Vapaa-ajan kalastajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kannattaako ensi kevääksi hommata verkot ja luvat? Katsoin että verkot ainakin maksaa 50-100 euroa kappale ja niitä on erilaisia eri kaloille. Maksaako ne itsensä takaisin?

Kannattaako ensi kevääksi hommata verkot ja luvat? Katsoin että verkot ainakin maksaa 50-100 euroa kappale ja niitä on erilaisia eri kaloille. Maksaako ne itsensä takaisin?
Resuiksi menneiden verkkojen pauloihin voi pauloittaa itse uudet liinat niin saa ehjät uudet verkot edullisesti.
Alle 20€ halpoja verkkoja ei kannata ostaa ne on huonosti pauloitettu menevät helposti sekaisin.
Katiskat siitä hyviä, että ei tarvitse kokia joka päivä ja ei ole niissä jälkitöitä.

ja talvella voi itse tehdä niitä verkkoja kuten on munkin pappa tehnyt. Äitikin osasi mut meillä on kalaa tullut uistattamalla riittävästi, verkot pysyvät jemmassa. Niille täytyy olla tilaa kuivattaa ja selvittää kunnolla. Onko sulla sellaista?
Puvillaverkkoja kuivattiin vajaa sata vuotta sitten, eivät tekokuituiset kuivatusta tarvitse, selvittelyn ja roskien irrottamisen kyllä.
Itse nailonlangasta kudottu verkko vaatii taitoa ja sitkeyttää, rahallista säästöä verrattuna valmiiseen ei sen sijaan tule.

Kannattaa aloittaa tuo suunnittelu perusasioista. Mista luvat verkoille (jos ei itse ole vedenomistaja)? Tarvitaan verkkoliput, ei-kelluvat verkkonarut, usein ankkuritkin. Ja sitten tietenkin vene ja pitkähermoinen soutaja/moottorinkäyttäjä. Jos ei ole aiemmin verkkokalastanut, kannattaa aloittaa jonkun kokeneemman apulaisena.

Kalasta saa todella maukkaita aterioita, olivatpa suolaisesta tai makeasta vedestä pyydettyjä. Suomessa tosin ei merkittävää eroa.
Sitruunaa ja suolaa mausteeksi, riistaryuppyä unohtamatta!
Lisukkeeksi vaikka perunoita ja kalaliemi toimii kastikkeena.
Helppo ja kelpo ateria syntyy myös vaikka avotulella luonnon helmassa.

Minä kalastan lähes yksinomaan vapavälineillä, koska se on helpompaa ja viihdyttävämpää ajanvietettä, verkkojen siivoaminen ei ole mukavinta työtä. Väärin käytettynä verkot myös tappavat turhaan muita eläimiä ja alamittaisia kaloja.
Kotitarvekalastaja kalastaa syödäkseen ja kalastus on hyötyharrastus eikä pelkkä ajanviete. Minä aloitin verkkokalastuksen 12 vuotiaana pari vuotta nuoremman veljen kanssa kysymättä lupaa vanhemmilta.
Ei tullut jälkeenpäin nuhteita, kun saivat tietää kun kannoimme kotiin neljä siikaa. Päinvastoin olivat tyytyväisiä.

Kotitarvekalastaja kalastaa syödäkseen ja kalastus on hyötyharrastus eikä pelkkä ajanviete. Minä aloitin verkkokalastuksen 12 vuotiaana pari vuotta nuoremman veljen kanssa kysymättä lupaa vanhemmilta.
Ei tullut jälkeenpäin nuhteita, kun saivat tietää kun kannoimme kotiin neljä siikaa. Päinvastoin olivat tyytyväisiä.
Kyllä verkkokalastus teineillekin sopii. On tosin hyvä muistaa, että alaikäinenkin tarvitsee vedenomistajan luvan verkoilleen.

Yhteistyössä