vatkaako aikuiset liikaa näitä tapahtumia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
14-vuotiaani (tyttö) ihmetteli, että miksi meidän pitäs puhua eilisestä ammuskelusta, eihän se kuulu meille, eikä ole tapahtunu meille. totta kai se hänen mielestään on kamala tapahtuma, mutta hän ei näe syytä vatvoa asiaa sen enempää.

mietin, että ehkä hän on oikeassa, ehkä me aikuiset luulemme, että näitä pitää jauhaa ja vatkata nuorten/lasten kanssa vaikka he itse eivät ole sitä vaatimassa. ehkä meidän aikuistenkin pitäs vaan elää omaa elämää, huolehtia omasta perheestä, ihmisistä meidän lähellä ja olla murehtimatta tuntemattomista. koska koko maailmaa ei voi pelastaa ja on turha rypistellä kun kakka on jo housussa.

itse en aijo ostaa yhtään lehteä enkä lukea netistä mitään tapahtuneesta, koska sitähän juuri tekijä haki, julkisuutta ja pääsemistä historiaan.

en ole puhunut lapsille mitään. Jos kuulevat koulusta niin sitten asia keskustellaan heidän kanssaan mutta en katso tarpeelliseksi valaa lapsiin turhaa pelkoa. Ja oletan että ala-asteella kuitenkin opettajat osaa käsitellä asian oppilaiden kanssa ehkä paremmin kuin äiti. Heillä on kuitenkin ns. koulutustakin siihen.

Meillä ainakin nuoret eilen illalla töissä halusi puhua asiasta paljonkin, vaikka ei ketään henk.koht.koskettanutkaan ja välimatkaakin on paljon.

Juurikin ap:n tytön ikäisiä nuoria. Osa miettii asioita enemmänkin ja se nosti myös Jokelan tuntemukset vielä pintaan. Tosin ei Jokelakaan meitä henk.koht. koskettanut. Monta kertaa illan aikana nuorilta tuli aloite asian puhumiseen. Ajattelin itsekin, että en itse aloita ja jauha siitä.

Mä taas tunnen itse olevani enemmän huolissani oman paikkakunnan asioista, kuin muualla tapahtuneista. Tottakai se on kamala asia ja joku ottaa taas siitä mallia yms.

Tätä asiaa vaan nyt on ihan pakko vatkata kyllästymiseen saakka kaikissa medioissa ja palstoilla, kahvipöydissä ja muuallakin seuraavat pari viikkoa. Muuten et ole sosiaalisesti hyväksyttävä ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Yep:
Tätä asiaa vaan nyt on ihan pakko vatkata kyllästymiseen saakka kaikissa medioissa ja palstoilla, kahvipöydissä ja muuallakin seuraavat pari viikkoa. Muuten et ole sosiaalisesti hyväksyttävä ihminen.

en ole tuntenut minkäänlaista hyljeksyntää siitä etten kommentoinut jokelan tapausta kuin miehelleni illalla kahdestaan, ja äitilleni puhelimessa kerran.

asiasta suuren tekevät ne jotka ryntäävät katsomaan ampujan videoita ja kasvattamaan kävijälaskureita, tekemään kuolemattoman tästä tyypistä, hänet on nähneet kaikki.. kyllä siinä vinksahtanut mieli voi ajatella minukin on tehtävä noin, kun siitä saa noin ison julkisuudenkin. moniko tiesi kauhajokelaisen ampujan toissapäivänä? entä tänään?

mutta seuraavan kerran se voi tapahtua meille. ei se auta, että huolehtii vain omista asioistaan. eikö nyt kuitenkin kannattaisi ottaa kaikki oppi irti tästä.
miten ne ihmiset, joilla ei ole lähipiiriä, joka välittäisi. ja vaikka kuinka pitäisit huolta siitä omastasi, niin ei se häntä välttämättä pelasta. siinä vaiheessa, kun jotain tapahtuu omalle, niin saattaa alkaa kiinnostaa, että miksi se toinen sen teki.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

en ole tuntenut minkäänlaista hyljeksyntää siitä etten kommentoinut jokelan tapausta kuin miehelleni illalla kahdestaan, ja äitilleni puhelimessa kerran.

asiasta suuren tekevät ne jotka ryntäävät katsomaan ampujan videoita ja kasvattamaan kävijälaskureita, tekemään kuolemattoman tästä tyypistä, hänet on nähneet kaikki.. kyllä siinä vinksahtanut mieli voi ajatella minukin on tehtävä noin, kun siitä saa noin ison julkisuudenkin. moniko tiesi kauhajokelaisen ampujan toissapäivänä? entä tänään?

Oletko töissä? Naisvaltaisessa työpaikassa? Siellä kun ei voi välttyä näiltä keskusteluilta ja vatvomisilta ja jossitteluilta tyyliin "olen minäkin kerran käynyt Kauhajoella, on se hyvä tuuri, että ei juuri silloin tullut tuo ampuja kohdalle".

Lihavoidusta tekstistä olen samaa mieltä kanssasi ja olen aika varma, että aika moni näistä täälläkin päivittelijöistä on nuo videot katsonut. Minusta ampujasta pitäisi julkisesti tehdä säälittävä munaton raukka, niin ei muut nuoret niin ihannoisi näitä tappajia.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

En käynyt katsomassa youtubessa juttuja, enkä ole sen kummemmin onkinut tietoja ampujasta. Enkä halua tehdä asiasta "suurta" vaan sehän on jo. Nyt aletaan nähdä seurauksia esim karsituista mielenterveyden resursseista ja liian suurista koulujen luokkaryhmistä. Ihmiset jää yksin ja yhteislkkisyys vähenee. Se on ihan totta mitä puhutaan nyt, että pitäis välittää enemmän ihmisistä ympärillä, kylän kuuluis kasvattaa...

Kyllä minusta tuntuu pahalta, vaikka en tunne ketään uhreista. Joutuu miettimään työtä taas aika lailla, kun menee tänäänkin opettamaan kouluun, jossa on myös mielenterveyskuntoitujia. Kyllä tuollanen asia saa ja pitää koskettaa, ei sitä tarvi silti ihannoida tai sillä mässäillä. Ei ole hyvä asia, että heti syytetään asialla mässäilystä tai skandaalien kaivelemisesta. Kyllä meidän pitää pysytä tuntemaan myötätuntoa myös vieraita ihmisiä kohtaan, tai ollaan menossa pahaan suuntaan jos ei saisi tuntea surua muiden puolesta!

Kyllä tuollanen asia saa ja pitää koskettaa, ei sitä tarvi silti ihannoida tai sillä mässäillä. Ei ole hyvä asia, että heti syytetään asialla mässäilystä tai skandaalien kaivelemisesta. Kyllä meidän pitää pysytä tuntemaan myötätuntoa myös vieraita ihmisiä kohtaan, tai ollaan menossa pahaan suuntaan jos ei saisi tuntea surua muiden puolesta!
[/quote]

kyllä tyttäreni tuntee toki myötätuntoa, mutta niinkuin sanoit, hänelläkään ei ole tarvetta mässäillä asialla. ja kun jokainen huolehtisi omista lapsistaan ja lähimmäisistään, niin sekin olisi jo askel hyvään suuntaan. tosin, ampujahan oli aikuinen, joten ei siinä enää vanhemmilla ole sananvaltaa eikä kaikki ole lapsuuden syytä.

Tää surma tapahtui eilen ja nyt jo puhutaan, että miks aiheesta vatkataan kyllästymiseen saakka :o Okei, puhutaan sitten kiinnostavimmista asioista. Minkä väriset verhot teille on olohuoneessa? Näinhän tää yhteiskunta nykyään menee, ei kosketa mua eli kuulu mulle. Ja pahoinvointi vaan lisääntyy.

Yhteistyössä