Totta on, että hoidon laatu vaihtelee paikasta riippuen ja että alalla on myös sopimattomia henkilöitä. Tätä ei voi kiistää. Väitän kuitenkin, että välinpitämättömyys ja laiskottelu hoitohenkilökunnan taholta on ehdottomasti poikkeus, ei sääntö.
Olen työssäni kohdannut lukuisia tilanteita, jossa omaiset ovat syystä tai toisesta olleet tuohtuneita läheisensä hoidosta ja asioita on selvitelty perin pohjin henkilökunnan kanssa.
"Täällä te vaan istutte ja juotte kahvia ja minun äitini on yksin pöydässään!" Niin, henkilökunnalla on tosiaan kahvitauko meneillään. Se päättyykin pian, tässähän nämä viimeiset minuutit menevätkin mukavasti omaisen mesoamista kuunnellessa.
"Missä kaikki hoitajat ovat, koko osasto on tyhjä!" Joo, meillä tosiaan on näitä töitä tässä, noissa potilashuoneissa. Jos joku meistä seisoskelisi alvariinsa käytävällä, näyttäisi tietysti siltä, ettei täällä ole mitään tekemistä ja henkilökunta vaan räkii kattoon, se siitä kiireestä hoitotyössä.
"Minun äitini haluaa vessaan, eikö kukaan ehdi viemään?" Toki minäkin tästä kohta joudan puhuttuani tämän puhelun loppuun, mutta nopeammin äitine pääsee vessaan jos te viette? Hänhän pääsee kyllä hyvin liikkumaan ja tarvitsee vain vähän ohjausta. Ahaa, no tottakai, siitähän minulle maksetaan. Odottakaa kaikin mokomin siinä, arvoisa omainen, en voi lopettaa tätä puhelua aivan tällä minuutilla.
"Isäni sanoo, ettei kukaan ole hänen luonaan tänään käynyt eikä ole saanut koko päivänä ruokaa!" Kyllä hänet on hoidettu asianmukaisesti kuten aina ja ruokakin maistui hyvin. Kun menette takaisin huoneeseen, hän tervehtii teitä kuin näkisi ensimmäisen kerran vuoteen, tarkoittaako tämä sitä, ettette ole käyneet vuoteen?
"Äitini haluaa, että joku pukee nutun hänen yllensä!" Hän saa kyllä nutun ylleen itsekin. Juu, meillä on tosiaan täällä sellainen omatoimisuuden periaate, kyllä.
Tietenkin vastaukset ovat oikeati huomattavasti korrektimpia ja ystävällisempiä kuin tässä. Vaan, toisinaan, harvoin, on tilanteita, joissa silmille tulevalle omaiselle ei jaksaisi olla niin korrekti. G-tuoliin sidottu vanhus on toki kurja näky, mutta vaihtoehtoja on toisinaan valitettavasti kovin vähän. Lavettisuihku vain kerran viikossa on karu ajatus, mutta enempään emme pysty. Ottakaa yhteys päättäjiin.