut), eikä kukaan heitä siitä paheksunut. Myös oma mekkoni oli pikemminkin prinsessamainen iltapuvun sijaan.

Moni on paheksunut rahan kulutusta. Itselläni meni sitä suhteellisen vähän. Olen onnekas siinä mielessä, että kummitätini on taitava ompelija, joten maksoin pelkät kankaat 50?. Äidillä oli hanskat entuudestaan ja vanhat kengät olivat täydelliset. Laukun bongasin alessa noin 10? hinnalla. Meikit laittoi pienestä korvauksesta kosmetologiksi opiskeleva kaveri. Kamapuksen laitatin kampaajalla, koska halusin siitä hienon ja hienonhan sain.^^ Yhteensä laittautumiseen meni siis noin 120?. Kuulostaahan se paljolta, mutta hyvältä näytin ja tanssiparilla meni enemmän frakin vuokraan. :D

Monilla menee 400? pelkkään pukuun, päälle teetetyt hanskat koska "kapeille ranteille ei sovi kauppojen mallit", limusiinit, kalliit korut, kengät yms yms. Jos on rahaa ja on sitä valmis käyttämään, niin mikäs siinä. Palveluiden tarjoajat ja tuotteiden myyjät kiittävät ja BKT nousee. Hienoa iltapukua voi tietenkin monessa tapauksessa käyttää myöhemmin, samoin kenkiä ja koruja. En moralisoi laisinkaan. Ei ketään pakoteta käyttämään noin paljon, itselläni oli ihan yhtä hauskaa pienellä budjetilla kuin kaikilla muilla. Jos joku sysää rahaa yksinomaan muiden asettamien paineiden takia niin sietääkin maksaa hölmöydestään, suoraan sanottuna.

Jatkan vanhaan threadiin: Kuinka yleistä se on että vanhojentansseihin on pääsymaksu? Sukulaistyttö kutsui katsomaan tansseja mutta nyt vasta selvisi että katsojien pitää ostaa liput tapahtumaan. Keskikokoiseltakin perheeltä tulee loppusummaksi jo aika iso summa. Omana lukioaikana vanhemmilta ei peritty mitään pääsymaksua kun tulivat katsomaan.

Yhteistyössä