vastasyntyneen paino ei nouse!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Maitoa tulee rinnoista kun hanasta.. toisesta syötän niin toinen valuu niin ettei liivinsuojat riitä. Vauva on tyytyväinen. Syönnin jälkeen nukkuu tai jää valveille. Syödessä maitoa suu täynnä, nielee ja usein röyhtäilee päälle. ei todellakaan vaikuta nälkäiseltä.. Nukkuu syöttöjen välissä n. 3-4 tuntia. Vauva on nyt 10pvn ikäinen, mutta vieläkään ei olla päästy syntymäpainoon. neuvolassa sanoi että anna pullosta lisäksi.. niin, kun vauva on ollut rinnalla, ei syö enää pulloa, vaan on tyytyväinen. Mitä teen väärin?

Paljonko syntymäpaino oli, mihin laski, ja mitä on nyt? Kyllä se keskimäärin 2 viikossa syntymäpainoon nousee, mutta poikkeuksiakin toki on. jos itsestäsi tuntuu että vauva saa riittävästi ruokaa, eikä paino kuitenkaan laske, niin odottaisin vielä 4 päivää ja kävisin sit taas vaakalla.

meillä kolmannella lapsella meni kolme viikkoa päästä syntymäpainoon. Aluksi syötin neljän tunnin välein, tokalla viikolla kolmen tunnin välein (herätin siis syömään jos nukkui) Lopuksi jouduin syöttämään kahden tunnin välein. Lisämaitoa EN antanut, omastakin takaa kun sitä tuli liikaa minullakin.

kuka huolissaan?neuvolako? oletteko olleet lastenlääkärin puheilla?
meille tuossa kohtaa määrättiin lypsämään maito pulloon ja syöttämään siitä, jotta nähtiin paljonko maitoa oikeasti menee sisälle ja punnittiin joka syötön jälkeen sairaalassa ja sitten kun kotiin päästiin käytiin neuvolassa punnituksella joka päivä kuukauden ajan, jotta nähtiin, että painon kehitys pysyi kunnolla nousujohteisena.

En mää kyllä pulloa antais, jos kerta sulla tulee hyvin maitoa ja vauva vaikuttaa tyytyväiseltä. Onko sulla syöttöjen väli tuo 3-4 tuntia? Sekin on ihan normaali aika. Eiköhän se paino ole jo seuraavassa punnituksessa noussut :)

Hei. Itsellä poika saavutti syntymäpainon vasta kuukauden iässä ja neuvolassa sanoivat, että anna pulloa. En onneksi lähtenyt sille linjalle (pari kertaa testasin) ja paino lähti kuitenkin imetyksellä vähitellen nousemaan. Poika nyt 3,5 vuotiaanakin on vielä hoikahko vaikka syö hyvin. Neuvolassa tuijottavat niin tarkasti niitä taulukoitaan; mutta kun vauva syö sinulla hyvin ja on tyytyväisen oloinen, niin älä turhaan stressaa asialla. Pulloa en lähtisi tarjoamaan, sillä imetys teillä onnistuu ja maitoa kerran on riittävästi.

Älä vielä hätäile :) Toisilla vaan nousee paino hitaammin. En usko että sulla on maidon riittävyyden kanssa ongelmia! Suosittelen muuten laittamaan toiseen tissiin imetyksen aikana maidonkerääjän, joka ottaa talteen suihkuavan maidon. Ite keräsin noin aina 8 kuukauden ajan maitoa, kun toisestakin tuli samaan aikaan. Voit kokeilla juottaa sitä maitoa sitten pullolla ja näet paljonko syö.

neuvola käski antaa pullosta lisämaitoa. itse en osannut olla huolissani kun mielestäni meillä menee niin hyvin ja maitoa kerran tulee paljon. syntymäpaino oli 3500 ja alimmillaan synnärillä 3200 ja nyt oli eilen 3300.. pitäis kuulemma olla jo vähintään syntymäpainon verran..

Ei kaikilla tuohon mennessä ole vielä paino noussut syntymäpainoon. Vauvan paino kun luultavasti kuitenkin on noususuunnassa, niin en olisi huolissaan. Ärsyttää, jos noin helposti vaan aina tuputetaan neuvolan toimesta lisämaitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
neuvola käski antaa pullosta lisämaitoa. itse en osannut olla huolissani kun mielestäni meillä menee niin hyvin ja maitoa kerran tulee paljon. syntymäpaino oli 3500 ja alimmillaan synnärillä 3200 ja nyt oli eilen 3300.. pitäis kuulemma olla jo vähintään syntymäpainon verran..

Ei mitään hätää kun paino kerran nousee, jatka vaan imetystä samaan tahtiin. Ja tuota kannattaa kokeilla että syötät samasta rinnasta 2 kertaa putkeen, ettei vauva sais pelkkää etumaitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:
Hei. Itsellä poika saavutti syntymäpainon vasta kuukauden iässä ja neuvolassa sanoivat, että anna pulloa. En onneksi lähtenyt sille linjalle (pari kertaa testasin) ja paino lähti kuitenkin imetyksellä vähitellen nousemaan. Poika nyt 3,5 vuotiaanakin on vielä hoikahko vaikka syö hyvin. Neuvolassa tuijottavat niin tarkasti niitä taulukoitaan; mutta kun vauva syö sinulla hyvin ja on tyytyväisen oloinen, niin älä turhaan stressaa asialla. Pulloa en lähtisi tarjoamaan, sillä imetys teillä onnistuu ja maitoa kerran on riittävästi.

itsekään en viitsisi antaa pulloa kun sitten jos ei otakkaan enää rintaa..

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Voisko sillä olla merkitystä mitä itse syöt (mä en oikeesti tiedä...)?? Et pitäiskö sun syödä "tuhdimpaa" ruokaa?

Tutkimusten mukaan äidin ruokavaliolla ei ole juurikaan merkitystä maidon laatuun! Mm. uusimmassa Vauva-lehdessä oli tästä mainintaa.

Alkuun suihkuavan maidon voi myös valuttaa harsoon, takamaito on sitä rasvasempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Voisko sillä olla merkitystä mitä itse syöt (mä en oikeesti tiedä...)?? Et pitäiskö sun syödä "tuhdimpaa" ruokaa?

Tutkimusten mukaan äidin ruokavaliolla ei ole juurikaan merkitystä maidon laatuun! Mm. uusimmassa Vauva-lehdessä oli tästä mainintaa.

Alkuun suihkuavan maidon voi myös valuttaa harsoon, takamaito on sitä rasvasempaa.

Ahaa, ok. En vielä lukenutkaan lehteä sen tarkemmin. Mulle vaan kun eräs naapuri tokaisi joskus kun tyttöni sai painoa syntymän jälkeen todella paljon ja nopeasti, että "kannattaisi vähän seurata mitä ja miten syöt!"

Yhteistyössä