Vastauksia pyydetään hartaasti: kuinka nukutan vauvan lähes 4kk iltaunille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helphelp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helphelp

Vieras
Ennen mennyt näin: Iltapesut, iltamaito pullosta hämärässä huoneessa-> alkaa nukuttamaan ja nukkumaan, siirretään omaan sänkyyn, jonne alkaa heti nukkumaan. Silittelyä vähän ja nukahtaa.

Nyt käynyt näin, ettei vauva huoli maitoa kuin 2 1/2 tunnin välein ja alkaa huutaa, jos tarjotaan ennen.

Nukkumaanmenoajasta pidetty aina kiinni, nukkumaan menee klo 21. Ja nyt en saa tarjottua enää sitä maitoa, koska äsken halusi syödä. MITEN SAAN VAUVAN NUKKUMAAN? Parina iltana yritetty nyt pelkän tutin ja sylissä keikuttelun voimin, ja yli tuntihan siinä menee ja vanhemmilla hermot.

Nyt sama edessä. Apua.

Jos yrittää laittaa suoraan sänkyyn ja silitellä sinne, hän vaan pyörii ja alkaa hermoilla, ei kuitenkaan itke, koska on väsynyt. Mutta pyörii siellä vaikka pitäisi kiinni väkisin, eikä nukahda millään.

no meillä 4 ½ kk nukahtaa itse sänkyyn, saa iltapullon ja hösää hetken sängyssä, käydään tuttia laittamassa muutaman kerran ja välillä syliinj os kovasti hermostuu, mutta ei tuota ole kuukauteen tarvinnut nukuttaa.

Ei nyt tosin vastannut sun kysymykseen

Alkuperäinen kirjoittaja TursKatti:
Minkä ihmeen takia täytyy pitää kiinni nukkumaanmenoista????????
Ei 4kk vanha tiedä koska on yö ja koska on päivä.. :o

no miten olisi tuon rytmin opettelun takia, kyllä meilläkin suht samoihin aikoihin tyttö pyritään laittamaan nukkumaan. Toki siihen vaikuttaa koska edelliset päiväunet nukuttua, mutta kyllä mä haluan pitää tuosta n ajasta kiinni

No varmaan aion joskus saada jonkun rytmin aikaan.... siksi. :0

Ja tiesitkö, että vauvoilla on erilainen rytmi, jotkut on hyvinkin rytmisiä. Ja meidän vauva haluaa yöunille 21 aikaan. On erottanut yön ja päivän aika pienestä lähtien.

Heh heh jollekin, kyllä monet 2kk ikäisetkin nukkuvat putkeen vaikkei edes nukuttaisi.. kuopus on sellainen ihmetapaus ollut :xmas:

Meneehän vauva nukkumaan silloin kun nukuttaa eli tarvittaessa aiemminkin, jos on yliväsynyt niin ei nuku hyvin.. monilla vauvoilla yöunet voi alkaa jo 17-18 aikaankin.

Alkuperäinen kirjoittaja helphelp:
Ennen mennyt näin: Iltapesut, iltamaito pullosta hämärässä huoneessa-> alkaa nukuttamaan ja nukkumaan, siirretään omaan sänkyyn, jonne alkaa heti nukkumaan. Silittelyä vähän ja nukahtaa.

Nyt käynyt näin, ettei vauva huoli maitoa kuin 2 1/2 tunnin välein ja alkaa huutaa, jos tarjotaan ennen.

Nukkumaanmenoajasta pidetty aina kiinni, nukkumaan menee klo 21. Ja nyt en saa tarjottua enää sitä maitoa, koska äsken halusi syödä. MITEN SAAN VAUVAN NUKKUMAAN? Parina iltana yritetty nyt pelkän tutin ja sylissä keikuttelun voimin, ja yli tuntihan siinä menee ja vanhemmilla hermot.

Nyt sama edessä. Apua.

Jos yrittää laittaa suoraan sänkyyn ja silitellä sinne, hän vaan pyörii ja alkaa hermoilla, ei kuitenkaan itke, koska on väsynyt. Mutta pyörii siellä vaikka pitäisi kiinni väkisin, eikä nukahda millään.

Tuotahan se voi olla vauvan kanssa. Sellasta keinoa ei varmaan oo joka pätisi kaikkiin. Minä itse pojan kanssa kokeilin eri keinoja ja käytin sitten sitä parasta joka vei aikaa sekin. Esim syliin nukutin. Iän myötä se alko helpottua ja nykyään nukahtaa itse.

Joskus ne vauvat muuttaa sitä rytmiään. Eli kun kasvaa, jaksaa olla kauemmin hereillä. En nyt kauheasti alkaisi rytmittämään noin pienen unia, koska ne ehtii muuttuman vielä moneen kertaan. Mutta totta kai yö ja päivä aina eroaa toisistaan.

Eipä sitä noin pienellä vielä taida olla rytmi niin vakiintunu, että nukahtais aina samaan aikaa ja samalla tavalla.Mulla itellä on nejä muksua ja ovat kyllä ton ikäsinä viel hakeneet rytmiään.Viimeisin vauvani nukkui tosi hyvin ekatb 5kk jonka jälkeen alotettiin ihan uudet tavat.Ja kai sitä maitoa voipi sitte tarjota taas kun lapsi haluaa, ei kai oikeen väkisinkään voi syöttää.Ja ehkä kantsis antaa valvoa vähän ja nukutella vasta kun vaavi on oikeesti väsynyt...eihän sitä itellekään tule uni jos ei vaan ole vielä väsy kun sänkyyn menee.Jospa vauvasi haluaa seurustella vanhempien kanssa!Muista.
than, että lapsi kehittyy kokoajan!Mukavaa illanjatkoa teille!Toivottavasti vaavisi uinahtaa ajoissa ja pääset itsekin levolle!

Tästä ei varmaan ole yhtään mitään apua, meillä tuon ikäinen nukahti aina rinnalle. Meniskö pullosta jotain muuta kuin maitoa, jos imeminen on se juttu? Vettä? Ehkä kuitenkin noin pienellä kokeilisin myös muita nukkumaanmenoaikoja. Ehkä vähän aikaisemmin tai vähän myöhemmin. Ei rytmi ole tuossa vaiheessa niin tärkeää.

Mutta voi kestää aikansa, että pääsette nukuttamisesta... meillä reilu kaksivuotias pitää edelleen nukuttaa sekä yöunille että päiväunille. Ja harvoin nukahtaa alle puolen tunnin ja usein pitää myös pikkuraivarit vetää.

helphelp, meillä alkoi vaavilla aikonaan juuri tuossa 3-4kk aikohin esiintyä levottomuutta ja unirytmikin muistaakseni muuttui hieman.

Koeta vain kuulostella vaavin omaa rytmiä, väkisin nukuttaminen tuskin onnistuu =)

Jos vaavin laittaapi sänkyyn ja ei siellä itkeskele ei haitanne vaikka pikkasen pyörii ja hermoilee..välillä voi toki käydä silittelemässä..tuollaisia ne pikku ihmiset ovat vielä-unukka olis mutta eivät osaa välttämättä asettua mammimaan
Tuon ikäisellä voi rytmi hyvinkin usein vielä muuttua-jaksuja vain sille suunnallle toivottelen :wave:

Mun alusta asti nukutettu oppi nukahtamaan vähän yli 1v itse ja sitäkään ennen ei tarvittu mitään nukutussirkusta. Yksin hän ei halunnut nukahtaa. Pienenä nukahti vaunuun, rinnalle tms...

ei meillä todellakaan huudateta lasta, mutta jostain syystä hän haluaa nukahtaa sänkyyn yksin, ei nukahda syliin , kuin todella harvoin, päin vastoin saattaa huutaa kurkku suorana sylissä ja nukahtaa sänkyynsä itse.

Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
ei meillä todellakaan huudateta lasta, mutta jostain syystä hän haluaa nukahtaa sänkyyn yksin, ei nukahda syliin , kuin todella harvoin, päin vastoin saattaa huutaa kurkku suorana sylissä ja nukahtaa sänkyynsä itse.

Niinpä, meilläkin kuopus hermostuisi tai vaihtoehtoisesti vaan hilluisi ja naureskelisi, jos sitä jäisi viereen silittelemään (7kk).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No varmaan aion joskus saada jonkun rytmin aikaan.... siksi. :0

Ja tiesitkö, että vauvoilla on erilainen rytmi, jotkut on hyvinkin rytmisiä. Ja meidän vauva haluaa yöunille 21 aikaan. On erottanut yön ja päivän aika pienestä lähtien.

ei tuon ikäinen erota päivää ja yötä.
ehkä hän on nyt muuttamassa "rytmiään" tai on vaan tyhmentynyt eikä tunnista enään yötä..

Kyllä tuon ikäinen erottaa jo yön ja päivän, jos ne on alusta alkaen tehty vauvalle selviksi. Meillä ainakin ne pisimmät unipätkät alkoi sijoittua yöaikaan jo kahden viikon ikäisenä.

Muuta en osaisi neuvoa, kuin että pitää ne rutiinit vaan samoina mahdollisimman pitkälle. En ihan orjallisesti noudattaisi mitään nukkumaanmenoaikaa, vaan joustaisin tilanteen mukaan. Auttaisiko kapalo siihen pyörimiseen?

no huh huh..vai rytmin hakemista..

Ja yksin sänkyyn huutamaan..juupajuu. :o :o

saatan olla kummallinen kun en oo noista tehny kumpaakaan..

Tuota, meidän vauva kohta 4kk kyllä erottaa toisistaan yön ja päivän. Illalla menee nukkumaan klo 20-22 ja nukkuu koko yön heräämättä edes syömään. Vauvoilla on niin erilaiset rytmit, mutta jokaiselle vauvalle on sisäänrakennettu yön ja päivän ero. Jotkut vaan hoksaavat sen ennemmin ja jotkut myöhemmin.

Yhteistyössä