vatsa synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen synnyttämässä pian toisen lapseni ja eniten ehkä pelottaa katsoa ensimmäistä kertaa vatsaani. On tietysti pinnallista ajatella näin, mutta Haluaisin varautua pahimpaan.

Ensimmäisessä raskaudessa synnytin ajoissa, ei turvotusta ja paino taisi nousta 5kg. Lähtöpaino 54kg. Nyt lähtöpaino oli alempi 50 kg, mutta paino on jo 64kg, vaikka miten yrittäisi syödä terveellisesti. Kengän koko on kokoa suurempi, jalat, kädet ja kasvot tuntuu turvonneilta. Vatsa on selvästi suurempi. Liikuntaa en ole pystynyt harrastamaan koska kipuja on niin paljon. No synnytys käynnistetään parin päivän päästä.

Ensimmäisen raskauden jälkeen vatsa katosi lähes täysin lapsen tultua ulos. 5kg jäi synnäriööe ja seuraavat 5 taisi hävitä viikossa. Olin hoikempi kuin ennen raskautta ja vatsa oli sama kuin ennen. Pikkupömppis taisi laskea jo sairaalassa ja menin omissa vaatteissa kotiin.

Kummassakaan en ole raskausarpia saanut. Vatsa tuskin kuitenkaan tämän jälkeen voi ihan samalta näyttää. Paino tainnut mennä lähinnä peppuun, mutta tässä tilassa ei oikein voi ennustaa vatsan tilannetta. Lihominen ei haittaa, laihduttaminen ei ole itselleni vaikeaa. Pelkään että vatsa jää roikkumaan pysyvästi tai jää ryppyiseksi.

Miltä teidän vatsat näyttäneet heti synnytyksen jälkeen, viikon päästä, kuukauden päästä ja vuoden päästä? Jos tosiaan vatsani roikkuu tai on löysä taikina tuossa edessä olisi helpottavaa tietää, että se saattaa kadota ihan itsekseen. Olen parikymppinen.

Eniten haluaisin kuulla parikymppisten, normaalipainoisten, suunnilleen saman verran lihonneiden kokemuksia. Se tietysti antaisi totuudenmukaisinta kuvaa. En oleta, että painaisin 50kg heti synnytettyäni, olen painanut pahimmillaan 58kg ja sekin on mulle ihan normaalipainoa, mitä nyt vähän pullea. Luulisi että ainakin 10kg tippuisi lapsen mukana viikossa, ainakin, jos turvotus laskee.

Mulla takana 2 synnytystä,ekalla kerralla olin 28v ja tokalla 30v,eli olen sua vanhempi mutta varmaan suunnilleen saman kokonen. Molemmissa raskauksissa lähtöpaino oli n 52kg (tai siis ekalla neuvolakäynnillä punnittuna) ja vikalla nlakäynnillä 63-65kg. Kummassakaan raskaudessa en ole raskausarpia saanut eikä ole ollut käytännössä mitään turvotusta (esim sormukset mahtuneet sormeen ihan helpolla,samat kengät käytössä jne)
Vatsa on molemmilla kerroilla ollu eka tietysti sellanen "pömppis" (mikä herttuatar Katellakin näkyi sairaalastapoistumis-kuvissa),mutta tasaantunu melko nopeaan. Kalenterista en ole seurannu mihin tahtiin,mutta kyllä mulla ihan "normivaatteet" on ollu käytössä jo viikon päästä.. En tietenkään tiedä miten tiukkoja vaatteita käytät/miten kriittisesti suhtaudut omaan peilikuvaasi :)
Nyt kun jälkimmäisestä synnytyksestä on aikaa reilu vuosi,vatsani on täysin palautunut ellei jopa kiinteämpi kuin ennen raskauksia. Ja,huomaa tämä - en ole missään vaiheessa harrastanut minkäänlaista liikuntaa. Siis toki lasten kanssa tulee liikuttua,mutta normiarjen lisäksi en jumppaa/käy salilla tai lenkillä,uimassa tms.

Painoa tuli 20kg, valtavat raskausarvet, repesi siis joka puolelta. Vatsa pieneni tasaiseen tahtiin synnytyksen jälkeen ja painokin tippui todella nopeasti, mutta vatsa jäi.. no, tällaiseksi arpiseksi, löysäksi, taikinaksi :D Sellainen ryttyinen ja epätasainen, kun nahkaa on reippaasti ja painuu omituisesti kasaan. Synnytyksestä 5kk.

Eipä taida siis minun tapauksessani kadota, kun repesikin niin pahasti, mutta olen jo hyväksynyt sen :D Ompa ainakin ihana syy, miksi siitä tuli tuollainen. Mun taisteluarvet ;)

No en ole parikymppinen, synnyitin esikoiseni 33-vuotiaana. Mutta vastataan nyt silti. Lähtöpaino ennen raskautta oli 50 kg, raskauskiloja tuli 13 ja lähtöpainossa olin taas n. 4 kk:n sisällä synnytyksestä. Suurin osa kiloista lähti ekan kuukauden aikana ja 3-4 viimeistä kiloa pikkuhiljaa sen jälkeen.

Synnytyksen jälkeen vatsa oli sellainen roikkuva "kengurupussi", hassu löllyvä säkki. Pahin turvotus laski viikon sisällä, kuukauden kuluttua oli jäljellä pikkuinen pömppömaha ja nyt puolen vuoden kuluttua synnytyksestä vatsani näyttää lähes samalta kuin ennen raskautta (paitsi että napa on yhä kuopalla). Löysää nahkaa on aika paljon, mutta sitä ei huomaa seisoma-asennossa lainkaan - ainoastaan kylkimakuulla nahka saattaa lörpöttää housunkauluksen päällä, ja jos siitä nappaa kiinni kädellä ja vetää niin näkee että löysää on.

En ole harrastanut muuta liikuntaa kuin lyhyehköjä (max tunnin mittaisia) vaunulenkkejä ja normaalia vauvan kanssa touhuamista. Vatsoja ja selkälihasliikkeitä pitäisi varmaan vähitellen ruveta tekemään...

Ikää mulla lähempänä kolmeakymppiä ja kilojakin tuli reilusti enemmän. Ekan raskauden jälkeen maha palautui aika kivaks kunhan vaan sain ylimääräisen painon pois. Tulin uudelleen raskaaksi heti, kun kaikki raskauskilot oli kadotettu, joten ihan tarkkaan en muista. Toisella kerralla paino lähti nopeammin, puolessa vuodessa olin lähtöpainossa. Nyt 10kk synnytyksestä on paino jo -5kg. Maha ei silti ole yhtä kiinteä, kuin ennen raskauksia. Nahka on löysää ja pieni pömppis on alamahassa. Voisinpa kuitenkin sanoa, että paremmalta mun maha näyttää, kuin monen ei synnyttäneen. :D Arpia ei tullut kummastakaan. Olen kuitenkin vielä toiveikas, että nahka tuosta ajan myötä hieman vielä kiristyy. 10kk on kuitenkin lyhyt aika, vaikka se ei siltä tunnukkaan.

Toisen lapsen synnytin yli 2 viikkoa sitten ja kroppa/vatsa alkaa näyttää jo ihan normaalille. Lähtö paino oli 58 ja lisää tuli semmoset 14 kg. Arpia ei tullut ollenkaan vaikka painoa tuli enemmän ko esikoisesta ja vatsa oli valtava. Aika hyvin sitä palautuu tommosestakin vartalon muutoksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nööti;28988893:
Toisen lapsen synnytin yli 2 viikkoa sitten ja kroppa/vatsa alkaa näyttää jo ihan normaalille. Lähtö paino oli 58 ja lisää tuli semmoset 14 kg. Arpia ei tullut ollenkaan vaikka painoa tuli enemmän ko esikoisesta ja vatsa oli valtava. Aika hyvin sitä palautuu tommosestakin vartalon muutoksesta.

Ja ikää 29v. mulla.

Olen synnyttänyt myös kaksi lasta. Lähtöpaino oli n. 53 kg, lihoin raskauksissa lähes 20 kiloa, mutta kaikki ylimääräinen lähti nopeaan. Vatsa... no seistessä ei huomaa eroa entiseen, mutta istuessa huomaa, että nahka on löysempi.

Maha on ihan karmeaa katsottavaa synnytyksen jälkeen :/ Se on semmoinen löllyvä kasa,vaikka olo onkin keveä kun vauva ei paina vatsassa!Itse olen synnyttänyt 3lasta ja joka kerta se maha on inhottavaa katsottavaa..tosin kilot lähtee nopeasti imetyksen myötä,mut alussa se maha roikkuu tuossa edessä. Ei puhettakaan että omissa vaatteissa lähtisi kotiin,vaan äippävaatteet on vedettävä päälle.

Kuulostaa helpottavalta kokemukset :) toki mullakin esikoinenkin jätti löysemmäm vatsanahan, jota ei tosin mitenkään olisi huomannut seisoessa. Ei haitannut koskaan enkä kyllä lihasten tekoonkaan kauheasti perehtynyt. Lähinnä sellaista housun kauluksen yli tulevaa nahkakappaletta kammoksun. Toki tarkoitin että ikäistäni vanhemmatkin voivat kertoa kokemuksia, mutta olen vaan kuullut että nuorempana palautuisi helpommin.

Tosiaan 14 kg tässä on tullut...paino noussut tässä lopussa kamalaa vauhtia, alussa ei yhtään. Sormus ei ole mahtunut kai muutamaan kuukauteen. Ei toivoakaan saada edes nivelen kohdalta läpi.

2 synnytystä takana, viimeisimmästä 1 v 4 kk, en tajunnut toisessa raskaudessa juuri rasvailla, joten vähän tuli arvpia, mutta ne on hävinny melkein näkymättömiin, mutta navan ympärystöön on jäänyt inhottavia ryppyjä, samoin alavatsan nahka pääsi venähtämään sen verran, että jos yhtään kyyristyn, se menee ällöttäville ohuen ohuille makkaroille. sellaseks kurttuseks. vois tietty auttaa, jos hankkisin itsehillintää ja lakkaisin käyttämästä kaikkia elintarvikkeita, jotka turvottaa mahaa, ni pääsis nahka EHKÄ paremmin palautumaan. edes vähän. rypyistä tuskin pääsen eroon, mut bikinit päällä en aio olla kyyryssä x) suorassa seisten ei näytä mielestäni pahalta, mutta toki vähän elämää nahneeltä pari senttiä navan ylä- ja alapuolelta. synnytyksen jälkeen oli hurjemman näkönen, pikkusiskoni ainakin sai traumoja...

[QUOTE="...";28989038]2 synnytystä takana, viimeisimmästä 1 v 4 kk, en tajunnut toisessa raskaudessa juuri rasvailla, joten vähän tuli arvpia, mutta ne on hävinny melkein näkymättömiin, mutta navan ympärystöön on jäänyt inhottavia ryppyjä, samoin alavatsan nahka pääsi venähtämään sen verran, että jos yhtään kyyristyn, se menee ällöttäville ohuen ohuille makkaroille. sellaseks kurttuseks. vois tietty auttaa, jos hankkisin itsehillintää ja lakkaisin käyttämästä kaikkia elintarvikkeita, jotka turvottaa mahaa, ni pääsis nahka EHKÄ paremmin palautumaan. edes vähän. rypyistä tuskin pääsen eroon, mut bikinit päällä en aio olla kyyryssä x) suorassa seisten ei näytä mielestäni pahalta, mutta toki vähän elämää nahneeltä pari senttiä navan ylä- ja alapuolelta. synnytyksen jälkeen oli hurjemman näkönen, pikkusiskoni ainakin sai traumoja...[/QUOTE]
ja paino kipusi molemmilla kerroilla sen 15-17 kiloa. viimesetkin kilot hävis puolessa vuodessa, imetys syö naista.

1 lapsi, 22v., 50kg/177cm.

Mulle ei tullut raskausarpia, mutta jäljelle jäi sellainen ohut roikkuva ruttuinen nahka. Samoin tisseistä on tullut ihan tyhjät patalaput :D Lääkäri sanoi, että vatsan repsahtanut iho ei tule lähtemään ilman kirurgin veistä. Ei voi mitään, eikä se just nyt olekaan mun ykköshuoleni...

Sitä myös jännitäeessä. Eka synnytys karvaa vailla 20v ja 2 vk kilot normaalissa.enimmillään painoin 10kg enemmän kuin ennen raskautta. Lähtö siis 166/56. Vatsa normaalissa timmissä kunnossa ilman jumppaa. Nyt oddotan toista jja jännittää hieman mitten raskaus kohtelee.

Minullakin kaksi synnytystä takana, sektioita tosin. Ikää oli 32 ja 33 eli reippaasti sinua enemmän mutta tosi hyvin palautui vatsa; arpia ei tullut ja nyt 6kk kuopuksen synnytyksestä vatsa on ihan ennallaan. Painoa 55, pari kiloa vähemmän kuin ennen raskauksia. Älä huoli, palaudut varmasti hienosti! Minä en saa vatsanahasta seistessä minkäänlaista makkaraa eikä istuessakaan kuin ihan pienen.

Yhteistyössä