Vastasyntynyttä ihmettelemässä ravaavat sukulaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja selma-rouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

selma-rouva

Jäsen
16.04.2010
734
0
16
Kolme vuotta sitten sain esikoisen. Sillon meille kävi ekan neljäntoista kotonaolopäivän aikana kahtenatoista vieraita. Osan käännytin onneksi jo pois. Reilu vuosi sitten syntyi toinen vauva. Jälleen ravasi suku meillä. Nyt kesällä syntyy kolmas vauva ja mie oon jo nyt puhki siitä sukulaisvirrasta.

Meillä käy vaan miehen suku ja niitä on aivan liikaa. Ne sotkee astiat, levittelee tavarat (lelut, valokuva-albumit, käytetyt vaipat..), jättää kaiken siihen mihin ne tippuu ja tulee milloin sattuu (sovitusta ajasta voi poiketa helposti viisikin tuntia). Vieraita on sisarukset perheineen (yht. 9hlö), vanhemmat puolisoineen 3, isovanhemmissakin vielä henki pihisee ja jalka nousee ja niitä pitäis ihan eriksen huomioida. Myös miehen vanhempien sisarukset pitää antaa tulla (miehen tädit, sedät, enot perheineen..)

Mulle riittää jo nyt. Synttärit aina järjestän koko laumalle, se on jo pari kolme kertaa vuodessa, 20-30 ihmisen juhlat. Samoin sukulaistapaamisia sovitaan meille meiltä kysymättä (yks sisarus sanoo tulevansa perheineen ja sit ovesta lappaa kaikki muutkin perheet kysymättä).

Olisko kamalan loukkaavaa sanoa isovanhemmille, et sairaalaan voi tulla katsomaan, kotiin en ota ketään vastaan. Järjestäsin sit ristiäiset vaikka neljän viikon päähän syntymästä ja sanon heti rotinoita ehdottaville, et juhlat on sillon ja siellä esitellään vauva. Mies on koko kesän töissä, synnyttämään lähtee, mutta muuten ei ota vapaata. Oon kolmen alle 3,5-vuotiaan kanssa, joten en jaksa viikonloppuja käyttää miehen suvun passaamiseen, kun ne ei osaa itse edes tiskejä tunkea koneeseen.

Eli onko loukkaavaa sanoa, et ristiäisissä nähdään ja meille ei ole asiaa?

Sanot vaan kohteliaasti ja napakasti että et jaksa ottaa vieraita vastaan ennen ristiäisiä koska sinulla on kädet täynnä töitä. Jos nurisevat vastaan niin pysyt vaan päätöksessäs. Jos joku loukkaantuu niin älä välitä. Fiksut ihmiset varmasti ymmärtävät tilanteen.

Tossa tilanteessa täysin ymmärrettävää ja hyväksyttävää! Siis noin iso lauma joka ei edes osaa käyttäytyä. Eri asia jos olisivat avuksi, siivoaisivat jälkensä, keittäisivät sullekin kahvit jne.

Ihan hyvä idea toi ristiäisjuttu. Ne on kuitenkin niin nopeeta ja jos päästät isovanhemmat kerran sairaalaanki katsoon niin ei mun mielestä mitään mussutettavaa. Eivät jää mistään siis paitsi.

Musta se on ihan järkevää sanoa noin. :) Siinä ei ole mitään pahaa. Varmasti joku ottaa siitä herneet nokkaan. Mutta sanot vaan, ettet jaksa kolmen pienen kanssa kestitä vieraita. :) Sitten paat kesäksi oven säppiin, suljet puhelimen ja ruuvaat ovikellon irti. :D

Kolme vuotta sitten sain esikoisen. Sillon meille kävi ekan neljäntoista kotonaolopäivän aikana kahtenatoista vieraita. Osan käännytin onneksi jo pois. Reilu vuosi sitten syntyi toinen vauva. Jälleen ravasi suku meillä. Nyt kesällä syntyy kolmas vauva ja mie oon jo nyt puhki siitä sukulaisvirrasta.

Meillä käy vaan miehen suku ja niitä on aivan liikaa. Ne sotkee astiat, levittelee tavarat (lelut, valokuva-albumit, käytetyt vaipat..), jättää kaiken siihen mihin ne tippuu ja tulee milloin sattuu (sovitusta ajasta voi poiketa helposti viisikin tuntia). Vieraita on sisarukset perheineen (yht. 9hlö), vanhemmat puolisoineen 3, isovanhemmissakin vielä henki pihisee ja jalka nousee ja niitä pitäis ihan eriksen huomioida. Myös miehen vanhempien sisarukset pitää antaa tulla (miehen tädit, sedät, enot perheineen..)

Mulle riittää jo nyt. Synttärit aina järjestän koko laumalle, se on jo pari kolme kertaa vuodessa, 20-30 ihmisen juhlat. Samoin sukulaistapaamisia sovitaan meille meiltä kysymättä (yks sisarus sanoo tulevansa perheineen ja sit ovesta lappaa kaikki muutkin perheet kysymättä).

Olisko kamalan loukkaavaa sanoa isovanhemmille, et sairaalaan voi tulla katsomaan, kotiin en ota ketään vastaan...

Eli onko loukkaavaa sanoa, et ristiäisissä nähdään ja meille ei ole asiaa?

No tämä kaikkihan on sitä YHTEISÖLLISYYTTÄ mitä varten tänne Suomeen Afrikasta turvapaikkaturistejakin roudataan, tuomaan VÄRIÄ! Ja sinä haluat nuijia miehesi värikkään suvun maanrakoon?

Mä sanoin tokan kohdalla. Tai mä sanoin että sairaalaa ei saa tulla kukaan miehen suvusta ja meille pääsee isovanhemmat ja miehen sisko ekalla viikolla pariksi tunniksi ja muita otan sitten myöhemmin vastaan.

Se ihmisvirta ekan lapsen jälkeen oli järkyttävä. Ja sama jengi ravasi sairaalaan ja kotiin.... Osalle sanoin jo sairaalassa, että enempää en jaksa. Mulla oli vielä sektio... Olihan se aika huh huh. Ne ei ole edes mulle läheisiä ihmisiä.

Ihan ymmärrettävää on sanoa sukulaisille etteivät ole tervetulleita, silläkin uhalla että siitä ottavat nokkiinsa. Mikä pakko sun on niitä teille päästää?

Mun mielestä taas oli mukava että porukkaa kävi. Kaikki olivat auttavaisia sen sijaan, että oisivat jättäneet sotkut jälkeensä, ja kun mieskin kävi töissä oli seura tervetullutta :D

Oysissa onneksi on kielto ettei isovanhemmat ja sukulaiset saa tulla edes osastolle :) vain lapsen isä ja sisarukset saa tulla käymään. Itse en aio päästää myöskään sukulaisia ensimäisten päivien aikana sisälle,kunhan kotiudutaan sairaalasta. Viimeksi isovanhemmat tulivat jo seuraavana päivänä ja olin iha puhki. Kyllä on oikeus sanoa että haluaa olla rauhassa,ja teillä aikalailla samanlainen tilanne kun meillä tulee myös olemaan lasten suhteen..3pientä lasta ihan peräkkäin. Ilmoitat jo suvulle ennen lapsen syntymää,että sitten vasta ristiäisiin ootte tervetulleita.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;23271669:
No tämä kaikkihan on sitä YHTEISÖLLISYYTTÄ mitä varten tänne Suomeen Afrikasta turvapaikkaturistejakin roudataan, tuomaan VÄRIÄ! Ja sinä haluat nuijia miehesi värikkään suvun maanrakoon?

Koska tämä yhteisöllisyys vie kaikki voimat, ei auta elämässä mitenkään eteenpäin.

Yhteistyössä