Varokaa parasetamolia: kokemus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sairas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sairas"

Vieras
Olen ollut monessa isossa leikkauksessa, mutta vielä koskaan en ole saanut kunnon kipulääkkeeseen reseptiä kotiin sen jälkeen. Aina vain buranaa tai panadolia, joista mulla menee molemmista maha sekaisin ja parasetamoli ei edes jostain syystä tehoa minuun eikä siis vie kipua. No, viimeksi leikkauksen jälkeen vedin sitten sekaisin ibusalia ja panadolia, koska ibusal sopii ja käskivät ottaa sitä lisäksi, ei muuta. Lisäksi kiskoin viiniä, koska särkylääkkeet eivät vieneet kipua kunnolla. Noin viikon päästä kusi muuttui oranssiksi ja alkoi haista "sisäelimille" (sapelle, raa'alle maksalle?). Vasta silloin älysin googlettaa parasetamolin haitat: sitähän ei saa edes alkoholin kanssa ottaa yhtään. Olisin voinut kuolla ja silti tuota myrkkyä tyrkytetään kaikille sairaalassa ja jopa raskausaikana! Tuskinpa alkoholi on ainoa, jonka kanssa sillä on yhteisvaikutuksia, mutta kaikkia ei vain ole vielä huomattu.

jospa kuitenkin tuo Ibusal aiheitti oireet. Tosin en ole ikinä kuulluut, että ibuprofeeni vaikuttaisi virtsaan, mutta voihan se saada limakalvot vuotamaan muuallakin kuin vatsassa.

Ikävä kokemus, mutta mulle ja monelle muullekin on itsestäänselvyys että särkylääkkeiden kera ei oteta alkoholia.Mulla on verenpainelääkitys, migreenin estolääke ja muutama kolmiolääke sekä myös panadolia ja ibumaxia tai buranaa.Aina on myös katsottu lääkkeiden yhteensopivuus ja kerrottu jos on jtn erityistä varottavaa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
Ehkä olisi aiheellisempaa kuitenkin varoittaa alkoholin vaaroista? Sehän tässäkin oli ongelmana, ei särkylääke itse. Jos olisit lukenut lääkkeen mukana tulevan ohjeen, niin siinä olisi lukenut, että sen kanssa ei saa ottaa alkoholia.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Lääkkeen mukana tulee tuoteseloste jossa kerrotaan oleellisia tietoja sen käytöstä, haittavaikutuksista ja yhteisvaikutuksista.

MITÄÄN lääkettä ei pitäisi käytää alkoholin kanssa sekaisin!

Luulisi olevan ihan yleistietoa että parasetamoli on vatsaystävällinen lääke, mutta rasittaa hieman maksaa. Kun otat toista maksaa rasittavaa ainetta (alkoholia) pistät maksasi todella koville. Järkeä saa ja pitää käyttää. Lääkkeet eivät ole karkkeja.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
No ei sillä Panadolilla ole yhteisvaikutuksia alkoholin kanssa. Tietyillä lääkkeillä on ja se on kyllä sitten tuoteselosteessa mainittu.
Mutta Panadol rasittaa maksaa ja siksi ei sovi esim alkoholin suurkuluttajille. Toisaalta Panadol voi aiheuttaa maksavian ihan ilman alkoholiakin juuri tuosta syysta. Panadol myrkytys kehittyy vähän jälkijunassa eli jos otat yliannostuksen, niin maksa poksahtaa vasta vähän myöhemmin.

Onko aloittaja lievästi tyhmä? Parasetamolia ja alkoholia ei tule nauttia samaan aikaan, maksa sanoo poks. Ibuprofeiini on turvallisempi, jos on pakko alkoholia ottaa.

eräänä uudenvuoden aattona mulla oli kauhea päänsärky ja ajattelin ottaa Panadol 1g siihen. se auttoi päänsärkyyn. Illalla sitten juhlittiin ja en edes kauheasti juonut. Olin todella sairas uudenvuodenpäivänä. Verenpaineet korkealla, oksentelin ja pystyin olemaan vain sängyssä. Ihan kuin megaluokan krapula. Menin lääkäriin ja paineet olivat tosi korkealla. Sain beetasalpaajaa ja olisin joutunut jäämään yöksi, mutta en voinut lasten takia ja sain omalla vastuulla mennä kotiin... kauhea kokemus.

Höpö höpö, raaka maksa tulee pissan mukana...

Ei normaali annos parasetamolia vaikuta muutaman viinilasillisen kanssa mihinkään.

Eri asia sitten, jos maksa on valmiiksi tosi huonossa kunnossa.

Kyllähän nyt varmaan kaikki tietää että parasetamoli on maksatoksinen ja siihen voi kuolla jo 10g annoksella.

Mun täytyy myöntää, että mä en tiennyt.... tai en ainakaan ole asiaa koskaan tietoisesti pohtinut, mutta mulle on kyllä aivan selvää, ettei mikään lääke ole aivan "huoleton". Käyttöohjeet täytyy lukea ja niitä tulee noudattaa.

Mua jäi kyllä vaivaamaan aloituksessa se, että kuka hullu (?) huuhtelee särkylääkkeet viinin voimalla alas..?? Nyt viimeksi kun olin todella sairas ja kipeä ja söin särkylääkkeitä niin viimeinen asia mielessä oli viin tai muut alkoholipitoiset juomat...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Parasetamoli:

"Aiemmin parasetamolia ei suositeltu käytettäväksi alkoholin käytön yhteydessä maksavaurion vaaran vuoksi, mutta uusimmissa tutkimuksissa on havaittu alkoholin jopa suojaavan terveen ihmisen maksaa parasetamolin metabolisten eli hajoamisvälituotteiden myrkyllisestä vaikutuksesta. Jatkuvasti alkoholia käyttävien ja vakavan maksasairauden kuten maksakirroosi tai maksan vakava vajaatoiminta, tulee kuitenkin välttää parasetamolin käyttöä"

Panadol on maksatoksinen, samoin alkoholi. Eli niitä ei todellakaan pidä ottaa yhtäaikaa, eikä paracetamolia kannata ottaa krapulaankaan. Panadolissa on tiukka päiväannostus, isommilla on maksoja tuhottu ja myös pitkillä käytöillä... Tästä en oo kyl ihan varma onko tää jo provo, ei kukaan viiniä kipuun ota...

Paremmin pitäisi kyllä ihmisiä varoittaa lääkkeiden ja alkoholin sekakäytöstä! Onhan se nyt tavatonta, ettei lääkkeitä voi ottaa viinin kanssa, kyllä joku parannus olisi tuohon tultava.

[QUOTE="vieras";28240790]Paremmin pitäisi kyllä ihmisiä varoittaa lääkkeiden ja alkoholin sekakäytöstä! Onhan se nyt tavatonta, ettei lääkkeitä voi ottaa viinin kanssa, kyllä joku parannus olisi tuohon tultava.[/QUOTE]

:D Kyllä. Suurimmalle osalle aikuisista on kuitenkin täysin tuntematonta, ettei lääkkeitä huuhdella viinin voimalla alas. Ja jos särky jatkuu niin toki huikka kossua siihen lisä turrutteeksi... Näillä mennään...

Itse en tiennyt vaaroista, mutta omiin kokemuksiin perustuen, olen vältellyt särkylääkkeitä viimeiseen asti. Migreeniin yms syön, mutta kuumeet sairastan rauhassa.

Aikoinaan, olin viikon yksin kahden taaperon kanssa. Iski sitten influenssa siksi viikoksi ja kun oli pakko touhuta normaalit ruanlaitot, ulkoilut ja muu lasten kanssa, niin pakko oli koko viikko syödä särkylääkkeitä. Ohjeiden mukaan otin, enkä ylittänyt päiväannoksia, mutta kun viikon niitä popsin ja lauantaina mieskin saapui kotiin, podin koko sunnuntai päivän krapulaa sangynpohjalla. Viinaa en toki ottanut koko viikkona vaan särkylääkkeistä se krapula oli tultava.

Itse en tiennyt vaaroista, mutta omiin kokemuksiin perustuen, olen vältellyt särkylääkkeitä viimeiseen asti. Migreeniin yms syön, mutta kuumeet sairastan rauhassa.

Aikoinaan, olin viikon yksin kahden taaperon kanssa. Iski sitten influenssa siksi viikoksi ja kun oli pakko touhuta normaalit ruanlaitot, ulkoilut ja muu lasten kanssa, niin pakko oli koko viikko syödä särkylääkkeitä. Ohjeiden mukaan otin, enkä ylittänyt päiväannoksia, mutta kun viikon niitä popsin ja lauantaina mieskin saapui kotiin, podin koko sunnuntai päivän krapulaa sangynpohjalla. Viinaa en toki ottanut koko viikkona vaan särkylääkkeistä se krapula oli tultava.

Tietääkseni ei kyllä pitäisi vetää särkylääkettä 7 päivää putkeen ominpäin, vaan kyllä 3 päivän jälkeen pitäisi ottaa jo yhteyttä lääkäriin, jos niitä joutuu kaksin käsin vetämään... Ne on tarkoitettu tilapäiseen käyttöön, ohjeen mukaan. Eikä koskaan viinan kanssa yhdessä (ap).

[QUOTE="vieras";28240790]Paremmin pitäisi kyllä ihmisiä varoittaa lääkkeiden ja alkoholin sekakäytöstä! Onhan se nyt tavatonta, ettei lääkkeitä voi ottaa viinin kanssa, kyllä joku parannus olisi tuohon tultava.[/QUOTE]

Niin saati että jos raskaana vetää viiniä ja pillereitä, niin voi tulla outoja oireita

Yhteistyössä