Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Eli halutaan helpottaa heidän poispääsyä sen sijaan, että haluttas tehdä heidän elämästä siedettävää?
Miksi ihminen ei saisi päättää omasta elämästään?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Eli halutaan helpottaa heidän poispääsyä sen sijaan, että haluttas tehdä heidän elämästä siedettävää?
Mä ainakin valitsen mieluummin helpon poispääsyn kuin elämäni viimeiset vuodet siedettävinä. Kyllä mä haluan elämältä muutakin kuin että se on siedettävää.Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Eli halutaan helpottaa heidän poispääsyä sen sijaan, että haluttas tehdä heidän elämästä siedettävää?
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Eli halutaan helpottaa heidän poispääsyä sen sijaan, että haluttas tehdä heidän elämästä siedettävää?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mä ainakin valitsen mieluummin helpon poispääsyn kuin elämäni viimeiset vuodet siedettävinä. Kyllä mä haluan elämältä muutakin kuin että se on siedettävää.Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Eli halutaan helpottaa heidän poispääsyä sen sijaan, että haluttas tehdä heidän elämästä siedettävää?
Miten heidän elämäänsä sitten helpotettaisiin? Ei kirkon tai kunnan tarjoama ruoka-apu, kotipalvelu tai mikään muukaan tuo takaisin ystäviään, puolisoaan, sisariaan tai lapsiaan.Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Eli halutaan helpottaa heidän poispääsyä sen sijaan, että haluttas tehdä heidän elämästä siedettävää?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mä ainakin valitsen mieluummin helpon poispääsyn kuin elämäni viimeiset vuodet siedettävinä. Kyllä mä haluan elämältä muutakin kuin että se on siedettävää.Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Eli halutaan helpottaa heidän poispääsyä sen sijaan, että haluttas tehdä heidän elämästä siedettävää?
Kuka on sanonut, että ihmisen pitää elää vanhaksi? Ei elämän tarvitse aina olla hauskaa eikä edes siedettävää, mutta jos elämässä ei enää koskaan tule olemaan mitään mukavaa - korkeintaan siedettäviä asioita - niin miksi pitäisi vuosikausia elää sellaista elämää? Sitäpaitsi kuka määrittelisi, mikä on siedettävää? Alle 3 tuntia virtsaisissa vaipoissa? Alle tunti virtsaisissa vaipoissa? Vai virtsaisissa vaipoissa ihan miten pitkään tahansa kunhan ei tule komplikaatioita?Alkuperäinen kirjoittaja ei:Tää on tätä taas. Kuka on sanonut, että elämä on aina hauskaa tai edes siedettävää?
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:Miten heidän elämäänsä sitten helpotettaisiin? Ei kirkon tai kunnan tarjoama ruoka-apu, kotipalvelu tai mikään muukaan tuo takaisin ystäviään, puolisoaan, sisariaan tai lapsiaan.Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Eli halutaan helpottaa heidän poispääsyä sen sijaan, että haluttas tehdä heidän elämästä siedettävää?
Pari viikkoa sitten juttelin erään 80-vuotiaan naisen kanssa. Hän on ikäisekseen varsin hyvässä kunnossa mutta hänellä ei ole ketään muuta kuin yksi ystävä, äitini. Tällä vanhuksella ei ole arjessa mitään muuta iloa kuin tupakanpoltto jonka aloitti muuten vasta 10 vuotta sitten eli 70-vuotiaana. Puheistaan varsin selvästi tuli ilmi että kyllä sitä jo voisi lähteä.
Resurssipulan ja säästöjen nimissä vanhusten "auttaminen" on kyllä mielestäni erittäin törkeä jo ajatuksenakin mutta tarkoitukseni oli vain kertoa että jotkut sitä ihan oikeasti itse haluavat.
Alkuperäinen kirjoittaja ei:Vastustan ehdottomasti. Murha on murha.
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Eli halutaan helpottaa heidän poispääsyä sen sijaan, että haluttas tehdä heidän elämästä siedettävää?
On munkin elämässäni ollut aikoja, jolloin elämäni on ollut korkeintaan siedettävää. Ero on kuitenkin siinä, että mulla on ollut toivoa, että jonain päivänä elämäni vielä on muutakin kuin vain siedettävää. Jos makaan vanhainkodissa kykenemättä liikkumaan, puhumaan tai syömään itse, niin sitä toivoa ei enää ole. Ja se, että hoitajat siinä vaiheessa pyrkisivät tekemään elämästäni siedettävää ei vielä tarkoita, että siitä siedettävää tulisi. Koska eiväthän he voisi tietää, mikä minun mielestäni on siedettävää ja mikä ei. Mulla saattaisi olla vaikka kuinka paljon kipuja, joita en kykenisi ilmaisemaan.Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Kammottava asenne. Tälläkin palstalla on varmasti muutama, ellei montakin, joiden elämä on vain siedettävää. Siitä vaan sitten naps.
Miksi ei mietitä keinoja elämän paremmaksi tekemiseen?
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:[quote="o]
Senkun päättää sitten, miksi jonkun lääkärin pitäisi valansa rikkoa määräämällä potilaalle jotain minkä tarkoitus on vain tappaa?
Ei Utrion haastattelussa mainittu kuntorajoituksia. Sanottiin "vanhuksille, vaikkapa yli 70-vuotiaille".Alkuperäinen kirjoittaja o:Sehän se onkin sänkyyn sidotulle vanhukselle helppoa. Kun välillä terve ja nuori ihminenkään ei meinaa saada henkeä itseltään.Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:[quote="o]
Senkun päättää sitten, miksi jonkun lääkärin pitäisi valansa rikkoa määräämällä potilaalle jotain minkä tarkoitus on vain tappaa?
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:Nykyisen hallituksen linja: 68 vuotiaana eläkkeelle ja sitten 70 vuotislahjaksi "ystävällinen" unipilleri!![]()
![]()
![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:On munkin elämässäni ollut aikoja, jolloin elämäni on ollut korkeintaan siedettävää. Ero on kuitenkin siinä, että mulla on ollut toivoa, että jonain päivänä elämäni vielä on muutakin kuin vain siedettävää. Jos makaan vanhainkodissa kykenemättä liikkumaan, puhumaan tai syömään itse, niin sitä toivoa ei enää ole. Ja se, että hoitajat siinä vaiheessa pyrkisivät tekemään elämästäni siedettävää ei vielä tarkoita, että siitä siedettävää tulisi. Koska eiväthän he voisi tietää, mikä minun mielestäni on siedettävää ja mikä ei. Mulla saattaisi olla vaikka kuinka paljon kipuja, joita en kykenisi ilmaisemaan.Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Kammottava asenne. Tälläkin palstalla on varmasti muutama, ellei montakin, joiden elämä on vain siedettävää. Siitä vaan sitten naps.
Miksi ei mietitä keinoja elämän paremmaksi tekemiseen?
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:On tossa kyl järkeäkin. Se pilleri vois olla vapaaehtonen. Mietin kun oma mummini kuoli 94v ja ehti olla vuoden tk vuodeosastolla. Uskoutui äidilleni että pelkää jotta hänetkin tapetaan siellä kuten sillon oli puheenaiheena Hollannin suunnalta. Ei siis ollu edes "tolkuton" kun loppuvaiheessa.
Ei tarvitsisi. Jos joudun olemaan pidempään paikoillani, mun niveliini tulee aivan mieletön särky. Tämä tauti ei kuitenkaan vie liikuntakykyäni yhdessä yössä, joten siinä vaiheessa kun huomaisin, että kohtapuoliin en taida enää päästä liikkumaan, ottaisin sen pillerin. Ottaisin siis sen jo ennenkuin joutuisin laitoshoitoon.Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:No miten sä kykenisit ilmaisemaan sen pillerintarpeesi? Pitäskö niiden vaan arvata sekin, että haluat kuolla?