Vastuuton etävanhempi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enpä taida kirjautua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enpä taida kirjautua

Vieras
Poika on 12 vuotias. Viime keväänä hän jätti lapsen yksin "kotiin" ja lähti baariin ryyppäämään. Könysi kotiinsa joskus pilkun jälkeen, kännissä.
Silloin soitin sossuun ja sanoin, josko puhuisivat vähän tuon etäisän kanssa, koska itse en hyväksy tuollaista ja meidän välimme ovat pahasti tulehtuneet, eli minun sanomiset eivät vaikuta.
Sossun tädit lupasivat tutkia asiaa ja ottaa yhteyttä myöhemmin. Soittivatkin sitten, kun olivat jutelleet kyseisen henkilön kanssa. Tämä etävanhempi oli sanonut, että poika oli itse pyytänyt, että saa olla yksin kotona ja pelailla tietokone pelejä ja siksi hän lähti baariin ja asia oli sossun mielestä ok.

No nyt hän oli taas jättänyt pojan yksin "kotiin". Ei sentäs vetänyt känniä, vaan meni baariin töihin. En todellakaan hyväksy sitä, että lapsi jää yksin yöllä, mutta en tiedä mitä voin asialle tehdäkään. Ei se ainakaan sossuja kiinnosta.

Moni varmasti nyt sanoo, että kyllähän 12 vuotias pärjää jo yksinkin ja muuta. No ei minun mielestäni. Ja tiedän hänen olevan aika pelokas, mutta miellyttämisenhaluinen ja haluaa olla kovis. Eli saattaa paniikistaan huolimatta jäädä yksin kotiin, koska haluaa hänen isänsä pitävän häntä kovana jätkänä.
Toinen ongelma on se, että hänellä on ollut aikaisemmin jo kiinnostusta alkoholiin, tupakkaan ja nuuskaan. Joten tuo yksin jättäminen viikonloppu iltana ei senkään vuoksi ole mikään hyvä idea.

Mitä hyvän tähden tässä pitäis tehdä!?!

Soita paikkauntasi sosiaalipäivystykseen nimettömänä ja sano, että naapurustossasi on 12-v lapsi jätetty yksin ja on varmaan hädissään ja annat osoitteen. Niiden pitää mennä katsomaan. Soittavat sitten eksällesi ja jso hän ei tilannetta saa hoidettua niin lapsi tuodaan sinulle.

Tissiäkö sille 12-vuotiaalle pitäisi antaa ja hyssytellä unille öisin? Kyllä tuonikäinen pärjää ihan hyvin ja varmaan tykkääkin siitä. Eiköhän tässä ole taas taustalla joku kostonhalu tai viha äidin puolelta isää kohtaan ja siihen haetaan nyt palstaämmiltä vertaistukea.

Käyttäkää nyt hyvät ihmiset järkeänne, jeesus.

Tissiäkö sille 12-vuotiaalle pitäisi antaa ja hyssytellä unille öisin? Kyllä tuonikäinen pärjää ihan hyvin ja varmaan tykkääkin siitä. Eiköhän tässä ole taas taustalla joku kostonhalu tai viha äidin puolelta isää kohtaan ja siihen haetaan nyt palstaämmiltä vertaistukea.

Tässä esimerkki millaiseksi monttupääksi yksin jätetty lapsi voi kasvaa. Ei ole echolonilla edes lääkitys kohdillaan. Reppana.

Onko lapsi itse saonut ettei pidä yksin jäämisestä, että häntä pelottaa? Oireileeko hän jotenkin tuosta ja tapahtuuko tuota kovin usein? Itse ole ylihuolehtivainen äiti enkä jättäisi 12-vuotiasta yksin kotiin, mutta jos kaikki on ihan hyvin eikä usein tapahtuvaa niin ei kai siinä ongelmaa ole. Tosin, mietin sitä että kuinka usein lapsi on isällään? Onko isän pakko juuri silloin baariin lähteä saati perseet olalla könytä kotio?

No hohhoi edelliseen. Totta helvetissä on vastuutonta jättää 12-vuotias yksin pitkäks aikaa ja etenki lähteä ryyppäämään. Eri juttu jos on pari tuntia yksin iltapäivällä.

[QUOTE="darling";25043109]Tässä esimerkki millaiseksi monttupääksi yksin jätetty lapsi voi kasvaa. Ei ole echolonilla edes lääkitys kohdillaan. Reppana.[/QUOTE]Sinun vastakommenttisi ovat todella nasevia ja purevia. Etenkin toi jäätävä "Reppana."-lopetuksesti viilsi todella syvälle. Olet ilmiselvästi todellinen sanankäytön mestari joka naputtelee tuosta noin vain näppäimistöllään suohon kenet tahansa päiväkerholaisen.

Olen aivan shokissa.

[QUOTE="mama";25043137]Onko lapsi itse saonut ettei pidä yksin jäämisestä, että häntä pelottaa? Oireileeko hän jotenkin tuosta ja tapahtuuko tuota kovin usein? Itse ole ylihuolehtivainen äiti enkä jättäisi 12-vuotiasta yksin kotiin, mutta jos kaikki on ihan hyvin eikä usein tapahtuvaa niin ei kai siinä ongelmaa ole. Tosin, mietin sitä että kuinka usein lapsi on isällään? Onko isän pakko juuri silloin baariin lähteä saati perseet olalla könytä kotio?[/QUOTE]

Isän on ilmeisestikin pakko päästä baariin melkein joka viikonloppu. nämä tapaamisviikonloput eivät ole poikkeuksia.

Lapsi on itse sanonut asian olevan ok. Viimeisimmällä kerralla häneltä oli mummo kysynyt tahtooko olla siellä mummolassa vai yksin isänsä luona ja poika oli valinnut yksin olon.

Silti tiedän hänen pelkäävän. Jos hän on joskus ollut täällä kotonaan yksinään (illalla koulun jälkeen), on hän aina pyytänyt jonkun kaverin seurakseen tai mennyt kaverinsa luokse.
Hän näkee öisin painajaisia, unissa huutaminen, unissa kävely ja paniikissa herääminen ovat hänelle ihan tavallisia oireita.
Hän on käynyt nuorempana terapiassa, ongelmana oli terapeutin mukaan hylätyksi tulemisen pelko, joka on saanut juurensa isänsä käytöksestä.

Jos lapsi näkee painajaisia ja herää niihin paniikissa ei todellakaan ole ok että on yksin yöllä. Tuon ikäiset esittää kovista ja varmasti valehtelevat että pärjäävät yksin. Tässä ehdottomasti pätee sanonta "parempi vara ku vahinko"

yksin yöllä paniikissa herääminen on aikuisellekkin kova pala. Ja hylkäämisen pelko on asia jolla ei leikitä ja sitä ei ruokita. Se saattaa jättää suremmat jäljet kuin moni vanhempi tajuaakaan

[QUOTE="ina";25043125]Etäisä on todennäköisesti lapsen biologinen isä, joka ei asu samassa taloudessa lapsensa kanssa. Lapsella voi olla vain yksi biologinen isä, mutta useampikin sosiaalinen isä.[/QUOTE]

Lapsella on vain yksi äiti ja vain yksi isä.

Muut henkilöt ovat sitten jotain ihan muuta.

Ensimmäisellä kerralla sanoi puhuneensa etäisän kanssa ja että lapsi olisi itse halunut olla yksin kotona ja asia oli hänen mielestään ok. Tein kyllä selväksi, että asia ei ole ok minun mielestäni, mutta siinäpä se. Nyt viimeisimmän kerran jälkeen en ole vielä soittanut, kun en oikein tiedä, onko siitä mitään hyötyä. Jotain olisi kuitenkin pakko tehdä. Alkava murrosikäkin huolestuttaa.

Olisihan se ollut mukava tietää asioista silloin, kun lapsi oli yksin, mutta kun en tiennyt. Tämä kun on näitä juttuja, joista on sovittu, että ei kerrota äidille. :/

[QUOTE="mama";25043137]Onko lapsi itse saonut ettei pidä yksin jäämisestä, että häntä pelottaa? Oireileeko hän jotenkin tuosta ja tapahtuuko tuota kovin usein? Itse ole ylihuolehtivainen äiti enkä jättäisi 12-vuotiasta yksin kotiin, mutta jos kaikki on ihan hyvin eikä usein tapahtuvaa niin ei kai siinä ongelmaa ole. Tosin, mietin sitä että kuinka usein lapsi on isällään? Onko isän pakko juuri silloin baariin lähteä saati perseet olalla könytä kotio?[/QUOTE]

Moni ton ikäinen jää oikein mielellään yöksi yksin ja aika monet poliisit yrittävät viedä yöllä kotiinsa..., jossa ei ole ketään aikuista vastassa.

Tätä olen jo toistanut tällä viikolla: Ydinperheissä ollaan lapsista vastuussa 24/7 oli lapset kotona tai kylillä. Eroperheissä yhtälö voi olla hyvin vaikeaa.

Meillä isä on myös jättänyt omana viikonloppunaan yksin koko yöksi, kun on lähtenyt juomaan. Aamukahdeksalta oli lopettanut. On raahannut useamman kerran kotibileisiin seuraamaan omaa juomistaan. Aina kun on mahdollista, niin vie omille vanhemmilleen, että pääsee itse juomaan. Peruu ja muuttelee tapaamisviikonloppuja, kun on aina tärkeämpää menoa kuin oman lapsen tapaaminen. Lapsi on ollut 12-13 v.

Voiko näille oikeasti mitään vai pitääkö katsoa vaan surren lapsen puolesta sivusta ja teeskennellä, että kaikki on ihan ok, kun muuten tulkitaan v-mäiseksii akaksi, kun vielä hänet kehtasin jättääkin?

ja lapsethan on luonnostaan äärettömän solidaarisia. Jos sanoo, että on ok eikä esim. pelkää ja patoaa sitten kaiken sisälleen, voi olla pahempaakin kuin että osoittaisi sanoin tai teoin, että ei saa jättää yksin. Eikö ne onnettomuudessakin kaikkein pahiten loukkaantuneet ole niitä hiljaisimpia? Ja seuraamukset voi ilmetä sitten omana vastuuttomana käyttäytymisenä teini-iässä tai vanhempanakin. En minä tiedä, mistä näitä oikeasti voi kysellä, kun yöt valvoo ja miettii?

Jos sä jätät viinanhimoissasi lapsen yöksi yksin, ei kaikki tee noin! Idiootin hommaa!

[QUOTE="väsynyt";25058464]Meillä isä on myös jättänyt omana viikonloppunaan yksin koko yöksi, kun on lähtenyt juomaan. Aamukahdeksalta oli lopettanut. On raahannut useamman kerran kotibileisiin seuraamaan omaa juomistaan. Aina kun on mahdollista, niin vie omille vanhemmilleen, että pääsee itse juomaan. Peruu ja muuttelee tapaamisviikonloppuja, kun on aina tärkeämpää menoa kuin oman lapsen tapaaminen. Lapsi on ollut 12-13 v.

Voiko näille oikeasti mitään vai pitääkö katsoa vaan surren lapsen puolesta sivusta ja teeskennellä, että kaikki on ihan ok, kun muuten tulkitaan v-mäiseksii akaksi, kun vielä hänet kehtasin jättääkin?[/QUOTE]

Hae yksinhuoltajuutta

[QUOTE="huh";25058548]Hae yksinhuoltajuutta[/QUOTE]

Sehän ei tapaamisongelmia (=lapselle soveltumatonta sisältöä tai peruuntuneita juttuja) tai muitakaan asioita taida ratkaista kuitenkaan. Enkä minä halua, etteikö lapsella isää olisi.

Tilannehan on oikeasti ihan päätön ja ei tällaisesta ole ulospääsyä, kun toisesta ei ole miestä keskustelemaan asioista tai sopimaan mitään pelisääntöjä. Pelisäännöt kun hän kai tulkitsee omaa elämäänsä rajoittavaksi oikeuksien viemiseksi, vaikka ne ei koske kuin ehkä 20 viikonloppua vuodessa. Tai vaikka jotain on joskus sovittukin, niin eipä nuo juuri ole pitänyt.

Oma lapsi tuntuu olevan suurin piirtein ainoa ihminen maailmassa, jonka tapaamisesta ei saa mitään iloa. Jopa minua on vinkunut ja vonkunut palaamaan takaisin ja tiedän 110 % varmuudella, että jos niissä tapaamisissa olisin myös minä mukana, niin ne sujuisi hänen mielestään silloin täydellisesti. Olisi äiti huolehtimassa molemmista, niinkuin yhdessä ollessakin. Olen kyllä tehnyt hyvin selväksi, että tätä ei tule ikinä tapahtumaan.

Jos siis ilmoittaa asiasta jonnekin, niin näköjään voi jopa sossukin tulkita tapauksen vaikkapa vaan tiukkapipoisuudeksi ja kiusanteoksi, kuten alkuperäisen tapauksessa. Jos ei ilmoita minnekään ja jotain sattuu, se voidaan taas tulkita, että minä olen ollut yhtä vastuuton.

Yhteistyössä