Vanhuksille kuolinpillereitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Eli halutaan helpottaa heidän poispääsyä sen sijaan, että haluttas tehdä heidän elämästä siedettävää?
Mä ainakin valitsen mieluummin helpon poispääsyn kuin elämäni viimeiset vuodet siedettävinä. Kyllä mä haluan elämältä muutakin kuin että se on siedettävää.

Vaikea asia enkä suoranaisesti ole samaa mieltä Utrion kanssa. Mihin vedetään raja kenelle tapletti annetaan? Kuinka moni lääkäri kannattaa Utrion mallia? Ja eikös ihan hyvä malli olisi myös se että kuka tahansa voisi sen tapletin saada jos oikein ei elämä maistu :/

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Eli halutaan helpottaa heidän poispääsyä sen sijaan, että haluttas tehdä heidän elämästä siedettävää?

Miksi ihminen ei saisi päättää omasta elämästään?

Senkun päättää sitten, miksi jonkun lääkärin pitäisi valansa rikkoa määräämällä potilaalle jotain minkä tarkoitus on vain tappaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä ainakin valitsen mieluummin helpon poispääsyn kuin elämäni viimeiset vuodet siedettävinä. Kyllä mä haluan elämältä muutakin kuin että se on siedettävää.

Tää on tätä taas. Kuka on sanonut, että elämä on aina hauskaa tai edes siedettävää?

Miten heidän elämäänsä sitten helpotettaisiin? Ei kirkon tai kunnan tarjoama ruoka-apu, kotipalvelu tai mikään muukaan tuo takaisin ystäviään, puolisoaan, sisariaan tai lapsiaan.

Pari viikkoa sitten juttelin erään 80-vuotiaan naisen kanssa. Hän on ikäisekseen varsin hyvässä kunnossa mutta hänellä ei ole ketään muuta kuin yksi ystävä, äitini. Tällä vanhuksella ei ole arjessa mitään muuta iloa kuin tupakanpoltto jonka aloitti muuten vasta 10 vuotta sitten eli 70-vuotiaana. Puheistaan varsin selvästi tuli ilmi että kyllä sitä jo voisi lähteä.

Resurssipulan ja säästöjen nimissä vanhusten "auttaminen" on kyllä mielestäni erittäin törkeä jo ajatuksenakin mutta tarkoitukseni oli vain kertoa että jotkut sitä ihan oikeasti itse haluavat.

Kammottava asenne. Tälläkin palstalla on varmasti muutama, ellei montakin, joiden elämä on vain siedettävää. Siitä vaan sitten naps.

Miksi ei mietitä keinoja elämän paremmaksi tekemiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
Tää on tätä taas. Kuka on sanonut, että elämä on aina hauskaa tai edes siedettävää?
Kuka on sanonut, että ihmisen pitää elää vanhaksi? Ei elämän tarvitse aina olla hauskaa eikä edes siedettävää, mutta jos elämässä ei enää koskaan tule olemaan mitään mukavaa - korkeintaan siedettäviä asioita - niin miksi pitäisi vuosikausia elää sellaista elämää? Sitäpaitsi kuka määrittelisi, mikä on siedettävää? Alle 3 tuntia virtsaisissa vaipoissa? Alle tunti virtsaisissa vaipoissa? Vai virtsaisissa vaipoissa ihan miten pitkään tahansa kunhan ei tule komplikaatioita?

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Miten heidän elämäänsä sitten helpotettaisiin? Ei kirkon tai kunnan tarjoama ruoka-apu, kotipalvelu tai mikään muukaan tuo takaisin ystäviään, puolisoaan, sisariaan tai lapsiaan.

Pari viikkoa sitten juttelin erään 80-vuotiaan naisen kanssa. Hän on ikäisekseen varsin hyvässä kunnossa mutta hänellä ei ole ketään muuta kuin yksi ystävä, äitini. Tällä vanhuksella ei ole arjessa mitään muuta iloa kuin tupakanpoltto jonka aloitti muuten vasta 10 vuotta sitten eli 70-vuotiaana. Puheistaan varsin selvästi tuli ilmi että kyllä sitä jo voisi lähteä.

Resurssipulan ja säästöjen nimissä vanhusten "auttaminen" on kyllä mielestäni erittäin törkeä jo ajatuksenakin mutta tarkoitukseni oli vain kertoa että jotkut sitä ihan oikeasti itse haluavat.

Se haluaa kuolla, koska sillä ei ole ketään. Kertoo ehkä sulle, koska olet hänelle se joku ihminen siinä lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
Vastustan ehdottomasti. Murha on murha.

Murha on murha? Mikä murha?

Ai, tarkitat siis itsemurhaa? Itsemurha ei ole murha, se on itsemurha!

Jos vanhukset haluavat päästä päiviltään, niin kai sen itsarin voi muutenkin tehdä kuin tabletilla. Niinkuin monet mutkin ihmiset käyttävät muita keinoja. Jos taas elämä on "siedettävää" niissä letkuissa eikä pysty esim liikkumaan/puhumaan niin sitten en tiedä.. Miten se vanhus vois kertoia et haluun tabletin?

Koska viranomaiset haluavat hallita ihmisten elämää masusta hautaan saakka.

[quote="o]
Senkun päättää sitten, miksi jonkun lääkärin pitäisi valansa rikkoa määräämällä potilaalle jotain minkä tarkoitus on vain tappaa?[/quote]

Sehän se onkin sänkyyn sidotulle vanhukselle helppoa. Kun välillä terve ja nuori ihminenkään ei meinaa saada henkeä itseltään.

No kukapa estää? Kyllähän Suomessa itsemurhia tehdään paljonkin. Yleinen mielipidekin pitää sitä ilmeisesti ihan hienona vaihtoehtoa.

Kammottava asenne. Tälläkin palstalla on varmasti muutama, ellei montakin, joiden elämä on vain siedettävää. Siitä vaan sitten naps.

On munkin elämässäni ollut aikoja, jolloin elämäni on ollut korkeintaan siedettävää. Ero on kuitenkin siinä, että mulla on ollut toivoa, että jonain päivänä elämäni vielä on muutakin kuin vain siedettävää. Jos makaan vanhainkodissa kykenemättä liikkumaan, puhumaan tai syömään itse, niin sitä toivoa ei enää ole. Ja se, että hoitajat siinä vaiheessa pyrkisivät tekemään elämästäni siedettävää ei vielä tarkoita, että siitä siedettävää tulisi. Koska eiväthän he voisi tietää, mikä minun mielestäni on siedettävää ja mikä ei. Mulla saattaisi olla vaikka kuinka paljon kipuja, joita en kykenisi ilmaisemaan.

Se on joko pillerit kehiin tai PALJON lisää rahaa vanhushuoltoon. Nykytilannehan on tosi kammottava. Vanhukset makaa tuntitolkulla omissa ulosteissaan jne. Itse siinä tilanteessa ottaisin pillerin.

Tässä toinen ajankohtainen uutinen aiheesta.
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Martti+Korhonen+haluaa+Suomeen+vanhusvaltuutetun/1135249291820

Korhonen muistuttaa kannanotossaan, että EU-direktiivi määrää, että lehmien on päästävä navetasta laitumelle vähintään 60 päivänä vuodessa. Samaan aikaan ikäihmisille ei pystytä järjestämään edes muutamaa jaloitteluhetkeä viikossa.

[quote="o]
Senkun päättää sitten, miksi jonkun lääkärin pitäisi valansa rikkoa määräämällä potilaalle jotain minkä tarkoitus on vain tappaa?

Sehän se onkin sänkyyn sidotulle vanhukselle helppoa. Kun välillä terve ja nuori ihminenkään ei meinaa saada henkeä itseltään.[/quote]

Ei Utrion haastattelussa mainittu kuntorajoituksia. Sanottiin "vanhuksille, vaikkapa yli 70-vuotiaille".

Eutanasiakeskustelut taitaa olla erikseen kuitenkin, kai tässä ideassa nyt on jotain uutta, vai samaa vanhaako tässä jauhetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja o:
[quote="o]
Sehän se onkin sänkyyn sidotulle vanhukselle helppoa. Kun välillä terve ja nuori ihminenkään ei meinaa saada henkeä itseltään.
Ei Utrion haastattelussa mainittu kuntorajoituksia. Sanottiin "vanhuksille, vaikkapa yli 70-vuotiaille".

Eutanasiakeskustelut taitaa olla erikseen kuitenkin, kai tässä ideassa nyt on jotain uutta, vai samaa vanhaako tässä jauhetaan.[/quote]
Siinä puhuttiin kuitenkin laitoshoidossa oleville jne.

Nykyisen hallituksen linja: 68 vuotiaana eläkkeelle ja sitten 70 vuotislahjaksi "ystävällinen" unipilleri! :laugh: :laugh: :laugh:

Tähän pari extravuotta työntekoa, niin voidaan luvata loppuelämäksi todella merkittävä eläke!

On munkin elämässäni ollut aikoja, jolloin elämäni on ollut korkeintaan siedettävää. Ero on kuitenkin siinä, että mulla on ollut toivoa, että jonain päivänä elämäni vielä on muutakin kuin vain siedettävää. Jos makaan vanhainkodissa kykenemättä liikkumaan, puhumaan tai syömään itse, niin sitä toivoa ei enää ole. Ja se, että hoitajat siinä vaiheessa pyrkisivät tekemään elämästäni siedettävää ei vielä tarkoita, että siitä siedettävää tulisi. Koska eiväthän he voisi tietää, mikä minun mielestäni on siedettävää ja mikä ei. Mulla saattaisi olla vaikka kuinka paljon kipuja, joita en kykenisi ilmaisemaan.

No miten sä kykenisit ilmaisemaan sen pillerintarpeesi? Pitäskö niiden vaan arvata sekin, että haluat kuolla?

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
On tossa kyl järkeäkin. Se pilleri vois olla vapaaehtonen. Mietin kun oma mummini kuoli 94v ja ehti olla vuoden tk vuodeosastolla. Uskoutui äidilleni että pelkää jotta hänetkin tapetaan siellä kuten sillon oli puheenaiheena Hollannin suunnalta. Ei siis ollu edes "tolkuton" kun loppuvaiheessa.

"Se pilleri vois olla vapaaehtonen".. No eiköhän Utrio nimenomaan tarkottanut, että olis vapaaehtoinen!!

Ensimmäinen ajatus jutun luettuani. Lukikohan Kaari itse lehtiartikkelin ennen sen julkaisua? Onkohan sanoman sävy värittynyt toimittajan valinnoista? Minun on hieman hankalaa hyväksyä tätä läpi tullutta sanomaa sellaisenaan Kaarin ajatusmaailmaa kuvaavaksi ja odotankin Kaarilta tarkentavaa lausuntoa aiheesta. Kyseessä voi olla sekin, että hän on halunnut lähestyä aihetta huomattavalla rohkeudella.

Toisekseen. Itse olen ihmisen itsemääräämisoikeuden vankkumaton kannattaja. Se pitää sisällään myös sen, että ihminen saa itse päättää myös oman elämänsä päättämisestä. Aiheeseen kommentoiden erään syöpälääkärin ajatusta pahasta sairaudesta: "En usko, että yksikään lääkäri tähän kuolee, kyllä jokaisella lääkärillä on keinot lopettaa elämänsä aiemmin." Itse kunnioitan elämää, enkä periaatteessa hyväksy eutanasiaa. Kuitenkin itsemääräämisoikeus menee tämän edelle ja jokainen tehköön itselleen mitä haluaa. Jos ihminen tarvitsee tässä apua, niin hänen tulisi sitä saada. Itse en kuitenkaan haluaisi olla tälläistä apua antamassa.

kolmanneksi. Löin reilut viikko sitten vetoa, että eutanasia nousee yhteiskunnalliseen keskusteluun vanhustenhoidon nimissä kuukauden sisään. Voitin vedon, vaikkei se minua miellytä.

Neljänneksi. Olisin ollut tyytyväinen, jos aihe ei olisi noussut keskusteltavaksi.

No miten sä kykenisit ilmaisemaan sen pillerintarpeesi? Pitäskö niiden vaan arvata sekin, että haluat kuolla?
Ei tarvitsisi. Jos joudun olemaan pidempään paikoillani, mun niveliini tulee aivan mieletön särky. Tämä tauti ei kuitenkaan vie liikuntakykyäni yhdessä yössä, joten siinä vaiheessa kun huomaisin, että kohtapuoliin en taida enää päästä liikkumaan, ottaisin sen pillerin. Ottaisin siis sen jo ennenkuin joutuisin laitoshoitoon.

Eutanasia on eri keskustelu, siinä on kyse sairauksista. Tässä oli kyse vain vanhuudesta.

Olen samaa mieltä kuin joku kirjoitti, että järkyttävää jos tuollaista perustellaan laitoshoidon kustannuksilla.

Laitoshoidossa on vanhuksilla usein "pilleri" erittäin lähellä. Ne ei vain itse sitä tiedä. Tekisiköhän monikin laitoshoidossa oleva itsemurhan,jos he tietäisivät, että kipulaastarin suuhun laittaminen vie hengen?

Yhteistyössä