Vatsavaivat ja leipä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vesimeloni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vesimeloni"

Vieras
Olen koko aikuisikäni kärsinyt enemmän tai vähemmän vatsavaivoista. Närästystä, kipuja, turvotusta, ilmavaivoja, pahoinvointia... Tutkittu on paljon! Diagnoosina on refluksitauti (siihen ollut lääkitys jo 11 vuotta ja lääkkeillä ja ruokavaliolla närästys pysyy kurissa) ja keväällä todettu laktoosi-intoleranssi. Keliakiaa, vilja-allergioita, muita allergioita, sappikiviä, helikobakteeria on tutkittu, kaikki negatiivisia. Moni on suositellut mulle karppausta, johon en oikein ole uskonut. Olen ajatellut sen olevan kuitenkin "epäterveellistä", olen ajatellut, että kyllä se leipäkin kuuluu terveelliseen ruokavalioon. Ja... minä rakastan leipää!
No mutta, nyt oli 2 vrk syömättä leipää. Ei vaan tehnyt mieli, enkä ole jotenkin "ehtinyt". Tuossa pari tuntia sitten söin 2 pientä palaa leipää (ruis-) ja jonkun verran sen jälkeen alkoi kauheat mahavaivat. Maha pulputtaa ja "kuplii", kiertää ja tekee pahaakin. Ja hirveä turvotus!!! Yhtäkkiä vatsa on sen näköinen, kuin ois raskaana. Olo on tosi inhottava. Aiemmin päivällä itseasiassa ihmettelin, että onpas mun maha pienen näköinen ja kumma, kun ei ole turvottanut ollenkaan. Mutta nyt sen tajusin... Sen täytyy olla tuo leipä! Kun oireet alkoi heti pian leivän syönnin jälkeen.

Nyt mietin tosissani, että pitäisikö mun jättää kokonaan leipä pois. Tai ainakin kokeilla sitä? Ja yrittää kaikesta vastustelustani huolimatta sittenkin jonkinlaista karppausta? Jos se oikeasti helpottaa oloa noin paljon?
Mietin vaan, että MITÄ sitten syön, jos en syö leipää? Voihan hedelmisä syödä huoletta? Ja salaatteja? Entäs esim. maustamatonta jogurttia (maustetut on niin sokerisia, ettei kai oikein sovi karppaajalle)?

Eli vinkkejä... mitä te karppaajat syötte? :)

No tiedän erään, jolla oli ihan järkyttäviä vatsavaivoja närästystä, turvotusta ja ilmavaivoja siihen asti kunnes alkoi karppaamaan. Loppui närästyslääkkeiden syönti ja piereskely tykkänään =)

Se, syötkö hedelmiä riippuu ihan sun omista hiilarirajoista. Tämä mun tuntemani ei syö edes hedelmiä, koska hedelmissäkin on sokeria. Sen sijaan kasviksia salaatteja, lihaa, turkkilaista jogurttia, munaa...

Googlaa karpin ateriamatriisi. Siinä on tosi kätevässä muodossa eri karppaustyylit ja sallitut ruoka-aineet lueteltuina :)

Minulla on ollut krooninen refluksitauti ja palleatyrä jo parikymmentä vuotta ja jatkuva lääkehoito. Ajattelin kerran alkaa kokeilla karppaamista, kun sitä on niin kovasti mainostettu. Sain siitä niin kauhean närästyksen ja kuvotuksen, että lopetin vajaan kahden päivän jälkeen. Kaikki ruokavaliot eivät todellakaan sovi kaikille, vaikka muuta väitettäisiin! Rasvainen ruoka tunnetusti viipyy pitkään mahalaukussa ja ilmeisesti se aiheutti kovan närästyksen ja kuvotuksen lääkityksestä huolimatta.

Niin no, kovin rasvaista en kyllä uskaltaisikaan alkaa syömään, koska varsinkin kaikki rasvainen ja maustettu aiheuttaa kovaa närästystä ja siihen ei auta edes lääkitys.

Paljon olen hyviä kokemuksia kuullut karppauksesta, mutta myös negatiivisia. Varmasti se tosiaan riippuu ihmisestä mikä sopii kenellekin.
Enkä oikein tiedä haluaisinko mitään ihan orjallista karppausta aloittaa ja alkaa laskemaan tarkalleen paljonko mitäkin uskallan syödä... Mutta ainakin jotain karppaamisen tyylistä haluaisin kokeilla. Jospa lähtisin tästä leivästä luopumisesta ainakin?

Oletko kokeillut hiivatonta ruislimppua, hapankorppuja, näkkileipää tai vehnäkorppuja? Niiden ei pitäisi kuplia ja käydä mahassa ja ainakin itselläni ne ovat rauhoittaneet tilanteen silloin kun on ollut kuplatauti päällä. Minulla on "ärtynyt paksusuoli"-diagnoosi, mikä tarkoittaa sitä että maha elää ihan omaa elämäänsä, eikä sitä pysty lääketiede auttamaan. Nyt vähän vanhempana menee tosi hyvin mahan kanssa, kun en syö kovin usein pullaa tai vaaleaa leipää ja vain ihan pieniä määriä kerrallaan tuoreita hedelmiä ja vihanneksia.

Yks tuttu jätti vain viljat pois (ja puhtaan sokerin pitkälti), ei karppaa kuitenkaan. Hän syö perunaa, hunajaa, hedelmiä aivan vapaasti.
Eka jätti gluteeniviljat pois ja voi paremmin. Sitten kun jätti kaikki viljat, voi vielä paremmin. :)

Hiivattomiakin leipiä olen kokeillut. Ei apua. :( Kaikki leivät aiheuttaa turvotusta ja oireilua. Ruisleipä ja vaalea "pullamössö"-leipä ovat pahimmat. Myöskään ihan pullaa en voi syödä, koska se aiheuttaa oireita.

himppu: Luultavasti mullakin on toi ärtynyt paksusuoli, ainakin lääkäri sellaista veikkaili, koska olen niin mahavaivainen ja niin monet ruoka-aineet aiheuttaa oireita.

Orion: Kiitos vinkistä. :)

mulla ihan pahin yhdistelmä on ruisleipä ja maitotuotteet. Maito saa sen ruisleivän suorastaan räjähtämään mun mahassa, ja turvotus ja hajut on ihan hirveet. Miten muuten sulle sopii viljat puuromuodossa? Eli riittäisikö leivän poisjättö (hiiva yms) vai ihan kokonaan vehnästä ja sen sukulaisista luopuminen.

Jätä viljat ensimmäiseksi pois ja sokeri minimiin.
Googleta Antti Heikkilän sivut.

"Hyväkarppaus" auttaa moniin vaivoihin, itselläni colitis ulcerosa rauhoittui VHH dieetin avustuksella. Ilman lääkkeitä nyt kokonaan. Sen sijaan syön D, C, B vitamiineja + kalanmaksaöljyä.

JONSERED: Näinhän se menee. :) Tai pitäisi mennä, mä oon aina ollut sellainen leivän puputtaja, kun tykkään leivästä. Mutta ehkäpä olisin nyt valmis luopumaan siitä, jos sillä saisin nämä ikuiset ja ainaiset mahavaivat helpottumaan.

"kupla": Puurot ei aiheuta ainakaan niin kovia oireita, kuin se leipä. Ainakaan mielestäni. Yritän nyt oikein tarkkailla syömisiäni ja mistä tulee oireita, mistä ei. Täytyy tota puuroakin ihan "ajatuksen kanssa" kokeilla.

Mep: Kiitos sullekin vinkistä, käyn heti googlettamassa. :)

Minäkin rakastan leipää, mutta olen huomannut että juuri leipä on se, joka turvottaa mahan valtavaksi palloksi. Leipä pois, masu littana ja vatsavaivat poistuu. Mitä kauemmin pystyy olemaan ilman, sen vähemmän tekee mieli. Silti joskus syön leipää ja massuoireet palaavat, jolloin harmittaa että edes kokeilin....

Olen pitkään, noin 20 vuoden ajan ollut maistajana mukana RUISleivän kehittämisessä - suurin ongelma on KULKUTTAJILLA se etteivät he SAA ruisleipää vaan SEKALEIPIÄ joissa on jopa yli puolet perunaa, maltaita, melasseja, vehnää ja muita ruista KORVAAVIA aineosia. PERUNA leivässä on hyvin yleinen ja aitoja SUOMALAISTA RUISTA 100% sisältävä. Leipäkäsitys on erittäin vääristynyt myös PAISTON suhteen. Rukiin gluteiini käyttäytyy eri tavoin erilaisissa paistoissa. KULUTTAJA vieroksuu rapeaa leivän pintaa, vaatii löysää tai sitkenää leipää ja on siten VÄÄRÄSSÄ. Oikea klassinen ruisleipä hunajajuureen tehtynä on terveyttä edistävä.

Yhteistyössä