Vastuun jakautuminen lapsenhoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä pitäisi tehdä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minun vinkkini saada mies hoitamaan lasta on jättää mies kahden lapsen kanssa. ilmoita siis miehelle etukäteen että olet menossa jonnekkin ja sano "kai sä pärjäät lapsen kanssa". älä jätä mitään ohjelappuja, sovi vaan että "soita tai laita viesti jos on jotakin kysyttävää". kun mies on muutaman illan yksin hoitanut lasta hän on valmis tarttumaan helpommin toimeen myös kun äiti on kotona.

Toisissa perheissä ns. perinteinen työnjako voi olla varsin toimiva, jos se vaan sopii kummallekin osapuolelle. Meidänkin kotona minulla on suurempi vastuu kodinhoidosta, koska olen kotona päivisin. Mies taas hoitaa nikkaroinnit ja raskaat hommat, koska hän on niissä parempi. Kumpikin arvostaa toisen työtä, auttaa toista pyydettäessä ja on myös valmis muuttamaan työnjakoa.

Alkuperäinen kirjoittaja onnea vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja mittaliisa:
Itse en koe että minut olisi mies alistanut vaikka teenkin kotityöt ja hoidan lapset, itselläni se tulee luonnostaan ja en voisi kuvitellakkaan että laittaisin mieheni ruokaa tekemään. Kyllä puolisoni käy kaupassa oma-aloitteisesti ja osaa paremmin ostaa eväät kuin itse ostan, osaa pyykkikonetta, luutua, imuria tarvittaessa käyttää ja lapset hoitaa mutta itse vain suoritan nämä asiat mieluummin kuin annan miehelleni. Olenko lie sitten niin vanhanaikainen että ajattelen näiden asioiden vain kuuluvan naisille... No tärkeintä kai on että perheessä kaikki hyvin teki kuka teki jos jokainen vain sen niin hyväksyy.

--valitsemallesi tielle :) Siis oikeasti, hienoa jos tämä on sinulle ok, mutta ei kannata ehkä katkeroitua jos joskus valinta alkaakin ottaa päähän. Muutoksen tekeminen voisi olla aika mahdotonta kun olet perheesi totuttanut täyshoitoon.

Kuulostaa vaan myös vähän siltä, että et oikeasti luota miehesi taitoihin tai sitten vaan kuvittelet osaavasi tehdä kaiken paremmin. Tuohon menee kauheasti aikaakin, etkö kaipaa omaa aikaa vaikka omille harrastuksillesi?

Jotkut sukupuoliroolit voi kyllä heittää suosiolla romukoppaan!

Pian kymmenen vuotta tämä järjestely toiminut, katkeroitumiseen en usko. Lapsuudenkodissani oli sama malli, me lapset äidin kanssa touhuttiin kotihommat ja isän kanssa sitten olikin muunlaista touhua, metsällä kulkemista, nikkarointia ym miesten touhua. Tällä lailla meidänkin perheessä.

Koskaan en ole mitään harrastanut, nykyään metsästystä ja siellä koko perhe kulkee mukana, lapset mukaan lukien. Kun omaa aikaa haluan, otan koiran ja lähden lenkille, kun palaan takaisin olen taas uusi ihminen :) Tämä riittää minulle.

Ja joo siinä olet oikeassa että kotihommissa en taida oikein luota muuhun kuin itseeni :/ Aina on vähän sellainen tunne että "annapa minä teen sen"

Lapset kyllä kulkevat luuttu/moppi kädessä ja touhuavat perässä, silloin minulla ei tule tämä tunne että "annappa minä" :)