Varakas 25-vuotias?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voiko näin olla?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voiko näin olla?

Vieras
Pakko kysyä palstalaisten mielipidettä tästä. Ystäväni on 25- vuotias ja ammatiltaan sairaanhoitaja , joten ei siis todenäköisesti kovin suuria summia tienaa. Silti hän on saanut ostettua 80 neliöisen paritalon miehensä kanssa Espoosta. Ajelee suhteellisen uudella perheautolla. Sanoo vielä että tällä hetkellä hänellä on säästössä 10 000e pahan päivän varalle. Kertoi myös että hieman 12 000e laittoi asunnon käsirahaksi. Eli ystäväni olisi säästänyt näinkin nuoreksi ihmiseksi yli 22000e! Jotenkin tuntuu uskomattomalta. Hänhän on vasta ihan muutama vuosi sitten valmistunutkin vasta. Onko hän normaalia varakkaampi 25-vuotias vai olenko minä normaalia köyhempi, kun ei tileillä ole kymmeniä tuhansia ja asun vuokra-asunnossa ja en saisi ikinä lainaa paritalon puolikkaaseen Espoossa..?

Niin ja lisään vielä että paritalo jonka hän osti on aivan uusi ei siis mikään 80-luvun putkiremonntia odottava taloa. Vaan ihan uusi uusilla koneilla ja pinnoilla :O

Oletan, että säästämisen lisäksi tilillä oli pieni perintö tai vastaava.

Toki voi hyvinkin säästää muutaman satasen tai jopa tonnin kuussa jos menot ovat kohtuulliset mutta silti...

Maksettiin mekin aikoinaan asunnon käsiraha säästöistä ja pikkuperinnöstä (noin 20 000 markkaa se perintö siis) ja ikää oli silloin 23 ja 29 vuotta.

Helposti sitä säästää, jos vaikka asuu velattomassa asunnossa. Ei ole isoja asuinmenoja. Sen voi voinut vaikka saada perintönä tai varakas mies, joka elättää perheen.

Tämä kyseinen ihminen väittää että olisi kaikki muka itse säästänyt että ei siis olisi perintöä tai muuta alla. Jotenkin vaikea uskoa että kukaan tuollaiseen kuitenkaan ihan ilman vippaskonsteja pystyy..

Hän on normaalia varakkaampi, mutta ihan hyvin on silti mahdollista, että on itse säästänyt. Jos on esimerkiksi opiskeluaikana käynyt töissä ja säästänyt kaiken mahdollisen.

Ihan helposti lapseton ihminen tuon verran säästää, jos elää nuukasti.

Mä asuin opiskeluaikana (6v aikaa) solussa, vuokra 280e sisälsi oman, tilavan huoneen, yhteistilat, sähkön, veden ja netin. Muita juoksevia menoja ei siis ollut kuin kännykkälasku (n. 20e). Kouluruokailuun meni 50e/kk, kauppaan ehkä 200e. Kirjat lainasin koulun kirjastosta. Vaatteet kirpparilta tai alennuksista. Opintotukea sai sen 468e käteen. Töitä tein sen maksimi-tulorajan mukaan, hiukan alle 12 000 euron edestä vuodessa. Johan siitä säästää helposti tuon verran 2-3 vuodessa (jos siis ei lapsia, ei tule sairaslomia ja on valmis sniiduilemaan)

Kyllä minullakin 25-vuotiaana oli talolaina ja 15.000€ pahan päivän varalle säästössä. Ja ihan itse nuo rahat olen säästellyt, porukoilta ei ole tullut lanttiakaan.
Ei tosin uutta auto (7v vanha) eikä talokaan mikään uusi :D

Entä hänen puoliso? Eikö hän voi olla varakas?

ASP-tilillä saa ostettua aika hyvänkin talon, ja autolainankin saa vaikka kuinka suuren. Eli eihän uusi talo ja uusi auto välttämättä tarkoita hyviä tuloja, vaan ihan pirun isoja lainoja.

Kyllä mäkin muuten laitoin joskus 18v asunnon käsirahan PK-seudulla käteisellä mieheni kanssa.
Lisäksi jos käy töissä ja säästää, niin kyllä helposti 25v on säästössä vaikka 50 000e.

Aikoinaan lapsettomina käytiin miehen kanssa töissä. Palkka ei ollut iso, mutta aivan mahdottomasti siitä sai säästöön, kun ei ollut lasten hoitomaksuja eikä hankintoja eikä muita ihmeempiä kuluja. Sitten kun tuli eka lapsi, niin tilanne muuttui selkeästi.

En ihmettelisi lainkaan, jos siskon tytöllä (kyseessä jopa saattaisi olla hän, paitsi etten ole kyllä kuullut hänen muuttaneen paritaloon poikakaverinsa kanssa) olisi tuolla lailla. Vanhemmat säästäneet pienestä pitäen, yksi isovanhempii on tehnyt sijoituksia hänelle pienestä pitäen, perintöäkin on saanut jne.

Ja kummasti sitä jää rahaa säästöön, jos säästelen elää.

22 000 vaikkapa neljän vuoden ajalta säästettynä tekee noin 450 euroa kuussa. Ei se ole mitenkään älytön summa jos/kun hän lienee käynyt osan opiskeluajastakin töissä. Onnistui itseltäkin kun olin opiskeluaikoina kaupan kassalla osa-aikaisissa töissä...

Ja ei nyt tuollaiset summat kenestäkään varakasta vielä tee :D.

Yhden nuoren varakkaan tunnen.Hän on säästänyt lapsesta asti kaikki synttärirahat, rippikoulurahat, valmistujaisrahat, kesätyötilit jne. Sitten kun meni töihin, niin laittoi puolet palkasta suoraan säästöön ja elää kituutteli vähemmällä. En nyt muista hänen ikää, mutta alle kolmikymppisenä hän sitten osti talon ja maksoi siitä käsirahana kymmeniä tuhansia euroja ja teki vielä ison rempan säästöillä. Eli kertyyhän sitä kun on vaan pihi ja säästää joka pullokuitin mitä elämässä tulee vastaan.

• Tykkää
Reactions: rássi
Yhden nuoren varakkaan tunnen.Hän on säästänyt lapsesta asti kaikki synttärirahat, rippikoulurahat, valmistujaisrahat, kesätyötilit jne. Sitten kun meni töihin, niin laittoi puolet palkasta suoraan säästöön ja elää kituutteli vähemmällä. En nyt muista hänen ikää, mutta alle kolmikymppisenä hän sitten osti talon ja maksoi siitä käsirahana kymmeniä tuhansia euroja ja teki vielä ison rempan säästöillä. Eli kertyyhän sitä kun on vaan pihi ja säästää joka pullokuitin mitä elämässä tulee vastaan.

Ihana :D

Niin onhan tämä mahdollista, jos osaa ja jaksaa ja viitsii vaan päättäväisesti ruveta sästämään heti kun se on mahdollista. Itse en ole osannut ainakaan vielä. Ei ole ollut etusijalla omaisuuden kerryttäminen... mutta reilusti omillaan olisi kyllä kiva olla joku päivä.

Varakas? No ehkä tuon ikäiseksi hieman keskimäärästä enemmän säästöjä. Minulla ei vielä 25-vuotiaana ollut kuin opintolainaa, mutta silloin olinkin vielä opiskelija. Kun siirryin työelämään, oli keskituloisena (tulot samaa luokkaa kuin sairaanhoitajalla) helppo säästää tonni kuussa eli ei tuollaisen summan säästämiseen mennyt kahta vuottakaan.

Miehelle vanhemmat oli säästäneet lapsilisät, joten hänellä oli 20 000 € pesämuna heti täysi-ikäistyttyään. Ei tuollainen summa sentään varakkaaksi ketään mielestäni tee.

Hyvin on voinut itse säästää. Minä ostin yksin asunnon 22 -vuotiaana ja omaa rahaa minulla oli silloin säästössä n.20000e. Ei perintöjä vaan olin jo vuosia käynyt opiskelujen ohessa töissä, tavoitteena juurikin oman asunnon ostaminen.

No kyllä minusta aika varakkaalta kuulostaa! Uusien paritalojen hinnat pyörii espoossakin jo melkein 350 000 molemmin puolin! Täytyy olla hyvät takaajat tai tulot että tollaiseen saa 25-vuotias lainan. Kyllä minusta 10 000€ pahan päivän varalle on jo todella paljon! Ja että on vielä saanut säästettyä asunnon käsirahaankin niin ei siihen kovin moni 25-vuotias pääkaupunkiseudun hintatasoilla mielestäni pysty! Kateeksi käy!

Tuskin kuitenkaan ihan lottovoitosta on kyse. Kyseessä on siis vain tämän leidin säästöt. Mies on ihan perusduunari, jonka säästöistä en tiedä. Ymmärsin että heillä molemilla omat tilit ja säästönsä. Ja siis tällä ystävälläni yksinään tuo 22 000e omaisuutta. Ei kuulemma opinto tai autovelkojakaan. Hieman kateelliseksi vetää!

80m2 paritaloasunto on aika pieni, toki neliöhinta Espoossa (riippuu tietty missä päin) voi olla kova. Mutta ei mitenkään mahdottomat säästöt. Avoliitossa jää säästöön helpommin kun asumismenoista ym tarvitsee maksaa vain puolet ja lapsettomalla jää palkasta hyvin vielä säätöön vaikka shoppailisi ja matkustelisi. Mä kävin tuon ikäisenä (olin sinkku) 2-3 lomamatkalla vuodessa ja säästin samalla asuntoon, jonka ostin 25-vuotiaana (kaksio Helsingistä). Sen verran oli säästössä ettei takaajia tarvinnut. Ei ne tulot vaan menot.

Vuorotyötä tekevä sh voi tienata ihan hyvinkin. Lisäksi ei voi rällätä viikonloppuisin kuten muut ikätoverit;) Oli mullakin omistusasunto 25v iässä. Ei muita velkoja ja kohtuullinen asuntolaina, jonka lyhensin yksin.

Yhteistyössä