Varoitus hormonikierukasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti

Vieras
Taidanpa kirjoittaa kokemukseni hormonikierukasta (Mirena) ja olisi kiva kuulla, onko kukaan muu kokenut samaa!

Laitatin kierukan viime kesänä. Saman tien aloin olla kireä ja ärtynyt. Pistin kaiken väsymyksen piikkiin, onhan meillä kolme pientä lasta. Olo tasaantui puolen vuoden sisällä, mutta jatkuvasti sisälläni "kyti raivo". Saatoin suuttua aivan yhtäkkiä lapsille ja annoin pari kertaa kunnon tukkapöllyäkin. Yleinen olo oli kuitenkin ihan normaali.

Sen verran asia kuitenkin mietitytti, että otin kierukan kuukausi sitten pois. Saman tien kaikki ärtymys on poissa, yhtäkkiset suuttumiset ja raivo. Eli näin maalaisjärjellä ajatellen uskon, että kierukalla oli asiaan vaikutusta.

Jos siis olet kireä, ärtyisä ja suorastaan väkivaltainen, suosittelen lämpimästi, että kokeilet elämää ilman kierukkaa! Kuinkahan monta lasta kärsii jatkuvasti suuttuvasta, tiuskivasta ja väkivaltaisesta äidistä ja äitiparka luulee olevansa "vain vähän väsynyt ja siksi kireä"? Juuri nuo arvaamattomat raivonpuuskat alkoivat pelottaa minua.

Alkuperäinen kirjoittaja missähän vika:
Voi vitsit! Mä olen kireä, ärtyisä ja suorastaan väkivaltainen.

Mutta mä en käytä ollenkaan ehkäisyä. En minkäänlaista. :/

Sama vika rahikaisessa. Saisi tasoitettua esim. jättihelokkiöljyllä, mutta en jaksa napsia niitä alvariinsa.

Harmittaa, kun muuten kierukka olisi ollut tosi kätevä. Onnellisia ne, joille se sopii! Ilmeisesti se pienikin pitoisuus oli liikaa minulle :(. Ehkä kokeilen jonkun vuoden kuluttua uudelleen.

Itseltäni otettiin kierukka pois reilu viikko sitten ja mielestäni olen tasaisempi jo nyt!!Muistan välillä oikein ajatelleeni että mikä hitto nyt suututtaa kun kiehui ja kiehui vaan :D Muutenkin olo on jotenkin normaalimpi,sekä huomasin että kaikki pikkuhousuni on tuosta ihan alavatsan kohdalta löysähköt,joten jotain turvotusta alavatsalla on ollut...käytin kierukkaa liki 10v.Siis vaihdettiin kyllä puolessavälissä :laugh:

Sama juttu kuin Henriettalla: Mustakin tuntui että "kiehunta" alkoi laantua saman tien! Aluksi en voinut uskoa sitä, mutta nyt on kuukausi kulunut ja olo on tosi hyvä!

Mitä ehkäisyä nimimerkki luonnonapteekki käyttää? Hyvät vinkit otetaan vastaan!

Mulla on kans ollu kierukka nyt reilun 2kk ja kyllä sen muutoksen on huomannu. kiehuu,kiehuu,kiehuu, ihan tyhjästä. Tiedän tunteen entuudestaan, kun viimeksi ollu hormonaalinen ehkäisy käytössä. Uskoin gynen vakuutteluihin että ei kierukasta tule sellaisia vaikutuksia, kun on paikallinen jne blaablaablaa, mutta näköjään roppa on eri mieltä :headwall:

niinköhän meille naisille työnnetään kaikenlaisia hormoneja
eikä kerrota todellisia sivuvaikutuksia vaan salataan ne!
Epäilen että kyseessä on lääkeyhtiöiden ja lääkärien salaliitto!!

Alkuperäinen kirjoittaja epäilen:
niinköhän meille naisille työnnetään kaikenlaisia hormoneja
eikä kerrota todellisia sivuvaikutuksia vaan salataan ne!
Epäilen että kyseessä on lääkeyhtiöiden ja lääkärien salaliitto!!

nii...monelle on kuitenkin tullut oireita,pahojakin,mutta kovasti ne aina suosittelevat kierukkaa :/ itsekkin jouduin selittämään vaikka mitä että miksi haluan kierukan pois-kai siitä nyt saa itse päättää ottaako pois:)

Henrietta, tai joku muu, jolle on laitettu kierukan jälkeen toinen kierukka.
Tuliko uuden kierukan laitosta samankaltaisia oireita kun ensimmäisestä. Tai siis en tarkoita nyt ärtymistä tms. seurasiko kierukan vaihdosta tiputteluvuotoa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tuliko uuden kierukan laitosta samankaltaisia oireita kun ensimmäisestä. Tai siis en tarkoita nyt ärtymistä tms. seurasiko kierukan vaihdosta tiputteluvuotoa tms.

Tiputtelua tuli muttei niin kauaa kun ekasta,eikä tullut niitä hirveitä hikoamisia ym.oireita toisesta kierukasta.menkat ei enään pysyneet koko aikaa pois vaan tulivat säännöllisesti,niukkoina,kierto lyheni koko ajan,itselläni se oli vikoina kuukausina 20pv..

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:

Tiputtelua tuli muttei niin kauaa kun ekasta,eikä tullut niitä hirveitä hikoamisia ym.oireita toisesta kierukasta.menkat ei enään pysyneet koko aikaa pois vaan tulivat säännöllisesti,niukkoina,kierto lyheni koko ajan,itselläni se oli vikoina kuukausina 20pv..

ok. Kiitos vastauksesta. Olen tässä valintatilanteessa, kierukka ollut nyt viisi vuotta ja laittaattako uusi vaiko ei...

Niin, kyllähän sinä olet tämän vaihtoehdon ottanut tietoisesti riskiksi, kun olet Mirenan asennuttanut. Sehän sanotaan ohjeessa, että saattaa vaikuttaa mielentilaan yms
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1739&i=BAYER+SCHERING+PHARMA_MIRENA

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Niin, kyllähän sinä olet tämän vaihtoehdon ottanut tietoisesti riskiksi, kun olet Mirenan asennuttanut. Sehän sanotaan ohjeessa, että saattaa vaikuttaa mielentilaan yms
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1739&i=BAYER+SCHERING+PHARMA_MIRENA

Noh...niin kai
:whistle:
Asiahan on noin mustavalkonen :laugh:

Yhteistyössä