Varhainen vaikuttaminen lapsen oppimisessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taaperon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taaperon äiti

Vieras
Katselin Teeemalta dokumenttia lasten älykkyyden kehittymisestä ja siinä puhuttiin 60 -luvun lopulla Jenkeissä aloitetusta kokeesta, varhaisesta vaikutuksesta lasten oppimiseen. Käytännössä siis testiryhmän lapsia alettiin leikin varjolla opettamaan vauvasta lähtien ja heille muodostui elinikäinen oppimisenhalu. Tämän ansioista heille oppiminen oli sitten aina helpompaa, etc.

Nyt vain aloin miettiä, että pitäisiköhän tuota meidän "metsässä kasvanutta" taaperoa alkaa jotenkin treenaamaan, jos vaikka se helpottaisi hieman hänen oppimistaan myöhemmässä elämässä. Onko siis kenelläkään tietoa asiasta tai mistä tällaista tietoa voisi alkaa etsimään? Kirjoja, etc?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en tiedä. Eikö tuossa ole vaarana että käy juuri päinvastoin? lapsi on kouluikäisenä jo väsynyt oppimiseen, tai viimeistän parikymppisenä.

Ei oppimiseen väsy =)

Ap, tuskinpa tuohon mitään kirjoja tms löytyy, tärkeää on asenne. Kerro päivittäin maailmasta, kannusta kyselemään ja ihmettelemään. Kerro myös oma-aloitteisesti.

Mun isä on aikoinaan kertonu mulle miksi taivas on sininen, mihin avaruus loppuu, mitä aurinko on... Opettanu matikkaa jonkun leikin ohella jne. Ja mulla on todella hyvä oppimiskyky vieläkin, ja mitä tärkeintä, halu oppia. Nautin tiedon saamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
en tiedä. Eikö tuossa ole vaarana että käy juuri päinvastoin? lapsi on kouluikäisenä jo väsynyt oppimiseen, tai viimeistän parikymppisenä.

Ei oppimiseen väsy =)

Ap, tuskinpa tuohon mitään kirjoja tms löytyy, tärkeää on asenne. Kerro päivittäin maailmasta, kannusta kyselemään ja ihmettelemään. Kerro myös oma-aloitteisesti.

Mun isä on aikoinaan kertonu mulle miksi taivas on sininen, mihin avaruus loppuu, mitä aurinko on... Opettanu matikkaa jonkun leikin ohella jne. Ja mulla on todella hyvä oppimiskyky vieläkin, ja mitä tärkeintä, halu oppia. Nautin tiedon saamisesta.

Tämäkin pitää varmaan paikkansa. Itse tiedonjanoisena jotain teoriaa vaan voisi olla kiva lukea omia toimintatapojaan vahvistamassa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Ei oppimiseen väsy =)

aika moni nuori on väsynyt. ja vanhempi. ei jatkuvasti jaksaisi oppia. sinähän et ole opiskellut mitään ammattia, siis eri asia opiskella 7-vuotiaasta lähes 30-vuotiaaksi kuin palstailla päivät alle 20v.

kyllä ihminen väsyy ja aivot voivat väsyä. mistä luulet johtuvan, että jo 30v-40v haaveilevat eläkkeistä? eivät jaksaisi pysyä mukana kehityksesssä ja oppia koko ajan.

aika moni nuori on väsynyt. ja vanhempi. ei jatkuvasti jaksaisi oppia. sinähän et ole opiskellut mitään ammattia, siis eri asia opiskella 7-vuotiaasta lähes 30-vuotiaaksi kuin palstailla päivät alle 20v.

No ohhoh. Oletpas sä idiootti. Nousitko vähän väärällä jalalla tänään?

Ihmiset luulevat olevansa väsyneitä oppimaan koska heitä ei kiinnosta. Jos kiinnostuksen ja uteliaisuuden saa paikoilleen, ei koskaan väsy oppimiseen.

Opiskelen tällä hetkellä miten pyörittää pientä yritystä. Palstailu ei kuitenkaan vaadi hirveästi aivokapasiteettia :D Niin tässä samalla voi tehdä vaikka mitä.

Riippuu ihan lapsesta (tämäkin ). Jotkut ovat luonostaan oppivaisempia kuin toiset. Esikko kyllä tykkäsi jo pienenä kirjoista, mutta varsinainen oppiminen ei kiinnostanut. jos yritti "opettaa"/selittää jotain mielenkiinto lopahti heti.

Kuopusta ei taasen ole koskaan kirjat kiinnostaneet ennen kuin nyt. Mutta siltikkin tykkää enemmän hommailla remppa ja nikkarointi juttuja, eikä hänellekkään voi "opettaa" mitään.

Yhteistyössä