Vatsatautiapuja!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ee

Vieras
Meille iski nyt kunnon vatsatauti. Lapsi on oksentanut nyt 13 h. On ekaluokkalainen eli ei siis mikään ihan pieni enää. Yleensä vatstaudeista ollaan selvitty muutamilla oksenteluilla, mutta nyt on oksennettu ainakin 20 kertaa... Mitään ei ole tietenkään syönyt, laimeaa mehua olen antanut ja sitä on aina pieniä kulauksia ottanut silloin tällöin. Mutta kaikki tulee saman tien ylös.

Onko nyt parempi antaa vatsan rauhoittua muutama tunti vai onko paras kuitenkin antaa juomaa, vaikka tulisi samantien ylös? Osmosalia (tai vastaavaa) ostin ja sitä on kai nyt alettava antamaan. En vaan tiedä miten sen saa alas.

meidän ekaluokkalainen suostui juomaan ison mukin osmosalia kun sekoitin siihen hieman enemmän vettä kuin ohjeessa ja mukaan vielä punaista jaffaa. Se pysyi sisällä ja sitten pysyi mandariinitkin! Siis muutama palanen mutta kuitenkin... Mulla itselläki aina mandariini ollu sellanen joka ei oksetuta ja ei tule ulos.-

jos oksentelee, niin tuskin siihen osmosalista apua on, sehän on ripulilääke. anna juomista pieniä määriä kerrallaan, kyllä siitä jotain jää sisäänkin. mulle neuvottiin näin tk:ssa kun meillä viikko sitten oli mahatauti, ei tosin noin rajuna. tosi inhottava tauti, mutta ajastaan paranee. soita terv.keskukseen ja kysy neuvoja jos ei omin voimin selviä.

Osmosalin mukana ohjeet, tee liuos ohjeen mukaan ja laita jääkaappiin (maistuu paremmin kylmänä). Sitten ruiskulla aluksi 2-5milliä kerrallaan (poskea kohti ruiskun pää, niin menee paremmiin), 10 minuutin välein. Määrää voi lisätä, jos pysyy sisällä. Osmosal on parempi kuin pelkkä vesi tai mehu.
Jaksuja!

[QUOTE="äippä";23179779]jos oksentelee, niin tuskin siihen osmosalista apua on, sehän on ripulilääke. anna juomista pieniä määriä kerrallaan, kyllä siitä jotain jää sisäänkin. mulle neuvottiin näin tk:ssa kun meillä viikko sitten oli mahatauti, ei tosin noin rajuna. tosi inhottava tauti, mutta ajastaan paranee. soita terv.keskukseen ja kysy neuvoja jos ei omin voimin selviä.[/QUOTE]

Osmosal nimenomaan auttaa, pieninä määrinä kerrallaan. Tehokkaampi nesteyttäjä kuin pelkkä vesi.

Makeat juomat lisäävät ripulia. Osmosalin ajatuksena on turvata elektrolyyttitasapaino, natrium-kalium sekä muut suolat ja kivennäiset, joita poistuu eritteiden mukana elimistöstä. Osmosal ei siis ole mikään ripulilääke, vaan myös oksentelun vuoksi kuivumisriskissä olevien elimistöjen toipumiseen tarkoitettu. Toisaalta sitä ei saisi sekoittaa mihinkään makeaan kuten jaffaan tai mehuun. Mutta sepä onkin sitten fakiiri, joka sitä sen litran juo tai enemmän. Itse en pystyisi sitä terveenäkään juomaan, hyi helvetti. Saati sairaana ja hirveitä määriä.

Kiitos vastaajille! Mies itse asiassa toi tuossa kaupasta mehujäätä, kun sitä potilas toivoi. Mehujään söi hetki sitten. Sekin tuli melkein saman tien ylös. Specialit oli tuo Osmosalin tapainen, jota ostin. Mustaherukan makuinen, mutta oli sekin niin kaamean makuista, kun maistoin. Muutaman hörpyn suostui lapsi pillillä ottamaan, mutta oksennusrefleksi tuli saman tien ja nyt tuli totaalikieltäytyminen.

Täytyy nyt toivoa, että tuo oksentelu loppuu. Meillä pienemmällä oli jo sama tauti, mutta pääsi vähemmällä; oksentelua vain neljä tuntia. Itselläkin vatsassa kiertää, jippii :(

Yhteistyössä