vastatkaahan nyt mammat!!!!!! päiväkoti asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli
Mitä te ajattelisitte vanhempainillasta jossa askarellaan omalle lapselle jotain esim pk:n joulukalenteriin.

Elikäs normaalit rutiininomaiset paapatukset jäisi pois....koska kaikki tod.näk. ne jo muistaa kun eivät ole uusia.....

Vaan alkuun jokainen esitelisi itsensä, kahviteltaisiin ja samalla vanhemmat voisivat mietti pöydässänsä, esim mitä toivomuksia/kehitettävää olisi ryhmän toiminnassa? Mitä arvostaa/pitää tärkeän ryhmähoidossa?

ANTAKAAHAN NYT PALAUTETTA!!!!!!!!

Meidän tytöllä oli just tommonen vanhempainilta viime viikolla. Aluksi hetki istuttiin kaikki samassa tilassa ja esiteltiin itsemme, sitten siirryttiin pienemmissä porukoissa eri "pajoihin". Oli infopaja (missä just tätä rutiininomaista paapatusta), askartelupaja (tehtiin lapselle pieni juttu joulukalenteriin), "leikkauspaja" (leikattiin paperista valmiiksi piirrettyjä kuvioita lasten tulevia tuohuja varten) ja kahvittelu/keskustelupaja. Mä kyllä tykkäsin kun oli erilainen kuin yleensä :-)

Paras versio mitä mä olen kuullut vanhempien illasta (ystävälläni oli) : vanhemmat kulki ensin ulkona kynttilöillä valaistua joulupolkua ja menivät sitten sisälle, jossa lasten taidepaukkupisteissä ihailtiin aikaansaannoksia. Varmaankin siellä joulupolulla oli myös lasten teoksia. Ja kyllähän sitten jotain tarjoiltiin ja juteltiin.

Teidän lapsetkin joutuvat istumaan pajoissa miltä luulette niitten tuntuvan jos eivät ole"taitavia käsistään"...Minusta olisi ihana muisto lapselle,että äitini teki tämän minulle...söpöä sanan minä!!!

En tykkäisi. Askartelen mieluummin lapsen kanssa yhdessä. En muutenkaa ole vapaaehtois- ja harrastekerhoissa mukana ajan puutteen vuoksi. Vanhempainiltoihin menen kuulemaan ne tärkeät uudet asiat. Inhoan ryhmätyöskentelyjä enkä niitä vapaaehtoisesti tahdo tehdä.

Anteeksi ap, mutta tässä rehellinen vastaus.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Teidän lapsetkin joutuvat istumaan pajoissa miltä luulette niitten tuntuvan jos eivät ole"taitavia käsistään"...Minusta olisi ihana muisto lapselle,että äitini teki tämän minulle...söpöä sanan minä!!!

No niin varmaan joo, ku sais jonkun ruskean, muodottoman savimöykyn... "äitini teki tämän minulle...mikähän kumma se mahtaakaan olla??"

No jos mä tietäisin että tuollasta on odotettavissa "vanhempainillassa" vaan ,niin jäisin ennemmin kotiin. Jos mitään tähdellistä "asiaa" ei ole, en kyllä lähe mihkään yhteisaskarteluiltaan päiväkodille. Siis yhteiseen muiden lasten vanhempien kanssa.

Joo, toi meidän askertelu tuolla tytön vahempainillassa oli se, että valmiiksi leikatusta kartonginpalasesta tehtiin lorukortti. Eli siis liimattiin siihen tarroja ja kirjotettiin siihen joku loru. Ei siis todellakaan mitään monimutkaista :-)

juu, ammatin puolesta askartelen ja omien lasten kanssa askartelen, mutta en todellakaan haluaisi lähteä ilta-aikaan pois perheeni luota askarellakseni mulle vieraitten ihmisten kanssa.

Asiaa ja lasten aikaansaannosten katselua, piisaa hyvin mulle. Meiltä sitä paitsi käy mies noissa illoissa ja minä kehityskeskusteluissa ja on aikas vaikea kuvitella miehen motivaation tasoa...

Muistan kyllä kun 70-luvulla äitini oli samainlaisissa tilaisuuksissa paljon. Muistan vieläkin hänen tekemän porokäsinuken joka joulunäytelmässä esitti suurta osaa.

juu, jos kyseessä olisi vaan yhteisaskartelua aikuisten kesken, jättäisin todellakin väliin. Pakkoaskartelut yms. on ihan hirveitä, inhosin niitä jo lapsena ja inhoan edelleen.

Yleinen kahvittelu ja jutustelu sen sijaan kuullostaa kivalta, kunhan siihen ei lisätä näitä "yhteistoimintoja".

Tekee mieli vielä kommentoida tuota itsensä esittelyä. Ihan hyvähän se aina ideana on. Mutta jotenkin ei koskaan meinaa kuitenkaan pystyä mieltämään ihmisiä tuossa tilanteessa. Varsinkin kun miettii tulevaa omaa vuoroansa, että se menisi edes jokseenkin oikein :D
Niin siinäkin mielessä, jos olisi esim. joku lasten tekemä näyttely, jota ihaillaan olla hyvä. Siinä ohessa sitten selviäisi kenen kullanmurun vanhempia siellä hyörii.

kiitoksia vastauksista! Mielipiteet jakaantuivat...niin kuin ajattelinkin. Toki vanhemmille informoitaisiin vanhempainillan toimintasuunnitelma! Ja pakko ei olisi tulla eikä ketään sen takia katsota kieroon :)

Askartelu olisi helppo ja siintä jäisi todellakin oma muisto esimerkkinä posliini muki jonka vanhemmat itse koristelisivat :)

Niin ja ryhmässä kun ei ole ketään uusia :)

ihan mukava ajatus.....minusta olisi mukava nähdä lapseni kavereiden vanhempia, ihan mm. synttäri juttuja ajatellen...siis jos päiväkoti kavereita kutsutaan toisten koteihin!!

No mites sitten Pekka jonka öiti ei halua askarrella, jääkö se sitten ilman mitään kun muille annetaan nuo vanhempien askartelemat jutut? Saanko ostaa jotain tilalle?

Tärkeimpänä kai voisi kysyä että mihin tällä "iltamalla" pyritään?

Yhteistyössä