vaunuista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä mitään näistä nykyisistä merkeistä, meillä vanhat vm -01 Emmaljungat, mutta ainakin näitä kannattaa miettiä vaunuja valitessa:

*Liikutko pääasiassa kävellen, vai pitääkö vaunujen mahtua autoon/bussiin/junaan? (Kevyet ja pienet vs. isommat ja raskaammat menopelit)

*Liikutko pääasiassa kaupungissa päällystetyillä teillä ja kauppakeskuksissa, vai päällystämättömillä teillä ja lenkkipoluilla? Vai kenties sekä-että? (Mm. renkaiden koko, kolmi-vai nelipyöräiset, jousitus, vaunujen leveys)

*Onko vauvan tarkoitus nukkua vaunuissa ulkona, mahdollisesti yli vuoden ikäiseksi asti? (Makuu-/istumatilan sisämitta, mahtuuko isompikin kaikkine talvivaatteineenkin.)

*Säilytyspaikka ja -tilat: Pitääkö vaunujen mahtua sisälle/lämpimään varastoon, onko erikseen säilytyspaikka? Onko tilaa säilyttää mahdollisten yhdistelmien käytöstä pois olevaa istuin- tai makuuosaa jopa vuosi tai kaksikin? (Kuomurattaat vs. erilaiset yhdistelmät)

*Onko käyttöä työntöaisan korkeudensäädölle? (Erimittaiset työntäjät)

*Haluatko kiinteän vai ns. heittoaisan. (Voiko työntösuunnan vaihtaa lennossa vai pitääkö kääntää koko makuu-/istuinosa)

Itse olen vankkumaton kuomurattaiden kannattaja, meillä jo kahdella lapsella toimineet pehmeällä kantokopalla varustettuna. Merkki, malli, väri yms. ovat sitten makukysymyksiä, mikä silmää miellyttää ja tuntuu omanlaiselta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2006 klo 11:14 mimmu kirjoitti:
pian on ajankohtaista ostaa uudelle tulevalle perheenjäsenellemme vaunut, mutta millaiset? mitä vaunuja suosittelette? mitä vaunuja itsellänne on, hyvät ja huonot puolet?

Itse suosittelen kuomurattaita jotka varustetaan joko pehmeällä tai kovalla kantokopalla (merkistä riippumatta). Todennäköisesti moni muukin suosittelee samaa settiä ;)
Itselläni oli aluksi lainassa sellaisen ns. kunnon yhdistelmät eli joissa kiinnitettiin erikseen vaunujen runkoon joko koppa tai sitten ratasistuin, juuri sen takia kun moni sanoi minulle tätä samaa. Lopputuloksena oli se että kun lapsi alkoi haluta katsoa maisemia niin ostettiin itsellemme sitten kuomurattaat koska olivat huomattavasti paremmat käytössä kuin nämä yhdistelmät rattaina. Eli lainassa olleiden yhdistelmien hyvä puoli oli se aika jolloin vauva nukkui ainoastaan vaunuissa, jolloin koppa oli tilava ja äidin selkää säästävä koska on ylempänä kuin nämä kuomurattaisiin laitettavat kopat. Muuten pisteet vie sitten kuomurattaat.

Itse hiukan karsastan näitä halvempia merkkejä, mutta niistäkin varmaan löytyy kestäviä tuotteita. Itse siis suosittelisin näitä hinnakkaampia vaihtoehtoja, jotka sitten kestää "äidiltä tyttärelle". Varsinkin jos aikeissa on useampi lapsi perheeseen ja jos jokaiselle tulakkaalle ei haluta ostaa uusi vaunuja/rattaita.

Itselläni on Emmaljungan Cerox kuomurattaat pehmeällä kopalla, josta saa lämpöpussin. Oikeastaan ainut miinuspuoli on pieni tavarakori. Meitä se ei oikeastaan ole haitannut kun ei ole tarvinnut kuljettaa isoja ostoksia tms. Toisaalta myös tuo tavarakorin pienuus on plussa koska kyseessä on nailonin kori niin rattaat menevät pienempään tilaa kasattuna.
Iso plussa on kun kuomuntakaosan saa kokonaan irti jolloin kesällä ei kuumuus pääse kauheasti nousemaan ja tuuli pääsee kiertämään. Sekä kuomussa olevat taskut ovat käytönössä osoittautuneet käteviksi.
Intekroitu hyttys/uv-suoja ja mukana kulkeva sadesuoja ovat pelastus tälläiselle harva päälle. ;)

Muuten nuo ovat ihan tuollaisen ns. tavalliset kuomurattaat, ei sen ihmeellisemmät kuin muutkaan. Meillä ovat vastanneet omiin tarpeisiimme todella hyvin. Mieti tarkkaan mihin käyttöön tarvitset ja etsi sen mukaan teidän tarpeisiinne parhaimmat vaunut tai rattaat! =)

Onnea ja pitkää pinnaa vaunuviidakkoon! ;)

Yhteistyössä