vanhusten hoito huhhuh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itkettää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itkettää

Vieras
Kävin tässä päivällä eräässä vanhusten hoito paikassa katsomassa mummoani.Koko osastollla ei näkynyt yhtään hoitajaa kun menin sisään olivat kaikki kansliassa juoruamassa(ja joo ei ollut mikään raportti tai vastaava aika).Vanhukset istuskelivat keskenään päiväsalissa.Yksi rouva pyysi minulta vettä moneen kertaan kun ei hoitajat ehtineet ilmeisesti antaa,yksi herra pyyteli minua viemään hänet vessaan jne..Oma mummoni värisi kylmästä oli pyytänyt villatakkia monta kertaa muttei ollut saanut.näytti siltä ettei siellä hoitajat viitsineet työtänsä tehdä.No minä tietenkin ampaisin kiihtyneessä tilassa kanslian ovelle välittämään asukkaiden toiveita, pitkin hampain sieltä hoitsut sitten lähtivät liikkeelle.Mummoni ei ollut saanut villatakkia kuulemma kun "ei suostunut eilen laittamaan sairaalavaatteita päälle" ja tästä ilmeisesti rangaistuna ei saanut kunnon vaatteita sitten tänäänkään!Toivon sydämestäni että kuolema korjaa minut ennen kun joudun toisten armoille.Olen niin surullinen näiden ja kaikkien muidenkin vanhusten hoidon tilasta.Nämä tänään näkemäni vanhukset olivat kuitenkin itse liikkuvia,en uskalla edes ajatella liikkumattomien vanhusten kohtaloa =( jos johonkin niin vanhusten hoitoon pitäisi satsata valtion varoja ja rutkasti,he ovat kuitenkin veroina hoitonsa jo kustantaneet.

Mulla on ihan erilainen kokemus vanhusten hoidosta. Mun äiti oli pitkäaikaisosastolla ennen kuolemaansa, enkä ikinä nähnyt minkäänlaista kaltoinkohtelua. Hoito oli todella inhimillistä ja lämmintä. Vieläkin tulee vedet silmiin, kun muistelen, miten hyvänä siellä vanhoja ja sairaita ihmisiä pidettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja itkettää;28900492:
vanhusten hoitoon pitäisi satsata valtion varoja ja rutkasti,he ovat kuitenkin veroina hoitonsa jo kustantaneet.

Varat autaisi varmasti jotakin, mutta miten varat toisi motivoituneenpia tai vastuullisempia hoitajia, en osaa sanoa. Omaisten motivaatiossakin on toivomisen varaa. Tähän päivään mennessä en ole nähnyt tilannetta että omaista olisi kielletty pukemasta omaa äitiään/isää/läheistään. Omaisia, ystävien tuomia virikkeitä vanhukset odottaa, ei hoitajien.

• Tykkää
Reactions: Spukka
Onhan sitä tietty kaikenlaista, mutta voi myös olla vanhuksen muistioireita et pyytelee useaan otteeseen vessaan (aika yleistä dementoituneilla) vaikka olis just käynyt tai et olis katetri tms. ettei sinne vessaan ole tarvetta oikeesti mennä, tossa veden pyytämisessä voi olla myös samasta kyse.. No kuten totesin, voi olla myös laiskat hoitajat :(

No kyllä mä ainaki tiedän, et suurimmassa osassa paikoista vanhukset hoidetaan ihan asiallisesti. Monet vanhukset nyt vain on semmosia, et ovat koko ajan jotain vailla. Voi johtua dementiasta tai sitten vain hakevat huomiota.
Et välillä on vain paineltava sinne kansliaan tekemään kirjalliset hommat tai pitämään lounastauko tai vessaan, vaikka kuin joku ois jotain vailla. Muuten sä pyörit koko vuoros ajan siellä suorittamassa pikku askareita ja ne kirjaamiset jää tekemättä.
Toinen huvittava, mistä omaiset valittaa, et kun missään ei näy yhtään hoitajaa. No, yleensä se työ tehdään siellä potilashuoneissa:) Pitäiskö yhden hoitajan aina jäädä "tyhjänpantiksi" hengaileen johonki aulaan, et omaiset ois tyytyväisiä? Siihen ei valitettavasti tällä hoitaja vahvuudella ole mahdollisuuksia, vaan joka ikinen käsipari tarvitaan niihin huoneisiin vessattaan, syöttään ja pesemään yms.

• Tykkää
Hoitajan työnkuvaan kuuluu nykyisin paljon muutakin kuin perinteinen hoitaminen: pukeminen, peseminen ja syöttäminen. Koko ajan täytyy päivittää ja täydentää koulutustaan. Omien asukkaiden palvelusuunnitelmia pitää päivittää. Omien asukkaiden asioita täytyy hoitaa puhelimessa (moni lääkäriasia hoidetaan puhelimitse, apuvälinelainaamon ja hoitotarvikejakeluun ollaan yhteydessä puhelimitse...)

Nykyään omaiset etsivät jatkuvasti epäkohtia ja ovat kyvyttömiä arvioimaan esim. dementoituneen omaisensa puheiden paikkaansapitävyyttä, joten kirjaamiset täytyy olla pilkuntarkkoja.

Meillä esim. töissä tilanne, että eräs asukas valittaa koko ajan nälkää. Hänelle tarjotaan 5 ateriaa päivässä. Hetki ruokailun jälkeen hän ei enää muista syöneensä, ja alkaa valittaa. Ja hänen omaisensa uskovat, ettemme muka antaisi hänelle ruokaa. Kiva on samasta asiasta vängätä omaisen kanssa viikosta toiseen. Ihan omaa luokkaansa ovat nämä omaiset, jotka pyytävät ''pikku palveluksia'', että hoitajat juoksisivat kaupasta hakemaan mummulle grillattua kanaa kun ei se meidän mummu tykkää siitä jauhelihakeitosta mitä teillä tänään on.

Hoitaja minäkin ja voin kertoa että jos ei tunne hoitoammattia eikä ikääntymisen tuovia ongelmia,olisi parempi olla ihan rauhallinen. Meillä vanhus joka syö KOKO AJAN ja silti joka kerta syömisen jälkeen hänellä on kauhea nälkä. Syö siinä sivussa muidenkin jos vaan siihen saa mahdollisuuden.

Erään vanhuksen omaiset käyvät max 2 kertaa vuodessa. Joka kerta kauhea lappu mitä meidän mummo ei missään tapauksessa syö. Ja kas... nämä ruuat ovat juuri niitä mitä heidän mummonsa NIMENOMAAN söisi. Monta kertaa pyytänyt voisiko saada taas sitä ja sitä kun niin siitä tykkää.

"Ilmeisesti rangaistus" Et siis tiedä oliko tämä rangaistus vai ei? Joskus dementikot ovat kuin pieniä lapsia. Kun heiltä pyytää jotain,he eivät siihen suostu ja kiukkuavat. Kun yrittää lepytellä ja antaa mitä he haluavat- he kiukkuavat silti eivätkä suostu edes siihen enää mitä haluavat.

Hoitajan työ ei ole helppoa! Aapee voisi päivän kokeilla tätä työtä ja kertoa sitten mielipiteensä näihin asioihin

• Tykkää
Meilläkin töissä mummo, joka tulee jo kymmenen minuutin päästä ruoka-ajasta valittamaan kuinka ei ole koko päivänä syönyt mitään. On siis dementoitunut eikä muista syöneensä. Yksi pappa taas pyytää koko ajan vettä ja jos sitä antaa aina, kun hän haluaa, on sitten korviaan myöten pissassa jatkuvasti.

Yksi mummo pyytää hoitamaan esim. jotain puhelinasiaansa ja kun hoitaja menee paikalle, niin sanoo että jos kokeiltais soittaa sittenkin vasta seuraavana päivänä. Hetken päästä ei muista mitä ollaan sovittu ja valittaa suureen ääneen, kuinka on jo monta kertaa pyytänyt hoitajaa auttamaan puhelimen kanssa eikä ole vieläkään kukaan tullut.. Ei siis aina kannata uskoa vanhuksia, vaikka varmasti on myös niitä paikkoja, joissa hoidetaan huonommin tai joissa on muutama välinpitämätön hoitaja.
Hoitajilla on kuitenkin paljon muitakin asioita hoidettavana perushoidon lisäksi. Ehkä nuokin hoitajat olivat kansliassa suunnittelemassa jonkun asukkaan asioiden järjestämistä tai vaikkapa opettelemassa uutta tietokoneohjelmaa.

Meinasin tulla itsekin kirjoittamaan millaisia vanhukset voivat olla, mutta moni muu onkin jo :) Ja se hoitajan työ, tervetuloa jokaikinen vaikkapa viikoksi sitä tekemään ja näkemään, mitä se on. Kolme hoitajaa ja 15 hoidettavaa, on siinä oma hommansa.

Paha ongelma on kyllä tuo, että alalla on myös niitä, joilla ei ole sitä motivaatiota tehdä tätä työtä. Se vaikuttaa jo hoidettavien kohteluun. Joko ollaan hoitoalalla kun ei muutakaan osaa/voi/tiedä tehdä tai ollaan n. 30 vuotta sitten tultu tälle alalle ja ollaan leipiintyneitä työhön. Nämä hoitajat pitäisi saada äkkiä pois, edes työnkiertoon...

• Tykkää
Osa hoitajista on väsyneitä, leipääntyneitä ja niitä joilla täysin motivaatio hukassa. Suurin osa ihania ja työstään nauttivia. Olen aina sanonut, että jos työ vaikuttaa niin helpolta ja siltä, että aina vaan istutaan ja löhötään, niin tervetuloa hoitoalalle kokeilemaan. Joukkoon sopii kyllä!

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28900542:
kyllähän omaiset vinkuu ja vonkuu, tietämättä oikeesti mitään mitä osastolla touhutaan.

jalassa olevassa haavassa oli MATOJA, joten ei tarvitse kovin kummoinen omainen olla, että tietää että kaikki ei tuolla ole kunnossa, samat siteet jalassa kesäkuumalla päivästä toiseen, lienee tarpeetonta mainita, että tuolla jalalla ei kävelty enää koskaan.

työni kunnolla tekevänä vanhustenhoitajana ärsyttää suunnattomasti lukea näitä nettipalstojen (tai iltalehden sun muiden vastaavien) kirjoituksia vanhustenhoidon epäkohdista.
siksi, että on oikeastikin hoitajia ja paikkoja joissa asiat eivät ole hyvin ja siksi että on paikkoja joissa on kaikki hyvin mutta omaisten silmin se ei ehkä näytä siltä.

minun asiakkaani osaavat Napata itselleen jokaisen "uuden naaman", oli se sitten hoitaja tai omainen, ja saada kaiken näyttämään ja kuullostamaan siltä että kyseessä on vakava kaltoinkohtelu.,
Kun ei viedä vessaan, ei anneta juotavaa, palellutetaan, ei syötetä vaikka on nälkä jne. Se, mistä oikeasti on kyse, on taas asiakkaan ja hoitajan välinen asia eikä hoitaja SAA kertoa jonkun toisen omaiselle muistisairaan olevan muistisairas, skitsofreenikon olevan skitsofreenikko eikä sitä että joku sairastaa esim polydipsia tai on nesterajoituksia jostakin sairaudesta johtuen.
pahimmassa tapauksessa joku omainen juottaa jonkun vanhuksen sairaalakuntoon.

itse liikkuva vanhus muuten hake itse sen villatakkinsa jos paleltaa, hoitaja ei saa passata asiakasta liikuntakyvyttömäksi. Ylihoitaminen ja asiakkaan puolesta tekeminen on yksi pahimpia kaltoinkohtelun muotoja.

jalassa olevassa haavassa oli MATOJA, joten ei tarvitse kovin kummoinen omainen olla, että tietää että kaikki ei tuolla ole kunnossa, samat siteet jalassa kesäkuumalla päivästä toiseen, lienee tarpeetonta mainita, että tuolla jalalla ei kävelty enää koskaan.

Oletkos koskaan kuullut toukkahoidosta? En muista hoidon virallista nimeä, mutta on ihan yleisestikin käytössä makuuhaavojen hoidossa. Toukat syövät kuollutta ihoa ja tätä kautta haava paranee, JOS paranee. Joskus haavat eivät vain mene umpeen, esim. jos sairastaa diabetesta.

Hyvää keskustelua. On totta, että omaisilla ei ole tietoa todellisesta hoitotyön arjesta, sairauksien vaikutuksista käyttäytymiseen jne. Moni omainen katsoo asioita liian sinisilmäisesti ja ottaa kantaa omien kuvitelmien, havaintojen ja mieltymystensä kautta. Omainen tai vierailija tuo esille omaa tuskaa ja omaa hätää ottamalla kantaa asioihin puolen tunnin vierailun puitteissa. Suomessa on hyvää ja ammattitaitoista hoitoa joka puolella. Omaiset ovat liiankin kärkkäitä ja kantaaottavia. Koska ei tiedä kokonaisuutta ei tule myöskään ottaa kantaa. Hoitajat ovat koulutettuja ja asiansa osaavia. Miksi heitä aina leimataan, menkää jokainen itseenne ja antaa välillä hoitajille arvostustakin.

Hoitajia tulee todellakin arvostaa enemmän. Tämäkin keskustelu on lähtenyt ihan olemattomasta kommentista, joltakin joka on esittänyt vain oman ammattitaidottoman näkemyksensä. Anteeksi saisit pyytää......

Alkuperäinen kirjoittaja itkettää;28900492:
Kävin tässä päivällä eräässä vanhusten hoito paikassa katsomassa mummoani.Koko osastollla ei näkynyt yhtään hoitajaa kun menin sisään olivat kaikki kansliassa juoruamassa(ja joo ei ollut mikään raportti tai vastaava aika).Vanhukset istuskelivat keskenään päiväsalissa.Yksi rouva pyysi minulta vettä moneen kertaan kun ei hoitajat ehtineet ilmeisesti antaa,yksi herra pyyteli minua viemään hänet vessaan jne..Oma mummoni värisi kylmästä oli pyytänyt villatakkia monta kertaa muttei ollut saanut.näytti siltä ettei siellä hoitajat viitsineet työtänsä tehdä.No minä tietenkin ampaisin kiihtyneessä tilassa kanslian ovelle välittämään asukkaiden toiveita, pitkin hampain sieltä hoitsut sitten lähtivät liikkeelle.Mummoni ei ollut saanut villatakkia kuulemma kun "ei suostunut eilen laittamaan sairaalavaatteita päälle" ja tästä ilmeisesti rangaistuna ei saanut kunnon vaatteita sitten tänäänkään!Toivon sydämestäni että kuolema korjaa minut ennen kun joudun toisten armoille.Olen niin surullinen näiden ja kaikkien muidenkin vanhusten hoidon tilasta.Nämä tänään näkemäni vanhukset olivat kuitenkin itse liikkuvia,en uskalla edes ajatella liikkumattomien vanhusten kohtaloa =( jos johonkin niin vanhusten hoitoon pitäisi satsata valtion varoja ja rutkasti,he ovat kuitenkin veroina hoitonsa jo kustantaneet.

mistä sä tiedät että ne vaan huvikseen juoruili? Jospa ne palaveeras jonkun vanhuksen asioista? Työhön kuuluu sekin ja aika usein. Samoin muista työpaikan asioista pitää pitää keskusteluja. Ja mistä sä tiedät ettei se vettä pyytäny vanhus ollu dementikko joka pyytää koko ajan vettä vaik on juonu jo litrakaupalla? Mun työpaikalla yks mummo julistaa kaikille vieraille miten hän ei oo saanu ruokaa koko päivänä -eikä sitä juotavaakaan - hän kun ei sairautensa vuoksi muista syöneensä juuri äsken. Ktseisen mummon paino on reippaasti noususuunnassa että todellakaa einälissään oo ollu vaikka niin väittää. Ja mistä oot varma etteikö asia ois just niin et se mummo ei tosiaan suostu pukeen sitä villatakkua tai ottamaan villapeittoa päälleen? Niin voi todella olla.

Toki on oikeasti huonoja paikkoja olemas mut ei kaikki oo silti sitä miltä näyttää. Mun työpaikalla kurjaaminen vie paljon aikaa ja joku ulkopuolinen vois saada kuvan et me vaan istutaan koneella ja surffataan netissä.niin ei kuitenkaan oo vaan kirjataan koneella vanhusten asioita.nih.

Aika paljonhan sitä hoitotyössä on asioita, jotka saattavat asiaan vihkiytymättömän näkökulmasta näyttää kovin erilaisilta kuin mitä ne todellisuudessa ovat.

Jos minä vaikkapa seison käytävällä nojailemassa seinään, se ei suinkaan tarkoita etteikö minulla olisi tekemistä. Todellisuudessa vahdin herkeämättä viereisessä wc:ssä istuvaa rouvaa, joka itsepintaisesti tahtoo pärjätä itse mutta jota todellisuudessa ei voi minuutiksikaan jättää valvomatta.

Mutta kai se vaan vähän kuuluu ammattiin kuin ammattiin, että ulkopuolinen ei voi kaikkea tietää. En minäkään tiedä, mitä kaikkea vaikkapa kaupan kassa tekee. Minusta näyttää että hän vain vetää tuotteita viivakoodilukijan ohi, mutta vähän epäilen että siinä ei ehkä ole ihan kaikki.

Toisaalta toivoisi, että ei myöskään vedettäisi ihan hirveän pitkälle meneviä johtopäätöksiä jos ei oikeasti tiedetä.