Vauva ei huoli rintaa, maidon väheneminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa :(

Vieras
Mulla on täysimetetty 2,5kk ikäinen vauva. Tyytyväinen ja hyväntuulinen, ei itkeskele juurikaan. Kasvanut todella hyvin. Syö öisin maksimissaan yhden kerran. Nyt parin viikon ajan on ollut joitakin päiviä, että on kieltäytynyt rinnasta ja imetysvälit on tulleet tosi pitkiksi, ja imetyskertoja on ollut silloin tietysti aika vähän. Seuraavana päivänä on aina sitten syönyt "normaalisti". Viimeiset pari päivää ei ole syönyt juuri mitään, vuorokaudessa on ehkä kolmisen kertaa imenyt kunnolla ja lisäksi pari kertaa olen sanaut huijaamalla rinnalle, mutta on lopettanut imemisen lähes heti ja sylkenyt maidot pois... Mulla saattoi olla tässä niukat menkat jos ei ollut jotain jälkivuodon jäkivuotoa (:D), mikä saattaisi selittää sen ettei vauva halua maitoa, jos maku on muuttunut.

Nyt tuntuu, että maitoa ei enää edes tule riittävästi vaikka vauva olisi halukas syömään :( Pumppasin viimeyönä yhden kerran maitoa (vajaa desi puolen tunnin pumppaamisella...) ja mies antoi sen pullosta aamulla. Nyt on siis syönyt näin:
Eilen 19 aikoihin onnisunut imetys ennen yöunia
Tänään aamulla n. 7.30 onnistunut imetys
8.30 vauva nälissään ja suostui syömään, mutta maitoa ei tullut kovin paljon ja vauva kyllästyi imemään "tyhjää" rintaa, mies antoi 90ml pullosta, vauva nukahti tyytyväisenä

Herumisen käynnistymiseen menee välillä tosi kauan ja vauva ei jaksa odottaa vaan haluaa lopettaa koko touhun. Ei ole koskaan viihtynyt pitkiä aikoja rinnalla, vaan on aina syönyt nopeasti eikä ota sen jälkeen rintaa suuhun, eli ei ime "huvikseen".

Ahdistaa, kun esikoisen kanssa imetys loppui kamaliin rintaraivareihin ja lakkoiluun ja vauvan laihtumisen takia oli pakko antaa korviketta, pulloa saatuaan ei enää ikinä suostunut rinnalle enkä saanut pumpattuakaan mitään. Nyt saan maidon vaihtelevasti herumaan pumpulle, välillä tulee hyvin ja välillä ei yhtään.

Mitä mä teen?

Moikkamoi!

Minulla tuli ensiks maitoa vaikka muille jakaa. Kunnes sitten saimme luvan olla yöllä herättelemättä syömään kun paino on mukavasti noussut... no tyttöhän päätti sitten nukkua sen 6-8h yössä ! Eli semmonen pitkä väli tuli ettei imetä (en jaksa yöllä herätä pumppaamaan).. no tuloksena oli sitten maidon selvä väheneminen. Aamuisin ja päivisin riittää, mutta kun tuo iltaa kohden syö kuin hevonen, niin eihän tuo maito meinaa riittää. Tyttö hermostuu kun lupsuttaa tyhjiä tissejä. Minun oli pakko ruveta antaa korviketta iltasin, jotta saa masun täyteen ja yöt nukutuksi. Ite huomaa kyllä sen , ku tyttö pelleillee tissillä, ni se tarkoittaa, että "äiti täältä loppuu maito "!! ja kohta hän suuttuu... Näin siis meillä.

Jatkan tottakai imetystä, haluan että tätä maitoa tulee kun se niin arvokasta on tälle pikkuselle, mutta kun ei riitä niin pakkohan se on hakia kaupasta lisämaitoa. Ensimmäinen korvikemerkki,jota kokeiltiin ei sopinut. Mutta toinen merkki jäi meille pysyvästi. :)

Ja tuosta pumppaamisesta... minulla ei rintapumpulla meinaa tulla kuin säälittävät muutama tippa maitoa. Käsin lypsäen saan paljon paremmin tulemaan. Toki ei sitäkään koko ajan jaksaisi harrastaa.

Koita olla ahdistumatta, tuossa sinun tilanteessasi on todella monta muutakin ihmistä :heart: Tsemppiä kaikkeen ! Muistan ku itte aluksi kehuskelin kaikille, kun maitoa tulee näin paljon niin lähdenpä luovuttamaan sitä, mutta kuinkas sitten kävikään... Onneksi kaupoissa on sitä korviketta, jotta saamme pikku ihmisemme tyytyväisiksi. :)

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Se pumpulle heruminen ei kerro maidon määrästä ja tuossa kohdassa rinnat eivät enää pakkaudu kuten aiemmin. Jatkat vaan imetystä ja vältätte pullon antamista, rintapumppu ei stimuloi rintaa kuten vauvan imu. Voit tarjota rintaa vaikka 3 tunnin välein mutta älä tyrkytä. Onko joku tietty paikka / asento jossa syö helpommin, jos on niin suosi niitä.

Rintaraivaritkin menevät yleensä ohi kun ei tarjoa vauvalle muita vaihtoehtoja, eli pulloa.

Annat vauvan imeä sen mitä imee molemmista rinnoista.
Sitten annat sen mitä olet saanut pumpattua. Sen jälkeen korvikkeen.
Tarkista kellosta, että vauvan imujen lisäksi pumppaat molemmat rinnat joka toinen tunti. (provosoi maidon tuloa/pitää yllä vaikka vauva ei söisi)
Tarkista pumpatessa JA IMETTÄESSÄ mukava rento fiilis. Vaikeaa toki vauvan kanssa jos yhtä huutamista. Pumpatessa mene rauhalliseen huoneeseen, ota vaikka suklaata mukaan ja vauvan kuva/lelu joku tunneside vauvaan. Lämmin kauratyyny voi myös auttaa.
Muista myös yöimetykset, juuri ne yöimetykset pitää yllä sitä hormoonituotantoa. Tai pumppaa yöllä. Tiedän raskasta... Toiset vauvat saa huijattua syömään puoliunisina.
Ja pullosta annettaessa, pitäkää PALJON taukoja jotta vauva oppii/muistaa ettei sieltä rinnaltakaan hirvittävästi saa. Ja pieni virtauksinen pullotutti (joka on oikeinpäin suussa).
Jos pumppaus onnistuu tuplana, nii voi parantaa huimasti maidon tuotantoa/herumista. Esim tuplapumppu, tai vauva toisessa tississä, pumppu toisessa, tai lypsät itse toista.
Jokos se rotarokote annettiin 2kk iässä. Vaivaako vatsa...?
Imuote..? Jos syö tuttia, voi olla ettei osaa supistaa kieltä tarpeeks tiukasti nännin ympärille. Onnistuuko kumin kanssa helpommin?

nii ja imetyksen jälkeen pumppaus kans, jotta rinta saa viestin, että enempi olis tarvittu.
ja yhteys neuvolaan. Että tarkistaisivat kielijänteen. Jos se on liian tiukka, voi estää imemisen.

[QUOTE="jeps";28357392]Se pumpulle heruminen ei kerro maidon määrästä ja tuossa kohdassa rinnat eivät enää pakkaudu kuten aiemmin. Jatkat vaan imetystä ja vältätte pullon antamista, rintapumppu ei stimuloi rintaa kuten vauvan imu. Voit tarjota rintaa vaikka 3 tunnin välein mutta älä tyrkytä. Onko joku tietty paikka / asento jossa syö helpommin, jos on niin suosi niitä.

Rintaraivaritkin menevät yleensä ohi kun ei tarjoa vauvalle muita vaihtoehtoja, eli pulloa.[/QUOTE]

Tiedän ettei pumpulle heruminen kerro maidon riittävyydestä, siitä päättelen ettei riitä kun vauva alkaa "lupsuttaa" rintaa, ei näytä enää nielevän ja alkaa hermostua. Oon koittanut erilaisia imetysasentoja, pimeässä imettämistä, suihkussa imettämistä, sitä että mies pitää vauvaa kun imetän jne. jne. mutta kun ei ota niin ei ota... :( Tyrkyttäminen on turhaa ja siitä tulee vain kova huuto, joten sitäkään en harrasta...

Sehän tässä ahdistaa, kun ei tiedä milloin menee ohi, esikoisen kanssa kun meni siihen pisteeseen että oli kerta kaikkiaan pakko alkaa antaa maitoa pullosta. Kuukauden huusi sitä ennen nälissään ja kieltäytyi rinnasta suurimman osan vuorokaudesta, ei siis annettu mitään muuta kun koitin saada imetyksen onnistumaan/jatkumaan. Mulla on tosi huono omatunto siitä että en antanut aikaisemmin siinä tilanteessa korviketta vaan koitin väkisin imettää (turhaan, kun ei siitä apua ollut vaan imetys loppui kuitenkin) ja pelkään, että tällekin vauvalle teen samalla tavalla tai sitten vauvan nälkiintymisen pelossa sössin imetyksen kun tarjian pullosta pumpattua maitoa...

Meillä oli juuri tuossa iässä tuollaista takkua. Meillä kesti parisen viikkoa. Välillä söi hyvin ja välillä ei meinannut huolia. Sain nälkäisen vauvan imemään,kun otin syliin ja kävelin. Siinä hän sitten tyytyväisesti söi,mutta lopetti heti kun pysähdyin. En ymmärrä syytä tälle käytökselle,mutta ohi meni :) Liekö jotain rintaraivarin tyyppistä.

[QUOTE="henni";28357402]Annat vauvan imeä sen mitä imee molemmista rinnoista.
Sitten annat sen mitä olet saanut pumpattua. Sen jälkeen korvikkeen.
Tarkista kellosta, että vauvan imujen lisäksi pumppaat molemmat rinnat joka toinen tunti. (provosoi maidon tuloa/pitää yllä vaikka vauva ei söisi)
Tarkista pumpatessa JA IMETTÄESSÄ mukava rento fiilis. Vaikeaa toki vauvan kanssa jos yhtä huutamista. Pumpatessa mene rauhalliseen huoneeseen, ota vaikka suklaata mukaan ja vauvan kuva/lelu joku tunneside vauvaan. Lämmin kauratyyny voi myös auttaa.
Muista myös yöimetykset, juuri ne yöimetykset pitää yllä sitä hormoonituotantoa. Tai pumppaa yöllä. Tiedän raskasta... Toiset vauvat saa huijattua syömään puoliunisina.
Ja pullosta annettaessa, pitäkää PALJON taukoja jotta vauva oppii/muistaa ettei sieltä rinnaltakaan hirvittävästi saa. Ja pieni virtauksinen pullotutti (joka on oikeinpäin suussa).
Jos pumppaus onnistuu tuplana, nii voi parantaa huimasti maidon tuotantoa/herumista. Esim tuplapumppu, tai vauva toisessa tississä, pumppu toisessa, tai lypsät itse toista.
Jokos se rotarokote annettiin 2kk iässä. Vaivaako vatsa...?
Imuote..? Jos syö tuttia, voi olla ettei osaa supistaa kieltä tarpeeks tiukasti nännin ympärille. Onnistuuko kumin kanssa helpommin?[/QUOTE]

Kiitti tosi paljon tästä! Vauva lopetti yösyömiset soi aikaisin ja neuvolan kehotuksesta herättelin yöllä syömään. Oli hankalaa, koska vauva ei olisi halunnut syödä vaan nukkua... Laitoin sitten uuden herätyksen että vauva olisi kevyemmässä unessa, koska kesken syvän unen imemään herättäminen tuntui ikävältä vauvaa kohtaan, ja itkuahan siitä seurasi... En ole koskaan saanut tuota vauvaa syömään unissaan. Itselle oli tosi rankkaa heräillä kännykän herätyksen vähän väliä tarkistamaan, joko vauvaa voisi koittaa syöttää, vauvan ähinään tai itkuun herääminen on paljon helpompaa... :D Voisin kyllä herätä pumppaamaan, vauvaa en haluaisi herätellä koska se ei ole oikein tuntunut hyvältä.

Rintakumista luovuin jo synnärillä, imuote on hyvä terkkarin mukaan mutta vaatii keskittymistä sekä multa että vauvalta, mulla on todella matalat rinannpäät eli hankala saada tissi vauvan suuhun. Pitää pyytää tarkistamaan se kielijänne. Välilä on ollut ongelmana etät vauva supistaa suuta liikaa, koska multa tuli maitoa niin kovasti suihkuamalla.

Mulla on sähköinen rintapumppu ja siihen saa toisenkin letkun, voisin hankkia sen niin saan pumpata tuplana. Imettäminen ja pumppaamine ei onnistu yhtä aikaa (ellei mies auta), koska tarviin molempia käsiä siihen et saan rinann vauvan suuhun ja pysymään siellä, ja vauvan pään/asennon tukemiseen.

Korviketta mä en taida antaa jo ei ole ihan pakko, mutta voisin varmaan antaa tuota pumpattua maitoa imetysten jälkeen. Oli hyvä vinkki tuo taukojen pitäminen pullon kanssa :)

[QUOTE="jeps";28357542]Malttaisiko vauva imeä jos pidät esim. kiinnostavaa kaulakorua tai lelua rinnan yläpuolella?[/QUOTE]

Kiitos vinkistä, pitää koittaa niin tulisi noita korujakin joskus käytettyä! :D

toiset vauvat tykkää myös niin päin, että annetaan ensin pullosta, saavat suurimman nälkänsä tyydytettyä, ja sitten otetaan rinnalle syömään. Tässä etuna se, että vauva tosissaan rauhallisempi ja tulee kylläiseksi nimenomaan tissillä, jolloin tulee se hyvä loppufiilis rinnalla.
Meillä synnärillä myös opetettiin sitä, ett jos vauva kovasti itkee rinnalla, niin nostaa vaan aina hetkeks pois ylös rauhottumaan ja sit takas rinnalle kun huuto on loppu. Meillä se siis aina taukos, kaikilla ei tietty lopu..
Nii ja mitäs muuta.. Matalarinnanpää.. ite alkuun tein pumpun kanssa niin ett pumppasin rinnanpään ylös., jolloi vauvan oli helpompi ottaa kiinni. Voi myös ite venytellä, heruminen tosin alkaa, mutta jos suihkuamalla tulee muutenkin, nii helpottaa se.. Ja Aventilla on myynnissä "Niplettejä", en ole ite käyttäny, mutta ostaisin nyt jos tulisin raskaaks ja olis edelleen matalat nännit. Eli ne näyttää olevan sellaset pienet nappulat mitkä laitetaan tisseihin ennen imetystä. Nostaa nänninpään esille.

Liittyy varmaan osaksi vauvan ikään, koko ajan alkaa enemmän ympäristö kiinnostaa ja mielenkiinto rintaa kohtaan saattaa vähetä. Koita keksiä sellainen aika jolloin vauva syö rintaa parhaiten, vaikka ennen nukkumaan menoa/päikkäreitä väsyneenä tai juuri heränneenä, ym. tilanne. Meillä auttoi kun laittoi telkkarin päälle ja vauva tuijotti sitä samalla kun söi.

Tilanne saattaa tuntua raskaalle, mutta imetä vaan, maito ei lopu kesken yhtäkkiä, luota vaan itseesi ja yrität löytää hetken imetykselle.

Meillä rintaraivareiden syynä oli sammas, vauvan suuhun pikkuisen sitruunatiivistettä ja tisseihin myös johan loppuu rintaraivarit, suosittelen maitolaituri foorumia sieltä löysin tuon vinkin!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="tinttu";28358202]
Tilanne saattaa tuntua raskaalle, mutta imetä vaan[/QUOTE]

Vähän vaikea imettää, kun vauva ei edes ota rintaa suuhunsa... :D Siinähän se ongelma on, totta kai mä imettäisin jos vaan vauva suostuisi imemään.

^^Ja kiitti sammasvinkistä, pitää tutkia voisko sitä olla :)

Alkaa olla vähän epätoivoinen olo. Jos vauvalla on pitkä väli syömisessä, annanko pullosta rintamaitoa vai odotanko vaan että alkaa joskus syömään? Hörpyttämistä oon koittanut joskus, ei huolinut.

[QUOTE="henni";28358715]no voih.. :/
Miten pitkiä teillä sit on ne syömävälit...? Sehän on se kuuluisa nykypäivän trendisana "lapsentahtisuus" ja imetys lapsen tahtisesti....[/QUOTE]

7-8h välejä pahimmillaan, siinä välissä toki koitan imettää mutta kun toinen ei ota niin minkäs teet. Kolmisen imetyskertaa siis vuorokaudessa...

Eilen mä tosiaan pumppailin usein ja illalla ennen vauvan yöunia päädyin antamaan vauvalle sen mitä olin pumpulla irti saanut, noin desin maitoa tuttipullosta. Päädyin siihen siksi että vauva oli pissannut päivän aikana vähän ja pissa haisi voimakkaalle, eli ilmeisesti viittasi siihen ettei ollut saanut riittävästi nestettä. Siinä vaiheessa vauva oli ollut 8h syömättä, ja sain vauvan jopa imemään ennen tuttipullon antamista hetken rintaakin, mutta hermostui nopeasti eikä varmasti ehtinyt paljon saamaan. Yöllä herätin vauvan kerran ja imetys onnistui, ja lisäksi heräsi tapansa mukaan itse aamuyöllä kerran syömään.

Ilmeisesti eilinen pumppaaminen teki tehtävänsä, koska maito alkoi aamulla herumaan nopeammin ja vauva on tänään suostunut syömään "normaalisti". Vähän aluksi ollut kiukkuinen kun otin rinnalle, mutta alkoi syödä kun huomasi että sieltä tosiaan alkaa heti tulla. Jee! :D

Ehkä tää tästä, kiitos kaikille neuvoista ja lohdutuksesta!

Yhteistyössä