Vastasyntynyt anopin sylissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Anoppi luikki sylittelemään vastasyntynyttä ennen tuoretta äitiä: "Olen niin vihainen ja järkyttynyt"
Lifestyle > Hyvinvointi Julkaistu 12.10.2017 14:44

Kuvituskuva. COLOURBOX

Kun tuoretta äitiä tikattiin, hänen anoppinsa meni perheen vauvan luo ja otti tämän luvatta syliinsä.

Mumsnet-keskustelupalstalla tuore äiti kertoo raivostuttavasta tilanteesta perheessään. Hän synnytti kuusi viikkoa sitten, mutta on edelleen vihainen anopilleen – ja hyvästä syystä.

Nimimerkillä MissBax kirjoittanut nainen joutui synnytyksessään hätäsektioon. Naisen aviomies kutsui äitinsä apuun henkiseksi tuekseen. Anoppi on myös töissä sairaalassa.

Kun synnytys oli ohi ja tuoretta äitiä tikattiin, anoppi kuitenkin meni vastasyntyneen vauvan luo – ja piteli tätä sylissään, kertoo Kidspot-sivusto.

– Minulta ei kysytty, onko ok, että hän voi olla siellä, ja koska minua vielä tikattiin leikkaussalissa, hän piteli rakasta tytärtäni ennen kuin minä sain pidellä häntä. Olen niin vihainen ja järkyttynyt tämän vuoksi. Ennen synnytyksen käynnistymistä olin keskustellut aviomieheni kanssa siitä, etten halua ketään vieraaksi ainakaan päivään, puhumattakaan siitä, että anoppi olisi paikalla ennen kuin edes itse pitelen omaa tytärtäni, MissBax kertoo.

– Olen raivoissani siitä, että kätilöt antoivat hänen olla siellä kysymättä minulta, ja olen vihainen siitä, ettei aviomieheni puhunut enempää puolestani. Hänen olisi pitänyt sanoa äidilleen, ettei tule, tai että odottaa ulkona.

Anoppi kuuli myös lääkärin henkilökohtaisia asioita sisältävän keskustelun tuoreen äidin kanssa.

"Anoppini on hyvin dominoiva ja kontrolloiva nainen"
Tilanteen vuoksi MissBax on edelleen järkyttynyt ja itkuinen. Hän ei halua syyllistää aviomiestään eikä ole kertonut tunteistaan, vaikka tilanne raivostuttaa häntä edelleen.

Lue myös: Onko tässä kaikkien aikojen kamalin anoppi? Selvitti lapsen sukupuolen vanhempien selän takana
– Anoppini on hyvin dominoiva ja kontrolloiva nainen. Hän tarkoittaa hyvää ja olisi kauhuissaan kuullessaan tuon, mutta hän käyttää usein lääkärin statustaan saadakseen erikoiskohtelua ja saadakseen asioita hoidettua nopeasti , MissBax kuvaa.

Perhe sai olla yksin vasta noin viiden tunnin jälkeen, kun anoppi viimein lähti.

Moni keskustelijoista piti ammattilaisten toimintaa tilanteessa käsittämättömänä ja ymmärsi, miksi äiti kokee raivoa.

– Häntä ei olisi koskaan pitänyt päästää tekemään kaikkea tätä, ja kuulemaan asioita sinusta! Oletko puhunut miehellesi tästä? Älä syytä häntä tästä (jos voit olla tekemättä niin), hänen päänsä oli varmasti aivan sekaisin. Kuulostaa siltä, että anoppisi käytti etuoikeuttaan voidakseen toimia oman mielensä mukaan, ja sitä ei voi hyväksyä, nimimerkki tippz kommentoi.

Moni keskustelija pitää törkeänä sitä, että anoppi käytti sairaalan kulkulupaansa päästäkseen mukaan tilanteeseen, johon häntä ei ollut kutsuttu. Myös lääkärit mokasivat antaessaan anopin olla paikalla.

– Miehesi petti sinut, kun ei varmistanut, että saat pidellä vauvaasi ennen muita perheenjäseniä. Anoppisi petti sinut, kun ei kieltäytynyt mahdollisuudesta pidellä vauvaa ennen sinua. Ja lääkäri petti sinut, koska ei varmistanut luottamuksellisuutta ja yksityisyyttäsi, nimimerkki AgainReally sanoo.

Osa keskustelijoista kehottaa äitiä tekemään tilanteesta virallisen valituksen. Moni toivoo myös paljon voimia kovia kokeneelle äidille.

– Rakas tyttäresi ei ole yhtään vähempää rakas tyttäresi, vaikket ollut ensimmäinen ihminen, joka pitelee häntä. Eikä anoppisikaan ollut, varmasti 4-5 eri ihmistä piteli häntä ja huolehti hänestä noiden ensiminuuttien aikana, nimimerkki BarbarianMum huomauttaa.

Lähde: Kidspot.com.au, Mumsnet.com

No olis muakin kyllä ärsyttänyt. En nyt tiedä, mikä tilanne siellä oli, huusiko vauva hädissään ja anoppi ajatteli auttaa, mutta olisin kyllä nostanut metelin jos anoppi olisi tullut synnytyssaliin ottamaan vauvaa ennen minua. (Ja kyllä, tiedän mistä puhun. Anoppi + suku odotti oven takana, että saako jo vauvaa tulla katsomaan 2 h synnytyksestä. Pettyneenä lähti kotiin kun oli turhan takia paikalle raahautunut "hirveällä vaivalla". Koin että mulla on oikeus ensin hieman levätä 16 tuntisen rumban jälkeen ja tutustua rauhassa vauvaan).

No voi hyvää päivää.
Kuvitteleeko äiti, että lapsi on kuin joku helvetin ankanpoikanen, joka leimautuu ensimmäisenä näkemäänsä tyyppiin.

Jotenkin käsittämätöntä tyhmyyttä ja itsekkyyttä. Mielummin annetaan vastasyntyneen kyhjöttää yksin pöydällä, kun että joku sitä pitäisi sylissä.
Mitä väliä.

Ymmärrän hyvin äidin suuttumuksen. Olisin itsekin loukkaantunut tuollaisesta, varsinkin kun oma anoppini on suoraan helvetistä:D
Vastasyntyneen isän olisi pitänyt hoitaa vauvaa, ei anoppi. Toivottavasti äiti pääsee tästä pian yli, tosin itse en tuollaisen anopin kanssa haluaisi juurikaan olla tekemisissä.

Mäkin ajattelen, että parempi vauvalle olla sylissä jonkun lämmintä sydäntä vasten, kuin orpona yksin. Mä synnytin kaksoset, ja A-lapsi oli kiertänyt koko henkilökunnan ja ollut toista tuntia isän sylissä kun mä pukkasin toista maailmaan, ennenku mä sain edes nähdä hänet. Olisko A:n pitänyt odottaa kylmissään pöydällä, ettei vaan kukaan koske häneen ennen mua?

Siis olihan tuo väärin, että ylimääräisen päästivät synnytyssaliin, mutta jos mies oli pyytänyt? Ja lääkärit yleensä hyväksytään.

itse käsitin että anoppi ei ollut synnytys salissa. no niin tai näin itse jouduin odottamaan oman lapsen sylittelyä ikuisuuden tuntuvan ajan molemmissa synnytyksissä. en tiiä kuinka monta hoitajaa sylitteli ensin ja vauvan isäkin pääsi vauvaa näkemään ennen mua. elämä on voicoi

Vertaatte että äiti tai anoppi.
HEI SIELÄ OLI ISÄKIN!! Kyllä meillä vauvat ovat olleet ISÄN sylissä sen aikaa kun minua on ommeltu, normisynnytyksen ja hätäsektion jälkeen.

Ja todellakin ymmärrän äidin suuttumuksen. Oma anoppini on muka OK. Oli meillä nytkin kun vauva syntyi.
Mutta ei jumalauta!! Kun tulin kotia, niin autosta ylös noustessa (!kyllä!!) sain huomata että anoppi oli juorunnut naapureille (!!) imukuppisynnytykseni repeämiseni ynnä muut. !! Samoin sain huomata että koko miehen suku tiesi kaikki henkilökohtaiset synnytysasiani.
Helvetin kiva

Mulle tehtiin sektio lääkärin määräyksestä (ei omasta halustani) ja lääkäri piteli vauvaani käsissään ensimmäisenä nostaessaan vauvan mahastani ulos. Eih! :eek: Mistä mä voin vaatia korvauksia? :mad: Miksi en saanut itse pidellä vauvaani ensimmäisenä? :(

ensimmäisenä
No voi hyvää päivää.
Kuvitteleeko äiti, että lapsi on kuin joku helvetin ankanpoikanen, joka leimautuu ensimmäisenä näkemäänsä tyyppiin.

Jotenkin käsittämätöntä tyhmyyttä ja itsekkyyttä. Mielummin annetaan vastasyntyneen kyhjöttää yksin pöydällä, kun että joku sitä pitäisi sylissä.
Mitä väliä.
Ei se tyhmyyttä ole vaan biologista ohjelmointia, juuri näin äidin hormonit ohjaavat äidin tuntemaan ja se on terveen merkki. Toki hormoneille voi enemmän tai vähemmän menestyneesti puhua järkeä, mutta synnyttäjän tunne on ihan tarkoituksenmukainen ja vauvan hengissäselviytymisen näkökulmasta sen parempi mitä vahvempi. Vauvat eivät leimaannu kuten ankanpoikaset, mutta äidin tunne ensisijaisuudesta ja häiriöttömästä tutustumisesta vaikuttaa äidin hormonitoimintaan ja sen myötä kiintymykseen ja imetykseen, ja esimerkiksi suolistoflooran kannalta olisi hyvä olla mahdollisimman tiiviissä kontaktissa juuri niihin omiin vanhempiin (ja ensisijaisesti äitiin) eikä tulla useamman sivullisen käpälöimäksi - pätee myös hoitajiin, mutta toivoakseni heidän käpälöintinsä on aina perusteltua.

Joo, ylireagointia, mutta vasta synnyttäneen äidin "omistushalu" on ensisijaisesti hyvä eikä huono asia.

Mulle tehtiin sektio lääkärin määräyksestä (ei omasta halustani) ja lääkäri piteli vauvaani käsissään ensimmäisenä nostaessaan vauvan mahastani ulos. Eih! :eek: Mistä mä voin vaatia korvauksia? :mad: Miksi en saanut itse pidellä vauvaani ensimmäisenä? :(
Samoin, lapsen isä oli mukana ja sai hoitaa vauvaa, hemmetti jos anoppi olisi rynnännyt sinne ensimmäisenä, olisin suuttunut todella paljon. Kai ymmärrät että lääkärit ja kätilöt ovat hieman eri asia kun joku sekopäinen anoppi niinkuin tuon jutun anoppi?

Ei se tyhmyyttä ole vaan biologista ohjelmointia, juuri näin äidin hormonit ohjaavat äidin tuntemaan ja se on terveen merkki. Toki hormoneille voi enemmän tai vähemmän menestyneesti puhua järkeä, mutta synnyttäjän tunne on ihan tarkoituksenmukainen ja vauvan hengissäselviytymisen näkökulmasta sen parempi mitä vahvempi. Vauvat eivät leimaannu kuten ankanpoikaset, mutta äidin tunne ensisijaisuudesta ja häiriöttömästä tutustumisesta vaikuttaa äidin hormonitoimintaan ja sen myötä kiintymykseen ja imetykseen, ja esimerkiksi suolistoflooran kannalta olisi hyvä olla mahdollisimman tiiviissä kontaktissa juuri niihin omiin vanhempiin (ja ensisijaisesti äitiin) eikä tulla useamman sivullisen käpälöimäksi - pätee myös hoitajiin, mutta toivoakseni heidän käpälöintinsä on aina perusteltua.

Joo, ylireagointia, mutta vasta synnyttäneen äidin "omistushalu" on ensisijaisesti hyvä eikä huono asia.
Ehkä luontaista vastasynnyttäneen äidille, mutta yhtä sekopäisiä kommentteja saanut muiltakin.

Samoin, lapsen isä oli mukana ja sai hoitaa vauvaa, hemmetti jos anoppi olisi rynnännyt sinne ensimmäisenä, olisin suuttunut todella paljon. Kai ymmärrät että lääkärit ja kätilöt ovat hieman eri asia kun joku sekopäinen anoppi niinkuin tuon jutun anoppi?
Joo, ymmärrän, että hoitohenkilökunta on eri asia kuin anoppi. Heitinkin tuon juttuni vähän vitsillä, vaikka siis noin tapahtui. Meillä lapsen isä hoivaili vauvaa sillä välin kun minua kursittiin kasaan.

Meillä ei ollut pelkoa anopin sairaalaan tulosta. Kun mies soitti äidilleen/isälleen heidän ensimmäisen lapsenlapsensa syntymästä niin anoppi tokaisi, että lähtevät työmatkalle ainakin kahdeksi viikoksi. Heillä oli oma yritys, joten asia ei ihmetyttänyt. Tosin myöhemmin kävi ilmi, että olivat olleet kesämökillään kalastamassa pari viikkoa. Että näin toivottu lapsenlapsi.